دلیل پایین نیومدن کیفیت در ایزوی خیلی بالا در دوربین ۶dکنون؟؟

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

سلام به همه دوستان
دلیل پایین نیومدن کیفیت در ایزوی خیلی بالا در دوربین ۶dکنون چیه؟
شاید شنیده باشید که میگن یکی از بهترین دوربینایی که در ایزوی خیلی بالا کیفیت رو پایین نمیاره (۶۴۰۰ یا فک کنم ۱۲۸۰۰ هم قابل قبول باشه) این مدل دوربین باشه
دلیل اصلیش چیه؟ کامل توضیح بدید

6 پاسخ

دوست عزیز تمامی دوربین ها نسبت به افزایش حساسیت سنسور به نور ISO کیفتشون افت میکنه و دامنه طیف داینامیک رنج رنگشون هم افت میکنه، به علاوه وقتی ISO افزایش پیدا کند، بدلیل اینکه فتوسل های سنسور بزرگ تر میشوند تا نور بیشتری دریافت کنند، فضاها و خلاهای بین فتوسل ها هم بزرگ تر شده و اصطلاحٱ نویز ایجاد میشود.
ذاتا سنسور های قطع متوسط یعنی ۲۴×۳۶ که به سنسورهای فول فریم معروف هستند، بدلیل قطع بزرگتری که نسبت به قطع کراپ سنسورها دارن، نسبت سیگنال به نویز بیشتری دارن، این یعنی هم کیفیت و وضوح بهتری دارن و هم در ISO های بالاتر از حد ISO سنسور کراپ ها، نویزها دیده میشود. مثلا در کراپ سنسور در ISO 800 نویز دیده میشه، در فول فریم مثلا در ISO 3200.
در اون مورد خاصی که فرمودید احتمال زیاد از قابلیت high iso nr استفاده شده، البته این قابلیت در فرمت jpeg قابل دسترسی هست و فرمت raw رو ساپورت نمیکنه

#1

۲۰ مگا پیکسل روی یک سنسور فول فریم به معنی اینه که ابعاد هر پیکسل روی سنسور بیش از دو برابر بزرگتر از اندازه معمول هر پیکسل روی aps-c هاست ودر ضمن از دوال پیکسل های دردسر ساز روی سنسور این دوربین اثری نیست یعنی اگر مثلا با ۷۰ دی (که جزء قوی ترین aps-c ها هست در کنترل نویز) که دارای دوال پیکسل هست مقایسه کنیم – هر پیکسل ۶ دی بیش از ۴ برابر بزرگتر از پیکسل های ۷۰ دی هست و …
در واقع سیگنالی که سنسور ۶ دی تولید میکنه انقدر قویه که نویز iso های بالا هم تاثیر چندانی بر اون نداره

البته فول فریم ها در کل خیلی کم نویز تر هستن به خصوص اونایی که مگا پیکسل پایین تر دارن

#2

درود بر دوستان
دوست عزیز نکات تخصصی رو آقا پویا و محمد اقا گفتند ایزوی بالای ۶d که فرمودید یکی از نقاط قوت ۶d میباشد که البته بستگی به سبک عکاسی بالا و پایین تر میتونید استفاده کنید و این که چرا قوی هستش چون شبیه لامبورگینی میمونه که صفر تا صدش سه ثانیس حالا چرا لامبورگینی اینجوریه اینم اینجوریه.

#3

و EOS 5D Mark iv قطعٱ بوگاتی ویرون 🙂 😀

#4

پویا جان میتونی توضیح بدی بزرگ شدن فتوسل به چه معنی هست؟ تا جایی که من میدونم بالا بردن iso، به معنی تقویت سیگنال الکتریکی هست و اتفاق فیزیکی درون سنسور نمیفته و چیزی بزرگ کوچیک نمیشه! سنسور دوربین کلا یک حساسیت بیشتر نداره اونم حساسیت پایه هست (۱۰۰ در اکثر دوربین ها). بقیش هر چی هست Signal processing.
نویز هم همیشه وجود داره اما با تقویت سیگنال، اونم تقویت میشه و با تقویت بیشتر (ایزوی بالاتر) خودشو بیشتر نشون میده.
صحبت RAW و JPG هم نکنید که این مراحل قبل از شکل گرفتن فایل هست و مربوط به سیگنال آنالوگه.
در این که دوربین ۶d فول فریم هست شکی نیست و فول فریم ها نویزشون از کراپدارها کمتره به علت بزرگتر بودن سنسور. ولی سوالی که شما پرسیدی متفاوته و سوال درستی هم هست… دوربین ۶d به نویز کم معروفه (حتی بین فول فریم ها). علت؟ تنظیم خود کنون!
این اتفاق شانسی نیست و هر شرکت، هر مدل از دوربین خودش رو به یه شکلی تنظیم میکنه. محدودیت فیزیکی که تکنولوژی و جهان واقعی وضع میکنن ظرفیت سنسور رو محدود میکنه. شما نمیتونید رفتار نویزی خوب و داینامیک رینج مناسب در حساسیت بالا رو با داینامیک رینج بالا در حساسیت پایین هم زمان داشته باشید. یا این یا اون. اینجوریه که دوربین D5 نیکون برای این که حساسیت خیلی بالا داشته باشه داینامیک رینج خوبی در حساسیت های پایین نداره… چرا؟ چون برای عکاسی در ایزوی ۱۰۰ روی سه پایه از طبیعت ساخته نشده بلکه هدف ساختش عکاسی ورزشی بوده، جایی که با ایزوی ۱۲۸۰۰ و سرعت شاتر ۱/۲۰۰۰ ثانیه باید عکس خبری تهیه بشه. بنابراین داینامیک رینج بالا در ایزوی پایین فدای داینامیک رینج مناسب در ایزوی بالا شده.
حالا دوربین ۶d هم همینه. بنا به تنظیم کنون در ایزوهای پایین، داینامیک رینج خوبی نداره… در حالی که در ایزوهای بالا از دوربینهای دیگه رفتار نویزی و گستره دینامیکی بهتری از خودش نشون میده.
این تنظیم چجوریه؟ نوع سنسور، اتصالات، مبدل آنالوگ به دیجیتال و processor. (باز هم برعکس تفکر خیلی از دوستان حتی فایل خام هم از processor میگذره، اینجوریه که سنسور سونی در دوربین نیکون رفتار متفاوتی با سنسور سونی در دوربینهای خودش داره).

#5

سلام رضا جان
منظور من تغییر فیزیکی نیست، من خواستم خیلی با زبان ساده بهشون توضیح بدم، ماجرا فتوسل هم من در دوره تخصصی ای که قبلا دیده بودم یادمه در مورد ساختار و چگونگی ثبت تصویر به توسط سنسور صحبت شده بود، ساختار سنسور اینطور تشریح شده بود که اگه به صورت میکروسکوپی اگه به ساختار سنسورها نگاه کنیم، به فتوسل هایی میرسیم که وظیفه دریافت نور بازتاب شده رو دارن، این فتوسل ها به شکل دایره ای هستند و در کنار هم به صورت ردیف وار چیده شده اند. ولی در میان فتوسل ها حتما خلاهای بسیار ریزی وجود دارد، زیرا دایره ضلع ندارد و نمیتواند تمام فضا رو پوشش دهد، این خلا فضاها نوری را ثبت نمیکنند. به همین دلیل گفته میشود تمامی عکس ها دارای نویز هستند، اما میتواند میزانش آنقدر ضعیف باشد که با چشم دیده نشوند، 
بله سنسور با افزایش iso، میزان تقویت سیگنال های الکتریکی افزایش پیدا میکند در نتیجه حساسیت سنسور هم به نور بیشتر میشود.
همینطور در باب ساختار الگوریتم سنسورها اشاره شد که شرکت فوجی، سنسوری را ابداع کرده که متفاوت از سنسورهای مابقی بازار مثل cmos هست، این سنسورها از فتوسل های هشت ضلعی (شکل کندو زنبور) ساخته شده و از هیچ فضایی بین فتوسل ها خالی نمیماند و در عمل یعنی این سنسورها نویز تولید نمیکنند و اگر هم بکنند مقدارشان بسیار بسیار پایین هست، البته در ادامه من اینطور مطلعم که فوجی به دلیل اینکه قیمت این نوع سنسورها بسیار گران هستند از این سنسورها استفاده ای نمیکند
(این مطالب بخشی از مطالب گفته شده در یکی از دوره های عکاسی بنده در گذشته بود)

#6

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان