لنز شما می تواند باعث موفقیت یا شکست شما شود: آنچه باید برای هر نوع عکاسی استفاده کنید

وقتی بحث تجهیزات عکاسی مطرح باشد، لنزها همه چیز هستند. شما می توانید گران قیمت ترین دوربین هایی که نیکون و کانن می سازند را داشته باشید – نیکون D4S و کانن EOS 1DX با قیمت ۶۰۰۰ دلار – اما اگر شما از نوع لنز درست و مناسبی برای عکاسی خود استفاده نکنید، این اهمیتی ندارد. در این مطلب لنزک در مورد انواع عکاسی و لنز هایی که بهتر است استفاده کنیم، صحبت خواهیم کرد. بنابراین اگر این سوال را دارید که در هر موقعیت از کدام لنز باید استفاده کنید؟ و یا قصد خرید لنز (یا ارتقاء لنز فعلی) دارید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

اگر شما در یک بازی بسکتبال تنها با یک لنز ۵۰ میلی متری ثابت حضور پیدا کنید، هرگز نمی توانید از آن توپ انداختن ها در حلقه یا خطاهایی که در طول بازی اتفاق می افتد عکس بگیرید. اگر شما بدون هیچ چیزی جز یک لنز ماکرو در یک جلسه عکاسی پرتره حاضر شوید، ممکن است در آخر عکس های عالی از چشم های سوژه خود به دست آورید، اما هیچ پرتره ای که ارزش یک آلبوم خانوادگی را داشته باشد، ثبت نخواهید کرد. اگر شما سعی دارید عکس های واقعا خیره کننده از مواد غذایی ایجاد کنید، اما تنها یک لنز واید (عریض) برای کار کردن دارید، احتمالا قادر به نشان دادن تمام بافت ها و جزئیات کوچک غذاهایی که می خواهید از آنها عکس بگیرید نخواهید بود.

لنزها مهم هستند، اما شما از کجا قرار است بدانید که در هر موقعیت از کدام لنز باید استفاده کنید؟ این می تواند سوال سختی باشد؛ خوشبختانه، ما این کار را برای شما انجام داده ایم! دفعه بعد که در حال آماده شدن برای رفتن به عکاسی هستید یا سعی دارید بفهمید از چه لنزی باید استفاده کنید، در وقت خود کمی صرفه جویی کرده و نگاهی به این مطلب بیندازید.

عکاسی ورزشی

بر فراز بیابان اثر لوکا فوندا (Luka Fonda)

عکس از کریستین بورل (Cristian Borlle)

لنز مناسب برای عکاسی ورزشی ممکن است بسته به این که شما از چه نوع اکشنی (حرکتی) عکس می گیرید متفاوت باشد، اما در کل، عکاسی ورزشی به یک لنز بلند (فاصله کانونی طولانی) با عمق میدان کم نیاز دارد. لنز بلند بسیار مهم است، چون اغلب اوقات شما دقیقا در مقابل و نزدیک اکشن نخواهید بود. شما به احتمال زیاد در خطوط طرفین میدان بازی خواهید بود، و به چیزی با فاصله کانونی طولانی برای ثبت تمام لحظات مهمی که دورتر از آنچه که یک زاویه باز بتواند به آن برسد اتفاق می افتند، نیاز خواهید داشت. همچنین داشتن یک عمق میدان کم برای جدا کردن ورزشکاران از پس زمینه (مات کردن پس زمینه) نیز مهم است. اگر شما تصویری از یک بازیکن فوتبال در لحظه گل زدن به دروازه حریف ثبت کنید، اما در عمق میدان کامل عکس بگیرید، بازیکن با پس زمینه شارپ مخلوط خواهد شد. اما اگر با عمق میدان کم عکس بگیرید، دیافراگم های باز مانند ۲ یا ۲٫۸، پس زمینه مات و خارج از فوکوس می شود، درحالیکه بازیکن واضح و شارپ باقی مانده و نقطه کانونی آشکار تصویر می شود.

لنزک: منظور از نقطه کانونی (focal point) سوژه اصلی است که در اکثر مواقع می خواهیم واضح و شارپ باقی بماند و با مات یا تار کردن پس زمینه عکس (با عمق میدان کم – دیافراگم باز) تمرکز بیشتری را روی این نقطه کانونی یا سوژه اصلیمان قرار می دهیم.

لنز Canon EF 70-200mm در f/2.8 و Nikon 70-200mm در f/2.8 گزینه های خوبی هستند. محدوده فاصله کانونی عریض، عمق میدان کم و تثبیت کننده تصویر، این لنزها را در میان عکاسان ورزشی حرفه ای به جزء اصلی تجهیزات عکاسی تبدیل می کنند. اگر شما به دنبال چیزی با فاصله کانونی حتی طولانی تر هستید، Nikon 80-400mm در f/4.5-5.6 یا Canon EF 100-400mm در f/4.5-5.6 را امتحان کنید.

عکاسی پرتره

گیلبرت اثر کواکس لونته (Kovács Levente)

مقابل کایل اثر برکستون ویلهلمزن (Braxton Wilhelmsen)

زیبایی عکاسی پرتره این است که آن را می توان با طیف وسیعی از لنزهای مختلف برای ثبت انواع پرتره های مختلف با موفقیت انجام داد. گفته می شود که بهترین لنزهای پرتره به طور کلی لنزهایی با فواصل کانونی ثابت و عمق میدان کم هستند. یک لنز ثابت ۳۵ میلی متری یا ۵۰ میلی متری گزینه مناسبی است چون فضای کافی برای گنجاندن کمی از پس زمینه یا محیط در تصویر را دارد، و با این حال سوژه را نقطه کانونی اصلی تصویر می کند. یک عمق میدان کم همچنین از این جهت مهم است که فوکوس را حتی بیشتر بر روی چشم های سوژه شما می آورد. لنزی با دیافراگم های بازی چون f/1.2 یا f/2، با عمق میدان کمی که ارائه می دهد، به شما کمک خواهد کرد تا تصاویری ایجاد کنید که چشم های سوژه شما در فوکوس و شارپ باشند، در حالی که بقیه چهره سوژه و پس زمینه به نرمی تار شده باشند. برای به دست آوردن چنین پرتره هایی Canon EF 50mm در f/1.2 یا Nikon AF-S 58mm در f/1.4 را امتحان کنید.

عکاسی از غذا ها

پنکیک با گلابی ها اثر زوریان ایوچنکو

قاشق ها و ادویه جات اثر ناتالیا کلنوا (Natalia Klenova)

زرد و آبی اثر آدام و ارین تورنر (Adam & Erin Turner)

مهم ترین بخش عکاسی از غذا ها جزئیات است. اگر یک قطعه کوچک از میوه یا یک شاخه کوچک از چاشنی در جای درست خود نباشد، می تواند کل تصویر را خراب کند. و بهترین لنز برای استفاده در هنگام فوکوس بر روی جزئیات، یک لنز ماکرو با عمق میدان کم است. یک لنز ماکرو توانایی فوکوس کردن بر روی جزئیات کوچکی را دارد که یک لنز واید، ثابت، یا زوم نمی تواند آنها را ثبت کند. عمق میدان کم فوکوس را بر روی جزئیات کوچک تصویر خواهد آورد، و درک و قدردانی از مواد غذایی لذیذ را برای بیننده آسان تر می کند. برای به دست آوردن عکس های کلوزآپ واقعی، Canon EF 100mm در f/2.8 یا Nikon 105mm در f/2.8 را امتحان کنید. برای افزایش ثبات، استفاده از یک سه پایه در هنگام عکاسی با یک لنز ماکرو را به یاد داشته باشید.

عکاسی از مراسم عروسی

حقیقت این است که اگر از مراسم عروسی عکس می گیرید، هرگز نمی توانید لنزهای کافی داشته باشید. اما چند لنز خاص هستند که به شما کمک خواهند کرد تا یک گالری عکس باورنکردنی برای زوج خوشبخت ایجاد کنید تا همیشه آن را به یاد داشته باشند. یک لنز ثابت ۵۰ میلی متری یا ۸۵ میلی متری، مانند Canon EF 85mm در f/1.2 یا Nikon AF-S Nikkor 85mm در f/1.4، برای پرتره های خانوادگی عالی است – وقتی که عروس و داماد با مادر، پدر و خواهرها و برادرهای خود ژست می گیرند. وقتی که تصاویر بعدا به صورت یک گالری نمایش داده شوند، استفاده از یک لنز ثابت یکسان برای تمام پرتره های خانوادگی، ظاهر یکنواخت تری ایجاد خواهد کرد. یک لنز واید نیز برای پرتره های گروهی بزرگ، عکس هایی از لوکیشن و برای ثبت تصاویر رقص تصادفی و بی هوا (کاندید) در پایان شب بسیار مهم است. لنزی با محدوده عریض تر نیز برای قسمت هایی از مراسم عروسی که کمتر برنامه ریزی شده اند، وقتی که شما باید سریع فکر کرده و واکنش نشان دهید و یک ناحیه تعیین شده برای عکس گرفتن از آن ندارید، ایده خوبی است. Nikon 24-70mm در f/2.8 و Canon EF 24-70mm متری در f/2.8 هر دو گزینه های فوق العاده ای هستند چون محدوده فاصله کانونی عریض، و همچنین عمق میدان کمی دارند. اینها هر دو لنزهای خوبی برای استفاده روزمره در هر موقعیتی هستند.

بنابراین دفعه بعد که دارید برای عکاسی آماده می شوید، نگران نباشید که باید از کدام لنز استفاده کنید. مهم ترین چیز این است که کاری کنید لنز شما برای شما خوب عمل کند.

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. EKStudio

    ۶ تیر ۱۳۹۵

    لندسکیپ یا منظره هم ۱۱-۱۶ توکینا با f/1.8 گزینه خیلی خوبیه.

  2. محسن

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    کاش واسه عکاسی طبیعت هم میگفتید از چه لنزی میشه استفاده کرد.مرسی خوب بود

  3. محسن

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    کاش واسه عکاسی طبیعت هم میگفتید از چه بزنی میشه استفاده کرد.مرسی خوب بود

  4. عبدالرضا

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    درود.
    مثل همیشه عالی و بی نقص.
    سپاس بابت اینهمه عشق و تلاش.
    ضمنا یک سوال:لنز پیشنهادی شما برای عکاسی از طبیعت و لنداسکیپ چیست؟

  5. مجید

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سلام
    مثل همیشه مفید ، عالی ، جمع و جور….
    از این بابت میگم جمع و جور ، چون من دارم خودآموز و تجربی عکاسی میکنم و این سایت برای من واقعا ارزش داره و مفیده …از کتاب هاتون هم استفاده میکنم…ممنون

  6. محسن پیرنیا

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سلام به همه. آموزش خیلی خوبی بود، اما یه مشکل کوچیک هست اونم اینکه ازپس خریدن لنز بر نمیایم که.!

  7. علی رضایی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    بابت خدمات بی منت تان: تشکر و خسته نباشید…

    1. سامان نویسنده

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

      درود فراوان

      سلامت باشید. سپاس فراوان از شما که برای سایت خودتان می نویسید.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *