فیلم آموزش عکاسی: آموزش نوردهی (سرعت شاتر و دیافراگم) – قسمت دوم

موضوع ویدیو امروز لنزک نوردهی و عناصر تشکیل دهنده آن یعنی: سرعت شاتر و دیافراگم است. در این ویدیو عملا خواهید فهمید که شاتر چیست و سرعت شاتر چه معنایی دارد. همچنین تاثیر سرعت های مختلف شاتر روی عکس را مشاهده خواهید کرد. همچنین نگاهی دقیق به دیافراگم لنز خواهیم داشت و ضریب اف های مختلف و تاثیرشان روی نوردهی را بررسی خواهیم کرد. در ادامه شما را به تماشای این فیلم آموزشی دعوت می کنیم.

همه دوربین ها در بنیادی ترین سطح خود از جعبه ای ضد نور با سوراخی در بغلشان ساخته شده اند. یکی از نخستین دوربین های ساخته شده «کمرا آبسکیورا- camera obscura» نام دارد. یک اتاق تاریک با سوراخی روی آن. به دلیل فیزیک نور، منظره بیرون اتاق، بر عکس روی دیوار رو به روی سوراخ تابانده می شود. و اگر شخصی هنرمند داخل این اتاق قرار دهیم تا تصویر ایجاد شده را نقاشی کند، چیزی مشابه یک عکس خواهیم داشت.

بعد از پیدایش عکاسی شیمیایی این امکان به وجود آمد تا دوربین «کمرا آبسکیورا» به اندازه یک جعبه کوچک شود. یعنی یک دوربین پین هول (pinhole camera) به این معنا که جعبه ای مقوایی داریم که دور آن را پوشانده ایم که ضد نور باشد، پشت آن یک قطعه فیلم عکاسی گذاشته ایم، جلوی آن یک شاتر مقوایی وجود دارد (دریچه ای که باز و بسته می شود) و قطعه ای آلومینیومی با سوراخی کوچک روی آن وجود دارد.

بله این یک دوربین ابتدایی است که کار می کند. کافی است تا شاتر را بالا دهید تا نور از سوراخ عبور کرده و به فیلم برسد و تصویر ضبط گردد. از آنجایی که دوربین پین هولی که ساخته ایم دیگر لنز ندارد، پس دیافراگم هم نداریم. چراکه دیافراگم از تیغه هایی ساخته شده که میزان نور ورودی و رسیده به سنسور دوربین را تعیین می کند. در ویدیو آموزشی امروز همه این ها را عملا خواهید دید.

آموزش نوردهی (سرعت شاتر و دیافراگم) – قسمت دوم:


دانلود

کلیه ویدیو های منتشر شده از مجموعه «مقدمات عکاسی – نوردهی» لیندا را با کلیک روی برچسب «لیندا آموزش نوردهی» مشاهده کنید

نظرات شما

  1. pishook

    ۱۷ دی ۱۳۹۵

    عاشقتم لنزک
    من تازه وارد دنیای خوشگل عکاسی شدم ساییتون خیلی کمکم کرده تا الان ممنون

  2. سعید منصوری

    ۸ شهریور ۱۳۹۳

    به نام خدا باسلام وتشکر به خاطر مطالب خوبتون.من یک دوربین OMD E5المپیوس خریدم اگه ممکنه قدری راجع به عکاسی بااین دوربین توضیح بدین.(تنظیمات برای حالات مختلف عکاسی منظره،پرتره،شب،ورزشی و…

  3. مجتبی

    ۲۷ تیر ۱۳۹۳

    سایت بسیار عالی و جزابیست اما من یه شماره میخوام که تمام ویدیوهاتون بخرم آخه سرعت پایین و من میخوام اصول عکاسی یاد بگیرم چون می خوام آتلیه بزنم دوربینم هم d700

    1. امید رفیع زاده

      ۲۹ تیر ۱۳۹۳

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      در صورت کامل شدن مجموعه ویدیو ها آن ها در فروشگاه لنزک قابل خریداری خواهند شد.

  4. امید

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۳

    با تشکر از همه عزیزانی که برای رشد علاقه مندان به دانش و هنز عکاسی در سایت لنزک تلاش میکنند ؛ به نظر بنده اگر رنگ زیر نویس فیلم های آموزشی که در سایت قرار میدید زرد باشه خوانایی بهتری داره . ممنونم پاینده و پیروز باشید.

  5. Aydin.Z

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

    با تشکر فراوان از شما و سایت زیبای لنزک . در صورت امکان ویدئو های آموزشی را زودتر آپلود کنید.چون من و مشتاقان عکاسی بی صبرانه منتظر آموزش های بعدی شما هستیم.

    1. زند

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      ضمن تشکر از نظرات گرمی بخشتان، حتما سعی می کنیم هرچه زود تر این ویدیو ها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تشکر از شما، موفق باشید.

  6. مصطفی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

    با سلام از اینکه یک سایت حرفه ای عکاسی رو راه اندازی کردین بسیار خوشحالم و به شما تبریک میگم و تشکر میکنم از اینکه نکات پایه ای و اصولی عکاسی رو به افرادی مثل من که عاشق عکاسی هستند ولی فرصت رفتن به کلاسهای آموزشی و دنبال کردن حرفه ای اون رو ندارند بسیار سخاوتمندانه و بی منت آموزش میدین . هر دفعه که سایتتونو باز می کنم از دیدن محیط عکس و عکاسی لذت میبرم موفق و پاینده باشید.

    1. زند

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

      دوست عزیز سلام

      از نظرات گرمی بخش شما بسیار متشکریم. انشاالله که همواره بتوانیم این راه را در کنار هم ادامه دهیم. ما هر روزمان را در حال کار کردن روی لنزک می گذرانیم و خوشحالیم که شما عزیزان لنزکی نیز با ما همراه هستید. موفق باشید.

  7. فرهاد

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

    هزاران درود بر شما هنردوستانی که به بقیه هم کمک میکنید. موفق باشید. منتظر ویدئوهای بعدی هستیم.

    1. زند

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

      درود فراوان

      تشکر از شما برای نظر گرمی بخشتان، حتما انشاالله ویدیو های بعدی را به زودی منتشر خواهیم کرد. موفق باشید.

  8. رضا

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

    با تشکر فراوان از سایت خوب لنزک . با امید به اینکه فیلم های اموزشی را سریع تر در سایت قرار دهید.

    1. زند

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

      ضمن تشکر از نظر گرمی بخشتان، انشاالله، موفق باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *