چگونه با تغییر دادن ساده پرسپکتیو خود، عکاسیتان را تغییر دهید – قسمت دوم

یکی از نصیحت هایی که در دنیای عکاسی خیلی آن را می شنوید، مخصوصاً در شاخه عکاسی از منظره، این است که از صاف بودن کادر مطمئن شوید. با وجود اینکه معمولاً دنبال کردن این مطلب کار درستی است، یکی از ساده ترین راه ها برای تغییر دادن نمای عکس و ایجاد کردن آشفتگی در عکس چرخاندن اندک دوربین است. در قسمت دوم این مطلب لنزک نکات بیشتری را در مورد پرسپکتیو و تاثیراتش روی عکاسی شما مطرح می کنیم.

زاویه و چرخش دوربین

یکی از نصیحت هایی که در دنیای عکاسی خیلی آن را می شنوید، مخصوصاً در شاخه عکاسی از منظره، این است که از صاف بودن کادر مطمئن شوید. با وجود اینکه معمولاً دنبال کردن این مطلب کار درستی است، یکی از ساده ترین راه ها برای تغییر دادن نمای عکس و ایجاد کردن آشفتگی در عکس چرخاندن اندک دوربین است.

همیشه عکاسی به صورت صاف بهترین عکس ممکن را به شما نخواهد داد. عکس از Tim Gilbreath

با اینکه معمولاً این روش برای عکاسی پرتره خوب جواب می دهد، می توانید از آن برای عکاسی از منظره هم استفاده کنید. مخصوصاً در عکاسی به صورت عمودی. با تغییر دادن زاویه دوربین عکسی خواهید داشت که به چشم بیننده غیر معمول است و با گرفتن عکسی مناسب به این شیوه می توانید به خاص شدن عکس و جلوه بیشتر آن کمک کنید.

از لنزی متفاوت استفاده کنید

با اینکه ما صحبتی از تنظیمات دوربین و قابلیت های آن نکردیم، ولی حتماً می توانید با تغییر دادن لنز، دید دوربین را تغییر دهید. می توانید با تعویض کردن لنز تله با لنز واید، فضای بیشتری را در کادر خود جای دهید یا می توانید از لنز هایی خاص برای ایجاد جلوه هایی خاص استفاده کنید، مانند لنز های Fisheye یا Tilt-shift.

لنز Fisheye نصب شده بر روی دوربین Canon EOS 1D Mark III. عکس از Dirk-Jan Kraan

به خاطر داشته باشید، هر عکسی که دیدی غیر معمول یا متفاوت با آن چیزی که می بینیم داشته باشد، می تواند به چشم بیننده جذاب و جالب بیاید.

نزدیک و نزدیک تر شوید

یکی دیگر از اصول عکاسی این است که به سوژه نزدیک شوید و کادر را با آن پر کنید. ما همیشه به عنوان یک عکاس می ترسیم چنین کاری را انجام دهیم، زیرا همیشه می ترسیم که آنقدر که باید از فضای اطراف در کادر قرار نداده و از جذابیت عکس کاسته باشیم.

پر کردن کادر با سوژه اصلی همه چیز را غیر از آن چیزی که می خواهید در عکس باشد حذف می کند.

اما با کمال تعجب، گاهی اوقات با نزدیک شدن به سوژه و با از بین بردن عوامل اضافی می توانید جلوه سوژه را بیشتر کنید و حقیقت اصلی تصویر و سوژه را به تصویر بکشید.

عقب بروید

به همین شکل، دور شدن از سوژه هم می تواند جلوه زیادی به عکس بدهد. از این تکنیک معمولاً در عکاسی مینیمالیستی استفاده می شود، جایی که سوژه جلوی پس زمینه ای ساده قرار می گیرد و در نتیجه بر روی سوژه تأکید زیادی می شود.

عقب رفتن و عکس گرفتن از منظره ای وسیع تر راهی است که می تواند اجزاء متفاوتی را در عکس شما قرار دهد. عکس از Robert Paul Jansen

این کار را می توانید با پایین آوردن زوم در واید ترین لنز خود انجام دهید یا اگر از لنز های ثابت یا Prime استفاده می کنید، باید خودتان عقب بروید تا بتوانید فضای بیشتری را در کادر قرار دهید و اهمیت بیشتری به اجزاء عکس بدهید.

Robert Paul Jansen یکی از عکاس های مورد علاقه من است که با استفاده از این تکنیک عکس های منظره مینیمالیستی بسیار زیبایی می گیرد.

کادر بندی

یکی از تأثیر گذار ترین راه ها برای جلب توجه به سوژه اصلی، قرار دادن آن در داخل یک کادر در عکس است. منظور ما از قرار دادن سوژه در کادر پیدا کردن جسمی در داخل تصویر به شکل مربع یا مستطیل است که بتواند در دور سوژه اصلی شما قرار بگیرد. این کار به چشم بیننده کمک می کند تا به سمت سوژه اصلی شما برود و با این کار مطمئن می شوید که بیننده متوجه سوژه اصلی شما خواهد شد.

درست کردن کادر در داخل تصویر چه به صورت طبیعی باشد و چه به صورت ساختگی می تواند چشم بیننده را به طرف سوژه اصلی شما هدایت کند. عکس از Jimmedia

با استفاده از خطوط چشم بیننده را هدایت کنید

این تکنیکی است که می توانید از آن در تمام عکس های خود استفاده کنید. خیلی از عکس های جالب چشم ما را به سمت خاصی در عکس می کشانند و از آنجا چشم ما را توسط خطی به نقطه دیگری هدایت می کنند. این کار به صورت خودکار توسط چشم ما انجام می شود و می تواند مدام تکرار شود و در نتیجه عکس نظر ما را جلب کند و به نظر ما جالب بیاید.

استفاده از خطی در عکس برای هدایت کردن چشم بیننده به یک نقطه می تواند کیفیت خاصی به عکس شما بدهد. عکس از Robert Paul Jansen

در کنار استفاده از دید عکاسی خود برای نگاه کردن به اطراف خود، سعی کنید به خطوط و الگو هایی که می توانید برای هدایت چشم بیننده از آنها استفاده کنید دقت کنید و نحوه عمل این خطوط را در عکس خود تصور کنید. درختان منظم قرار گرفته در اطراف جاده، میله های کنار ریل قطار یا حتی صف پرندگان بر روی سیم های برق می توانند چشم بیننده را به یک سمت هدایت کند.

جمع بندی

تغییر دادن دید و پرسپکتیو در عکاسی نه تنها مؤثر ترین راه برای جذاب تر کردن عکس است، بلکه یکی از ساده ترین راه ها نیز می باشد. عکاسی به معنی کپی برداری از کار های دیگران نیست. عکاسی یعنی ثبت لحظه ای حاص به آن شیوه که شما می خواهید، نشان دادن حس و حال شما در لحظه گرفتن این عکس و روایت داستانی که فکر می کنید نیازمند بیان شدن است. اگر می خواهید خود را از سایرین جدا کنید، کمی در عکاسی خود تغییر ایجاد کنید و کاری متفاوت بکنید.

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

    سلام به همه.
    این مقاله ها واقعا عالی و آموزنده هستن. من بعد از دو سال که از آشناییم با لنزک گذشته دوباره برگشتم و دارم مقاله های قبلی رو مرور میکنم.
    سپاس فراوان…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *