از ژانر های کاملا متفاوت عکاسی چه چیزهایی می توانید یاد بگیرید

شما هر مدت زمانی را صرف یک ژانر عکاسی کنید، در نهایت به مرحله ای می رسید که این سوال برایتان پیش می آید که چه چیزی مرا به سطح بعدی می برد یا به عبارتی باعث پیشرفت عکاسی من می شود؟ اگر می خواهید عکاسی خود را عمیق تر کنید، یک گزینه این است که چیزهایی که از یک ژانر یاد گرفته اید را در یک ژانر دیگر به کار ببرید. آیا می توانید چیزی پیدا کنید که در عکاسی پرتره استفاده می کردید و آن را در مناظر به کار ببرید؟ در مورد اتخاذ یک رویکرد از عکاسی تولد نوزاد و استفاده از آن در عکاسی از املاک و مستغلات چطور؟! همانطور که می بینید، یک آموزش عکاسی خلاقانه و هیجان انگیز در پیش روی شما قرار دارد، به ادامه مطلب بروید و ببینید از ترکیب شاخه های مختلف عکاسی چه چیزی حاصل می شود و چه چیز هایی می توانید یاد بگیرید.

بیایید ایده ترکیب رویکردها از ژانرهای مختلف عکاسی را بررسی کنیم:

من در حال گرفتن چند عکس منظره بودم که این قایق ها را دیدم. یک عکس از قایق ها به تنهایی برای من رضایت بخش نبود. اما زمانی که این کودک را در حال قدم زدن دیدم، یک ایده به ذهنم رسید. من به تمام عکس های خیابانی فکر کردم که از افرادی که از کنار اشیاء یا پس زمینه های جالب رد می شدند، دیده بودم. برای سرگرمی، من از آن مفهوم در اینجا استفاده کردم. من عاشق این هستم که چکمه ها بازتابی از رنگ زرد قایق هستند.

۱

عکاسی پرتره چه چیزی در مورد عکاسی منظره یا طبیعت می تواند به ما یاد بدهد

من یک عکاس پرتره هستم. چیزی که در مورد عکاسی پرتره دوست دارم، بررسی و کشف شیوه ای است که مردم خودِ پنهانشان را از طریق بدنشان نشان می دهند. شما می توانید حالت و ژست را در پاها، دست ها، و چهره ها ببینید.

اگر شما عاشق عکاسی از طبیعت یا مناظر هستید، می توانید این مفهوم ژست (چیزی که ما در حالت عادی در اشخاص یا حیوانات به دنبال آن هستیم) را در عکاسی طبیعت خود به کار ببرید.

من هرچه بیشتر بر روی ژست اشخاص تمرکز می کنم، بیشتر آن را در طبیعت نیز می بینم. آنچه که جی میزل (Jay Maisel) در کتاب «نور، ژست، و رنگ» خود می گوید را در نظر بگیرید:

«ژست حالتی است که در قلب هر چیزی که ما از آن عکس می گیریم قرار دارد. فقط ظاهر و حالت صورت نیست؛ فقط ظرافت یک رقصنده یا ورزشکار نیست. فقط چهره خشن یک بوکسور خون آلود نیست. ژست به سن، جوانی، یا اشخاص، یا حیوانات محدود نمی شود، بلکه در یک برگ، یک درخت، و یک جنگل نیز وجود دارد. ژست، رگه های پیچیده برگ، شاخه های دلتا مانند درخت، و بافت زیبای جنگل زمانی که از بالا دیده شود را نشان می دهد.»

من معتقدم که چیزی مانند ژست همان چیزی است که ما در هنگام کار با خطوط در یک عکس یا حتی سرعت شاترهای آهسته به دنبال آن هستیم. از طریق لنزِ ژست به طبیعت نگاه کنید تا در عکاسی طبیعت خود خلاق تر شوید.

هنگامی که من رو به بالا به این درخت نگاه کردم، ژست شاخه ها بود که نظر مرا جلب کرد. چندین دهه طول می کشد تا این شاخه ها به آنجا برسند. اگرچه آنها کاملا ثابت و بی حرکت هستند، اما به دلیل شکلی که دارند یک حس ژست گرفتن به ما می دهند.

من عاشق بازی با نور هستم. در سمت راست عکس، می توانید تابش نور گرم ضعیفی را ببینید. به نظر می رسد که گل ها دارند خودشان را به نور می رسانند.

۲

عکاسی از مراسم عروسی چه چیزی در مورد عکاسی از مواد غذایی می تواند به ما یاد بدهد

من عکاس مواد غذایی نیستم، اما اگر از یک مراسم عروسی یا یک رویداد عکس بگیرم، سعی می کنم یک عکس از شام هم بگیرم. زوج های جوان هزینه زیادی بابت شام مراسم عروسی می پردازند، بنابراین چرا یک عکس از آن نگیریم؟ مشکل این است که یک بشقاب سفید پر از غذا در میان تمام لحظات دیگر مراسم عروسی بی روح و غیر جذاب به نظر می رسد.

مراسم های عروسی در مورد نوشتن یک داستان جدید، پیوند خانواده ها و زندگی مشترک هستند. اما من فهمیدم که درست به اندازه بقیه مراسم عروسی، در غذا نیز داستانی وجود دارد. زمانی که توانستم با یک سرآشپز که در حال آماده کردن غذا برای مهمانان بود صحبت کنم، متوجه شدم که چقدر کار خود را دوست دارد. او آماده کردن غذا را به اندازه سرو غذا با عشق و علاقه انجام می داد.

بنابراین شروع کردم از غذا درست همانطور که از بقیه مراسم عروسی عکس می گرفتم، عکاسی کنم. من جوهره آنچه که در تمام آن عکس های کاندید مراسم عروسی دنبال کرده بودم را در عکاسی از غذا به کار بردم.

لنزک: عکاسی کاندید یا بی هوا (Candid photography) به عکس هایی گفته می شود که بدون ژست دهی، زمانی که سوژه متوجه دوربین نیست و در حال انجام کار خود است، ثبت می شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش عکاسی از مراسم عروسی

۳

عکاسی از تولد نوزاد و املاک و مستغلات چه چیزهایی در مورد یکدیگر می توانند به ما یاد بدهند

من نمی توانم هیچ دو ژانری متفاوت تر از عکاسی از تولد نوزاد و عکاسی از املاک و مستغلات را تصور کنم.

اگر به یک دوست بگویم که از یک خانه برای یک آژانس املاک و مستغلات عکس گرفتم، هیچ اهمیتی نمی دهد. او فرض می کند که این یک کار کسل کننده است که من برای پول انجام می دهم. اما وقتی همسرم به مردم می گوید که از تولد نوزادان عکس می گیرد، فکشان روی زمین می افتد و یک بحث پرشور به دنبال آن آغاز می شود.

برای اکثر افراد، و شاید عکاسان نیز، عکاسی از املاک و مستغلات یک ضرورت کسل کننده است، در حالی که عکاسی از تولد نوزاد یک ماجراجویی مهیج است. از این گذشته، یکی از این تجربیات زندگی پر از هیجان، احساسات، و شروع های تازه است، در حالی که تجربه دیگر مجموعه ای از قرارها و کاغذبازی هاست تا وقتی که این مصیبت تمام شود.

بله، ولی کدام یک از این تجربه ها کدام است؟

آیا تا به حال یک خانه خریده یا فروخته اید؟ اگر اینطور است پس حتما می دانید که هیجان و احساسات زیادی در این کار دخیل می شود. آیا تا به حال بچه داشته اید؟ پس می دانید که قرارها و کاغذبازی های زیادی دارد. هر دو تجربه – خرید خانه و داشتن بچه – پر از پتانسیل ماجراجویی و احساسات هستند.

سعی کنید هیجان عاطفی آشکار عکاسی از نوزاد را در عکاسی از املاک و مستغلات به کار ببرید. هنگامی که خودتان را مجبور به تغییر (وارونه کردن) همه چیز می کنید، ممکن است یک چیز کاملا متفاوت ببینید.

بسیاری از خانواده ها تجربه زایمان بدی دارند. پزشکان و کارکنان بیمارستان با آنها مانند یک کالا رفتار کرده اند. یک عکاس تولد نوزاد می داند که حتی اگر یک زن باردار تجربه بدی از کارکنان بیمارستان داشته باشد، عکس ها هنوز هم باید زیبایی منحصر به فرد آن تجربه را به تصویر بکشند.

با وجود این که عکاسی از املاک و مستغلات غالبا ممکن است احساسی مانند یک کالا داشته باشد، اما می تواند بخش زیبایی از داستان باشد. کسانی که برای اولین بار خانه می خرند، در یکی از سفرهای شگفت انگیز زندگی خود هستند. شاید در عکاسی از املاک و مستغلات خودجوشی و احساسات بیشتری از آنچه که فکر می کنیم وجود داشته باشد – حتی اگر نشان دادن آن در عکس های املاک و مستغلات معمولی سخت باشد.

همسر من، نائومی، این عکس تولد نوزاد را گرفته است. من عاشق دیدن موج احساسات و عمق هویت در عکس های او هستم. اما آنها قطعا باعث می شوند که عکس های املاک و مستغلات من کسل کننده به نظر برسند 🙂

من می دانم که عکس های املاک و مستغلات من بخشی از یک داستان بزرگتر هستند و هر چند وقت یک بار فرصتی برای عکاسی از آن داستان دارم. گاهی اوقات این فرصت با امکان عکاسی از روز تخلیه خانه توسط اجاره نشین ها پیش می آید.

۴

عکاسی خیابانی چه چیزهایی در مورد عکاسی از نوزاد می تواند به ما یاد دهد

اگر از ژست دهی کردن عکس های نوزادان خسته شده اید، عکاسان خیابانی می توانند راهنمای شما باشند. آنها استاد ثبت لحظات ناخودآگاه هستند – ثبت هر لحظه ای که موقعیت به آنها می دهد. عکاسان خیابانی کاشفان جامعه هستند. شما به عنوان یک عکاس نوزاد می توانید کاشف طبیعت و ماهیت انسان در نوزادان باشید.

صبر کنید و ببینید آن نوزاد چه کاری انجام خواهد داد. آنچه را که نوزاد به شما می دهد ثبت کنید، به جای این که نگاه و ژست های خود را به او تحمیل کنید. ژست دهی هیچ مشکلی ندارد، اما کشف لحظات دیگری که به طور طبیعی اتفاق می افتند، می تواند هیجان انگیز باشد.

آن عکس های ستودنی از نوزادانی که در پارچه های زیبا پیچیده شده و در سبد قرار گرفته اند را دیده اید؟ خب، واقعیت این است؛ یک نوزاد در حال جیغ زدن و یک برادر بزرگتر گیج و سردرگم. همان لحظاتی که خودشان را به شما نشان می دهند را ثبت کنید.

بیشتر بیاموزید: مطالب لنزک در زمینه «عکاسی از نوزاد»

۵

فراتر از ژانر عکاسی خود فکر کنید

زمانی که می خواهید خلاقیت خود را به عنوان یک عکاس عمیق تر کنید، با اصول و قواعد ژانر عکاسی که در آن کار می کنید شروع کنید. هنگامی که آماده بودید که حتی عمیق تر وارد کار شوید، از اصول ژانر خود فراتر رفته و آنچه که ژانرهای مختلف عکاسی ممکن است به شما یاد بدهند را مد نظر قرار دهید.

مایلید یادگیری را ادامه دهید؟ نگاهی به مطالب و آموزش های عکاسی سایت لنزک در «شاخه خلاقیت در عکاسی» بیندازید.

نویسنده: مت کوکر (Mat Coker)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *