یک نکته ترکیب بندی عکاسی برای مبتدیان: انباشت ترکیب بندی

در این آموزش یکی از ترفندهای ترکیب بندی مورد علاقه ام را به شما نشان می دهم تا تمام عکس های خود را صرف نظر از چیزی که از آن عکس می گیرید بهبود بخشید. این تکنیکی است که من دوست دارم آن را «روی هم انباشتن ترکیب بندی» بنامم، که به هیچ وجه رسمی نیست، اما مفهوم را می رساند. من از آن به عنوان یک یادآور استفاده می کنم که به من می گوید باید با یک ترکیب بندی پایه شروع کرده و سپس تکنیک های ترکیب بندی دیگر را اضافه کنم تا به تصویر نهایی برسم.

۱

تقارن

یکی از درس هایی که شما هنگام یادگیری نکات ترکیب بندی عکاسی برای مبتدیان می شنوید، قانون یک سوم است. این مسئله امروزه برای افراد عادی بیشتری قابل درک است، چون دوربین های تلفن همراه آن را در نرم افزار تعبیه کرده اند. اولین تکنیک ترکیب بندی ما قرار دادن مدلمان الیسا در نقطه ای از کادر است که مطابق با قانون یک سوم باشد. او در ستون مرکزی است و بدنش تقریبا به طور یکسان در داخل ردیف ها تقسیم شده است.

۲

عمق

یک نکته ترکیب بندی عکاسی برای مبتدیان که معمولا نادیده گرفته می شود، استفاده از دیافراگم لنزتان به عنوان ابزاری برای ایجاد جذابیت در ترکیب بندی است. شما می توانید یک عمق میدان کم (پس زمینه مات بوکه) داشته باشید که به جدا کردن سوژه از پس زمینه کمک می کند، یا تصمیم بگیرید که با تنظیم یک عمق میدان زیاد المان های واضح بیشتری را در عکس خود بگنجانید. برای این جلسه عکاسی، من با استفاده از یک لنز پرایم Canon 24mm در دیافراگم f/1.4 عکس گرفتم تا واقعا نشان دهم که عمق چطور به عنوان یک المان ترکیب بندی عمل می کند.

لنزک: این آموزش عکاسی به شما یاد می دهد که چگونه با استفاده از عمق میدان کم به پس زمینه مات یا بوکه دست یابید. مطالعه آن را به شما توصیه می کنیم.

۳

خطوط هدایتگر

یک نکته ترکیب بندی عکاسی کلاسیک دیگر برای مبتدیان، پیدا کردن خطوط طبیعی در کادر است که نگاه بیننده را به سمت سوژه شما هدایت می کنند. می توانید ببینید که من از دیوارهای کوچه در این عکس برای کادربندی آلیسا، در کنار چند تکنیک ترکیب بندی دیگر استفاده کردم. اکثر اوقات، هنگامی که عکاسان از خطوط هدایتگر استفاده می کنند، طبیعتا چندین تکنیک ترکیب بندی را با هم ترکیب می کنند (همان انباشتن ترکیب بندی من در آوردی خودمان) و این باعث ایجاد جذابیت بصری عالی می شود.

بیشتر بیاموزید: آموزش تکنیک ترکیب بندی خطوط هدایتگر در عکاسی منظره

۴

هایلایت ها (قسمت های روشن)

نگاه بیننده همیشه به سمت روشن ترین بخش کادر جلب می شود. این نکته مهمی است که هنگام عکاسی باید به یاد داشته باشید تا بتوانید به راحتی سوژه خود را در آن بخش از کادر قرار داده و به طور طبیعی یک نقطه جذابیت ایجاد کنید. این تکنیک برای تصاویر سیلوئت عالی است!

۵

زاویه عکاسی

این تکنیکی است که من از دیرباز عاشق آن بودم، که استفاده بیشتر از دوربین گوشی تلفن همراهم تا حد زیادی الهام بخش من بود. در اکثر گوشی ها، دوربین در گوشه بالا قرار دارد که ثبت زوایای جالب را دشوار می کند. اگر گوشی خود را وارونه کنید، می توانید لنز دوربینتان را به زمین نزدیک تر کنید. در اینجا، من از قرار دادن الیسا در کادر و زاویه عکاسی پایین تر برای کشیده تر کردن قامتش استفاده می کنم. من با تغییر جهت کادر به حالت پرتره (عمودی)، جلوه بسیار اغراق آمیزتری به دست می آورم و کمک می کند تا او بسیار بلندتر به نظر برسد.

بیشتر بیاموزید: کدام جهت؟ چه موقع به صورت افقی و چه موقع عمودی عکس بگیریم

۶

ژست دهی

در آخر، شما می توانید از اندام ها برای شکل و انحنا دادن به بدن استفاده کنید که تنظیمات شما را جذاب تر می کند. یک تکنیک پر استفاده، ایجاد مثلث با بازوها با قرار دادن آنها روی سر یا روی لگن است، که می توانید آن را در تصویر بالا مشاهده کنید. یک نکته دیگر هم اضافه کنم: تلویزیون و سینما را بررسی کنید تا تمام آن تکنیک های ترکیب بندی را در عمل ببینید و سعی کنید تشریح کنید که چرا شما را مجذوب خود کرده اند. این یکی از کارهای مورد علاقه من و یک تمرین عالی است.

ی

یادگیری بیشتر

می خواهید درباره ترکیب بندی عکاسی نکات بیشتری بیاموزید؟ مطلب «۱۰ مقاله برتر آموزش ترکیب بندی عکاسی» برای شماست.

نویسنده: پای جیرسا (Pye Jirsa)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *