عکس‌کاوی #۱۰: عکاسی از شکار یک ماهی تیرانداز داخل آکواریوم

این یک ماهی تیرانداز (archerfish) از آسیاست. این ماهی های شگفت انگیز به طور غیرمعمول از حشرات زمینی تغذیه می کنند. روش شکار طعمه منتخب آنها حتی منحصر به فردتر است: آنها یک جریان سریع و قدرتمند از آب دهانشان را به سمت غذای خود پرتاب می کنند و با ضربه این جریان، طعمه را از روی شاخ و برگ آویزان به داخل آب انداخته، و بلافاصله آن را می بلعند! استیو گتل (Steve Gettle) طی یک پروژه عکاسی ۲ ماهه تصمیم گرفت تا از این ماهی با فلاش سریع عکاسی کند. در این شماره از عکس کاوی لنزک، استیو مرحله به مرحله عکاسی اش را شرح داده است.

حتما تا کنون برایتان پیش آمده که عکسی زیبا ببینید و بخواهید بدانید که عکاس چگونه آن را خلق کرده است؟ اما تنظیمات دوربین ( از قبیل سرعت شاتر، ایزو، دیافراگم) اغلب تنها اطلاعاتی هستند که اگر خوش شانس باشید، می توانید در مورد آن عکس بدست آورید. اما آنچه شما به دنبالش هستید، بیش از این است. چه چیزی در گرفتن این عکس الهام بخش عکاس بوده است؟ چرا این ترکیب بندی را انتخاب کرده؟ چه تجهیزات خاصی مورد نیاز است؟ نورپردازی چگونه بوده؟ ما در بخش «عکس‌کاوی» لنزک به دنبال پاسخ به این پرسش ها هستیم.

اول من باید یک آکواریوم آماده می کردم. هنگامی که ماهی در خانه جدید خود قرار گرفت، روند آموزش شروع شد. من با اضافه کردن یک بسط گلخانه مانند در بالای مخزن شروع کردم که در آن می توانستم حشرات را آزاد کنم تا ماهی با استفاده از توانایی های طبیعی خود از آنها تغذیه کند. سپس به آرامی قطعه های پوشش گیاهی را حذف کردم تا وقتی که تنها یک شاخه کوچک باقی ماند. ماهی به سرعت یاد گرفت که وقتی دست های مرا در آن ناحیه می بیند، زمان سرو غذاست. اما بعدا معلوم شد که این بخش آسان کار بود!

ثابت شد که عکاسی از آن کمی مشکل تر است.

برای نورپردازی من از چهار فلاش نیکون SB-600 که قدرت آنها تا ۱/۱۶ کم شده بود استفاده کردم، که یک سرعت شاتر موثر ۱/۱۱۰۰۰ ثانیه به من می داد. من دو تا از نور ها را به سمت ماهی قرار داده و از دو فلاش دیگر برای پس زمینه استفاده کردم. من امیدوار بودم که بتوانم از یک سیستم تریگر لیزری برای فایر کردن دوربین استفاده کنم اما معلوم شد که ماهی از زوایای بسیار مختلفی به سمت طعمه می آید، که فهمیدن این که پرتو در کجا باید قرار گیرد را برای من غیرممکن ساخت. این بدان معنی بود که مجبور بودم دوربین را به طور دستی فایر کنم و زمانبندی بسیار مهم بود.

لنزک: در تریگر های دوربین لیزری (laser trigger)، پرتو لیزر از ساطع کننده به سنسور تابانده می شود. هنگامی که یک سوژه در این مسیر قرار گیرد، سنسور نور کمتر را تشخیص داده و دوربین را برای عکس گرفتن فعال می سازد. تریگر های دوربین اغلب در عکاسی با سرعت بالا (High-speed photography) به کار می روند و با حالات سنسور مختلف عرضه می شوند (مثل صدا، لیزر و…).

این یک تصویر ترکیبی است، در عکس اصلی ماهی داشت از من دور میشد. بنابراین در این تصویر ترکیبی، در بالای آب یک عکس است و در پایین آن یک عکس دیگر، که این دو عکس در کامپیوتر با هم ترکیب شدند.

برق فلاش های من از بسته های باتری اکسترنال تامین میشد که قدرت آنها به ۱/۱۶ کاهش داده شده بود و من توانستم ۶ تا ۸ فریم را در سرعت ۱۰ فریم در ثانیه ثبت کنم، قبل از این که خازن فلاش ها خشک شده و نیاز به شارژ مجدد داشته باشند. این تنها نیم ثانیه زمان به من می داد که در آن اکشن (حرکت) را ثبت کنم.

یک خطای نزدیک (از لحاظ عکاسی). ماهی تیرانداز هیچ وقت خطا نمی کند.

در طول این دوره ۵۰ ساعته من شاید بیست بار سعی کردم با دوربین از کمان آبی ماهی عکس بگیرم. من تنها دو فریم گرفتم که در آن می توانید فواره آب را ببینید. دو عکسی که در این مطلب لنزک قرار داده شده است. اغلب اوقات من خیلی دیر عکس می گرفتم.

هرچند به طرز شگفت آوری، این حرکت ماهی ۸ بار بین فریم ها اتفاق افتاد! یادتان هست که دوربین من در ۱۰ فریم در ثانیه عکس می گرفت، که به این معنی است که کل «فواره آب» در کمتر از ۱/۱۰ ثانیه اتفاق می افتد! وقی این اتفاق می افتاد، من یک فریم داشتم که در آن هیچ چیزی وجود نداشت و در فریم بعدی چند قطره آب و یک عنکبوت دیده میشد که در حال افتادن از روی برگ بود (همانطور که در تصویر بالا می بینید). این عکاسی با سرعت بالاست!

نویسنده: استیو گتل (Steve Gettle)

وب سایت و صفحه اینستاگرام استیو گتل (Steve Gettle)

www.stevegettle.com

instagram.com/stevegettle

لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *