مقدمه ای بر عکاسی پرتره از آقایان

در مقابل دوربین قرار گرفتن یا فکر سوژه یک عکس حرفه ای شدن به مذاق خیلی از آقایان خوش نمی آید، مگر اینکه مُدل حرفه ای، بازیگر یا چهره ای مشهور باشند. با اینکه قطعا این برای همه صادق نیست و از شخص به شخص متفاوت است، اما در کل بی میلی یا راحت نبودن مرد ها در مقابل دوربین و اینکه عکاسی از آن ها دشوار تر است زیاد مطرح می شود و احتمالا خود شما نیز تجربه نموده اید. در این مطلب کوتاه لنزک نکات آموزشی مفیدی برای عکاسی پرتره از آقایان با حداقل تجهیزات، ژست دهی به آن ها و ایجاد آرامش در طول جلسه عکاسی مطرح شده است – و سعی کرده ایم با معرفی مطالب مرتبط مفید انتخاب برای مطالعه بیشتر در هر یک از موارد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تجهیزات عکاسی: کانن ۵D Mark III، لنز کانن ۸۵mm 1.2L II

مشخصات عکس: ایزو ۳۲۰، دیافراگم f/3.2، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه.

در حقیقت، آقایان به هیچ تجهیزات اضافی یا فضای استودیویی بزرگتری برای عکاسی نیاز ندارند. اگر شما تقریبا ۱ تا ۲ متر فضا مقابل یک دیوار خالی و تنها یک منبع نور داشته باشید، کافی است. یک راه خوب برای انجام این کار این است که اول تشخیص دهید آنها در هنگام نورپردازی از کدام طرف بهتر به نظر می رسند. وقتی این مسئله را مشخص کردید، منبع نور را با زاویه حدود ۴۵ درجه نسبت به آنها و چند متر دورتر قرار دهید و سپس آن را به سمت پایین کج کنید تا وقتی که نور مورد نظرتان را به دست آورید. این یک نقطه شروع است، و اگرچه دست شما برای هر گونه خلاقیتی باز است، اما برای عکاسی از مردها اغلب همین کافی است.

بیشتر بخوانید: ژست دهی در عکاسی – چگونه بهترین زاویه را برای هر چهره پیدا کنیم

عکاسی شده با نور قرار داده شده در سمت چپ دوربین با زاویه ۴۵ درجه و رو به پایین.

تجهیزات عکاسی: کانن ۵D Mark III، لنز کانن ۸۵mm 1.2L II سافت باکس Broncolor Beautybox 65 با فلاش Broncolor Siros L 800Ws

مشخصات عکس: ایزو ۱۰۰، دیافراگم f/11، سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه

با این حال، یک مشکل در رابطه با مرد ها تمایل اکثر آنها به جدی و محکم به نظر رسیدن در عکس هاست. برای این که آنها در عکس شق و رق به نظر نرسند، اول باید کاری کنید که در ابتدای ژست گیری راحت باشند. برخی از راهنمایی های ژست دهی استاندارد که آنها را وادار به تنظیم کراوات، کت یا دکمه سر آستین، یا قرار دادن دست ها در جیب یا قفل کردن بازوها در هم می کنند، تقریبا همیشه کارساز هستند. تغییرات ظریف و مرتب کردن لباس ها یا وسایل یک راه ساده و موثر برای به دست آوردن تنوع بسیار در زمان کوتاه است.

تجهیزات عکاسی: کانن ۵D Mark III، لنز کانن ۸۵mm 1.2L II و فلاش Profoto D1 500

مشخصات عکس: ایزو ۱۰۰، دیافراگم f/16، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه.

کارهای زیادی هستند که شما می توانید تنها با یک منبع نور نیز انجام دهید تا به ظاهرهای مختلفی برسید که شامل تغییرات ساده در موقعیت می باشند. شما می توانید به آنها بگویید بایستند و رویشان را به طرف منبع نور کنند تا یک پرتره پروفایلی دراماتیک با استفاده از یک اصلاح کننده نور (مثل سافت باکس و…) یا بدون آن به دست آورید، که اگر مدل یا مشتری شما غبغب داشته باشد خوب جواب می دهد، چون سایه های شدید می توانند به کاهش دیده شدن غبغب کمک کنند. با این حال حتی اگر یک منبع نور مصنوعی مثل فلاش هم در اختیار نداشتید یا نور طبیعی را ترجیح می دادید، مانند خانم ها، از آقایان هم می توان با نور طبیعی پنجره به طرز شگفت انگیزی عکس های خوبی گرفت. شما همیشه به نور جهت دار زاویه ای یک فلاش برای این که کاری کنید مرد ها خوب به نظر برسند، نیازی ندارید. آموزش های زیر در تکمیل این بحث توصیه می شوند:

تجهیزات عکاسی: کانن ۵D Mark III، لنز کانن ۸۵mm 1.2L II و فلاش Profoto D1 500

مشخصات عکس: ایزو ۱۰۰، دیافراگم f/16، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه.

من به عنوان یک عکاس خانم متوجه شده ام که اغلب کوتاه تر از سوژه های مرد خود هستم، اما این واقعیت یک پرسپکتیو متفاوت به من می دهد و اغلب باید به مدل بگویم به طرف پایین نگاه کند تا نگاهش رو به من (دوربین) باشد. در نتیجه من یاد گرفته ام که به آنها بگویم پیشانی خود را پایین رو به سمت لنز بیاورند، که در ایجاد یا تاکید بر یک خط فک تاثیر به سزایی دارد. اگر آنها فک زیبایی دارند، می توانید از آنها بخواهید کمی بچرخند تا فکشان برجسته تر شود. این کار در مردها بسیار جذاب است و به فک کمی لبه اضافی می دهد (فک را برجسته تر و مشخص تر می کند).

عکاسی شده در نور طبیعی در یک روز نسبتا ابری. از یک پارچه آستری برای مسدود کردن بخش عمده نور تابیده بر روی موها و کت استفاده شد.

تجهیزات عکاسی: کانن ۵D Mark III، لنز کانن ۸۵mm 1.2L II

مشخصات عکس: ایزو ۲۰۰، دیافراگم f/5، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه.

تجهیزات عکاسی: کانن ۵D Mark III، لنز کانن ۸۵mm 1.2L II

مشخصات عکس: ایزو ۴۰۰، دیافراگم f/4، سرعت شاتر ۱/۴۰۰ ثانیه.

در مورد تمام مشتریان، هر چه حالت آنها طبیعی تر باشد بهتر است. یک قاعده خوب این است که سعی کنید تصاویری بگیرید که شخصیت آنها را نشان می دهند. لازم است به برخی از آنها زیاد لبخند بزنید، در حالی که برخی دیگر در یک محیط جدی تر بهتر عمل می کنند. به یاد داشته باشید که آرامش و راحتی آنها را در طول جلسه حفظ کنید و راهنمایی های کلامی ساده به آنها بدهید، چون این کار به بهترین نتایج منجر خواهد شد.

لنزک: نمی توان گفت که دوربین و تکنیک شما مهم نیستند، آنها قطها مهم اند. اما حتی اگر شما بهترین تکنیک دنیا را هم داشته باشید، ولی سوژه تان احساس راحتی نداشته باشد و معذب به نظر برسد، یک پرتره خوب نخواهید داشت. راز این که به سوژه خود کمک کنید آرام و ریلکس باشد و در عکس ها خوب به نظر برسد، زبان بدن است – هم زبان بدن شما و هم آنها. از این رو مطالعه مطلب «۳ هک زبان بدن برای بهبود عکاسی پرتره شما» را به شما عزیزان توصیه می کنیم. این مطلب به شما در زمینه شناسایی زمانی که مدل یا سوژه عکاسی شما راحت نیست و راهکار هایی برای تعامل موثر، ژست دهی و ایجاد آرامش کمک می کند. در انتهای آموزش نیز مطالب مرتبط مفیدی را در این زمینه خواهید یافت.

نویسنده: بریتنی اسمیت (Brittany Smith)

نظرات شما

  1. مجید طریقتی

    ۵ تیر ۱۳۹۶

    با سلام
    مطلب خیلی خوبی بود ولی تصاویر همگی سیاه و سفید بودند . شاید با رنگ کار کمی سخت تر شود.
    متشکرم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *