آموزش ۶ نوع پس زمینه برای عکاسی پرتره

هنگام انتخاب پس زمینه برای عکس های پرتره تان گزینه های زیادی وجود دارد. شما می توانید هر کاری که می خواهید انجام دهید. هرچند نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید نورپردازی و تعیین موقعیت سوژه ها نسبت به آن پس زمینه است. در این مقاله ۶ نوع پس زمینه مختلف برای عکاسی پرتره را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

نورپردازی چه طبیعی باشد و چه مصنوعی، چه در فضای باز باشد و چه در فضای داخلی، بسیار مهم است که بدانید نور چگونه علاوه بر سوژه پرتره، بر پس زمینه شما نیز تاثیر می گذارد.

۱

پس زمینه شلوغ یا الگودار

قبل از این که به انواع مختلف پس زمینه نگاهی بیاندازیم، به شما توصیه می کنم که آزمایش کنید. از اشتباه کردن یا امتحان کردن ایده هایتان نترسید. این همان کاری بود که من با پرتره های بالا انجام دادم. من می خواستم ببینم یک پرتره با استفاده از یک پس زمینه شلوغ در خانه خودم چطور به نظر می رسد. من تصمیم گرفتم از نورپردازی LED برای این کار استفاده کنم و بسته به این که می خواهم پس زمینه چطور به نظر برسد، سوژه یا نور را جابجا کنم.

پس زمینه ها می توانند با هدایت تمرکز بیننده به سمت سوژه پرتره های شما را تقویت کنند، یا بالعکس. اگر پس زمینه مانند عکس بالا سمت راست خیلی شلوغ باشد، (من احساس می کنم تمرکز ضعیف تری بر روی دختر وجود دارد) مطمئن شوید که نور شما توجه بیننده را به سمت سوژه جلب می کند، به جای این که پس زمینه را بیش از حد روشن کند.

از آنجا که می خواستم آن نورهای افسانه ای در شومینه و همچنین جزئیات کاغذ دیواری و بقیه دکوراسیون را ثبت کنم، با یک دیافراگم کوچک (ضریب اف بزرگ) عکس گرفتم تا عمق میدان بیشتری به دست آورم و سوژه را به پس زمینه نزدیکتر کردم.

عکس سمت چپ نیز پس زمینه بسیار شلوغی داشت – یک کاغذ دیواری الگودار. با این حال، برخلاف عکس شلوغ سمت راست، من نمی خواستم بر الگو تاکید کنم، بلکه قصد داشتم از آن به عنوان یک پس زمینه تار استفاده کنم. برای رسیدن به این جلوه، من با یک دیافراگم کم عمق (ضریب اف کوچک) عکس گرفتم و سوژه ام را دور از دیوار قرار دادم.

بیشتر بخوانید: سه راه برای تاثیر گذاشتن بر عمق میدان به همراه آموزش تصویری

۲

پس زمینه بافت دار تیره

مجموعه بالا یکی دیگر از آزمایش های من است. این بار می خواستم از پارچه های بافت دار به شیوه ای طبیعی به عنوان پس زمینه استفاده کنم.

نورپردازی که من برای این پرتره ها استفاده کردم، نور یک پنجره ساده بود که از کنار می تابید. انتخاب پارچه های تیره به این دلیل بود که من می خواستم توجه بیننده را به سمت چهره جلب کنم و تمام چیزهای دیگر حداقل (مینیمال) اما از نظر بافت غنی باشند.

در مقایسه با پس زمینه الگودار شلوغ قبلی، در اینجا من فقط بر روی رنگ های قهوه ای و تُن پوست مانور دادم. اینها پرتره های ساده ای هستند، اما بافتی بسیار غنی دارند.

۳

پس زمینه روشن

زمانی که من در فضای باز عکس های خانوادگی می گیرم، این یکی از پس زمینه های مورد علاقه من است. من به دنبال فضاهای روشنی می گردم که آسمان نیستند، اما روشن تر از سوژه هستند، مانند شاخ و برگ، درختان، و برگ هایی که آسمان روشن در پشت آنها پیداست.

تا زمانی که پس زمینه روشن باشد اما آسمان نباشد، برای استفاده خوب است. مهم ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که سوژه های خود را در جلوی پس زمینه روشن قرار دهید و بر اساس چهره آنها نوردهی کنید. این به این معنی است که پس زمینه روشن تر شده و چهره به درستی نوردهی می شود. اگر بخواهید می توانید از یک فلاش برای روشن کردن چهره استفاده کنید، اما تا زمانی که چهره را به درستی نوردهی کنید، تصویر درست به نظر می رسد.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که از وجود هر گونه نور لکه دار (نقطه نقطه) بر روی چهره سوژه اجتناب کنید. پس زمینه می تواند لکه دار باشد، مانند درختان تصویر بالا که نور از میان آنها می تابد، اما هیچ وقت نور روی چهره نباید اینگونه باشد. چنین نوری در اغلب موارد تصویر شما را خراب می کند، مگر این که این کار را به طور عمد مثلا در یک عکس هنری انجام دهید.

۴

پس زمینه تیره یا روشن ساده

پس زمینه های ساده چه دارای رنگ روشن باشند و چه رنگ تیره و چه تُن میانی، عکس های پرتره کلاسیک ایجاد می کنند. شما تا زمانی که بدانید چه کاری می خواهید با نورپردازی خود انجام دهید، با این پس زمینه ها دچار اشتباه نمی شوید.

در پرتره های بالا، من تنها از یک دیوار تیره و نور پنجره برای نور اصلی استفاده کردم. یک رفلکتور نیز در سمت راست دوربین قرار دادم تا کمی از نور را بازتاب کند. همین.

پرتره های بالا در آشپزخانه مشتری گرفته شدند که در آنجا یک نیمکت در کنار دیوار قرار داشت. این نیمکت برای گرفتن پرتره های طبیعی سریع و جالب از بچه ها عالی بود، البته تا زمانی که آنها بی حرکت می نشستند! نورپردازی در اینجا صرفا از طریق پنجره و نور آسمان در سمت راست بود و یک فلاش پرکننده با بازتاب ضعیف در پشت سر من در سمت چپ دوربین قرار داشت.

نکته اصلی در هنگام عکاسی از پس زمینه های ساده این است که نور را با پس زمینه تطابق دهید، به طوری که اگر پس زمینه روشن است، سوژه ها نیز با همان قوت روشن شوند. به طور مشابه، هنگامی که پس زمینه تاریک است، من معمولا سوژه را با یک تُن حالت دارتر (مودی تر) روشن می کنم.

اگرچه این بستگی به ترجیح شخصی شما دارد، اما از لحاظ تکنیکی من یک کنتراست (تضاد بین روشنایی و تاریکی) یکنواخت بین سوژه و پس زمینه را ترجیح می دهم.

۵

پس زمینه یکپارچه سفید

برخلاف آنچه که بسیاری از افراد اعتقاد دارند، به دست آوردن یک پس زمینه سفید خالص چندان آسان نیست. منظور من این است که شما نمی توانید سوژه خود را در مقابل یک پس زمینه سفید قرار دهید، یک عکس بگیرید، و یک پس زمینه یکپارچه سفید تمیز و خوب به دست آورید. اگر این کار را انجام دهید، در نهایت یک پس زمینه نسبتا کدر به رنگ خاکستری روشن به دست خواهید آورد.

در واقع، برای به دست آوردن آن پس زمینه سفید روشن، شما باید پس زمینه را روشن کرده و و سوژه خود را نیز روشن کنید.

اگر می خواهید یاد بگیرید که چطور این کار را به درستی انجام دهید، این مقاله من را بخوانید که روند گام به گام رسیدن به یک پس زمینه یکپارچه سفید تمیز را به شما نشان خواهد داد – ۳ اشتباهی که تازه کارها هنگام عکاسی با یک پس زمینه سفید باید از آن اجتناب کنند.

۶

پس زمینه ساختگی

بله، شما می توانید در فتوشاپ یک پس زمینه بسازید!

عکس های بالا در مقابل یک دیوار تیره ساده شبیه به #۴ گرفته شدند و سپس من در فتوشاپ به آن بافت اضافه کردم. شما به یک تصویر جداگانه از یک بافت نیاز دارید تا آن را روی دیوار تیره قرار دهید.

نحوه انجام این کار را می توانید در مقاله «آموزش عوض کردن پس زمینه عکس در فوتوشاپ» ببینید.

یکی دیگر از روش های ساختن پس زمینه در فتوشاپ، اضافه کردن یک اشعه خورشید است. پس زمینه در اینجا تنها یک دیوار سفید ساده بود، اما عکس در یک اتاق بدون پنجره با نور محیط بسیار کم گرفته شد. من از یک فلاش در سمت چپ دوربین برای شبیه سازی نور پنجره استفاده کردم. در پس پردازش، اشعه های خورشید را اضافه کردم، بنابراین به نظر می رسد که دختر نزدیک یک پنجره نشسته است.

امیدوارم این مقاله در انتخاب پس زمینه برای پرتره هایتان به شما کمک کرده باشد. اگر هر ایده دیگری دارید که مایل هستید به اشتراک بگذارید، لطفا آن را در قسمت نظرات مطرح کنید.

نویسنده: لیلی ساویر (Lily Sawyer)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *