۹ قانون عکاسی که باید وجود داشته باشند اما ندارند

همانطور که انسل آدامز یک بار گفت، «هیچ قانونی برای عکس های خوب وجود ندارد، عکس های خوب تنها وجود دارند». این گفته در طی سالها دنیای عکاسی را از ایجاد و توسعه قوانین خود برای به دست آوردن عکس های موفق، متوقف نکرده است. در این مطلب لنزک به ۹ قانون عکاسی که انتظار می رود وجود داشته باشند، اما ندارند، اشاره خواهیم کرد.

قوانین عکاسی زیادی وجود دارند که بار ها و بار ها آن ها را می شنویم:

قانون یک سوم. قانون استفاده از فضای فعال برای عکس های اکشن (متحرک). قانون حذف کردن حواس پرتکن ها از پس زمینه ها ، یا صاف نگه داشتن خط افق یا استفاده از سرعت شاتری که با فاصله کانونی لنز جور باشد، به منظور گرفتن عکس های شارپ به صورت دوربین در دست…

آنقدر قوانین یا دستورالعمل های عکاسی وجود دارد که برای سر دواندن مبتدیان کافی است! خب، در اینجا ۹ قانون هست که ما فکر می کنیم شاید استفاده عملی تری برای مبتدیان داشته باشند، اما اغلب به اندازه کافی مطرح نمی شوند، اگر اصلا مطرح شوند…

۱

قانون عکاسی عدم استفاده از قانون یک سوم

اشتباه برداشت نکنید؛ قانون یک سوم یک تکنیک عکاسی مفید برای ترکیب بندی سریع، و یک راه عالی برای عکاسان مبتدی است تا به درک درستی از چگونگی ایجاد عکس های متعادل برسند.

اما به راحتی می توان به این دام گرفتار شد که همواره سوژه اصلی مطابق با قانون یک سوم قرار داده شود. و این می تواند باعث شود که در نمونه کارهای عکاسی، تمام عکس ها وزن و تعادل مشابهی را نشان دهند.

ما می گوییم، آن را کمی ترکیب کنید. اگر قصد دارید قوی ترین تصویر ممکن را ایجاد کنید، سوژه را در مرکز کادر قرار دهید. یا فضای منفی را بپذیرید و سوژه را در لبه کادر قرار دهید.

به محض این که عکستان با قانون یک سوم را گرفتید، همانطور که در براکت گذاری نوردهی چندین عکس با نوردهی مختلف می گیرید، ترکیب بندی را نیز براکت گذاری کنید (یعنی چند عکس با ترکیب بندی های متفاوت و بعضا خلاقانه بگیرید).

۲

قانون عکاسی صرفا خریدن تجهیزاتی که واقعا به آنها نیاز دارید

سندرم اکتساب یا به دست آوردن لوازم و تجهیزات (GAS)، زمان، احساسات و پول شما را هدر می دهد. اما به راحتی می توان در این دام گرفتار شد که لوازمی که فکر می کنید مفید خواهند بود را بر روی دوربین سوار کنید، به جای لوازمی که واقعا ارزش پول خرج کردن دارند.

این مسئله به ویژه در مورد لنزهای دوربین صدق می کند، و چند چیز به اندازه پشیمانی خریداران ناامید کننده هستند: خرید یک لنز، تنها برای این که بعدا متوجه شوید ریخت و پاش غیر ضروری کرده اید، چون تنها چیزی که به بسته لوازم شما اضافه شده است، وزن است…

۳

قانون عکاسی هرگز کنار نگذاشتن دوربینتان تا وقتی که در راه بازگشت به خانه هستید

همانطور که عکاس معروف نیکون، جو مک نالی (Joe McNally) گفته است، «دوربین خود را تا وقتی که محل عکاسی را ترک نکرده اید، جمع نکنید».

تنها یک ثانیه طول می کشد تا نور تغییر کند یا یک شخص یا حیوان کاری غیر منتظره انجام دهد، و اگر دوربین شما خاموش شده و با خیال راحت در کیفش گذاشته شده باشد، آن لحظه را از دست خواهید داد.

به همین ترتیب، یک محل را تا زمانی که مطمئن شوید از نور و فرصت ها خسته شده اید، ترک نکنید. هنگامی که بقیه در راه رفتن به خانه برای صرف شام هستند، زمانی است که به احتمال زیاد شما آن لحظات منحصر به فرد را ثبت می کنید…

۴

قانون عکاسی به همراه نبردن لوازم دوربین بیش از حد مورد نیاز

آنهایی که تا به حال قبل از بیرون رفتن از خانه برای عکاسی تمام قطعات تجهیزات عکاسی خود را در یک کوله پشتی جمع کرده اند – و بعد از آن برای اکثر تصاویر فقط به یک لنز و دوربین چسبیده اند – دست خود را بالا ببرند.

آماده شدن برای هر فرصت عکاسی یک چیز است، اما توانایی نشان دادن عکس العمل سریع و گذراندن روز بدون کمر درد بیشتر از آن ارزش دارد.

۵

قانون عکاسی ایجاد تنظیمات دوربین پیش فرض

همیشه به یاد داشته باشید که هنگام جا به جایی بین فرصت های عکاسی مختلف، دوربین خود را بررسی و تنظیم مجدد (ریست) کنید. اگر این کار را نکنید، آنگاه ممکن است نتایج غیر منتظره ای رخ دهد – یا ممکن است لحظه را کاملا از دست بدهید.

فراموش کردن تنظیم مجدد (ریست کردن) جبران نوردهی و سپس اعمال تنظیمات نوردهی بیشتر، تنها به یک عکس به شدت نوردهی شده یا دارای نوردهی ناکافی منجر می شود. همه ما این را تجربه کرده ایم.

ایجاد یک تنظیمات دوربین پیش فرض ایده خوبی است، تنظیماتی که شما را قادر سازد تا دوربین را روی چشم خود قرار دهید، سریع واکنش نشان دهید و تنظیم دوربین را از یک سری تنظیمات معین آغاز کنید.

به عنوان مثال، برخی از عکاسان بر روی دوربینی که بر روی حالت اولویت دیافراگم تنظیم شده، با یک دیافراگم بزرگ، همراه با نورسنجی الگویی (pattern metering)، فوکوس خودکار تک عکس (one-shot autofocus) و ایزوی خودکار و تراز سفیدی خودکار به طور پیش فرض، قسم می خورند.

۶

قانون عکاسی ایستادن در مکان مناسب

این چیزی است که واقعا در عکاسی مهم است. ممکن است برای عکاسی در محلی ایستاده باشید که از نظر نور ایده آل است، اما اگر در جای درست نایستید، هیچ یک از اینها تفاوتی ایجاد نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: نکات ترکیب بندی عکس: چگونه از صحنه های آشنا نماهای جدیدی ایجاد کنیم

۷

قانون عکاسی استفاده از دو پا پیش از سه پایه

سه پایه های دوربین در بالای لیست لوازم جانبی ضروری دوربین قرار دارند. آنها نه تنها می توانند به شما کمک کنند تا تصاویر شارپ تری به دست آورید و در انتخاب تنظیمات نوردهی انعطاف پذیری بیشتری نشان می دهند، بلکه از سرعت شما کاسته و باعث می شوند کادربندی و ترکیب بندی را با دقت بیشتری مد نظر قرار دهید.

مشکل این است که آنها شما را در آن محل پاگیر می کنند.

اگرچه ممکن است یک محل واضح و بدیهی برای نصب دوربینتان وجود داشته باشد، به خصوص وقتی که بحث عکاسی منظره مطرح باشد، اما کمی وقت بگذارید تا مطمئن شوید که واقعا موقعیت درست دوربین را پیدا کرده اید. آیا عکاسی از یک زاویه بالاتر یا پایین تر کارسازتر نیست؟ چند عکس آزمایشی به صورت دوربین در دست بگیرید تا مطمئن شوید.

۸

قانون عکاسی فرمت کردن مجدد

این قانون ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما به راحتی می توان آن را نادیده گرفت، به خصوص اگر به طور منظم عکاسی نمی کنید.

به دانلود کردن تصاویر خود و فرمت مجدد کارت های حافظه (مموری)، به محض این که از یک جلسه عکاسی برگشتید، عادت کنید. اسکرول کردن بین تصاویر در نمایشگر پشت دوربین و حذف کردن چند عکس برای خالی کردن مقداری فضا جالب نیست.

۹

قانون پشتیبان گیری ۳-۲-۱ برای عکاسان

بسیار خب، این قانون در حال حاضر در دنیای کامپیوتر وجود دارد. اما چه تعداد از عکاسان از آن اطلاع دارند، چه برسد به این که از آن پیروی کنند؟ این مهم ترین قانون عکاسی دیجیتال است که وجود دارد.

قانون ۳-۲-۱ ساده است:

۳: سه نسخه کپی از مجموعه عکس های دیجیتال خود تهیه کنید (یک مجموعه اصلی و دو نسخه پشتیبان)

۲: دو نسخه کپی را به شکل های مختلف نگه دارید (یکی را بر روی هارد کامپیوتر، دیگری را به صورت آنلاین یا بر روی رسانه های نوری)

۱: یکی از نسخه های کپی را خارج از سایت (بیرون از مکان اصلی) ذخیره کنید

اگر از این قانون پیروی نکنید، با خطر از دست دادن مجموعه عکس های خود مواجه می شوید و مجبور خواهید شد از اول شروع کنید…

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. مونا اسپندار

    ۴ دی ۱۳۹۷

    من عاشق این سایتم تو خط به خط اطلاعاتش انرژی مثبت ومنتهای انسانیت موج میزنه مرسی ….

    1. سامان نویسنده

      ۴ دی ۱۳۹۷

      درود بر شما

      ممنون از شما. دقیقا چیزی بود که دوست داشتم بشنوم. چون همیشه دلمون می خواسته این احساس رو انتقال بدیم.

      براتون بهترین ها رو آرزومندم

  2. mhtd

    ۴ آذر ۱۳۹۴

    اصل ۹ رو رعایت نکردم و این باعث شد ریکاوری ۵۰۰ گیگ فایل اصلی عکسها مبلغی معادل سه برابر قیمت یک هارد روی دستم بگذارد تازه همه فایلها هم بر نگشتند. این نتیجه اعتماد مطلق من به تکنولوژی و یک برند بود!

    1. Sheida

      ۲۰ آذر ۱۳۹۴

      واے چقدر بد…منم نصف عکسهای عاشوراییم رو همینجوری از دست دادم…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *