چگونه پروژه عکاسی ای را شروع کنید که به آن علاقه داشته باشید

Martin Parr با عکس های بی معنی، رنگارنگ و در عین حال بسیار جذابش از زندگی مدرن در دنیا شهرت دارد، به او لقب Jay-Z عکاسی مستند هم داده اند. اگر از او بپرسید محبوب ترین عکسش کدام است، او به شما یک عکس خاص را نشان نخواهد داد، بلکه در عوض به شما یک پروژه عکاسی معرفی خواهد کرد.

اگر می خواهید قابلیت های عکاسی خود را تقویت کنید، شروع کردن یک پروژه عکاسی که به آن علاقه دارید، کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

اگر یک سوژه تک پیدا کنید و به آن علاقه داشته باشید و بر روی آن زمان و انرژی بگذارید، به احتمال زیاد می توانید عکس های بسیار زیبایی از آن بگیرید. با وجود این که در عکاسی رقابت بسیار شدیدی وجود دارد، همیشه فرصتی برای پیدا شدن استعدادی جدید وجود دارد – Martin Parr

مزیت های یک پروژه عکاسی شخصی:

یاد خواهید گرفت که عمیق تر نگاه کنید: با عکاسی از یک سوژه به صورت مکرر، چیز هایی بیشتر از نگاه اول خود خواهید دید.

هدفمند خواهید شد: به جای اینکه با خود فکر کنید «خب… امروز از چه چیزی عکس بگیرم؟» شما تمرکز بر روی یک سوژه خاص خواهید داشت.

مقام خود را بالا می برید: نه تنها شما می توانید عکس های با کیفیت تری بگیرید، بلکه داشتن یک پروژه در رزومه کاری باعث می شود که مقام بالاتری داشته باشید.

انتشار چیزی که به آن علاقه دارید: شاید تنها شما باشید که سوژه را به این شکل می بینید، و دنیا را با عکس هایتان متحول کنید.

اما پروژه عکاسی کار دشواری است. گاهی اوقات عکس گرفتن حس «کار کردن» به شما می دهد، به علاوه نمی شود قبل از اتمام پروژه و یا در ابتدای شروع آن راجع به آن به کسی خبر داد، چرا که پروژه هنوز به جایی نرسیده است.

به همین دلیل سوژه پروژه و این که به این سوژه علاقه داشته باشید بسیار مهم است. مسلماً هیچ ضمانتی برای موفقیت، شهرت و یا حتی جذابیت این کار وجود ندارد، ولی این که به سوژه پروژه علاقه داشته باشید می تواند انگیزه ای برای ادامه دادن پروژه باشد و اگر بتوانید به این پروژه تعهد داشته باشید، شاید بعد از چند ماه عکاسی با عکس هایی که گرفته اید شگفت زده شوید.

تنها چیز هایی که برای شروع پروژه به آنها احتیاج دارید عبارتند از:

یک سوژه انتخاب کنید: می خواهید از چه چیزی عکس بگیرید؟

محدودیت های خود را مشخص کنید: چه تعداد عکس می خواهید بگیرید؟ به چه سبکی می خواهید عکس بگیرید؟ به چه مدت می خواهید به عکس گرفتن ادامه دهید؟ محدودیت یا قانون دیگری هم می خواهید اضافه کنید؟

ممکن است ایده هایی در سر داشته باشید که تمام شدن این پروژه را برای شما غیر ممکن سازد. اما با استفاده از نکات زیر، می توانید مطمئن شوید که از راه درستی پروژه را شروع کرده اید.

۱

چیزی که می خواهید را تعریف کنید

Love Photography گرفته شده توسط Luis Valadares

چرا می خواهید یک پروژه عکاسی را شروع کنید؟

آیا می خواهید بر روی یک مهارت خاص عکاسی کار کنید؟ اعتبار خود را بالا ببرید؟ شغل عکاسی خود را بزرگ کنید؟ علایق خود را به اشتراک بگذارید؟ یا شاید ترکیبی از این دلایل یا حتی دلیل دیگری برای شروع پروژه دارید؟

هدف شما بر روی پروژه ای که انتخاب می کنید تأثیر دارد، بنابراین قبل از شروع کار، باید در رابطه با چیزی که می خواهید به آن برسید، به یک نتیجه دقیق برسید. برای مثال، اگر می خواهید شغل عکاسی ایجاد کنید، پروژه ای را انتخاب کنید که برای انجام آن باید با افراد بسیار زیادی ملاقات داشته باشید. یا اگر خیلی درگیر کار خود هستید، پروژه ای انتخاب کنید که بتوانید در چند دقیقه و در خانه آن را انجام دهید.

بدون در نظر داشتن هدف شما از پروژه، سخت بودن آن، موفق بودن آن یا ابتدایی بودن آن، پروژه ها معمولاً:

ساده هستند

واضح هستند

فوق العاده هستند (حداقل برای شما)

۲

الهام بگیرید

The Creation of Life گرفته شده توسط Rob Woodcox

ایده های مختلف را یادداشت کنید و لیستی از سوژه های مناسب برای پروژه تهیه کنید. از عکاس های دیگر تأثیر بگیرید. در حقیقت الهام گرفتن از ایده دیگران بهتر از این است که به دنبال ایده ای نو باشید و در پروژه خود ریسک کنید.

در ادامه به گزینه هایی برای الهام گرفتن اشاره می کنیم:

یک پروژه عکاسی معمول انجام دهید:

۳۶۵ روز: هر روز از سال یک عکس بگیرید.

۵۲ هفته: هر هفته از سال یک عکس بگیرید.

“الف” تا “ی”: از سوژه هایی به عنوان یک مثال از هر حرف الفبا بگیرید.

۱۰۰ غریبه: از ۱۰۰ فرد غریبه در خیابان عکس بگیرید.

یک سوژه: یک سوژه که دوست دارید، از آن متنفرید یا هر سوژه ای که می توانید به آن دسترسی داشته باشید را انتخاب کنید و از آن عکس هایی با تنظیمات و شرایط مختلف بگیرید.

پروژه های نو پیدا کنید

بعد از اینکه این مطلب را خواندید، کامپیوتر خود را خاموش کنید و به اطراف خود نگاه کنید. چیزی وجود دارد که دوست داشته باشید از آن عکس بگیرید؟ چه چیزی در خانه، خانواده یا شهر شما زیبا (یا زشت) است؟

سپس، به عکس های خود نگاه کنید. از چه چیز هایی بیشتر عکس می گیرید؟ آیا از عکس های بسیار زیادی که از غذا های مختلف در اینستاگرام گذاشته شده لذت می برید؟ آیا توانسته اید عکس های خیلی خوبی از سگ، بچه یا دوست خود بگیرید؟ آیا یک سوژه خاص مد نظر دارید اما هنوز نتوانسته اید از آن عکس بگیرید؟ چه سبکی از عکاسی را دوست دارید؟

از خود بپرسید: چه چیزی شما را هیجان زده می کند؟ به خود اجازه رویا پردازی بدهید، ما شما را به واقعیت باز خواهیم گرداند.

۳

سوژه های مختلف را امتحان کنید

Weird Science گرفته شده توسط Max Ellis

قبل از اینکه به پروژه خود متعهد شوید، آن را امتحان کنید. انتخاب های خود را به سه سوژه ساده، راحت و هیجان انگیز کاهش دهید. سپس، در یک محدوده زمانی یک یا دو هفته ای، از هر کدام از آنها عکاسی کنید. کدام یک از این انتخاب ها لذت بخش تر است؟ عکاسی از کدام سوژه امکان پذیر تر است؟

زمانی که این سوژه ها را امتحان کردید، سوژه ای را انتخاب کنید که هم به نظر شما جذاب و زیبا است و هم می توانید پروژه عکاسی از آن را به اتمام برسانید.

۴

محدودیت های خود را معلوم کنید

You Listen… گرفته شده توسط KnikmanAV – Hans Knikman

برای چه مدت می توانید بر روی این پروژه تعهد داشته باشید؟

آیا این پروژه به اندازه یک سال به طول می انجامد؟ یا تنها برای چند ماه می خواهید آن را انجام دهید؟ در اینجا خود شناسی است که می تواند به شما کمک کند. برای من، من آدمی هستم که پروژه ها را سه ماهه انجام می دهم. این مقدار زمان برای شروع کردن عکاسی با کیفیت بالا مناسب است و آنقدر هم زیاد نیست که احساس کنم در این پروژه گیر کرده ام (شاید این ترسی است که من از پروژه های طولانی تر دارم). با تعهد کردن انجام پروژه برای سه ماه بعد از اتمام این سه ماه در صورتی که علاقه داشته باشم می توانم سه ماه دیگر پروژه را تمدید کنم.

شاید پروژه سه ماهه برای شما هم پاسخگو باشد، یا شاید شما کسی باشید که بتواند از ابتدا برای مدت زمان طولانی تر شش ماهه یا یک ساله روی پروژه زمان تعریف کند. اگر اینطور است، بهتر… حتماً همین کار را بکنید. اگر این چالش برای شما هیجان انگیز است، به موفقیت هم نزدیک تر هستید.

شما چه محدودیت های دیگری برای پروژه خود تعیین می کنید؟

با توجه به پروژه و شخصیت خود، محدودیت ها و انعطاف هایی برای پروژه خود تعیین کنید. شاید شما بخواهید تنها با iPhone عکس بگیرید؟ یا شاید بخواهید تنها از سوژه های داخل خانه برای پروژه خود استفاده کنید؟ یا شاید شما انعطاف پذیری بیشتری احتیاج دارید، مانند گرفتن ۵۲ Self Portraits (عکس خودنگاره یا سلفی: Selfie – عکاسی پرتره از خودتان) در سال، ولی هر زمانی که خواستید این عکس ها را بگیرید، نه هر هفته.

۵

چگونه می خواهید این عکس ها را به اشتراک بگذارید

Kiss گرفته شده توسط Holly Spring

به اشتراک گذاری یکی از لذت بخش ترین قسمت های پروژه عکاسی است، اما چندین راه برای اشتراک گذاری عکس ها وجود دارد.

می خواهید پروژه خود را با چه کسانی به اشتراک بگذارید؟

آیا این پروژه تنها یک پروژه شخصی برای خودتان است؟

برای خانواده و دوستانتان است؟

برای Facebook، Twitter، Flickr، ۵۰۰px یا Instagram است؟

آیا می خواهید یک وب سایت عکاسی رایگان بسازید یا آن را در بلاگی در Tumblr یا WordPress به اشتراک بگذارید؟

آیا می خواهید این پروژه را به عنوان رزومه کاری خود قرار دهید؟

آیا می خواهید فردی حرفه ای را استخدام کنید تا وب سایتی مخصوص این پروژه بسازید؟

آیا می خواهید این پروژه را به عنوان یک کتاب چاپ کنید و یا برای آن نمایشگاه بزنید؟

چه زمانی می خواهید آن را به اشتراک بگذارید؟

می خواهید عکس ها را هر ساعت، هر روز، هر هفته یا هر ماه به اشتراک بگذارید؟

آیا تا اتمام پروژه می ایستید و هیچ عکسی را پیش از پایان پروژه به اشتراک نمی گذارید؟

برای جواب دادن به این سوال ها نکات زیر را در نظر داشته باشید:

آیا نظرات دیگران راجع به عکس ها می تواند به شما کمک کند یا بدتر شما را دلسرد می کند؟

آیا می خواهید فقط عکس های فوق العاده و با کیفیت را به اشتراک بگذارید؟ یا می خواهید مراحل شکل گیری پروژه و شکست ها را هم به اشتراک بگذارید؟

آیا می خواهید برای انجام این پروژه نظرسنجی کنید و از سایرین کمک بگیرید؟ یا می خواهید به صورت خصوصی آن را انجام دهید؟

با توجه به هدف و شخصیت شما، جواب به این سوال ها متفاوت خواهد بود. اگر الان راجع به جواب این سوال ها مطمئن نیستید و می خواهید پروژه را شروع کنید، باز هم مشکلی نیست. شما همیشه می توانید برگردید و به این سوال ها پاسخ دهید.

۶

عکس گرفتن را شروع کنید

Just a chameleon action shoot with bait-lens گرفته شده توسط John Wilhelm

تبریک می گویم! حال که شما زمان زیادی برای تقویت بدنه پروژه گذاشته اید، پروژه عکاسی ای خواهید داشت که به آن علاقه دارید و ممکن است عکس هایی بگیرید که هیچگاه فراموش نشوند. شاید حتی این پروژه شروع یک شغل عکاسی برای شما باشد و در ۲۰ سال آینده بگوییم، «Martin Parr دیگر چه کسی است؟!»

به هر حال، اگر پروژه ای را که به آن علاقه دارید انتخاب کرده اید، دوست داریم راجع به آن برایمان بگویید. چند دقیقه وقت بگذارید و برای ما نظر ارسال کنید و پروژه ای که در سر دارید و می خواهید آن را اجرا کنید با ما در بخش نظرات (پایین صفحه) در میان بگذارید.

م

منبع

برگرفته از: Photodo

نظرات شما

  1. محمود واحدی

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰

    بنازوم خعععععش

  2. نفس حسینی

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵

    سلام . ممنونم بابت مطالب بسیار خوب و مفیدتون . من مدتیه که کار عکاسی رو شروع کردم و از همون ابتدا به پروژه و مجموعه عکس علاقه داشتم و سبک سورئال . اما همیشه همین مشکل رو دارم و داشتم که نمیتونم ذهنم رو متمرکز یه موضوع کنم . ایده هایی به ذهنم میاد اما نمیتونم تمومش کنم . و هر دفعه اعتماد به نفسم برای اجرا پایین تر میاد . اما نمیتونم هم عکاسی رو رها کنم . من هنوز آماتورم و میدونم که خیلی باید تلاش کنم اما این مشکل همیشه مانع اتمام حداقل یه مجموعه شده واسم !
    ایده هایی برای عکاسی با موضوع طلاق،کودکان کار،ازدواج اجباری،مور مور خاطرات،زنی که دیگر نیست و … دارم اما هیچکدوم رو بخاطر ضعفم اجرا نکردم !

  3. Vahid

    ۲۸ آذر ۱۳۹۳

    خیلی ممنون بابت مطالب اموزنده 🙂


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *