آموزش عکاسی از گل های کوچک و زیبا

بهار، زندگی دوباره طبیعت و فصل رویش دوباره بر شما لنزکی عزیز مبارک! نکات مختصر و مفید این آموزش عکاسی شما را برای عکاسی از گل های کوچک آماده می کند. سوژه عکاسی شما می تواند یک گل کوچک در طبیعت و یا گلی زیبا داخل گلدان در خانه باشد که اتفاقا دست شما را در نورپردازی بازتر می گذارد. به نظر می رسد که گرفتن یک عکس عالی از گل ها نباید سخت باشد، با این وجود بسیاری از عکاسان واقعا برای ثبت زیبایی آنها دچار مشکل می شوند. در این مقاله برخی از مهم ترین نکات مربوط به هنر عکاسی از گل های کوچک که می دانم را با شما مطرح خواهم کرد.

وقتی گلی که می خواهید از آن عکس بگیرید از قسمت روی چکمه های شما بلندتر نیست، مجبورید برای به دست آوردن یک نمای چشم حشره، خودتان یا دوربینتان را به کف زمین نزدیک کنید. به همین دلیل، من همیشه چند کیسه در میان تجهیزات دوربین خود دارم. در غیر این صورت زانوها و آرنج هایم خیس می شوند، بنابراین توصیه می کنم که شما هم همین کار را انجام دهید!

لنزک: متوجهیم که این روز ها به دلیل شیوع ویروس کرونا و در خانه ماندن ممکن است به طبیعت و گل های متنوع اش دسترسی نداشته باشید. اما هر نوع گلی که در منزل دارید نیز، می تواند سوژه ای برای تمرین نکات این آموزش باشد. مطالعه آموزش های مختلف و تمرین عکاسی در خانه این روز ها گزینه خوبی است.

ایزو ۱۰۰، لنز با فاصله کانونی ۳۵mm (معادل ۵۰mm)، دیافراگم f/2.8، سرعت شاتر ۱/۵۵۰ ثانیه

شما می توانید دوربین را روی زمین قرار دهید، یا از یک سه پایه خیلی کوچک استفاده کنید. همچنین، برخی از سه پایه های بزرگ هم می توانند وارونه شوند، که به شما این امکان را می دهند تا دوربین را به زمین نزدیک کنید.

هنگامی که دوربین خود را پایین آوردید، می توانید از صفحه نمایش یا اپلیکیشن گوشی دوربین (در صورت وجود) برای ترکیب بندی استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می کنم که از فوکوس دستی برای این نوع عکس ها استفاده کنید؛ در غیر این صورت، ممکن است متوجه شوید که فوکوس خودکار دوربینتان به جای خود گل ها، بر روی برگ های سرگردان چمن قفل می شود.

۱

یک نور جالب انتخاب کنید

اگر برای عکاسی به بیرون از خانه می روید، تضمین یک نور جالب سخت است، اما چند کار هست که می توانید انجام دهید تا ورق شانس را به نفع خودتان برگردانید.

رفتن به محل رویش گل های مورد نظر شما در اول صبح یا در هنگام غروب خورشید می تواند شانس بیشتری برای داشتن یک نور جالب تر به شما بدهد. در هنگام صبح، شبنم های زیبا نیز وجود دارند که در قسمت های خارج از فوکوس، بوکه های زیبایی ایجاد می کنند، و به عکس های شما جادوی بیشتری می بخشند (اما می توانید با یک بطری اسپری هم به گل ها «شبنم» اضافه کنید – قول می دهم به کسی نگویم).

سمت چپ: ایزو ۱۰۰، لنز ۳۵mm (معادل ۵۰mm)، دیافراگم f/2.8، سرعت شاتر ۱/۳۲۰ ثانیه. سمت راست: ایزو ۲۰۰، لنز ۳۵mm (معادل ۵۰mm)، دیافراگم f/2.8، سرعت شاتر ۱/۴۰۰۰ ثانیه

به دنبال فرصتی برای نورپردازی گل ها از پشت با نور خورشید بگردید. نوری که از پشت می آید، واقعا می تواند گلبرگ های سفید نازک را برجسته کند. اگر این روش را امتحان می کنید، ممکن است بخواهید یک رفلکتور کوچک یا یک فلاش پرکننده برای نورپردازی قسمت جلوی گل اضافه کنید.

لنزک: هنگام عکاسی از سوژه های کوچکی مثل گل ها، یک صفحه کاغذ یا مقوای سفید نیز می تواند به عنوان رفلکتور (بازتابنده نور) استفاده شود.

البته می توانید از قبل برنامه ریزی کنید و گل ها را در یک گلدان در خانه نیز پرورش دهید. به این ترتیب، می توانید زمانی که شروع به گل دادن کردند آنها را به داخل خانه ببرید و هرچقدر دوست دارید با انواع مختلف نورپردازی آزمایش کنید!

۲

در مورد عمق میدان فکر کنید

انتخاب دیافراگم واقعا می تواند عکس گل های شما را بسازد یا خراب کند. چون دیافراگم مشخص می کند که چقدر از تصویر شما در فوکوس باشد، و تنظیماتی است که برای عکاسی از گل ها به بیشترین دقت و تفکر نیاز دارد.

تصمیم گیری در مورد این که آیا یک عمق میدان زیاد می خواهید، یا می خواهید فقط بر روی بخش کوچکی از صحنه فوکوس کنید، انتخابی است که بیشترین اثرگذاری بصری را ایجاد می کند. همچنین انتخابی است که بعد از گرفتن عکس دیگر نمی توانید آن را تغییر دهید.

هر دو روش خوب هستند، و اگر شک دارید، سعی کنید با انواع تنظیمات دیافراگم عکس گرفته و بعد تصمیم بگیرید.

روش مورد علاقه من برای عکاسی از گل های کوچک، استفاده از یک عمق میدان کم است. این به بیننده کمک می کند تا فقط بر روی سوژه تمرکز کند، بدون این که پس زمینه حواس پرت کننده شود.

تصویر سمت چپ در دیافراگم f2 و تصویر سمت راست در f/8 گرفته شده است. هر دو با ایزو ۲۰۰، و یک لنز ۳۵mm (معادل ۵۰mm) گرفته شده اند.

یک عمق میدان کم همچنین این امکان را می دهد که یک گل تنها در عکس شما برجسته شود، و زیبایی خود را به نمایش بگذارد. این روش به خصوص در صورتی که گل شما یک نوع غیر معمول باشد می تواند خوب باشد – برخی از انواع گل ها می توانند ارزش بسیار بیشتری نسبت به سایر گیاهان داشته باشند!

آموزش های مرتبط توصیه شده:

مُد اولویت دیافراگم برای عکاسی از چه چیزی عالی است (+ یادگیری بیشتر درباره دیافراگم)

آموزش یک روش ساده برای حفظ کردن مقیاس ضریب اف یا F-Stop

ویدیو آموزش دیافراگم در عکاسی (مبتدی)

۳

پس پردازش خلاقانه

در عکاسی از گل ها به راحتی می توان در میان انبوه آثار عکاسان دیگر گم شد. پس پردازش تصاویرتان به صورت خلاقانه می تواند راه خوبی برای یادگیری بیشتر در مورد نرم افزارتان، و همچنین فرصتی برای ایجاد یک چیز واقعا منحصر به فرد و بی نظیر باشد.

ایزو ۱۰۰، لنز ۳۵mm (معادل ۵۰mm)، دیافراگم f/1.4، سرعت شاتر ۱/۱۲۵۰ ثانیه

شما می توانید از پس پردازشی استفاده کنید که به سادگی درجه بندی رنگ پایه باشد. تقلید از یکی از انواع مختلف فیلم های قدیمی ممکن است جای خوبی برای شروع باشد. فراموش نکنید که عکاسی با تبدیل به سیاه و سفید را نیز در نظر داشته باشید – زمانی که به صورت سیاه و سفید عکس می گیرید، گل های سفید واقعا در مقابل یک پس زمینه چمن سبز برجسته می شوند!

اگر به دنبال ماجراجویی هستید، می توانید بافت هایی را به تصویر اضافه کنید، یا حتی روش مرا برای لایه بندی چندین عکس در فتوشاپ امتحان کنید.

هیچ قانونی در عکاسی از گل ها وجود ندارد، بنابراین در مورد پس پردازش خلاقانه اجازه دهید تخیل شما وحشی شود.

۴

یک چیز انتزاعی را امتحان کنید

گل های زیبای کوچک فرصتی عالی به شما می دهند تا یک چیز کمی تجربی و غیر متعارف را امتحان کنید. اگر قبلا عکاسی انتزاعی (آبستره – Abstract) را امتحان نکرده اید، به یاد داشته باشید که با یک ذهن باز به این فرآیند نزدیک شوید و سعی نکنید به آنچه که افراد دیگر ممکن است فکر کنند آویزان شوید.

شما می توانید با امتحان کردن یک زاویه غیر متعارف یا استفاده از یک عمق میدان کم برای فوکوس کردن بر روی تنها بخشی از گل شروع کنید. از رنگ گلبرگ ها و خطوط ساقه ها برای ایجاد ترکیب بندی های قوی ای که در آن خود سوژه از اهمیت ثانویه برخوردار است، استفاده کنید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.