خلاقیت در عکاسی از کنسرت: گرفتن عکس های پانوراما با پس زمینه بوکه

در تابستان سال ۲۰۱۹، عکاس کنسرت پیتر نیل، هنگام کار با گروه البو در منچستر، یک ایده داشت. او تصمیم گرفت که تلاش کند تا یک پانورامای جذاب را با کمی تغییر ایجاد کند. او به جای استفاده از لنز واید، از یک لنز ۸۵mm f/1.4 استفاده کرده و یک عکس پانوراما از استیج و جمعیت ثبت کرد، اما با یک عمق میدان کم. او برای این عکس های کنسرت از تکنیک برینایزر، برگرفته از نام عکاس مجالس عروسی رایان برینایزر (Ryan Brenizer)، استفاده می کند.

به طور معمول، وقتی شما می خواهید یک عکس پانوراما مانند این بگیرید، از سه یا چهار عکس که در فاصله کانونی نسبتا باز ثبت شده اند استفاده می کنید. این کار چسباندن تصاویر به یکدیگر را آسان تر می کند، چون «درزهای» کمتری وجود دارد، اما فاقد آن ظاهر عمق میدان کم است که به نظر می رسد مردم آن را دوست دارند.

نیل هنگام عکاسی از گروه Elbow در سال ۲۰۱۹، به این فکر افتاد که آیا می تواند از مزایای هر دو مورد بهره مند شود.

نیل می گوید: «زمانی که در یک انتهای صحنه ایستاده بودم، به این فکر می کردم که آیا می توانم یک عکس پانوراما با عمق میدان کم با لنز ۸۵mm ام بگیرم. من کاملا انتظار داشتم که این کار جواب ندهد یا به دلیل میزان حرکت، چسباندن تصاویر به هم غیرممکن باشد.»

او خیلی زود متوجه شد که این یک تکنیک کاملا شناخته شده به نام روش برنایزر (Brenizer Method) است، هرچند زیاد در عکاسی از کنسرت استفاده نشده است… اگر اصلا تا به حال استفاده شده باشد. همانطور که نیل در بالا اشاره کرد، میزان حرکت تحقق این امر را بسیار دشوار می کند. اما او کم و بیش توانسته این فرآیند را برای کار کنسرت خود عالی و بی نقص کند.

توجه: ممکن است تکنیک Brenizer را با نام برنیزر یا برنایزر بشناسید که به این شکل نیز در مقالات عکاسی نوشته می شوند.

او برای خلاقیت های خود، با دوربین Sony a7 III یا a7R IV و یک لنز ۸۵mm f/1.4 یا f/1.8 و بدون سه پایه عکس می گیرد. تمام عکس ها به صورت عمودی گرفته می شوند، و او در هر «اجرا» تا ۳۰ عکس ثبت می کند، که در نهایت برای هر پانوراما از حدود ۱۰ عکس استفاده می کند.

نیل می گوید: «من معمولا با گرفتن چند عکس از خواننده اصلی در یک طرف تصویر پانوراما شروع می کنم. این کار به من چندین گزینه ورودی برای ترکیب بندی می دهد. از آنجا، تنها کافی است که پاها را روی زمین قفل نگه دارم و فقط با لگن بچرخم، و بازوها و دست هایم را محکم نگه دارم.»

او سعی می کند حدود ۲۰% همپوشانی ایجاد کند تا چسباندن تصاویر به یکدیگر راحت تر شود، و از دانش موسیقی خود برای انتخاب نقطه ای از آهنگ که احتمال تحرک زیاد در جمعیت یا تغییر نور عمده کمتر است، استفاده می کند.

وقتی زمان چسباندن یا دوختن عکس ها به یکدیگر فرا می رسد، او ۱۰ تصویر مورد علاقه خود را از بین ۳۰ عکسی که گرفته انتخاب می کند، و سپس از لایت روم برای چسباندن خودکار پانوراما استفاده می کند. او می گوید که لایت روم خیلی بهتر از حد انتظارش عمل کرده، بدون این که به کلون کردن اضافی از تصاویر دیگر برای رفع هر گونه اشتباه در چسباندن تصاویر نیاز باشد.

نتایج چیزی شبیه این ها به نظر می رسند:

نیل بعد از تمرین زیاد از سال ۲۰۱۹ که برای اولین بار این کار را امتحان کرد، اکنون بسیار حرفه ای شده است.

او می گوید: «این کار برای من به طور متوسط ۱۰ ثانیه طول می کشد، بعد از این که نقطه فوکوس و تنظیماتم را انتخاب کردم. این کار فقط مستلزم عکس گرفتن، ترکیب بندی مجدد، عکس گرفتن، ترکیب بندی مجدد، عکس گرفتن… است، نه یک حرکت پیوسته. البته، مواقعی وجود دارد که این کار جواب نمی دهد. شکست بخشی از این فرآیند است و باعث می شود مواقعی که جواب می دهد هیجان انگیزتر شود!»

آموزش عکاسی از کنسرت

آموزش های زیر، شما را برای عکاسی از کنسرت آماده می کنند:

آموزش عکاسی از کنسرت

آموزش تنظیمات دوربین برای مبتدیان عکاسی از کنسرت

عکس های مقاله از پیتر نیل (Peter Neill)

نویسنده: DL Cade


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *