عواقب و پیامدهای واقعی استراحت (فاصله گرفتن) موقت از عکاسی

آیا خستگی، ناامیدی یا ته کشیدن ایده هایتان باعث شده بخواهید مدتی از عکاسی فاصله بگیرید یا استراحت کنید؟ اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید مدتی عکاسی را کنار بگذارید، مراقب پیامد های نامطلوب این وقفه که جان مک اینتایر در این مقاله به آن ها پرداخته و تجربه اش را با ما به اشتراک گذاشته باشید. وقتی که دوباره برای برگشتن به عکاسی آماده هستید، باید زمان زیادی را صرف کارهایی کنید که عکاسی نیستند – مثل آشنایی با تغییرات نرم افزار ها و بازگشت به روتین پست گذاشتن در اینستاگرام. برای بسیاری از افرادی که از عکاسی خود ناامید و خسته شده اند، اغلب همین کارهای فرعی است که در وهله اول باعث ایجاد حس ناامیدی و سرخوردگی می شود. البته جان در کنار بررسی معایب، به مزایای این فاصله گرفتن نیز پرداخته است.

عکاس: زهره نعمتی

آیا تا به حال احساس کرده اید که از کار عکاسی خود خسته شده اید؟ ناامید شده اید؟ ایده هایتان ته کشیده؟ اگر اینطور است، در این احساسات تنها نیستید. اکثر ما در برهه ای از زمان، و اغلب به دفعات، دچار این احساسات می شویم. خوشبختانه، همیشه توصیه های صحیحی برای زمانی که دچار این احساس می شوید، وجود داشته است.

توصیه ای که شما را ترغیب می کند تا تکنیک های جدید را برای به دست آوردن یک دیدگاه متفاوت و یک چشم انداز تازه امتحان کنید، نمونه خوبی از توصیه های رایجی است که ممکن است به شما کمک کند تا بر ناامیدی غلبه کنید.

گاهی اوقات انجام یک کار متفاوت، مانند بیرون رفتن از استودیو عکاسی، می تواند کافی باشد تا نگاه تازه ای نسبت به همه چیز به شما بدهد.

این مقاله در مورد یک توصیه رایج خاص بحث می کند که زیاد به عکاسان گفته می شود. شما احتمالا یک زمانی شنیده اید (یا خوانده اید) که این توصیه به شخص دیگری ارائه شده، حتی اگر به شما توصیه نشده باشد. این توصیه این است که وقتی چنین احساسی پیدا کردید، مدتی از عکاسی دست بکشید و استراحت کنید. در ظاهر این ممکن است ایده و توصیه بسیار خوبی به نظر برسد. اما وقتی کمی عمیق تر به آن بپردازید و در مورد نتایج احتمالی آن کاوش کنید (که این مقاله همین کار را خواهد کرد)، می ببینید که پیامدهای فاصله گرفتن موقتی از عکاسی می تواند قابل توجه باشد.

این از کجا می آید

این مسئله کاملا شخصی است. من چند سال پیش بعد از مبارزه با خستگی مفرط از کار عکاسی ام (تحلیل ‌رفتگی شغلی)، از این توصیه پیروی کردم. به همین دلیل، موضوعات مورد بحث در این مقاله بر اساس برخی از چیزهایی هستند که من بعد از یک استراحت موقتی تجربه کردم. هرچند این مسئله کاملا شخصی است، اما من سعی می کنم تا حد امکان در این مقاله به آن جنبه نپردازم و فقط تحلیل کنم و داستان گویی ها را به حداقل برسانم.

با این وجود، موقعیت و تجربیات شما با من یکی نیست. من ممکن است این عواقب را تجربه کرده باشم، اما این بدین معنی نیست که شما هم حتما تجربه خواهید کرد. اگر قصد دارید یک استراحت موقت در عکاسی خود داشته باشید، خوب در مورد این که آیا هر یک از این موارد برای شما هم صدق می کند یا نه، فکر کنید.

مزایا

یک استراحت موقت به من این فرصت را داد تا کمی وقت صرف گرفتن تصاویری کنم که برای هیچ کس جز خودم اهمیتی ندارند.

همانطور که ذکر شد، توصیه ای که اغلب به عکاسان می شود این است که یک استراحت موقت از عکاسی داشته باشید. این کار مزایایی دارد (و من آنها را تجربه کردم).

با برداشتن یک گام به عقب، می توانید هم فضا و هم زمان برای ارزیابی صادقانه همه چیز به دست آورید و کشف کنید که دقیقا چه چیزی باعث ایجاد احساس ناامیدی شده که شما را به نقطه ای رسانده که در وهله اول بخواهید یک استراحت موقت داشته باشید. این یک مزیت بزرگ است و اگر به خوبی مورد استفاده قرار گیرد، می توانید آن بینش را در نظر گرفته و هر چیزی که باعث ناامیدی های شما شده است را برطرف کرده یا از بین ببرید.

برخی از چیزهایی که ارزیابی آنها از یک فاصله ایمن راحت تر است عبارتند از: آنچه که دوست دارید و دوست ندارید، مسیری که عکاسی شما در آن قرار دارد، عادت های کاری شما، و ارزش های شخصی شما و این که چطور در عکاسی شما به کار برده می شوند.

عکاس: زهره نعمتی

من طبق عادت زیاد از پس زمینه سفید استفاده می کردم، چون عاشق آن بودم. اما یک زمانی دیگر آن را دوست نداشتم و برایم کسل کننده شد، اما متوجه این موضوع نشده بودم تا وقتی که یک قدم به عقب برداشتم.

همچنین اگر مفهوم یا تکنیکی وجود دارد که نمی توانید از آن دست بکشید، یک قدم دور شدن از دنبال کردن فعالانه آن به مغز شما فرصتی می دهد تا در پس زمینه بر روی مشکل کار کند.

لنزک: خب تا اینجای مقاله از خواندنش لذت برده اید؟ امیدواریم که اینطور بوده باشد. چراکه ما سعی می کنیم ایندست مقاله های داستانی و تجربی را نیز که آموزش صرف نیستند برای شما عزیزان انتخاب و منتشر کنیم تا ضمن فرا گرفتن نکاتی چند، و استفاده از تجارب سایر عکاسان، از مطالعه آن ها لذت برده و سرگرم شوید. لطفا اگر در زمینه «مدتی دور بودن از عکاسی» تجربه ای دارید در انتهای مطلب با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر علاقه مندید از این دست مقاله ها بیشتر منتشر کنیم برایمان بنویسید.

معایب

اگرچه پیامدهای مثبت استراحت موقت واضح و بدیهی است، اما برخی از پیامدهای منفی بالقوه، کمتر واضح اند.

عادت ها و روش ها

همانطور که به عنوان یک عکاس پیشرفت می کنید، لیست فرآیندها و روش هایی که به شما کمک می کنند تا به آنچه انجام می دهید دست یابید نیز رشد می کنند. روند کار پس پردازش تنها یک نمونه از چیزهایی است که ممکن است با فاصله گرفتن طولانی مدت از عکاسی مختل شود.

اگر برای هر مدت زمانی کار عکاسی انجام داده باشید، به تدریج یک سری عادت ها و روش هایی ایجاد کرده اید که هر بار عکس می گیرید به سراغ آنها می روید. این عادات می توانند روند پس پردازش شما باشند، می توانند نحوه تحقیق و بررسی شما در مورد مکان ها باشند، یا می توانند طرز رفتار شما در رسانه های اجتماعی باشند.

نکته مهم این است که این عادات و فرآیندها قدم به قدم ایجاد شده اند. شما ناگهان یک روز با یک روند پس پردازش کامل و عالی از خواب بیدار نشده اید.

هنگامی که تصمیم می گیرید مدتی استراحت کنید، از عادات و روتین های خود دور می شوید. اگر این عادت ها در طی سالها تمرین و روال کار روزانه شکل گرفته باشند، وقتی استراحت شما تمام می شود چه اتفاقی می افتد؟ احتمالا وقتی برمی گردید، تلاش می کنید تا دوباره به آن عادت های پیچیده برگردید. به جای این که به تدریج چیزی ایجاد کنید، سعی می کنید یک باره به یک روتین برگردید. این مسئله در بهترین زمان می تواند بسیار دشوار باشد.

من وقتی در حال استراحت بودم، زمان زیادی را صرف عکاسی از مناظر برای سرگرمی و به عنوان بهانه ای برای بیرون بودن می کردم. عکاسی منظره اگرچه سرگرم کننده است، اما به رویکرد و مجموعه فرآیندهای بسیار متفاوتی با عکاسی پرتره نیاز دارد.

اگر در مورد این مسئله فقط در زمینه رسانه های اجتماعی فکر کنید، پست کردن روزانه مطالب (یا حداقل به طور منظم) با وجود کار زیادی که هر پست دارد، می تواند کار قابل توجهی باشد. متوقف کردن این روال به مدت چند ماه و سپس تلاش برای برگشتن به آن می تواند سخت و طاقت فرسا باشد و غلبه بر چالشی مانند این ممکن است به تلاش بسیار زیادی نیاز داشته باشد.

هنگامی که این احتمال را نیز اضافه کنید که وقتی یک گام از رسانه های اجتماعی دور می شوید ممکن است متوجه شوید که این رسانه ها چقدر می توانند سمّی باشند، بازگشت مشتاقانه به آن عرصه بسیار سخت تر می شود.

همه چیز تغییر می کند

بسته به این که چه مدت استراحت می کنید، چیزهایی که از قبل دارید ممکن است به طور چشمگیری تغییر کنند. استراحت من چند سال طول کشید. در این مدت، فتوشاپ به چیزی تبدیل شد که فقط کمی قابل تشخیص بود. لایت روم به یک نرم افزار ضروری برای عکاسان تبدیل شد، و اینستاگرام از کاربران iOS (اپل) به کل جهان گسترش یافت.

احتمالا می توانید در اینجا معایب را ببینید. در این دنیای تکنولوژیکی، همه چیز با سرعت خنده داری تغییر می کند. شما با بیرون آمدن از دنیای عکاسی، از موقعیتی که در آن می توانید خودتان را با این تغییرات در هنگام وقوع وفق دهید، دور می شوید. زمانی که تصمیم بگیرید برگردید، با حجم بسیار زیادی از چیزهایی مواجه می شوید که باید یاد بگیرید یا دوباره یاد بگیرید تا خودتان را در همان موقعیتی که قبلا بودید قرار دهید.

مردم تغییر می کنند

اگر شما یک عکاس پرتره هستید، یا هر نوع عکاس اجتماعی، این احتمالا کاربردی ترین نکته برای شماست.

اکثر ابزارهای تجارت در طول زمان تغییر می کنند، بنابراین شبکه شما هم تغییر خواهد کرد. هنگامی که استراحت می کنید، تمام مخاطبان یا مشتریان قبلی شما می روند و یک عکاس دیگر پیدا می کنند. مدل ها، گریمورها و همکاران دیگر ممکن است بروند یا شغل خود را تغییر دهند.

به مرور زمان، شبکه مشتریان، همکاران و رقبای شما به کل تغییر می کند. با این حال، اگر استراحت کنید، فرصت های زیادی برای اضافه کردن افراد جدید به شبکه خود ندارید.

این امر در مورد شبکه سازی در رسانه های اجتماعی و زندگی واقعی نیز صدق می کند.

اگر استراحت نمی کردید، باز هم این اتفاق می افتاد، اما شبکه شما هنوز هم به طور طبیعی رشد می کرد. اما اگر برای رشد و پرورش آن شبکه حاضر نباشید، وقتی استراحتتان تمام شد، با جای خالی این افراد مواجه خواهید شد. اگر استراحت شما طولانی باشد و بیش از چند سال طول بکشد، ممکن است برگردید و ببینید شبکه ای که وقت و تلاش زیادی صرف ساخت آن کرده بودید، از هم پاشیده است.

دوباره سرهم بندی کردن

تمام این چیزها به خودی خود ممکن است غیر قابل تحمل به نظر نرسند، اما هنگامی که آنها را در کنار هم قرار می دهید، می توانند یک چالش عظیم ایجاد کنند که شما را هم از لحاظ زمانی و هم تلاش و زحمت به عقب خواهند راند.

نیاز به تمرکز مجدد بر این چیزها همچنین به این معنی است که وقتی مطمئن شدید که برای برگشتن به عکاسی آماده هستید، باید زمان زیادی را صرف کارهایی کنید که عکاسی نیستند.

برای بسیاری از افرادی که از عکاسی خود ناامید و خسته شده اند، اغلب همین کارهای فرعی است که در وهله اول باعث ایجاد حس ناامیدی و سرخوردگی می شود.

عکاس: زهره نعمتی

انتخاب های خود را سبک سنگین کنید

اگر در موقعیتی قرار دارید که می خواهید یک مدت استراحت کنید، من درک می کنم و با شما همدردی می کنم. بسیاری از عکاسان قبلا چنین تجربه ای داشته اند.

قبل از این که تصمیمی بگیرید، لطفا، لطفا وقت بگذارید و تمام جوانب و پیامدهای احتمالی استراحت کردن را در نظر بگیرید.

باز هم تکرار می کنم، شرایط من با شما فرق می کند و پیامدهای احتمالی شما ممکن است کمترین شباهت را به عواقب تصمیم من داشته باشد، اما پیامدهایی وجود دارد که ممکن است در حال حاضر نتوانید آنها را ببینید. لطفا سعی کنید آنها را مد نظر قرار دهید.

آیا تا به حال از عکاسی فاصله گرفته اید؟ (چه مدت؟) یا قصد دارید این کار را انجام دهید؟ لطفا تجربیات خود را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

نویسنده: جان مک اینتایر (John McIntire)

نظرات شما

  1. سمانه

    ۱ خرداد ۱۳۹۸

    درود برشما
    مطلب بسیار خوبی بود
    عکاسی دغدغه ی همیشگی بوده ولی پرداختن به عکاس و حال و هوای او هم ، به حد کافی ارزشمند هست که بهش پرداخته بشه
    سپاس?

    1. سامان نویسنده

      ۲ خرداد ۱۳۹۸

      درود

      و خیلی ممنون از بازخورد خوب و مفیدتون

      سلامت، شاد و موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *