آموزش عکاسی با نوردهی طولانی از سیم ظرف شویی آتشین در حال چرخش

نقاشی با نور سیم های ظرف شویی آتشین در حال چرخش، می تواند تصاویری تماشایی خلق کند. اگرچه به نظر می رسد ثبت چنین عکس هایی دشوار باشد، اما در واقع بسیار ساده و مفرح است. آنچه برای گرفتن این عکس ها نیاز دارید: سه پایه، نوردهی طولانی و احتمالا یک دستیار است که سیم ظرف شویی را آتش زده و طی نوردهی مقابل دوربین بچرخاند که البته می توانید خودتان نیز با تنظیم تایمر اینکار را انجام دهید. در ادامه این مطلب لنزک، نکات لازم برای عکاسی از سیم های ظرف شویی آتشین و جرقه های خیره کننده شان را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

لوازم مورد نیاز

دانلود

تمام آنچه نیاز دارید، سیم ظرف شویی، زنجیر (که به شما امکان چرخاندن می دهد)، و یک شیء مناسب فلزی مثل همزن برای نگه داشتن سیم ظرف شویی است. برای روشن کردن سیم ظرف شویی می توانید از فندک یا یک باتری ۹ ولت استفاده نمایید (کشیدن باطری روی سیم ظرف شویی آن را شعله ور می سازد). جهت مشاهده یک آموزش کامل، شامل این مراحل و عکاسی، ویدیو فوق را تماشا نمایید.

آموزش عکاسی

فاصله کانونی ۲۱mm، سرعت شاتر ۱۵ ثانیه.

فاصله کانونی ۱۹mm، سرعت شاتر ۱۵ ثانیه. مشاهده می نمایید که چرخاندن سیم ظرف شویی متصل به زنجیر در جهت های مختلف اشکال و الگو های متفاوتی را خلق می کند.

دوربین را روی سه پایه قرار داده و مُد نوردهی دستی (Manual) را انتخاب نمایید. یک سرعت شاتر بین ۸ تا ۱۵ ثانیه انتخاب کنید، ناکافی نوردهی کردن (underexposing) پس زمینه ایرادی ندارد و می تواند آن را دراماتیک تر کند (سوختن سیم ظرف شویی حدود ۱۰ ثانیه ادامه دارد). لازم است در هوای گرگ و میش عکاسی کنید، چراکه زود تر از آن عکس شما بیش از حد نوردهی خواهد شد. همچنین جرقه ها در نور روز خود را نشان نمی دهند.

اگر هنوز وقتی کمی نور باقی است عکس بگیرید، آسمان یک آبی عمیق زیبا خواهد داشت. برخی افراد این تکنیک سیم ظرف شویی آتشین را در شب انجام می دهند و آن را با نقاشی با نور چراغ قوه ترکیب می کنند، یا رد ستارگان را در پس زمینه به تصویر می کشند.

فاصله کانونی ۱۷mm، سرعت شاتر ۳۰ ثانیه. این عکس پس از محو شدن کامل نور از آسمان ثبت شد (تاریکی شب). سرعت شاتر ۳۰ ثانیه برای ثبت ستاره ها نیاز بود. توجه کنید ایرادی ندارد که سوختن سیم ظرف شویی زود تر از ۳۰ ثانیه پایان یابد. دلیل اینکه سرعت شاتر را آهسته تر انتخاب می کنیم، به تصویر کشیدن جزئیات در پس زمینه است (پس زمینه کاملا تاریک نشود). برای مثال اگر عکس فوق را با سرعت شاتر ۱۵ ثانیه می گرفتیم (از آنجایی که سیم تنها در ۱۰ ثانیه می سوزد و نورش تمام می شود) سیم ظرف شویی در تصویر همین بود، اما پس زمینه تاریک تر می شد.

فاصله کانونی ۱۷mm، سرعت شاتر ۲۱۵ ثانیه. سرعت شاتر طولانی تر باعث ثبت حرکت ستارگان شده است. از دستیار خواسته شده که چرخش را در طول ساحل ادامه دهد تا یک الگو متفاوت از دایره های آتشین و جرقه ها ایجاد شود.

اگر دوربین تان حالت نمای زنده (Live view) داشته باشد، در فوکوس کردن به شما کمک خواهد کرد، چراکه احتمالا فوکوس کردن در این تاریکی کمی دشوار است. بنابراین دوربین را روی حالت نمای زنده قرار داده و به صورت دستی روی شخصی که در حال چرخاندن سیم است فوکوس نمایید. جهت پوشش خطاهای فوکوس، یک دیافراگم کوچک بین f/8 تا f/16 انتخاب نمایید. به هر حال از آنجا که این یک عکس منظره است، شکی نیست که می خواهید کل صحنه در فوکوس باشد.

با فرمت Raw عکاسی کنید تا در پس پردازش اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشید. در ضمن تراز سفیدی (White balance) را روی نور روز (daylight) قرار دهید – این به دوربین کمک می کند رنگ ها را به طور صحیح ثبت کند.

اگر با لنز واید عکاسی می کنید (که برای یک نما یا پرسپکتیو دراماتیک توصیه می شود)، تا جایی که ممکن است به جرقه ها نزدیک شوید تا یک ترکیب بندی قوی ایجاد نمایید. پوشیدن لباسی که از پوست شما محافظت کند، همچنین کلاه و عینک ایمنی را فراموش نکنید. شما همچنین باید از یک فیلتر UV برای محافظت از المان جلویی لنز دوربین تان در مقابل جرقه ها استفاده نمایید.

نویسنده: اندرو س. گیبسون (Andrew S. Gibson)

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۵

    سلام به همه دوستان.
    با قرار گرفتن آتش و تاریکی و نور و سایه در کنار همدیگه و نزدیکی عناصر متضاد، چه تصاویر زیبایی به وجود میاد!
    سپاس از لنزک…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *