نقد عکس #۱۲۷

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۲۷ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon D3200
  • دیافراگم: f/5.6
  • سرعت شاتر: ۱/۵۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-400
  • فاصله کانونی: ۵۵mm

عکاس: آقای ایمان بادامچیان

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

قصدم این بود که با قرار دادن پرتقال به عنوان جایگزینی برای خورشید، و نشون دادن بوکه هایی که از لابلای شاخه های درختها تولید شده بودند، برعکس همیشه که غروب غم انگیزه، غروب نسبتا شادی رو به نمایش بگذارم و از غم کلیشه ایش کم کنم.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: امین: با سلام خدمت هنرمند گرامی جناب اقای خاقانی جناب خاقانی تبریک بابت ب تصویر کشیدن چنین اثر زییایی بسیار زیباست اما از آن زیبا تر مضمون و هدف زیباییست که پشت خلق این اثر زیبا در ذهن داشتید. اثر هنریتان نقاط قوت خوبی دارد اما چند نقطه ضعف نیز دارد که برای بهبود آن میتوانست کمک شایانی کند. با اجازه از اساتید این حقیر چند مورد انها را با توضیح برایتان مطرح میکنم: در ابتدا ایزو ی بالاییست ک برای این تصویر ب کار بردین چرا ک همانطور ک خودتان بهتر از من میدانید برای عکاسی ماکرو میزان نویز تصاویر را باید ب حداقل برسانیم حتی اگر میزان نور کم بود سعی میکردم با نور موبایل سوژه را نور پردازی کنم. نکته دیگر اینکه شما در توضیحاتتان فرمودید تجمیع مردگان و زندگان با هم در حالی ک بخشی از سوژه تان ک همان غنچه های مرده هستند را با بوکه ی بیش از حد از مرکز توجهات خارج کرده اید، یعنی شما در واقع هدف زیبایتان را فدای بوکه کرده اید. وقتی هدفتان دربرگیرنده ی کل سوژه است باید سعی کنید کل سوژه را پوشش دهید، پس میتوانستید با تغییر زاویه ی دیدتان طوری ار گل عکس بگیرید که علاوه بر اینکه همه گل ها فوکوس باشند بوکه ی زیبایی نیز در پشت عکس رقم بزنید. برای مثال گل و ساقه و غنچه های خشکیده را بصورت عمودی در عکس قرار میدادید و فضا پشت آنرا بوکه میکردین، البته فقط برای مثال فرمودم وگرنه دید هنری شما طبعا بسیار جوشان تر از این حقیر است. و در آخر استفاده از فلاش در این نوع عکس ها باعث طراوت و زندگی بیشتر رنگها میشود و رنگها را روشن تر میسازد ک نهایتا چشم مخاطب را بسیار بهتر جذب میکند، اما در کل عکس و دید زیبایی داشتید تبریک میگم موفق باشید.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. سوران

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    بنظرم نقد این هنری کار هر هنرمندی نیست
    با تشکر

  2. حمیدضا

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    پرسپکتیو ایجاد شده خوب نیست … بهتر بود که پرتقال به سمت چپ و بالای تصویر میرفت و قانون یک سوم رعایت میشد و زاویه عکاسی تغییر میکرد به طوری که شاخه های درخت از سمت راست دیده می شدند واگر مکان خورشید مناسب بود پرتقال کاملا جلوی خورشید قرار میگرفت

  3. mehrdad_ati

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

    من واقعا دلیل انتخاب بعضی از عکس ها رو متوجه نمیشم !

    با عرض شرمندگی اما به نظر بنده این عکس نقد پذیر نیست …

  4. میلاد

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    جزییات زاید زیر پرتقال رو بهتر بود حذف میکردید. ..

  5. پرویز دهداری

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    اگر پرتقال رو تو نقطه طلایی میذاشتی خیلی بهتر بود

  6. EKStudio

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    به چندین روش بهتر میشد روایت مورد نظر شما را به تصویر کشید، با همین عناصر موجود در عکس. اما تصویر ضمن اینکه گویای منظور عکاس نیست، حتی به هیچ معنی دیگری هم هارمونی درستی ندارد. نورپردازی و ترکیب بندی و ویرایش هم در حد ضعیفی بوده و فاقد زیبایی بصری است. در حالیکه همانطور که عرض کردم با همین تجهیزات و عناصر که در صحنه موجود است میتوانستید به اشکال گوناگون و حتی غیر تکراری منظور خود را برسانید.
    امیدوارم از انتقاد بنده دلخور نشوید. بنظرم نقد رک و صریح بهترین کمکی است که میتوان به هر هنرمندی نمود.
    با تشکر.

  7. Meysam40c

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    واقعا نمیفهمم این عکسها چرا برای نقد گذاشته میشه.این عکسا چیزی واسه نقد ندارن…نه کادر نه ترکیب نه موضوع,,یه ع کس بسیار سادس همین…کساییم ک مثلا این عکسو نقد کردن واقعا نمیدونم چی بگم……………………..

  8. mohammad_QA

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    هماهنگی پس زمینه با سوژه ی عکس عالیه مثل این که بوکه ها دارن از پرتقال خارج میشن

  9. جواد

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سلام به نظرم عکس شما نمی تواند جلوه ای از غروب خورشید باشد.اگر پرتقال را کمی بالاتر قرار میدادید مثلا بوسیله نخ یا طنابی و جوری قرار می گرفت که اشعه خورشید از اطراف ان متصاعد میشد بهتر بود و همچنین پس زمینه کمی خلوت تر بود تا با فوکوس بر روی پرتقال اشعه خورشید بهتر دیده میشد و همچنین جایی که پرتقال قرار گرفته باید از دیدرس خارج می شد..از تلاش شما لذت بردم به امید پیشرفت همگی ما.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *