در عکاسی به صورت هدفمند فوکوس، ترکیب بندی، و نوردهی کنید

شما چرا عکس می گیرید؟ هر بار که دکمه شاتر را فشار می دهید هدف شما چیست؟ آیا قبل از گرفتن عکس تجسم می کنید که می خواهید چطور به نظر برسد؟ هنگامی که شما با هدف عکس می گیرید، تصاویر شما بیشتر مورد توجه افرادی که آنها را می بینند قرار می گیرند. پس باید درباره اینکه ظاهر نهایی عکس هایتان چطور باشد هدف داشته باشید. در این آموزش عکاسی درباره فوکوس، ترکیب بندی و نوردهی هدفمند در عکاسی صحبت می کنیم.

عکس از سیج فریدمن (Sage Friedman)

همه ما جهان بینی منحصر به فردی داریم. هیچ دو نفری در مورد آنچه که می بینند درک یکسانی ندارند. یادگیری نشان دادن آنچه که از میان لنز دوربین خود می بینید، نیازمند توجه به چیزی فراتر از آنچه که به آن نگاه می کنید است. همچنین باید در مورد این که می خواهید ظاهر نهایی عکس هایتان چطور باشد نیز هدف داشته باشید.

عکس از امید آرمین (Omid Armin)

1

دوربین شما عکس نمی گیرد

درست همانطور که ساز یک نوازنده یا قلم موی یک نقاش به خودی خود چیزی خلق نمی کنند، دوربین شما نیز عکس ها را نمی گیرد.

بلکه تعاملی که شما با دوربین خود دارید چیزی است که عکس ها را ایجاد می کند. کیفیت و خلاقیت عکس های شما به سطح سینرژی (هم افزایی) بین عکاس و دوربین بستگی دارد. ارتباط بین شما و سوژه منتخبتان نیز مهم است.

دوربین های دیجیتال مدرن همه به گونه ای طراحی شده اند که استفاده از آنها تا حد ممکن ساده باشد – به ویژه دوربین های سطح مبتدی. مُدهای صحنه، نوردهی خودکار، فوکوس خودکار، و همه چیزهای خودکار دیگر به عکاسان غیر ماهر اجازه می دهند تا عکس های فوری بگیرند که نسبتا خوب از کار در می آیند.

زمانی که من بچه بودم، همسایه ما یک پیانو داشت. این پیانو طرز کار آسانی داشت: می توانستیم پدال ها را با پای خود فشار دهیم و پیانو آهنگ می نواخت. رول های کاغذی خاصی که سوراخ هایی در آنها پانچ (ایجاد) شده بود وجود داشت که می توانستیم آنها را در قسمت جلوی پیانو بارگزاری کنیم. همانطور که ما پدال می زدیم، رول کاغذ می چرخید. پیکربندی سوراخ ها تعیین می کرد که چه آهنگی پخش شود. ما آهنگ می نواختیم بدون این که نوازنده باشیم.

این شبیه استفاده از یک دوربین با روشن کردن عملکردهای خودکار آن است. این کار می تواند سرگرم کننده باشد، و عکس گرفتن به این طریق یک رضایت قطعی اما محدود خواهد داشت. درست همانطور که ما عاشق «نواختن» پیانو بودیم، می توان با صرف کمترین میزان خلاقیت یا مهارت عکس گرفت.

با این حال، برای گرفتن عکس های واقعا عالی باید به صورت هدفمند با دوربین و سوژه خود تعامل برقرار کنید. اتکا بر تکنولوژی دوربین برای سهولت در عکس گرفتن شما را به یک عکاس عالی تبدیل نخواهد کرد.

عکس از آنی اسپرت (Annie Spratt)

2

دوربین خود را خوب بشناسید

آشنا بودن با دوربینتان و کنترل های آن به این معنی است که می توانید بیشتر بر روی هنر عکاسی تمرکز کنید. و دیگر با جنبه های تکنیکی دوربین حواستان پرت نخواهد شد.

یاد بگیرید که نوردهی، فوکوس، تراز سفیدی، و تمام تنظیمات دیگر را کنترل کنید. همانطور که این کار را انجام می دهید، اعتماد به نفس شما بیشتر شده و کم کم آنچه که از آن عکس می گیرید را به گونه ای متفاوت خواهید «دید».

دوربین هایی که در مُد نوردهی خودکار استفاده می شوند معمولا تصاویری با نوردهی بسیار معمولی ایجاد می کنند. دوربین شما برای انجام این کار به روش های خاص برنامه ریزی شده تا عکس هایی با یک نوردهی یکنواخت ایجاد کند. اما هرچه شما بیشتر مسئولیت کاری که دوربینتان انجام می دهد را به عهده بگیرید، عکاسی شما خلاقانه تر خواهد شد.

عکس از کوین لندور یوهان. دوربین Nikon D800، لنز Nikon 105mm f/2.8، سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه، دیافراگم f/5.6، ایزو ۴۰۰، مُد دستی، نورسنجی نقطه ای

نورسنجی را درک کنید. از نورسنجی نقطه ای خود برای اندازه گیری (سنجش) نور از مناطق مختلف در ترکیب بندی خود استفاده کنید. با تنظیمات نوردهی دستی آزمایش کنید. همیشه به آنچه که نورسنج به شما می گوید «درست» است، پایبند نباشید. جایی که بر روی آن فوکوس می کنید و مقداری از تصویر که شارپ است را تحت کنترل خود درآورید.

اگر یک عکاس تازه کار هستید، یا اگر سالها بدون تنظیم کنترل ها از دوربین خود استفاده کرده اید، این کار ممکن کمی سخت به نظر برسد. اما به یاد داشته باشید: ما نمی توانستیم هیچ حالت خلاقانه ای به آهنگ هایی که با پیانو می نواختیم اضافه کنیم. عکس های شما فاقد خلاقیت خواهند بود، مگر این که کنترل های دوربین خود را به صورت هدفمند تنظیم کنید.

عکس از کوین لندور یوهان. دوربین Nikon D800، لنز ۱۰۵mm f/2.8، سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه، دیافراگم f/2.8، ایزو ۴۰۰، مُد دستی، نورسنجی نقطه ای

۳

عکس های خود را در ذهنتان مجسم کنید

قبل از گرفتن عکس ها فکر کنید که می خواهید چطور به نظر برسند. آیا می خواهید یک صحنه را درست همانطور که می بینید ثبت کنید؟ یا آن را طوری کادربندی می کنید که برخی المان های زشت از آن حذف شود؟

دائما در مورد این که از چه فاصله کانونی برای لنز استفاده خواهید کرد، تصمیم بگیرید. چه مقدار از آنچه که می بینید را در عکس نهایی خواهید گنجاند؟ یک صحنه یکسان اگر با یک لنز ۲۴mm ثبت شود، بسیار متفاوت از زمانی که با یک لنز ۲۰۰mm ثبت شود به نظر خواهد رسید.

می خواهید نوردهی شما چطور به نظر برسد؟ آیا نوردهی برای هایلایت ها یا سایه ها فضای جالب تری ایجاد می کند؟ آیا چیزهایی در قسمت های سایه وجود دارد که بخواهید آنها را پنهان یا آشکار کنید؟ زمانی که شما بر نوردهی خود کنترل داشته باشید، این توانایی را دارید که خودتان را به روش های خلاقانه تری نشان دهید.

عکس از کوین لندور یوهان. دوربین Nikon D800، لنز Nikon 105mm f/2.8، سرعت شاتر ۱/۲۰۰۰ ثانیه، دیافراگم f/3.2، ایزو ۲۰۰، مُد دستی، نورسنجی الگویی

انتخاب شما در مورد زمان فشار دادن ریموت شاتر برای گرفتن عکس می تواند تاثیر خلاقانه مهمی بر نتیجه داشته باشد. این مسئله گاهی اوقات وابسته به کسری از ثانیه است، یا می تواند وابسته به انتظار برای تغییر فصل باشد. انتخاب لحظه تعیین کننده در هنگام عکاسی از یک کودک در حال بازی در مقابل عکاسی از یک منظره بسیار متفاوت است. اما زمان بندی در هر دو مورد به یک اندازه در ایجاد تصاویر خوب مهم است.

آیا شما صحنه را به صورت رنگی می بینید یا سیاه و سفید؟ آیا سوژه شما به صورت یک تصویر تک رنگ جالب تر به نظر می رسد؟ آیا این مسئله احساس عکس را تغییر می دهد؟ اگر در هنگام عکس گرفتن در مورد رنگ هدفمند باشید، تصاویر جذاب تری ایجاد خواهید کرد.

عکس از کوین لندور یوهان. دوربین Nikon D800، مُد دستی، نورسنجی نقطه ای

۴

با سوژه خود ارتباط برقرار کنید

همانطور که عکس می گیرید، در مورد این که چرا می خواهید از سوژه منتخب خود عکس بگیرید فکر کنید. چه چیزی توجه شما را جلب کرده تا از این شخص، شیء، یا صحنه عکس بگیرید؟

وقتی که در مورد سوال «چرا» فکر می کنید، کم کم می توانید سوژه خود را به شکلی متفاوت ببینید. آگاه بودن از آنچه که به شما انگیزه می دهد، می تواند بر نحوه عکاسی شما تاثیر بگذارد.

آیا سوژه شما معنای خاصی برایتان دارد؟ چطور می توانید این مسئله را در عکس هایی که می گیرید نشان دهید؟ روش های زیادی وجود دارد که می توانید برای کنترل دوربین خود یا این که عکس های خود را از کجا بگیرید استفاده کنید، که بر عکس نهایی تاثیر خواهد گذاشت. آگاه بودن از نحوه ترکیب بندی و نوردهی سوژه هایتان به ساخت یک داستان در تصاویرتان کمک خواهد کرد.

با این کار، تصاویر شما از عکس های فوری به آثار هنری که عمق دارند و معنایی را منتقل می کنند، ارتقاء خواهند یافت.

عکس از کوین لندور یوهان. دوربین Nikon D800، لنز Nikon 85mm f/1.4، سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانیه، دیافراگم f/2.8، ایزو ۴۰۰، مُد دستی، نورسنجی نقطه ای

ن

نتیجه گیری

هرچه بیشتر از این که می خواهید عکس هایتان چطور به نظر برسند آگاه باشید، برای خودتان و دیگران جالب تر خواهند بود.

عکاسی هدفمند به تمرین نیاز دارد. وقتی برای اولین بار آن را امتحان می کنید ممکن است تا حدودی انتزاعی (نشدنی) به نظر برسد.

اما، مانند هر چیز خلاقانه دیگری، هرچه بیشتر تمرین کنید بهتر می شوید – و این بهبود خودش را در عکس هایتان نشان خواهد داد.

نویسنده: کوین لندور یوهان (Kevin Landwer-Johan)

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۵ دی ۱۳۹۹

    سلام.
    امیدوارم در این روزهای زمستان، حال و هوای جمع لنزک گرم تر از همیشه باشه!
    همیشه سپاسگزار لطف شما بودم و هستم! اما …. این مقاله یکی از مواردی بود که مدتها انتظارش رو داشتم!

    پیروز باشید!

    1. سامان نویسنده

      ۶ دی ۱۳۹۹

      سلامی گرم به شما

      واقعا که هرچه جلو می ریم با انرژی مثبت شما عزیزان اوضاع در حال بهبودی است و امیدوارم برای شما هم همینطور باشد. در اوضاع سخت سخت تر تلاش می کنیم و انشاالله روز های خیلی بهتری رو همه داشته باشیم. ما هم از شما سپاسگزاریم و تشکر از اینکه نظرتون رو به اشتراک می گذارید موردی که خیلی به ما کمک می کند.

      با آرزوی بهترین ها

      1. محسن پیرنیا

        ۸ دی ۱۳۹۹

        عرض ادب و ارادت.
        امیدوارم همیشه سلامت و خوش باشید!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *