عکاسی که شانگهای خالی از سکنه را در هنگام شیوع ویروس کرونا به تصویر می کشد

عکاس نیکوکو (@nicolattes) اخیرا یک پروژه عکاسی شخصی را برای به تصویر کشیدن شهر شانگهای چین در هنگام شیوع ویروس کرونا آغاز کرده، با این امید که بتواند خالی بودن، انزوا و ترسی را که این ویروس بر شهری که زمانی شلوغ و پرهیاهو بود افکنده است، ثبت کند.

این پروژه مستند 个人城市 نام دارد، که به «شهر تک نفره» ترجمه می شود، و از یک کنجکاوی شروع شد – «کنجکاوی برای دیدن این که چطور یک شهر بین المللی بزرگ که زمانی خواب و خاموشی نداشت، به عدم قطعیت و بلاتکلیفی واکنش نشان می دهد.»

این عکاس می گوید، «نتیجه، خالی بودن و خلوتی آکنده از ترس است. تجربه من و ظاهرا عده بسیار دیگری که در هنگام شیوع ویروس کرونا در شانگهای زندگی می کنیم، انزواست. فقط اینگونه نیست که مردم از مناطقی که فکر می کنند شلوغ است اجتناب و دوری کنند، بلکه مردم کلا از خانه های خود بیرون نمی آیند.»

شیوع این ویروس با سال نوی قمری چینی همزمان شده است، زمانی که خیابان ها، مراکز خرید، و جاذبه های گردشگری باید پر از بازدیدکنندگان و افراد محلی باشد. در عوض، به گفته نیکو «شهر ۲۴ میلیون نفری تعطیل شده است.»

او این تصاویر را با دوربین Canon 7D Mark II و Canon 6D در فاصله کانونی ۲۴mm گرفته است، و «برای ثبت آن حجم خالی وسیع» عمدا عکس ها را واید گرفته، و اغلب منتظر مانده تا کسی وارد کادر شود تا یک حس مقیاس به تصویر بدهد.

او توضیح می دهد: «بسیاری از این مکان ها برای جای دادن صدها نفر طراحی شده اند. مودبانه از من خواسته شد که در برخی مراکز خرید خاص عکس نگیرم، با وجود این که مردم در حالت عادی اجازه دارند در داخل آنجا عکس بگیرند. با این حال، فقدان مطلق بازدیدکنندگان مرا خیلی انگشت نما می کرد. من نمی خواستم کارکنان فروشگاه را معذب کنم، و متوجه شدم که عکس گرفتن در مکان های توریستی نمادین راحت تر است، البته آنجا هم انگشت نما بودم اما حداقل انتظار آن را داشتم.»

او در طول مدت چند روزی که به دوچرخه سواری، پیاده روی، و متروگردی در شهر گذراند، عمدتا فقط کارکنان نگهبان، افسران امنیتی، و صندوق دارها را می دید. تصاویر حاصل به طرز ترسناکی خالی از حضور مردم هستند، اما در عین حال به طور همزمان پر از حس احتیاط و ترس می باشند.

نیکوکو توضیح می دهد: «هدف من برای این مجموعه، ثبت احساس خالی بودن آخرالزمانی بود. برخی از عکس ها ممکن است اینطور به نظر برسند که در ساعات عجیب اول صبح ثبت شده اند، اما به عنوان یک مجموعه سعی دارند بر این واقعیت که هیچ کسی در آنجا نبود، تاکید کنند.»

برای مشاهده سایر آثار خانم نیکوکو می توانید از وب سایت وی بازدید کرده یا او را در اینستاگرام دنبال نمایید.

نویسنده: DL CADE


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *