آموزش مقدماتی عکاسی با نوردهی طولانی و ویرایش

به دنبال آموزشی ساده برای عکاسی با نوردهی طولانی هستید؟ یا شاید تماشای تعدادی عکس نوردهی طولانی الهام بخش؟ و یا آموزش ویرایش آن ها؟ در این مطلب لنزک مت کلاسکوفسکی (Matt Kloskowski) مقدمات عکاسی با نوردهی طولانی و ویرایش چنین عکس هایی را به شما عزیزان آموزش می دهد.

دوربین چیزها را چگونه می بیند

ببینید، احتمالا همه ما می دانیم که دوربین ما چیزها را آنطور که ما می بینیم نمی بیند، درست است؟ سایه ها، هایلایت ها (قسمت های روشن)، و غیره… خب چیز دیگری که دوربین به طور متفاوت می بیند حرکت است. با توجه به نور کافی و شرایط مناسب، دوربین شما حرکت را ثابت (فریز) خواهد کرد. گاهی اوقات، مثلا در مورد یک عکس ورزشی، این دقیقا چیزی است که ما می خواهیم. اما در مواقع دیگر، مثلا هنگام عکاسی از آب، این ممکن است چیزی نباشد که ما می خواهیم، چون ما می خواهیم حرکت را نشان دهیم. ما آب را به صورت ثابت در یک لحظه نمی بینیم، بلکه همیشه در حال حرکت است. بنابراین می خواهیم با نوردهی طولانی حرکت آب را به صورت نرم و ابریشمی به تصویر بکشیم.

ورود به عکاسی با نوردهی طولانی

من چند سال پیش متوجه افزایش چشمگیری در به اشتراک گذاری عکس های نوردهی طولانی شدم. مردم فیلترهای ND (کاهنده نور) ۳، ۶ یا حتی ۱۰ پله ای بر روی دوربین های خود قرار می دادند تا سرعت شاتر را آهسته (طولانی) کنند. نتیجه، این عکس نوردهی طولانی زیبا بود که در آن ابرها، آب و نور یک احساس حرکت مانند زیبا داشتند. من شخصا عاشق عکاسی از آب هستم. سواحل، آبشارها، دریاچه ها، رودخانه ها، بقیه را شما بگویید. اما من زیاد طرفدار آب متلاطم نیستم. من عاشق بازتاب ها و آب های ابریشمی صاف هستم. بنابراین برای من، عکاسی با نوردهی طولانی چاره کار بود.

اضافه کردن حرکت

من در درجه اول یک عکاس منظره هستم. در اغلب عکس های منظره همه چیز ثابت و بی حرکت است نه؟ یکی از چیزهای دیگری که من در مورد مناظر و عکاسی با نوردهی طولانی دوست دارم این است که شما را وادار به افزودن حرکت به صحنه ای می کند که در غیر این صورت ایستا و بی حرکت خواهد بود. وقتی شما دارید آن عکس های زیبا را در خارج از منزل می گیرید زمان ثابت و متوقف نمی شود. اما عکس های ما معمولا این را نشان نمی دهد. با عکس های نوردهی طولانی، شما می توانید قسمت های واضح و شارپ قابل توجه مناظر را با حرکت آب یا ابرها ترکیب کنید.

این یک نمونه از این تصاویر است. وقتی من تمام ستون بندی ها (الوار) و الگوها را همراه با آب دیدم، فکر کردم این می تواند یک صحنه عالی ایجاد کند. من دوربینم را بر روی سه پایه قرار دادم و آن را بر روی مُد نوردهی اولویت دیافراگم تنظیم کردم و اجازه دادم تا دوربین بقیه کارها را انجام دهد. این چیزی است که من بعد از یک نوردهی ۱/۲۵ ثانیه ای گرفتم.

اول این که آب متلاطم حواس پرت کننده است. موج های ریز، بافت ها، و هایلایت هایی وجود دارد که توجه شما را از سوژه اصلی عکس – ستون بندی های پوسیده قدیمی – دور می کنند. به علاوه، چیزهای ناخواسته مانند چوب، برگ، و عوامل حواس پرتکن کوچک دیگری وجود دارند که نگاه کردن به آن را ناخوشایند می کنند.

اما بعد از این که فیلتر کاهنده نور ۱۰ پله ای (من از Lee Big Stopper استفاده می کنم) را جلوی لنز قرار دادم، که اجازه می داد سرعت شاتر را تا ۳۰ ثانیه تنظیم کنم، این عکسی است که گرفتم.

امواج نرم شده اند، ما درجه ای از بازتاب داریم و یک حس کلی آرامش نسبت به عکس وجود دارد. ابرها حتی شروع به کمی رگه دار شدن کرده اند که باعث می شود اینطور احساس شود که کل صحنه در حال حرکت است، با وجود این که اینطور نیست.

لنزک (۱): در مثال اول، مت انتخاب سرعت شاتر را بر عهده دوربین گذاشته (چراکه در مُد اولویت دیافراگم عکاسی کرده) است. همچنین فیلتر ND یا کاهنده نور نیز به لنز متصل نبوده تا از ورود نور بکاهد و اجازه تظیم سرعت های شاتر آهسته تر را بدهد، بنابراین دوربین سرعت شاتر نسبتا سریع ۱/۲۵ ثانیه را انتخاب کرده و حرکت آب به نحوی ثابت و فریز شده بود. برای عکس دوم، مت یک فیلتر کاهنده نور به لنز خود متصل می کند و این اجازه می دهد که سرعت شاتر آهسته ای را تنظیم کند و با نوردهی طولانی آب را نرم و ابریشمی به تصویر بکشد.

لنزک (۲): چرا اصلا در عکاسی با نوردهی طولانی (سرعت شاتر های آهسته) از فیلتر ND استفاده می کنیم؟ نوردهی طولانی به این معنی است که نور به مدت طولانی تری توسط سنسور ثبت خواهد شد که این می تواند باعث نوردهی بیش از حد شده و حتی در مواردی منجر به عکسی کاملا سفید شود. عکاسان با قرار دادن فیلتر ND مقابل لنز خود، که خود درجات مختلفی دارند، از شدت ورود نور می کاهند و این به آن ها اجازه تنظیم سرعت های شاتر آهسته تر یا همان عکاسی با نوردهی طولانی را می دهد.

ورود به فتوشاپ برای کامل کردن همه چیز

به همان اندازه که من دلم می خواهد همه چیز در دوربین درست به دست بیاید، گاهی اوقات کارهایی هست که ما به سادگی نمی توانیم انجام دهیم. در مثال بالا، فیلتر ND یا کاهنده نور ۱۰ پله ای کار بزرگ نرم کردن آب را انجام داد. این کاری است که انجام آن در فتوشاپ تقریبا غیرممکن است. با این حال، ابرها، اگرچه به نوعی رگه دار هستند، هنوز هم آنقدر که من می خواستم در خود حرکت ندارند (سرعت شاتر به اندازه ای آهسته نبوده که حرکت ابرها به تصویر کشیده شود).

همه ما آن ابرهای زیبایی که در هوا حرکت می کنند و احساسی که به ما می دهند را دیده ایم. در اینجا ۳۰ ثانیه برای به تصویر کشیدن حرکت کافی نبود. اینجاست که کمی فتوشاپ به کار می آید.

من اول عکس را در فتوشاپ باز کرده و با استفاده از ابزار Quick Selection آسمان را انتخاب کردم.

سپس کلید های Ctrl + J را فشار دادم تا ناحیه آسمان را بر روی لایه خودش در پنل Layers تکثیر کنم و سپس Ctrl-کلیک کردم تا دوباره یک ناحیه انتخابی (selection) در اطراف همان ناحیه آسمان ایجاد کنم.

سپس، من به مسیر Filter>Blur>Radial Blur رفتم. من Blur Method را به Zoom تغییر داده و مقدار آن را به ۵۰ درصد افزایش دادم.

در آخر، من ناحیه ای که در بخش Blur Center پنجره قرار داشت را به طرف پایین کشیدم تا اینطور به نظر برسد که ابرها در میان آسمان دارند به سمت ما می آیند.

نتیجه، آن اثر رگه داری است که ما در ابرها به دست آوردیم، طوری که بیننده حرکت ابر ها را در عکس تجسم کند. به نظر من، این افکت پایانی خوبی بر روی عکس بود و به عکس حسی داد که من وقتی آنجا در حال گرفتن آن بودم داشتم.

فلوچارت زیر در انتخاب سرعت شاتر مناسب به شما کمک خواهد کرد:

تشکر

من امیدوارم که این مطلب باعث جرقه زدن ایده هایی در زمینه عکاسی در ذهن شما بشود. عکس های نوردهی طولانی به تازگی واقعا محبوب شده اند. و به لطف دوربین های دیجیتال، ما می توانیم نتایج امتحان کردن عکاسی با نوردهی های طولانی تر یا کوتاه تر را درست همان لحظه در پشت دوربین ببینیم.

و شما حتی لازم نیست تا فیلتر ND یا کاهنده نور ۱۰ پله ای پیش بروید. با فیلترهای ۳ یا ۶ پله ای (stop) نیز امتحان کنید. من به عنوان یک عکاس فضای باز فکر می کنم که این کار یک حوزه کاملا جدید از خلاقیت به شما ارائه می دهد، چون ما به طور معمول به عکاسی از صحنه های ایستا بدون هیچ حرکتی عادت کرده ایم. برای من، نوردهی طولانی در هر دو زمینه مفید بود.

همه مراقب خود باشید. ممنون که برای خواندن این مطلب وقت گذاشتید و اگر دوست دارید در این زمینه بیشتر بخوانید، مرا در وبلاگم در www.mattk.com دنبال کنید.

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. علی رضایی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سپاس از شما و سایت پربارتان؛ داشتن چنین سایت تخصصی ای به زبان فارسی برای ما باعث افتخار است.

  2. EKStudio

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    عالی بود. خودم با فیلتر پولاریزه و بستن دیافراگم تا f/16 تونستم نوردهی رو تا ۱۰ ثانیه انجان بدم.

    1. سامان نویسنده

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

      سپاس فراوان از اینکه دیدگاه و تجربه تان را در این زمینه به اشتراک می گذارید.

      همیشه موفق باشید.

  3. saleh22

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    ممنون، خیییییلی مفید بود
    جزاکم الله خیرا

    1. سامان نویسنده

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

      سپاس فراوان از اینکه برایمان نوشته و دیدگاهتان را با سایت خودتان به اشتراک می گذارید.

      موفق باشید

  4. sinol

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    ممنون که این مطلب را ترجمه و منتشر کردید
    سپاس فراوان

    1. سامان نویسنده

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

      سپاس فراوان از شما، خوشحالیم که برایتان مفید واقع شده است و تشکر از اینکه دیدگاهتان را به اشتراک می گذارید.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *