عکاسی در جستجوی فرم: چهره های پنهان مجموعه عکسی از مهدی پاسگر

مهدی پاسگر: «مدت ٩ سال هست که مجموعه ای را در زمینه «فرم» در طبیعت بکر مناطق مختلف ایران عکاسی کردم با عنوان «چهره های پنهان». تا به حال سه نمایشگاه انفرادی در گالری بهزاد و خانه عکاسان و گالری اندیشه با این عنوان و موضوع داشتم. موضوع این آثار فرم و به بیانی ساده به تصویر کشیدن شکل هایی هست که در طبیعت وجود دارد ولی دیدن آن ها نیاز به نگاهی عمیق و دقیق دارد که با جدا سازی سوژه که معمولا بخشی از یک درخت یا صخره یا سنگ و چوب و استلاکمیت و استلاکتیت موجود در غارهاست، بیننده در آن قاب مورد نظر تصویری از صورت انسان یا یک حیوان و یا حتی موجوداتی تخیلی را می بیند.»

مهدی پاسگر هستم متولد ١٣۵٢، فعالیت عکاسی را بصورت جدی از سال ٨۶ آغاز کردم و بصورت اکادمی دوره عکاسی را در مرکز آموزش فرهنگی و هنری دانشگاه تهران به مدت ۴ سال گذرانده ام. عضو فدراسیون بین المللی هنر عکاسی فرانسه و عضو افتخاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و مدت ٩ سال عضو انجمن عکاسان نگاه هستم که به مدت ٢ سال رئیس هیت مدیره و هم اکنون در سمت مدیرعامل در خدمت اعضای انجمن انجام وظیفه میکنم.

با توجه به تجربه ای که از سه نمایشگاه قبل داشتم برای آثار عنوانی را مشخص نمی کنم ( عنوانی که در ذهنم هست) تا مخاطب با قوه تجسم و تخیل جستجو کند و تصاویر را با حافظه تصویری خود ببیند. در بیشتر موارد مخاطب تصویری را می بیند که من تجسم کردم و گاهی برداشتی کاملا متفاوت دارند، که حتی خود من با توضیحات بیننده قادر به دیدن شکل مورد نظر ایشان نیستم وجالب اینکه در بیشتر مواردهیچ کس نمی تواند با توجه به برداشتی که داشته بیننده دیگر را برای دیدن تصورات خود قانع کند. گرچه در مورد بعضی از فریم ها رسیدن به یک نظر مشترک در ببینده ها ممکن است موفقیت خوبی بشمار بیاید، اما به عقیده من برداشت های متفاوت از یک اثر، اوج موفقیت آن اثر هست که به درستی نتیجه کار را به مخاطب واگذار می کند، ذهن مخاطب را درگیر موضوع می کند تا بتواند فرم یا شکلی را در آن قاب پیدا کند.

وب سایت و صفحه اینستاگرام مهدی پاسگر

www.mehdipasgar.com

instagram.com/fineartform

نظرات شما

  1. مهدی پیرنیا

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۶

    بسیار زیبا و جالب ، چیزی را دیده اید که دیگران نمیبینند یا به سادگی از کنار آن رد مشوند ( میشویم ).

  2. hasan

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۶

    خیلی جالب بود . سوال داشتم از این استاد محترم در مورد ایجاد نمایشگاه عکس که جهت نمایشگاه عکس منظره چ شرایطی باید محیا کرد باشم منظورم کسب اجازه از چ ارگانی .. لطفا راهنمایی بفرمایید .

  3. محسن پیرنیا

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۶

    سلام.
    واقعا که عالیه. هزاران آفرین به این دیدن…
    سپاس بی کران از لنزک که این اساتید رو معرفی میکنه…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *