۵ ایده ساده برای عکاسی از اجسام بی جان

هیچ دستورالعمل کلی برای الهام گرفتن وجود ندارد. اما هر عکاس مجموعه ای از ترفندها و ایده ها برای شروع این روند دارد. بنابراین، اگر به دنبال یک جرقه الهام بخش برای عکاسی از اجسام بی جان خود می گردید و می خواهید چیز جدیدی را امتحان کنید، اما دقیقا نمی دانید چه چیزی، نگران نباشید. من در این آموزش عکاسی پنج ایده مطرح کرده ام که می توانید در جلسه بعدی عکاسی اجسام بی جان خود آنها را امتحان کنید. این ایده ها ساده، و متنوع هستند، و به هیچ تجهیزات پیچیده یا لوازم کمیابی نیاز ندارند. امیدوارم یکی از این ایده های عکاسی اشیای بی جان دقیقا همان چیزی باشد که شما به دنبالش هستید!

لنزک (سخن سردبیر): سلام به شما یاران لنزکی

. یعنی در آن لحظه تمام حواسمان به مطالعه باشد و فقط بخوانیم. پیشنهاد می کنم این کار را روی این مقاله دینا بلنکو امتحان کنید و همانطور که با تمرکز مطالعه می کنید صحنه ها را تجسم نمایید. اعمال این روش که ما از کتاب تمرکز یاد گرفتیم، هر کاری را در زندگی به یک مدیتیشن آرامش بخش تبدیل می کند. و انشاالله در هر کاری نتیجه بهتری می گیریم. به قول یکی از دوستانمان خوب است اینقدر خودمان را با کار های خوب مشغول کنیم که دیگر وقت برای افکار مزاحم باقی نماند. خب ببخشید که طولانی شد، بیایید مطالعه به سبک ذِن را شروع کنیم 🙂

۱

یک شخصیت را تجسم کنید

روش مورد علاقه من برای ایده پردازی در عکاسی از اجسام بی جان این است که در مورد یک شخصیت، که قهرمان داستانم است، فکر می کنم. یک خواننده، یک منجم، یک دزد دریایی، یک معمار، یا یک ساعت ساز. کسی را انتخاب کنید که جرقه کوچکی از ماجراجویی دارد. مثلا فرض کنید قهرمان شما یک نویسنده است. او چه کاری انجام می دهد؟ آیا یک شب بی خوابی را به دنبال یک طرح پر پیچ و تاب جدید در ته یک فنجان قهوه می گردد؟ آیا طرح ناخوشایند یک کتاب را درست در ماشین تحریر می سوزاند؟ آیا یک کلاغ سیاه بدشگون را در جوهری که ریخته شده می بیند؟ عنصر کلیدی در اینجا پرسیدن یک سوال است: این از لحاظ بصری به چه معناست؟

بیشتر بیاموزید: نکاتی برای تبدیل اشیاء روزمره به صحنه های مفهومی

اگر قهرمان شما یک مهندس استیم پانک (یک زیر سبک از علمی تخیلی و خیال پردازی) است، این از لحاظ بصری به چه معناست؟ ممکن است به معنی داشتن طرح های ترسیمی، خط کش، و قطب نما بر روی میز باشد. ممکن است به معنی رنگ های تیره، مانند یک پالت رنگ با کاغذ کرافت، چرم، مس، و فولاد باشد. هر بار که پرسیدن و پاسخ دادن به این سوال را امتحان کنید، آسان تر و آسان تر می شود.

آموزش عکاسی اجسام بی جان: یاد بگیرید که از پرتره هایتان صحنه های خیابانی رومیزی بسازید

۲

با غذای خود آزمایش کنید

غذا یکی از امیدوارکننده ترین موضوعات برای کار کردن است. بنابراین اگر به دنبال ایده می گردید، فقط کافی است به بشقاب خود نگاه کنید.

غذای مورد علاقه خود را تشریح کرده و نشان دهید که چطور ساخته شده است. یک نمودار دایره ای از غلات (سریال) صبحانه خود بسازید: یک بخش از آن را با بلغور جوی دو سر (اوتمیل)، بخش دیگر را با انواع توت ها و یک بخش کوچک را هم با کمی وانیل. یا یک گام فراتر بروید و از مراحل کامل تهیه یک غذا عکس بگیرید. با مواد تشکیل دهنده، فلش های کاغذی، و برچسب هایی با دستورالعمل های نوشته شده، یک طرح ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: اولین تجربه عکاسی اجسام بی جان با تجهیزات اولیه و موفقیت در مسابقه عکاسی بین المللی

آشپزی من تعریفی ندارد، بنابراین رویکرد من در اینجا این است که در مورد این که آشپزی با جادو چقدر می تواند آسان باشد، خیال بافی کنم! شما با یک وِرد یا یک شکل جادویی می توانید از تمام دردسرهای برش زدن، کباب کردن، سرخ کردن، پانسمان زخم ها، و خراب شدن پوست دست ها اجتناب کنید. من نمی توانم یک نان شیرینی درست و حسابی بپزم. اما می توانم تصور کنم که چطور می توانم یک شیرینی شکلاتی خوشمزه را با کمک تغییر شکل، احضار کنم.

۳

دنیای کوچک خود را بسازید

بهترین چیز در مورد عکاسی از اجسام بی جان چیست؟ فرصت های بی شمار برای ساخت دنیاها و پنهان کردن واقعیات. یک دنیای کوچک، پر از ماجراجوهای کوچولو، که از دید عادی پنهان هستند، وجود دارد. یک صحنه اجسام بی جان معمولی را به تصویر بکشید و آن را با آدمک های کوچک پُر کنید. آنها می توانند یک خانه درختی بر روی کاکتوس شما بسازند، کوکی های شما را با یک UFO بدزدند یا در کناره های خالی بشقاب سوپ شما حرکت کنند. دنیای کوچک خود را تجسم کنید، در آن زندگی کنید، داستان های آن را بازگو کنید.

بیشتر بیاموزید: آموزش خلق سناریو های عکاسی ماکرو جهان کوچک

۴

کمی حرکت (اکشن) اضافه کنید

عکاسی از اجسام بی جان خود را کمتر بی جان و بی حرکت کنید. تصاویر پویا همیشه فریبنده به نظر می رسند. سس در حال ریخته شدن، پودر شکر در حال ریختن، بخار در حال بلند شدن، شکلات در حال ذوب شدن، و قطرات قهوه پاشیده شده در هوا همه به عکس شما بُعد اضافه می کنند!

برای اولین تجربه خود در زمینه عکاسی از قطرات مایع پاشیده شده در هوا، توصیه می کنم از کنار عکس بگیرید، از یک پس زمینه صاف و نرم استفاده کنید، و یک حبه قند را داخل یک فنجان بیاندازید. عکاسی از بالا کمی سخت تر است، چون اگر لازم باشد یک بار دیگر آن را تکرار کنید، نمی توانید یک عکس تمیز را با عکسی که در آن مایع به هوا پاشیده ادغام کنید. باید اول پس زمینه را تمیز کنید. این کار ممکن است همراه با ریسک و پیچیده باشد، اما عکاسی از قطرات قهوه پاشیده شده در هوا در واقع ساده تر از چیزی است که به نظر می رسد، به شما قول می دهم (آموزش گام به گام عکاسی از پاشیدن مایعات).

۵

تایپ چند بُعدی را امتحان کنید

عکس ها همیشه چیزی می گویند: گاهی اوقات می توانند به معنای واقعی کلمه این کار را انجام دهند. اینجاست که تایپوگرافی چند بُعدی وارد بازی می شود! متن های زیبای ساخته شده از گل ها، پولک های رنگی، شکلات، سیم، گیره کاغذ، و ادویه ها همه خوب هستند. هر ماده دیگری که بتوانید آن را به نحو خاصی شکل دهید نیز می تواند یک قهرمان باشد. ساده ترین راه برای شروع این است که اشیاء شبیه به حروف را پیدا کرده و با یک موضوع خاص آنها را با هم یکی کنید. یک موضوع انتخاب کنید: گل ها، شیرینی ها، فضای باز، اسباب بازی ها، پاییز، و غیره.

اکنون این الفبای جدید شماست! یک کوکی که یک گاز به آن زده شده را برای حرف C، و یک مارپیچ از پوست نارنج را برای حرف S در نظر بگیرید. حرف Y را به دقت با ریختن خردل بنویسید. از دو ساقه گل متقاطع برای حرف X استفاده کنید. حرف W را با یک فنر اسلینکی (یک نوع اسباب بازی) شکسته ساخته و حرف Z را با یک کوک دکمه خاص ایجاد کنید. لیستی از اشیاء در دسترس تهیه کرده و حروف مربوط به آنها را پیدا کنید.

اکنون آماده اید تا چیز خنده داری بنویسید. به کسی صبح بخیر بگویید، که با بیکن و تخم مرغ نوشته شده است. نوشته دیگری را با حروف ساخته شده از نوعی شهد ارائه دهید. با حروف ساخته شده از فلفل قرمز، به ناچوی خود کمی چاشنی اضافه کنید.

بیشتر ببینید: عکاسی در خانه – ۱۵ عکس دیدنی از خلاقیت دست ساز

امیدوارم از ایده های این آموزش عکاسی اجسام یا اشیای بی جان الهام بگیرید، و موفق باشید!

برای مطالعه آموزش های عکاسی از اجسام بی جان (still life photography) دیگر از دینا بلنکو، اینجا کلیک نمایید.

نویسنده: دینا بلنکو (Dina Belenko)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *