نکات عکاسی کریسمس

کریسمس (و زمستان) به دلایلی پرانرژی ترین و مهیج ترین زمان برای عکاسی است – عناصر طبیعی ، تزئینات چشم نواز و رویایی (شامل نورپردازی های کریسمس) و جو عیدانه ای که همه را فرا میگیرد. میتوانید در طول روز عکاسی کنید اما برخی از خاطره انگیزترین تصاویر را میتوان در طول شب پیدا کرد. درخششی که از برف کاملا سفید ساطع میشود ضمن چالش برانگیز بودن، مزایایی هم دارد. بیایید ببینیم چطور میتوان موثرترین عکس های کریسمس را گرفت.

۱

عکاسی از فضاهای خارج از ساختمان

سرمای لذت بخش زمستان پاکی خاصی به هوا میدهد. حتی نور هم در این فصل سال معمولا کیفیت متفاوتی دارد. همه اینها برای عکاسی شما عالی هستند. در این هوای پرشور بیرون بروید و از چمن و خانه های پوشیده از برف منطقه خود عکاسی کنید. در بیشتر محله ها خانواده های زیادی هستند که از شدت هیجان فصل ، خانه های خود را پر از تزئینات و نورپردازی میکنند – که پس زمینه ای عالی برای عکس های شما میسازند – به دنبال اینها باشید. همچنین در شب یعنی زمانی که سفیدی برف سطح کلی نور را (مثل یک رفلکتور طبیعی) بالا میبرد، عکاسی کنید . برای گرفتن عکس های تماشایی از خانه های پر نور و آسمان از سرعت شاتر طولانی مدت یعنی زیر ۱/۱۵ ثانیه استفاده کنید. ممکن است به یک سه پایه هم نیاز داشته باشید.

۲

آذین بندی و نورپردازی های کریسمس

آذین بندی و نورپردازی های کریسمس ، تزئینات مربوط به تعطیلات هستند که میتوان آنها را تقریبا در تمام عکس های کریسمس پیدا کرد. اینها جزء لاینفک کریسمس اما کلیشه ای هستند. ممکن است بخواهید از آنها به طرق خلاقانه ای استفاده کنید – مثلا کلوز آپ های خیلی نزدیک یا گرفتن بیشتر کادر طوری که موضوع اصلی یعنی آدمها برای عمق دادن به تصویر در پس زمینه قرار بگیرند. از خاموش کردن چراغ ها نترسید طوری که ممکن است مستقیما پشت سوژه شما تاریک اما فضای روبروی کادر تصویر روشن باشد… این راهی برای متعادل کردن ترکیب بندی بدون افزودن عنصری اضافه است. یک تکنیک جالب و موثر دیگر موقع عکاسی از درخت کریسمس و تزئینات آن تکنیک بوکه است. با این تکنیک ما از قسمت مات یا خارج از فوکوس تصویر (درست خارج از عمق میدان) به عنوان قسمتی از ترکیب بندی استفاده میکنیم. یک راه برای بهتر کردن این افکت قرار دادن تکه ای مقوای سیاه که شکلی از وسط آن درآورده شده باشد در مقابل لنز دوربین است، با این کار شما بوکه هایی با شکل دلخواهتان خواهید داشت.

۳

نشان دادن روابط

تعطیلات یعنی روزهایی که اهمیت روابط برجسته تر میشود و کریسمس در برخی از کشور ها مهم ترین تعطیلات سال است. استرس و فشار سال گذشته ممکن است بر همه وارد باشد ، اما همه از احساس آسودگی و گذراندن زمان با خانواده خوشحال هستند. مانند شب یلدا، شما شانس گرفتن عکس هایی را دارید که تا سالها لحظات پر احساس را نشان خواهند داد. پدر و دخترها، مادر و پسر ها، برادر ها، خواهرها، زن و شوهرها، همه اینها میتوانند نظر خود را در باره اینکه کجا و چگونه بایستند بگویند تا شما بتوانید ارتباط بین آنها را نشان بدهید. سعی کنید کاری کنید تا لبخند بزنند و بخندند.

۴

از آماده شدن برای تعطیلات عکاسی کنید

خانواده ها در تعطیلات دور هم جمع میشوند، اما نه فقط برای رویداد اصلی بلکه برای کمک به تزئینات می آیند… و این لحظات پرهیجان و سرگرم کننده فرصتی مناسب برای عکاسی هستند. آراستن درخت لحظه ای خاص در ایجاد جو کریسمس است و بیشتر خانواده ها مجموعه ای گرانقدر از لوازم تزئیناتی و نورپردازی دارند که همه آنها باید به درخت آویزان شوند. سعی کنید وقتی که اشخاص در حال باز کردن جعبه لوازم تزئینی هستند از چهره آنها عکس بگیرید. مخصوصا کودکان کم سن و سال که ممکن است کریسمس گذشته را به یاد نداشته باشند ، موضوعات خوبی هستند. وقتی که تزئینات انجام شوند کار شما هم تقریبا تمام شده است، اما دو عکس دیگر هم هستند که باید بگیرید – اولی وقتی است که ستاره یا فرشته را روی نوک درخت میگذارند ، و آخرین عکس هم وقتی است که همه چیز روی درخت نصب شده و چراغ ها برای اولین بار به برق زده میشوند.

۵

فوکوس روی چشم ها

با فوکوس روی چشم ها، عکس همه آدمهای داخل عکس به اوج خود میرسد ، و این مطلب در مورد عکس های کریسمس هم صدق میکند. بهتر است طوری ترکیب بندی کنید که تا جای ممکن فضاهای اضافی و مرده کمتری در کناره های کادر داشته باشید تا عکس شما بیشتر از هرچیزی در مورد صورت اشخاص و چشمان آنها باشد. بقیه تزئینات به خودی خود در تصویر نشان داده خواهند شد. در عکسی که صحیح گرفته شده باشد همه چشم ها به یک سمت نگاه میکنند و این مسأله در این مدل عکسها به طور ظریف و موثری، وحدت خانوادگی را نشان میدهد. در بیشتر عکس های کریسمس که در فضای داخلی گرفته شده اند میتوانید از فلاش استفاده کنید، ولی بهتر است از یک فلاش اکسترنال (یا یک فلاش زاویه دار) استفاده کرده و نور را از سقف پخش کنید (اگر رفلکتور هم داشته باشید که چه بهتر). به یاد داشته باشید که به خاطر نورپردازی های کریسمس (و احتمالا شمع ) نور محیط اطراف زیاد خواهد شد ،شما که نمیخواهید رنگ های شاد و سرزنده را با نور فلاش خراب کنید؟

۶

عکس گروهی از افراد

عکس های کریسمس میتوانند استفاده دوگانه داشته باشند – هم برای ثبت خاطرات و وقایع عکس میگیرید و هم میتوانید به عنوان کارت تبریک خانوادگی کریسمس از آنها استفاده کنید. در هر حال شما به عنوان عکاس باید مطمئن شوید که خودتان هم در بعضی عکسهای مهم خانوداگی حضور داشته باشید. ممکن است بخواهید همه افراد خانواده در کنار درخت کریسمس باشند و از هدایا هم در ترکیب بندی استفاده کنید. برای این عکس های گروهی از سه پایه استفاده کنید تا با استفاده از تایمر دوربین خودتان هم در عکس حضور داشته باشید. تایمر دوربین شما ویژگی خوبی است که بیشتر افراد به اندازه کافی از آن استفاده نمیکنند و یا حتی از وجود آن خبر ندارند. استفاده از آن آسان است، شما فقط مقادیر ایزو، شاتر و ضریب اف را مشخص کرده، کادر بندی می کنید، زمان تایمر را بین سه تا ده ثانیه تنظیم کرده، سپس دکمه شاتر را فشار میدهید و در جایی که از قبل در نظر گرفته اید، قرار می گیرید.

ت

تنظیمات توصیه شده

معمولا در ایام کریسمس منابع نوری اضافه و اثر گذار زیادی روشن هستند (مثلا تمام نورپردازی های کریسمس) و این ممکن است سطح نور محیط را تا سطح زیادی افزایش بدهد ، اما نه آنقدر زیاد که بتوانید با مقدار ایزوی ۱۰۰ عکاسی کنید، پس بهتر است حتی وقتی از محیط داخلی عکاسی میکنید از عدد ایزوی ۲۰۰ استفاده کنید . بهترین سرعت شاتر بین ۳۰/۱ تا ۹۰/۱ است ضمن اینکه ضریب اف f/2 تا f/5.6 را برای دیافراگم انتخاب میکنید . با این تنظیمات عمق میدانی کم تا متوسط خواهید داشت که با خارج از فوکوس نگه داشتن پس زمینه پر از روشنایی، فضایی پر روح ایجاد خواهید کرد.

الف

ابزار پیشنهادی

یک لنز با سرعت زوم بالا برای عکاسی در کریسمس عالی است ، سعی کنید از یک لنز ۲۸ تا ۸۰ میلیمتری یا چیزی مشابه آن استفاده کنید. به این ترتیب برای عکسهای گروهی و عکاسی از خانه ها و ساختمان ها با تزئینات زیبا زاویه ای باز خواهید داشت ضمن اینکه میتوانید کلوز آپ هایی زیبا و صمیمی بگیرید. بهتر است سه پایه تان در دسترس باشد. حتی اگر از تایمر دوربین استفاده نکنید سه پایه برای ثابت نگه داشتن دوربین در عکس ها با زاویه باز به کارتان می آید که این بهترین و تنها راه قرار دادن همه افراد در عکس است. از یک فلاش دارای سیم یا فلاش با سر قابلیت کج شدن و تنظیم استفاده کنید تا از رسیدن مستقیم نور فلاش به افراد داخل عکس (نور خشن) جلوگیری کنید. فلاش با نور مستقیم نه تنها تناژ رنگ پوست افراد را از بین میبرد بلکه رنگهای شاد و سرزنده نورپردازی های کریسمس را هم خراب میکند.

ن

نتیجه گیری

تعطیلات کریسمس رویدادی است که زیاد از آن عکاسی میشود، پس مهم است که به موضوعات مورد عکاسی با دیدی متفاوت نگاه کنیم. از تزئینات و نورپردازی ها برای زیباتر کردن عناصر پس زمینه عکس های خود استفاده کنید ، به یاد داشته باشید از تکنیک بوکه برای عکس های ماهرانه و متفاوت استفاده کنید، روی چشم افراد داخل عکس فوکوس کرده و سعی کنید افراد خانواده را در حالات صمیمی که روابط نزدیک آنها و شور و شوق موجود در این فصل سال را نشان میدهد، قرار دهید. وقتی که بحث کریسمس پیش می آید آماده سازی هم به اندازه محصول نهایی مهم است پس برای عکاسی به موقع خودتان را به تزئینات درخت برسانید .

م

منبع

برگرفته از: Exposure guide


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *