نکات عکاسی فوتبال

از فوتبال می‌توان با استفاده از یک لنز تله فوتو (حدود ۳۰۰ میلیمتری) از فاصله دور عکس گرفت. در یک بازی حرفه‌ای و در یک استادیوم بزرگ با یک لنز ۸۰۰ میلیمتری بهتر می‌توان عکس گرفت. در فوتبال گاهی لحظه های حساس زیادی وجود دارد در حالی که برخی مواقع خبر خاصی هم نیست. این که حس کنیم چه زمانی صحنه مهمی رخ خواهد داد برای گرفتن یک عکس هیجان انگیز ضروری است.

۱

روی جمعیت تمرکز کن

تماشاگران فوتبال معمولا یک دسته آدم خوش ذوق هستند که با لباس ها و تابلوهای رنگارنگ در استادیوم حاضر می شوند. می‌توانید از یک لنز زاویه عریض، ۱۷ تا ۴۰ میلیمتری برای ثبت جمعیت عظیم استفاده کنید اگرچه لنز تله فوتو هم برای بیرون کشیدن جزئیات عالی است. مثلا در عکس بالا، بنری که روی آن GOAL نوشته شده، به تنهایی داد می زند که این یک بازی فوتبال است. به عنوان یک پیشنهاد صبر کنید که یک اتفاق هیجانی در زمین رخ بدهد اما به جای بازیکنان، از عکس العمل تماشاچیان عکس بگیرید و احساسات آنها را در هنگام رخ دادن آن اتفاق ثبت کنید.

۲

جا بگیرید

یک مکان ایده‌آل برای شما کنار زمین و در یک ارتفاع پایین است که بتوانید چیزی بیشتر از سر و کمر بازیکنان را ببینید. یک مکان ایده‌آل و جذاب برای نشستن پشت سر دروازه‌بان است. البته در این مکان همیشه هیجان وجود ندارد اما می‌توانید زوم کنید و برای لحظه‌ی مناسب که توپ برسد صبر کنید. فوکوس لنز را روی حالت خودکار (AF – Autofocus) قرار دهید و حالت فوکوس دنباله‌دار (continuous focusing) را انتخاب کنید تا لنز به طور مکرر روی بازیکن در حال حرکت فوکوس کند.

۳

بازیکنان را تنها کنید

یک لنز تله فوتو برای گرفتن عکس پرتره تکی بازی کنان ضروری است – حداقل یک لنز ۳۰۰ میلیمتری می خواهید. باید در تمرینات یک تیم محلی حضور پیدا کنید و روی بازیکنانی که تکنیک‌های توپ یا مهارت‌های خاصی را تمرین می‌کنند فوکوس کنید. از عریض ترین دریچه دیافراگم ممکن استفاده کنید (f/2.8 تا f/4) و سرعت شاتر را روی ۱/۱۰۰۰ ثانیه تنظیم کنید تا بتوانید یک لحظه حرکت بازیکن مخصوصا حالتی که توپ هم بین زمین و هوا است را ثبت کنید.در یک زمین تمرینی می‌توانید از یک سه پایه یا تک پایه برای ثبات بیشتر استفاده کنید.

۴

توپ را دنبال کن

اگر در میانه زمین هستید می‌توانید لحظاتی را هم در حین بازی ثبت کنید. در زمین همیشه تنها یک توپ فوتبال وجود دارد در نتیجه روی توپ زوم کنید و سعی کنید آن را با دوربین خود برای فرا رسیدن یک لحظه هیجان انگیز دنبال کنید. حالت فوکوس دوربین را روی حالت فوکوس دنباله‌دار تنظیم کنید (حالت AI Servo AF دوربین Canon و حالت AF-C در دوربین های Nikon) که دوربین شما همواره روی بازیکن در حال حرکت فوکوس باشد. برای گرفتن چند عکس از حالت عکاسی دنباله‌دار استفاده کنید و دکمه شاتر را تا هر زمان که می‌خواهید پایین نگه دارید. در حالی که از عکاسی دنباله‌دار برای فوتبال استفاده می‌کنید، از باز ترین دریچه دیافراگم ممکن استفاده کنید تا بتوانید زمینه را تار و سوژه و بازیکن مورد نظر خود را ایزوله کنید.

۵

حرکات را ثبت کنید

بازیکنان فوتبال معمولا زیاد می‌پرند و می‍‌جهند و تلاش می‌کنند توپ را با سر بزنند یا طرفداران را با یک شوت برگردون هیجان زده کنند. با نگه داشتن سرعت شاتر روی ۱/۱۰۰۰ ثانیه، می‌توانید ریسک تار شدن عکس را کاملا از بین ببرید. به میزان مقدور زوم کنید و از فوکوس دنباله‌دار استفاده کنید و دکمه را نیمه فشار داده و در بهترین لحظه ممکن عکس را بگیرید. اگر بازترین دریچه دیافراگم را استفاده کردید و همچنان سرعت شاتر مورد نظرتان را بدست نیاوردید، از افزایش مقدار ISO نترسید.

۶

عکس‌های گروهی خوب بگیرید

قبل از شروع بازی (یا تمرین) یک عکس دسته جمعی از بازیکنان و مربی بگیرید. یک راه برای گرفتن چنین عکسی این است که آنها را به دو دسته ایستاده و نشسته تقسیم کنید. به این روش می‌توانید همه را در کادر خود ببینید. بعد به عنوان مثال از یک لنز ۳۵ میلیتری استفاده کنید تا مطمئن شوید به اندازه کافی به صورت افراد نزدیک هستید. سرعت شاتر را بین ۱/۲۵۰ تا ۱/۵۰۰ ثانیه تنظیم کنید و دریچه دیافراگم را بین f/4 تا f/5.6 برای عمق میدان کم و یک عکس شارپ تنظیم کنید.

!

اطلاعات تکمیلی

فوتبال یک بازی احساسی است و حتی در لحظات آرام نیز همیشه چیزی برای عکس گرفتن وجود دارد. داور را هم فراموش نکنید! داور کسی است که جریمه خطاها را مشمخص می‌کند و در نتیجه باید انتظار روانه شدن حرف‌های عصبانی بازیگران نیز سمت وی باشید! اگر هوا مرطوب و تاریک باشد (در واقع بازی معمولا در شرایط کم نور است) مقدار ISO را افزایش دهید. البته در مورد ISO کمی هم دقت به خرج دهید چرا که اگر آن را بالای ۱۶۰۰ انتخاب کنید، باعث افزوده شدن نویز به تصویر شما خواهد شد. گاهی مواقع اشتباهات می‌توانند ما را سورپرایز کنند مثلا وقتی که نویز با قطرات باران مخلوط شوند و یک عکس مهیج خلق شود.

ت

تنظیمات پیشنهادی

اگر می‌خواهید اتفاقات و تحرکات را ثبت کنید باید از یک سرعت بالای شاتر استفاده کنید تا تصویر تار نشود. هیچ چیز بدتر از این نیست که عکس را زوم کنید و لبه های دور سوژه را تار ببینید. از ISO بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید و می‌توانید گاهی هم ISO را ۱۶۰۰ یا بالاتر تنظیم کنید اما باید مراقب نویز دیجیتال احتمالی باشید. اگر می‌خواهید حرکات را ثبت کنید مثلا یک بازیکن در حال حرکت، سرعت شاتر ۱/۶۰ ثانیه را انتخاب کنید و آن را بسته به چیزی که در نمایشگر دوربین می بینید، کم و زیاد کنید. دریچه دیافراگم را بین f/4 تا f/5.6 انتخاب کنید تا نتایج بهینه داشته باشید – یعنی عمق میدان مناسب و نور کافی و در نهایت انعطاف‌پذیری بیشتر در انتخاب سرعت شاتر.

الف

ابزار پیشنهادی

یک لنز تله فوتو به شدت پیشنهاد می شود. یک لنز حداقل ۳۰۰ میلیمتری را در نظر داشته باشید و قابلیت زوم کردن را نیز در نظر بگیرید، چرا که زمین بازی بزرگ است. بازی فوتبال بیش از ۹۰ دقیقه طول میکشد و تنها یک زمان استراحت هم دارد پس باتری و کارت حافظه اضافی را فراموش نکنید. از یک توسعه دهنده لنز یا تله کانورتر (teleconverter) نیز استفاده کنید که فاصله کانونی شما را افزایش دهد. این افزونه شما را قادر خواهد ساخت که به صحنه‌ها نزدیک‌تر شوید. یک تله کانورتر ۲X، تصاویر لنز را دو برابر درشت تر می‌کند اما نور را کاهش خواهد داد. استفاده کردن از تک پایه (Monopod) نیز مفید است اما گاهی ممکن است اجازه ندهند که آن را به استادیوم ببرید. البته اگر از قبل اجازه گرفته باشید نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد.

ج

جمع‌بندی

عکاسی از یک مسابقه فوتبال می‌تواند لحظات کندی را در بر داشته باشد که به صورت ناگهانی با لحظات تند و سریع همراه شده باشد. برای این که مطمئن شوید همواره برای گرفتن عکس آماده هستید، باید دوربین خود را روی یک سرعت شاتر بالاتر تنظیم کنید (حدود ۱/۸۰۰ تا ۱/۱۰۰۰ ثانیه) که بتوانید در یک لحظه عکس بگیرید. و همچنین عمق میدان کمی انتخاب کنید، حدود f/3.5 تا f/4. از این طریق می‌توانید به شکل مناسبی همراه با بازی حرکت کنید و بازیکنان را در حین انجام بازی سوژه قرار دهید. ممکن است وسوسه شوید برای گرفتن عکسی با سرعت شاتر بالاتر ISO را نیز افزایش دهید. اما نیازی نیست ISO را از ۴۰۰ بالاتر ببرید که نویز زیادی وارد تصویر نشود. دنبال گرفتن هر عکسی که باشید با سرعت ۱/۱۰۰۰ می توانید بگیرید. باتری و کارت حافظه اضافی با خود ببرید و همچنین تک پایه، چراکه باید از یک لنز حداقل ۳۰۰ میلیمتری استفاده کنید.

نظرات شما

  1. Parisahaji

    ۹ دی ۱۳۹۴

    Basalam va tashakor lotfan rajebe akasie varzeshi matlab bazam bezarid

  2. احمد

    ۱۱ مهر ۱۳۹۳

    واقعا ممنون سایت جامعی دارید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *