نقد عکس #۱۴۶

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۴۶ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon D3300
  • دیافراگم: F/9
  • سرعت شاتر: ۱/۱۲۵۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-200
  • فاصله کانونی: ۵۲mm

عکاس: آقای بهرنگ نیامدپور

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

این عکس در گرمای ۵۳ درجه اهواز و در کنار رود کارون گرفته شده. نشان دادن حرارت بالا و اشتیاق عکاسان در گرمای بی وصف اهواز.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: امیر: با سلام. درخصوص عکس به نمایش گذاشته شده چند نکته رو میشه عنوان کرد. از نظر تکنیکی: ۱-سوژه در یک سوم بالای و به عبارتی در Center-off قرار داره که نقطه خوبیه. ۲-کنتراست از پایین به بالا کم میشه. به عبارتی سایه روشنها در پایین عکس بیشتر داریم تا در بالا و دوردست. این هم نکته خوبیه که میتونست در انتها بهتر هم بشه. ۳همونطوری که سایر دوستان هم گفتند چرخش سر سوژه به سمت چپ نگاه بیننده رو به چپ می بره در حالیکه در سمت چپ خبری نیست. پرسپکتوی به سمت روبروست. این تداخل خطوط فرضی چندان جالب نیست. ۴-سیاه سفید بودن نقطه قوته و به محتوا رو تقویت کرده. ۵-دیافرگم بسته تر برای موضوعاتی اینچنین که ترکیبی از فرم (و تکرار) هم هست بهتره.
از نظر محتوایی: ۱-عکاس خواسته تنهایی رو به تصویر بکشه اما نگاه و حرکت سر سوژه نشون میده که یه چیزی یا یه کسی در سمت چپ هست. بنابراین سوژه تنها نیست. این کار با وحدت موضوعی عکس در تضاده. ۲-بر عکس سایر دوستان معتقدم روم (فضای) موجود در بالای عکس خوبه اما یه ذره کمه. اینکه آخر تنهایی چیه سوالیه که میتونه بیننده رو به چالش بکشه. اگه کادر از بالا بسته تر بشه یعنی تنهایی ادامه دار اما اگه بعد تنهایی فضای خالی، خلا، یا چیزی شبیه به اینها باشه که کنتراست (که در بالا گفتم) همخوانی داشته باشه میتونه این موضوع رو القا کنه که بعد از تنهایی نیستیه یا بر عکس رسیدن به روشناییه. در پایان اینکه اگه قرار باشه نمره ای داده بشه عکس نمره قبولی رو دریافت میکنه. خسته نباشی دوست نادیده!.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. javad_toosi

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵

    اول باید بگم عکس خیلی جالب شده و خوشم اومد شاید خیلی قوانین رعایت نشده باشه اما “قوانین برای شکستن هستند”
    فقط دوتا نکته ۱:همانطور که سایر دوستان هم فرمودند موضوع عکس همخوانی با خود عکس ندارد و بقول دوستمون بیننده رو هم گمراه میکنه
    ۲:تو ویرایش نهایی باید کادر بندی رو درست میکردید
    امیدوارم شما هم مثل من از نظر دوستان استفاده کنید موفق باشی

  2. عباس

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵

    نمی خوام خیلی جدی وارد بحث نقد بشم.
    مختصر و مفید میگم: خورشید باید میموند و نباید توسط خطم افقی کادر بالا کات میشد. با نصفه شدن خورشید اصلی عملا ایده انتقال حس گرما نیمه کاره مونده.
    دوم اینکه خط افقی پایین هم موازی سطح نیست. گرچه زیاد مهم هم نیست. اما اون مورب بودنش هم اصلا دلیل خاصی نداره.
    سوم: عکس حس غروب به خودش گرفته. برای نشون دادن گرما عملا باید سوژه ها حالت دیگه ای به خودشون میگرفتن. من لحظه اول که عکس رو دیدم ذهنم رفت سمت خورشید بالای نمیه کاره و ساختمون نیمه کاره و تقارن توده سیاه احجام و ساختمون ها تو آب با فضای بالای عکس. بنظرم اون توضیح بیشتر از اینکه به عکس کمک کنه داره اون رو گنگ میکنه.
    سوژه ها حالت خوبی دارن. اما اگر بخوایم با توضیح کنار بیایم باید حداقل نزدیک تر به عکس میبودن و ضمنا حالتی داشتن که به نوعی بتونه حس گرما رو منتقل کنه.
    از خود عکس فارغ از هدف عکاس خیلی لذت بردم.

  3. gholamReza_KH

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵

    سلام بر همگی و عکاس عزیز
    من با نظر آقا مهدی در مورد -بالا بردن دمای رنگها و فضا سازی غروب-موافقم.
    خورشید خیلی به خط افق نزدیک نشده که دارای اینچنین رنگی باشه,و عکاس برای نشون دادن هوای خیلی گرم ,موفق نبوده و حس گرما به بیننده منتقل نمیشه
    اندازه دریچه دیافراگم,سرعت شاتر و ایزوی انتخاب شده توسط عکاس عزیز نشون میده که هوا خیلی تاریک نبوده که سایه ها در عکس اینقدر تیره هستند,در این مورد هم کمی غلو شده.البته هنر فتوشاپ هم جزئی از هنر عکاسی هست ولی نحوه ی ویرایش عکس باید به واقعییت نزدیکتر باشه
    فرد سمت راست تصویر که با بالا نگهداشتن کیف دوربین که گویی میخواد دوربینش رو درون کیف قرار بده و مسیر حرکتش که به سمت خارج از کادر هست,پایان عکاسی او رو نشون میده و اشتیاقی برای عکاسی در او ظاهرا مشاهده نمیشه.و فرد سمت چپ تصویر هم اگر در حال عکاسی می بود (و نه فقط در حال نظاره کردن) این اشتیاق برای عکاسی, بیشتر قابل لمس بود
    و رعایت قوانین یک سوم همیشه الزامی نیست,حتی قوانین دقیق فیزیک هم فرضییه ای بیش نیستند,هنرمند بدنیا میاد تا با نگاه هنرمندانه اش قوانین رو تغییر بده پس قانون یک سوم یا هر قانون ترکیب بندی دیگه ای هم در هر جا جوابگو نیست.
    عکسهای سیلوئت هر قدر ساده تر باشند ,دیدنی تر هستند
    در مجموع آشفتگی در عکس,عدم تعادل وزنی در عکس ,عدم تعادل بین فضایی که برای آب و آسمان در نظر گرفته شده که سهم آسمان و خورشید کمتر از سهم آب و انعکاس نور خورشیده
    درخشندگی بیش از حد انعکاس نور در آب و …,همگی تعادل چشم بیننده رو به هم میزنه,چشمان بیننده نیاز به آرامش داره و در عکس جایی برای این آرامش پیدا نمیشه
    همه اینها نظر شخصی من بود و میتونه کاملا اشتباه باشه
    سپاس از همه ی بچه های لنزک

  4. مهدی

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵

    عکس از دید ترکیب بندی (انعکاس-خطوط و…) مناسبه اما عکاس با بالا بردن دمای رنگها و استفاده از تونالیته گرم در عکس خواسته گرمای هوا را منعکس کند که به نظر من موفق نشده و بیشتر غروب را فضا سازی کرده. شاید استفاده از رنگ قرمز می تونسته به عکاس کمک کنه. و یا المان های گرما مثل خشکی

  5. Ehsan

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

    با سلام خدمت همه دوستان. عکس خیلی خوبی انتخاب شده. در این عکس چند مبحث کامپوزیشن به خوبی رعایت شده که من ابتدا به اونها میپردازم اول جای قرار گیری دو سوژه است که تقریبا در یک سوم طول قرار گرفته اند همچنین افق در یک سوم عرض قرار گرفته که کادر بندی رو قوی میکنه. نکته دیگه تقارن بین سوژه ها و ساختمان نیمه کاره بالای تصویره که وزن عکس رو به تعادل میرسونه. جای انعکاس خورشید و دوست نداشتم به نظرم بین سر دو سوژه بود بهتر بود که خب کاریش نمیشه کرد مگه اینکه کلا عکس و عوض کنیم اینجا عکاس تقصیر نداره! نرده های اینور و اونور هم با هم یکی نیستن یه طرف دوتاس یه طرف یکی که بازم عکاس تقصیری نداره اما در ویرایش عکس من به عکاس نقد دارم، اولا کادر کجه! و باید درست میشده ثانیا یه لکه سیاه بزرگ که احتمالا پرنده است بالا سمت چپ هست که اذیت میکنه ضمنا رنگ زرد تو حاشیه ها یکم به سبز میزنه اونم به خاطر آبی آب و آسمونه که میتونست در پردازش تصویر به یه زرد بی نقص تبدیل بشه.
    در کل عکس خوبیه یه کادر دیگه هم پیشنهاد میکنم اینطور هم میتوانست گرفته شود، اون هم به صورت عمودی بود به طوری که دو عکاس پایین عکس باشند و در یک سوم بالایی افق رو داشته باشیم ساختمان نیمه کاره هم نیاز نبود.
    ممنون از عکاس عزیز، لنزک و لنزکی ها

  6. سپهر زهرایی

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

    سلام
    به نظر من این عکاس زاویه و منطقه ی بسیار خوبی را در نظر گرفته ، و چشمان تیز بین یک عکاس را داراست.
    عکس تنوع رنگی ندارد، اما در این سوژه نمیتوان آنرا عیب دانسته، بلکه حسنی است تمام عیار.
    قرار گرفتن در مقابل نور خورشید و پدید آوردن این منظره هوشمندانه است

  7. کاوه دادور

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

    عکس جالبیست
    معمولا در عکس های سیلوت ساده بودن کادر بندی و خلوت بودنش زیبایی خاصی به تصویر میبخشد در این عکس نرده های دور رودخانه باعث میشود که حواس مخاطب پرت شود ساختمان نیمه کاره ای که در افق هست میتواند به عنوان سوژه ای مناسب برای عکس استفاده شود لذا حضور دو نفری که در پایین کادر هستند کمی اضافه مینماید
    علاوه بر همه اینها کادر بندی عکس میتوانست کمی بهتر باشد دقت کنید اگر مخاطب قسمت بیشتری از آسمان را میدید مخصوصا اگر خورشید در کادر وجود داشت میتوانست حس گرم بودن هوا را به خوبی منتقل کند و منظور عکاس را به خوبی برساند برای اینکار شاید نیاز به فیلتر graduated nd داشتید.بعلاوه حضور آب و خورشید به عنوان دو المان متضاد و در عین حال در متحد در در تضاد بشر و طبیعت (طبیعت در برابر دست ساخته های بشر یعنی ساختمان )میتوانست مفهوم جالبی برای عکس شما بوجود بیاورد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *