۵ روش و نکته ساده برای عکاسی سیاه و سفید تاثیرگذار

آیا می توانید جهان اطراف خود را به صورت سیاه و سفید تصور کنید؟ در ابتدا انجام این کار با وجود رنگ های روشنی که برای جلب توجه شما رقابت می کنند، ساده نیست. با این حال اگر کمی دقیق تر نگاه کنید، ممکن است پتانسیل وسیع آن را برای ایجاد تصاویر تاثیرگذار تشخیص دهید. البته، هر موقعیتی برای این سبک هنری مناسب نیست. با این حال، ویژگی های خاصی وجود دارد که می توانید به دنبال آنها بگردید، تا بهترین فرصت ها را شناسایی کنید.

۱

از کنتراست بالا استقبال کنید

سوژه ای با سایه های تاریک و هایلایت های روشن برای یک عکس رنگی ایده آل نخواهد بود. در واقع، این یکی از دلایلی است که تکنیک هایی مانند HDR اینقدر محبوب شده اند. با این حال، برای عکاسی سیاه و سفید، این نوع نور با کنتراست (تضاد بین روشنایی و تاریکی) بالا می تواند بسیار موثر باشد. نور شدید خورشید در هنگام ظهر دیگر بد نیست، بلکه یک مزیت هم هست. این یک تغییر اساسی در نحوه تفکر در مورد نوردهی است. برای تشخیص این فرصت ها، فراتر از آنچه که بلافاصله مشهود است نگاه کنید و صحنه را به صورت سیاه و سفید تجسم کنید. صحنه ای که در حالت رنگی از نظر گذراندید، ممکن است در حالت سیاه و سفید بسیار چشمگیر و دراماتیک باشد.

همانطور که همیشه در مورد تمام هنرهای خوب صادق است، قوانین قرار است که شکسته شوند. همین امر در مورد نوردهی های سیاه و سفید نیز صدق می کند. شما حتی انعطاف پذیری بیشتری هم دارید، چون سایه ها می توانند سیاه مطلق باشند، و هایلایت ها یا قسمت های روشن می توانند هیستوگرام را قطع کنند (جزئیات شان از دست برود) در حالی که جذابیت بصری تصویر را حفظ کنند.

برای به حداکثر رساندن محدوده دینامیکی (dynamic range) دوربین، از تکنیک ETTR (نوردهی به راست) استفاده کنید. به جای یک نوردهی تاریک، از کنتراست شدید محدوده کامل تُن ها لذت خواهید برد.

لنزک: دامنه یا محدوده دینامیکی، تفاوت روشنایی بین روشن ترین مقدار و تاریک ترین مقداری است که دوربین قادر است ثبت کند. بیشتر بیاموزید.

۲

شکل و فرم را ساده کنید

در غیاب رنگ، اُشکال و الگوها برجسته تر می شوند. تُن های روشن تر زمانی که در مقابل یک ناحیه تاریک تر قرار می گیرند، برجسته و چشم گیر خواهند شد. این یک روش موثر است که بر بخش های مهم یک سوژه تاکید می کند، در حالی که حواس پرتی ها را به حداقل می رساند. برای ترکیب بندی به این روش، در مورد فرآیند تفریق فکر کنید. چه چیزی را می توانید از تصویر حذف کنید که برای داستان ضروری نباشد؟ همانطور که ساده می کنید، طراحی عکس قوی تر می شود.

حتی از چیزی به سادگی یک سایه بر روی زمین نیز می توان به طور خلاقانه استفاده کرد. برای چشم انسان، جزئیات بر روی سنگ فرش (کف زمین) مشهود است، اما این جزئیات برای یک دوربین می توانند به صورت لکه هایی به سیاهی جوهر دیده شوند.

این ممکن است یک سبک دیدن بسیار متفاوت برای شما باشد. برای تمرین، من توصیه می کنم به یک پیاده روی عکاسی بروید که در آن به دنبال هیچ چیزی جز سایه نگردید. ممکن است از این که چقدر عکس های جالب پیدا خواهید کرد به طور خوشایندی شگفت زده شوید.

۳

جزئیات یک داستان می گویند

گفته شده است که چشم های انسان پنجره ای به روح او هستند. با این حال، شخصیت او را اغلب می توان در دست هایش آشکار کرد. در تصاویر سیاه و سفید، جزئیات ظریف که اغلب توجهی به آنها نمی شود مشهودتر می شوند. به عنوان مثال، چین و چروک ها و بافت ها از ظاهر بافت دارتر و عمیق تری بهره مند می شوند. این روش به خصوص هنگام استفاده از نور تخت یا نور بالای سر موثر است. به طور معمول، این نور مستقیم نامطلوب خواهد بود، اما در حالت تک رنگ می تواند نسبت به یک کیفیت نور نرمتر و پخش شده ارجح باشد.

بیشتر بیاموزید: داستان سرایی در عکاسی چیست و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید

۴

یک حالت را تجسم کنید

آسمان های آبی اغلب به عنوان نمادی برای شادی استفاده می شوند. شما این الگو را در تبلیغات مجلات، تلویزیون، و حتی فیلم ها می بینید. با این حال عکس های سیاه و سفید به انواع حالات مختلف مربوط هستند. احساس دقیق در نهایت به بیننده بستگی دارد، اما چند تم یا موضوع رایج شامل تنهایی، تفکر و اندوه می باشند. عکاسان تمام ژانرها می توانند با این صفات کار کنند تا دیدگاه خود را به طور موثر به تصویر بکشند.

از تخیل خود برای تجسم حالتی که می خواهید یک تصویر داشته باشد استفاده کنید. برای شروع می توانید آثار برخی از اساتید را بررسی کنید. اگرچه مناظر سیاه و سفید انسل آدامز به خوبی شناخته شده اند، اما در تحقیقات خود فراتر بروید. به عنوان مثال، به احساس موجود در اثر معروف «فلفل شماره ۳۰ (Pepper No. 30)» از ادوارد وستون نگاه کنید. یک مثال خوب دیگر «شن های سفید، نیومکزیکو (White Sands, New Mexico)» اثر ارنست هاس است. البته نمونه های زیادی از این قبیل وجود دارد، اما اینها موارد خوبی برای شروع هستند.

۵

فضاهای تاریک و سیلوئت ها

سوژه هایی که در تاریکی قرار دارند، گاهی اوقات جذاب تر از صحنه های روشن هستند. با استفاده از عکاسی سیاه و سفید، می توانید دنیا را به شیوه ای کاملا متفاوت نشان دهید. به جای حذف قسمت های سایه دار، از آنها به نفع خود استفاده کنید. یک فضای خالی در واقع می تواند روش موثری برای ترکیب بندی باشد. این نوع نوردهی هنری هیجان انگیزتر از یک تفسیر دقیق است.

بیشتر بیاموزید: آموزش کنترل نوردهی در عکاسی سیاه و سفید برای ایجاد کنتراست بالا

نگاهی به مجموعه تصاویر خود بیاندازید. احتمالا تعدادی عکس وجود دارد که در حالت سیاه و سفید می توانند بسیار چشمگیر باشند. همانطور که آنها را از حالت رنگی تبدیل می کنید، با فیلترهای پس پردازش مختلف آزمایش کنید تا ببینید که چگونه بر صحنه تاثیر می گذارند. به عنوان مثال، یک فیلتر آبی ممکن است آسمان را به طرز چشمگیری روشن کند، در حالی که یک فیلتر زرد آن را تاریک تر خواهد کرد. اگر به دنبال کنترل های بیشتری می گردید، چند پلاگین عالی موجود است. یکی از پلاگین های مورد علاقه من Exposure از Alien Skin است، چون سفارشی سازی های تقریبا بی شماری ارائه می دهد. گزینه های فوق العاده تر شامل نرم افزارهای Nik، Topaz، و OnOne می باشند.

نویسنده: کریس کورادینو (Chris Corradino)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *