راهنمای رنگ ها در عکاسی با موبایل

راهنمای عکاسی با موبایل برای استفاده از رنگ ها – در مطلب امروز لنزک Taylor Jennings نحوه استفاده از رنگ ها برای خلق عکس های خیره کننده را به ما نشان خواهد داد.

«نابترین و متفکر ترین ذهن ها، همان هایی هستند که بیشتر عاشق رنگ اند.» – جان راسکین (شاعر، نویسنده و هنرمند انگلیسی).

تلفن های هوشمند کم کم در حال تبدیل شدن به ابزاری محبوب برای عکاسان و علاقه مندان عکاسی هستند. به هر حال برای گرفتن عکسی عالی نیاز به دانستن مقدمات عکاسی دارید، که با رنگ ها شروع می شود.


رنگ ها بخشی از دنیای روزمره ما هستند که می توانند حسی را در عکس ایجاد کنند یا از بین ببرند. «دارِن رُز» از Digital Photography School می گوید: «وقتی بفهمید رنگ ها در عکس های دیجیتال چه طور کار می کنند و چه تاثیری دارند؛ می توانید رنگ های مختلف را برای ایجاد حس های کاملا متفاوت در عکستان به کار بگیرید.»

اگر می خواهید کمی به عکس هایتان زندگی ببخشید، ما تعدادی عنوان پایه مشخص کرده ایم تا به شما در طراحی و به کارگیری عناصر بصری در بهترین شکلشان کمک دهند.

چرخ رنگ را بشناسید

این ابزار ساده به ما در فهم ارتباط بین گروه های رنگ ها کمک می کند. گروه اصلی از قرمز، سبز و آبی (RGB) تشکیل شده است. گروه دوم از ترکیب رنگ های گروه اول به وجود می آید: فیروزه ای، صورتی و زرد. گروه سوم نتیجه ترکیب رنگ های گروه اول و دوم است.

بسیار مهم است که یک عکاس موبایل ابزاری داشته باشد تا این مفهوم را به خوبی متوجه شود. بر اساس رتبه بندی سایت O2، آیفون با نمایشگر رتینا به شما تصویری خارق العاده از رنگ های سوژه تان خواهد داد. از یک اپلیکیشن چرخ رنگ به عنوان مرجعی برای ترکیب بندی عکستان استفاده کنید. بیایید کمی عمیق تر به اصولی نگاه کنیم که در استفاده از این روش به کار می آید.

رنگ های مشابه

«طرح رنگ مشابه» به خاطر جلوه آرامش بخش و جذاب خود شهرت دارد. برای به دست آوردن چنین افکتی، نیاز به سوژه ای دارید که سه رنگ از رنگ های کنار هم در چرخه ی رنگ را نشان دهد. نمونه ای از این طرح رنگ، رنگ های قرمز، قهوه ای و نارنجی هستند.

به همان اندازه که این افکت خوشایند است، می تواند به خاطر فقدان کنتراست، سبب مسطح شدن عکستان شود. اگر می خواهید این روش را به کار گیرید، بهتر است از یک لنز افزودنی برای جدا کردن سوژه از زمینه استفاده کنید.

می توانید از یک راه حل تک رنگ (monochromatic approach) برای خلق این افکت نیز استفاده کنید، اینگونه که عکس های تک رنگ با رنگ های متفاوت را به هم متصل کنید.

ساخت هارمونی با رنگ ها مطابق

استفاده از رنگ های مکمل می تواند سبب برجسته شدن سوژه و جدایی آن از زمینه شود. سعی کنید از گل ها در پسزمینه طبیعی سبز آنها عکاسی کنید تا ببینید چگونه تعادل رنگ به عکستان حیات می دهد. این تکنیک برای عکاسی از اشیاء بی جان نیز به کار برده می شود.

عکس از Joshua Waller 

دمای رنگ

عمق میدان موضوع مورد توجه عکاسان است، ولی موبایل ها کنترلی درباره دیافراگم و عمق میدان در اختیار عکاسان قرار نمی دهند. این مشکل را می توانید با به کار گیری دمای رنگ در عکستان جبران کنید.

رنگ های گرم در مقابل یک زمینه با رنگ های سرد. این روش حسی القا می کند که انگار سوژه با رنگ گرم نسبت به زمینه سرد نزدیک تر قرار دارد. این کار تونالیته خوشایند تری نسبت به حالتی که فقط از رنگ های سرد و غم انگیز استفاده کرده باشید ایجاد می کند.

اشباع

Saturation یا اشباع، اصطلاحی است بیانگر روشنایی، شدت رنگ و زنده بودن رنگ ها. به منظور قدرت بخشیدن به عکس هایتان، سعی کنید جوری ترکیب بندی کنید که یک رنگ بر دیگر طیف ها تسلط داشته باشد. دو عکس، یکی با رنگ های روشن و زنده و دیگری با رنگ های گرفته و تاریک بگیرید و با هم مقایسه کنید. عکس هایی با رنگ های روشن و شدید توجه مردم را بیشتر جلب می کنند.

دانستن اصول عکاسی تا وقتی که آنرا تجربه و تمرین نکنید بی فایده است. پس تلفن هوشمندتان را بردارید و هر چیزی را امتحان کنید. از اطرافتان عکاسی کنید و ببینید چگونه با شناختن دنیای عکاسی رنگی این محیط در عکس هایتان شکوفا می شود.

درباره نویسنده

تیلور جنینگز یک نویسنده آزاد است که به تکنولوژی، موسیقی و غذا علاقه دارد. دیگر علایق او بازی های کامپیوتری و جمع آوری خاطرات مبهم است. می توانید او را بر روی توئیتر یا سایت techiedoodlers.com دنبال کنید.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine

نظرات شما

  1. Nokia 808 Pureview

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۳

    با سلام و خسته نباشید از سایت عالی و خوبتون.فقط در مورد این مطلبی که گفته اید،مشکلی نیست و عالی می باشد،اما بهتر نبود که بجای استفاده از تصویر موبایل سامسونگ Galaxy S5 از موبایل نوکیا ۸۰۸pureview استفاده میکردید؟نوکیا ۸۰۸ از یک دوربین ۴۱ مگاپیکسلی که تاکنون هیچ کدام از کمپانی های مطرح و مهم DSLR مانند:کانن و نیکون نتوانسته اند مانند آنرا بسازند،بهره میبرد.
    ۸۰۸ کجهز یه لنز کارل زایس آلمان و فوکوس خودکار-تراکم پیکسلی نمونه گیری و سه حالت مختلف عکس برداری و همچنین زوم ماکرو و لنز ضد خش میباشد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *