چگونه در قطرات آب، توپ کریستالی و غیره عکس های ماکرو شکست نور بگیریم

عکاسی شکست نور (Refraction photography) موضوع مهیجی است که محبوبیت روزافزونی در بین عکاسان پیدا کرده است. احتمالا قبلا عکس های شکست یا انکسار نور را دیده اید: که در آن یک پس زمینه خارج از فوکوس مثلا در داخل یک توپ شیشه ای یا کریستالی، قندیل یخ یا یک قطره شبنم به طور واضح دیده می شود. در آموزش عکاسی امروز لنزک، این پدیده را بررسی خواهیم کرد و یاد می گیریم که چطور با استفاده از مزیت این افکت عکس های زیبا بگیریم.

یک عکس شکست نور معمولی: منظره خارج از فوکوس در پس زمینه، در داخل توپ شیشه ای کاملا واضح و در جهت عمودی وارونه دیده می شود.

شکست نور چیست؟

از لحاظ فیزیکی، شکست نور اصطلاح بسیار گسترده ای است: فرآیند عبور نور از یک رسانه به یک رسانه دیگر و اثراتی که این امر بر سرعت و جهت آن دارد را توصیف می کند. به عنوان مثال، یک منشور بر نورهایی با طول موج های مختلف تاثیر متفاوتی دارد و نور سفید را به رنگ های رنگین کمان تجزیه می کند. یک مثال دیگر، تابش نور خورشید به یک لیوان آب و ایجاد الگوهای جالب بر روی میز است.

منشور نور سفید را به رنگ های تشکیل دهنده آن تجزیه می کند.

پس در واقع، شکست نور دائما در اطراف ما اتفاق می افتد – به احتمال زیاد، هر جا که نور وجود داشته باشد. حتی لنزهای دوربین شما نیز با قوانین انکسار عمل می کنند. اما این افکت ها به خصوص در مورد سوژه های گرد و شفاف، مانند یک توپ کریستالی (Lens Ball) یا قطرات آب بسیار جالب می شوند.

توپ های کریستالی و قطرات آب هر دو سوژه های ایده آلی هستند که طرح واضح و شارپی از پس زمینه خود ایجاد می کنند.

نحوه کار آن به چه صورت است؟

بعضی از سوژه ها به دلیل شکل لنز مانند محدب خود، نوری که از میان آنها عبور می کند را بر روی یک طرح واضح از پس زمینه خود متمرکز می کنند، درست مانند کاری که یک لنز انجام می دهد. این پدیده عکس های خیره کننده ای ایجاد می کند.

تقریبا هر چیز شفافی با شکل کروی توپر به عنوان یک لنز عمل می کند و این افکت را نمایش می دهد.

لنزها شیء محدب یا کروی شفاف دیگری هستند که اشعه های نور را از طیف وسیعی از زوایا جمع کرده و آنها را در یک تصویر واضح اما در جهت عمودی وارونه متمرکز می کنند.

عکاسی از شکست نور

برای ثبت این پدیده در تصاویر، چند نکته وجود دارد که باید بدانید:

– نورپردازی پس زمینه مهم تر از نورپردازی سوژه است. اگر از یک فلاش استفاده می کنید، آن را به سمت گل، عکس، یا هر چیز دیگری که به عنوان پس زمینه انتخاب کرده اید بگیرید – نور به هر حال از آن بازتاب می شود، و به این ترتیب طرح داخل کره شما بسیار برجسته تر می شود. اگر از نور محیط استفاده می کنید، سعی کنید آن را با یک فلاش کم قدرت یا حتی یک چراغ قوه که بر روی پس زمینه می تابانید ترکیب کنید تا به طور کلی بهتر شود.

– شما به احتمال زیاد باید از انباشت فوکوس استفاده کنید تا شکل بیرونی گویی که از آن استفاده می کنید و تصویر داخل آن را همزمان در فوکوس به دست آورید.

– به خصوص اگر می خواهید افکتی را ایجاد کنید که پس زمینه مات اما پیش زمینه فوق العاده شارپ باشد، باید دیافراگم لنز خود را کمی باز کنید. یک راه دیگر برای افزایش افکت ماتی این است که پس زمینه را بیشتر از صحنه دور کنید، اما مراقب باشید که هیچ وقت چیز دیگری را به جز آنچه که می خواهید در داخل کره شفاف دیده شود (مانند لبه های یک عکس)، نشان ندهید.

سوژه های بالقوه

انواع سوژه ها وجود دارند که برای این نوع عکاسی مناسب هستند. بیایید نگاهی به برخی از بهترین موارد آنها بیاندازیم:

– توپ های کریستالی و تیله ها: توپ های شیشه ای یا کریستالی به طور خاص در بین عکاسان منظره محبوب هستند. خوشبختانه، آنها را می توانید به صورت آنلاین خریداری کنید. اشیاء شیشه ای دیگر نیز کارساز خواهند بود، اما عنصر اعوجاج را نیز به معادله اضافه می کنند.

– قطرات آب: کشش سطح قوی طبیعی آب باعث می شود قطرات کوچک هر زمان که بتوانند شکل کروی به خود بگیرند. به طور کلی، برگ های مومی (چرب) یا پرزدار در نگهداری قطره های آب بهتر هستند.

– یک ترفند خوب برای اضافه کردن کشش سطح حتی بیشتر به قطرات آب این است که به آنها کمی گلیسیرین اضافه کنید، که می توانید به صورت آنلاین و از اکثر داروخانه ها تهیه کنید. مخلوط کردن آن با آب به مایعی منجر می شود که نتیجه بهتری از آب خالص خواهد داشت.

– قندیل یخ: در فصل زمستان می توانید از قندیل های یخی به جای قطرات آب استفاده کنید. آنها طرح را تا حدی دچار اعوجاج می کنند، اما با این حال برای عکس های شکست نور واقعا خوب عمل می کنند (بسته به شرایطی که در آن یخ زده اند). اگر ترک یا حباب هوای زیادی در داخل آنها وجود داشته باشد، ممکن است خیلی خوب عمل نکنند.

– حباب های هوا در یخ یا آب: حباب های هوا بر روی دیواره یک تنگ ماهی یا داخل یک تکه یخ نیز تصاویر شکست نور خوبی ایجاد خواهند کرد.

– آب در روغن: روغن در آب سوژه محبوبی برای عکاسان ماکرو است، اما شما برعکس آن را امتحان کنید. در این صورت توانید تصاویر شکست نور را در دورن حباب های آب شناور ایجاد کنید. فقط هنگامی که قطرات آب را قرار می دهید (در حالت ایده آل با یک سرنگ) مراقب باشید، چون در غیر این صورت به داخل روغن فرو می روند. بخش جالب کار این است که با این روش می توانید چندین حباب در ارتفاع های مختلف داشته باشید، که به معنی افزایش وضوح است.

– دانه های (خاک) ژله ای: دانه های ژله ای جاذب آب که در گلدان های گل یا خوشبو کننده های هوا استفاده می شوند، گرد و شفاف هستند و در نتیجه آنها نیز کارساز می باشند (عکس های نمونه زیر را ببینید).

– و خیلی چیزهای دیگر که تا به حال به ذهن کسی نرسیده است، بنابراین از قوه تخیل خود استفاده کنید!

چیزهایی که من معمولا برای عکاسی شکست نور استفاده می کنم: چند بطری اسپری قدیمی پر شده با آب، یک قطره چکان، گلیسیرین و یک سرنگ.

خلاق باشید

خب تئوری کافی است! اکنون که می دانیم چه نوع سوژه هایی مناسب هستند، بیایید نگاهی به قسمت عملی کار بیاندازیم. در نمونه های زیر، چند عکس شکست نور که گرفتم را به شما نشان داده و یک دید کلی در مورد نحوه ایجاد آنها به شما خواهم داد.

نمونه ها

تصویر زیر با استفاده از یک مهره کریستالی از یک خوشبو کننده هوا گرفته شده اند. یک تکه خزه – که معمولا آن را در یک ظرف پلاستیکی مرطوب نگه می دارم – صحنه فوق العاده ای ایجاد کرد، و عکس یک گل در پس زمینه به عنوان یک پس زمینه گرم و رنگارنگ و یک نقطه جذابیت در داخل مهره عمل کرد:

یک توپ کریستالی یا لنزبال نیز به همین شکل عمل می کند، اما کمی بزرگتر است و تمیز نگه داشتن و استفاده از آن در فضای باز راحت تر است. برای عکس زیر، من از یک کاغذ براق طلایی در پس زمینه استفاده کردم و با دیافراگم کاملا باز f/1.8 عکس گرفتم تا بوکه ای که می خواستم را به دست آورم. از آنجا که عکس های شکست نور به طور کلی برای رسیدن به بهترین نتایج باید انباشت فوکوس شوند، من به عمق میدان کم اهمیتی نمی دادم.

مجموعه عکس بعدی با عکس یک گل در پس زمینه ایجاد شدند، اما گرفتن این عکس ها کمی سخت تر بود. به همین دلیل من یک ویدیو از مراحل انجام آن تهیه کردم، که در آن می توانید مشاهده کنید که من چطور مکانیزم چکاندن را آماده کرده و صحنه را درست کردم.

یک لیوان آب و یک پارچه آویزان در داخل آن به عنوان یک قطره چکان عمل می کند. یک سینی کوچک (یا چیزی شبیه آن) را در زیر پارچه قرار دهید تا قطرات را بگیرد و باعث شود که قطرات از سطح آن به بالا بپرند. همچنین به یک اسپیدلایت نیاز دارید، در حالت ایده آل با تنظیمات قدرت کم، تا حرکت را فریز کرده و یک تصویر شارپ ثبت کنید.


دانلود

البته، این تنها راه گرفتن عکس های شکست نور با استفاده از قطرات آب نیست. شما می توانید قطرات را بر روی یک برگ، یک گل، یا دانه های قاصدک نیز قرار دهید تا تصاویری مانند این به دست آورید:

دو قطره آب آویزان از نوک یک برگ گل رز

پرچم پر از شبنم یک گل ختمی – عکاسی شکست نور با نسبت های بزرگنمایی بسیار زیاد نیز خوب عمل می کند.

دانه های قاصدک سوژه ایده آل دیگری هستند که قطرات کروی آب را به خوبی نگه می دارند.

یا تنها از یک قطعه شیشه مانند یک فیلتر UV برای قرار دادن قطرات آب بر روی آن استفاده کنید. این گوشه ای از پشت صحنه عکس دیگری است که گرفتم:

همیشه خوب است که خلاقانه فکر کنید. در تصویر زیر، من دوباره از آب استفاده کردم، اما به جای یک قطره آب کامل از آن به شکل لنز مانند تری استفاده کردم:

من از یک پَر استفاده کردم که آن را در آب فرو بردم تا لایه نازکی از آب را در مرکز یک گل خیار پیچیده شده ایجاد کنم. نیروهای کشش سطح و جاذبه باعث می شوند تا این لایه در اطراف لبه ها نازک تر از مرکز باشد، که آن را برای یک عکس شکست نور دیگر ایده آل کرد.

عکس آخر حباب های هوا را در داخل یک ظرف آب نشان می دهد که من یک گل مروارید صورتی را نیز در آن غوطه ور کردم.

واضح است که گل ها تنها پس زمینه ای نیستند که می توانید استفاده کنید. آنها ایده آل هستند چون متقارن و رنگارنگ اند، اما در واقع از هر چیزی می توانید استفاده کنید. استفاده از یک عکس منظره، یا تنها یک آسمان آبی با نور خورشید برآمده از پشت ابرها را امتحان کنید. شاید حتی تصویری از یک سیاره یا کل کهکشان ما – شرط می بندم در داخل یک قطره آب بسیار جالب به نظر خواهد رسید!

لنزک: در مطلب «آموزش عکاسی از سیلوئت های هنگام غروب درون قطره آب بدون ترک خانه» استفاده از پس زمینه کامپیوتر برای عکاسی ماکرو از قطره آب را یاد می گیرید.

یا یک چیز انتزاعی تر، مانند یک CD:

یک CD با قطرات آب پس زمینه فوق العاده ای برای این عکس ایجاد کرد.

آموزش های دیگری که می توانند برای شما جالب و مفید باشند:

آموزش عکاسی از اجسام بی جان توسط روغن و جوهر

آموزش عکاسی انتزاعی رنگارنگ با آب و روغن

امیدوارم این آموزش شما را ترغیب و آماده کرده باشد تا خودتان این کار را امتحان کنید، و ایده های زیادی برای پروژه عکاسی شکست نور بعدی خود داشته باشید!

نویسنده: ماکسیمیلیان سیمسون (Maximilian Simson)

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹

    سلام.
    روشی برای ثبت عکس های جالب و البته نفس گیر و نیازمند به حوصله ی زیاد…
    سپاس فراوان!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *