عکسبرداری سیاه و سفید از مناظر

برای بدست آوردن عکس‌های خوب سیاه و سفید از مناظر، تبدیل کردن آنها به سیاه و سفید کافی نیست. در این آموزش عکاسی سیاه و سفید از مناظر لنزک، راز چگونگی ساخت عکس‌های تک رنگ یا monochrome دراماتیک را توضیح داده و نکاتی را برای بدست آوردن بهترین عکس ممکن در اختیارتان قرار می‌دهیم.

یک موضوع جالب اینکه برای این نوع عکاسی شما نیازی به آب و هوای خاص یا بی نقصی ندارید، یک آسمان ابری و مقداری کنتراست تنها مایحتاج شما برای تولید چنین عکسهایی می‌باشد.

یکی از پیشکسوتان عکسبرداری سیاه و سفید از مناظر آنسل آدامز است که عکس مشهور دره‌ی والی در کالیفرنیا را به ثبت رسانده، بنابراین ما نیز برای این عکسها به دره‌ی یوسیمیته در محدوده‌ی رودخانه‌ی بریتانیا رفتیم تا عکسی مشابه عکس آنسل آدامز را ثبت کنیم.

در اینجا تکنیک‌هایی برای بهره برداری از مناظر را در اختیارتان قرار می‌دهم تا بتوانید بهترین مناظر برای تولید عکسهای مونو ثبت کرده و با تبدیل آن عکس‌های بی نظیری را رقم بزنید.

۱

عکس سیاه و سفید منظره

ممکن است وقتی با آسمانی ابری مواجه شوید و رنگ زیادی در صحنه نباشد تصمیم بگیرید که عکس را به صورت سیاه و سفید ثبت نمایید، ولی به ندرت پیش میاید که به این صورت عکسی رضایت بخش ثبت گردد.

با وجودی که می‌توان با تبدیلی خوب عکسی رنگی را دراماتیکتر کرد ولی برای دستیابی به یک تبدیل خوب باید در تصویر رنگ‌های مختلف و به ویژه چگونگی تبدیل آنها به طیفی از خاکستری را در نظر داشته باشید.

برای نمونه آسمان‌های آبی تیره ممکن است، بسته به ظاهری که شما دنبالش هستید، به سیاه یا خاکستری روشن تبدیل شوند.

از این رو هر چه صحنه شما از رنگ‌های بیشتری برخوردار باشد بهتر به نظر خواهید رسید. ترکیبی از رنگ‌های زرد و سبز و آبی و حتی قرمز بر تبدیل نهایی تاثیر دارند.

همچنین باید به نقاطی که کنتراست بالایی دارند هم توجه کنید، مثلا ابرهای روشنی که بر آسمانی به رنگ آبی تیره قرار گرفته اند و یا سایه‌های تیره‌ای که بر پس زمینه‌ای روشنتر قرار دارند.

۲

از فیلترهای عکاسی استفاده کنید

اگر حرفه‌ی شما عکاسی از مناظر است چند فیلتر خوب برای کارتان خریداری کنید.

یک فیلتر پولارایزر دایره ای ( circular polariser ) می‌تواند کاربرد خوبی برای افزایش کنتراست آسمان‌های آبی داشته باشد و همچنین انعکاس آب را کاهش میدهد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از فیلترهای کاهنده نور تدریجی (graduated neutral density) از شدت رنگ آسمان در صحنه‌هایی که کنتراست بالایی دارند بکاهید.

اگر نمیخواهید زیاد پول خرج کنید، تنها دو فیلتر را خریداری کنید (یک پله و دو پله) که با ترکیب آنها می‌توانید یک سه پله داشته باشید.

اگر تاکنون از پولارایزر یا ND grad استفاده نکرده باشید متوجه تغییر قابل توجه آن در عکس خواهید شد و وقتی که برای اولین بار از آن استفاده کنید مطمئن باشید دیگر حاضر نخواهید بود بدون آنها عکسی بیندازید!

۳

از لنزهای بلند استفاده کنید

یکی از اشتباهات رایج ما عکاسان این است که فکر می‌کنیم برای عکسبرداری از مناظر باید از لنزی با زاویه‌ی باز استفاده کنیم.

در صورتی که یک لنز بلند یا Long با فاصله کانونی ای همچون ۷۰-۲۰۰ میلیمتر یا ۱۰۰-۳۰۰ میلیمتر می‌تواند جزئیات نقاط دور تصویر را بهتر ثبت کند به ویژه وقتی که شما بخواهید از منظره‌ای بزرگ و وسیع همچون Lake Distric در بریتانیا عکس بگیرید.

از مزیت‌های قابلیت بزرگنمایی در این نوع لنزها به نسبت لنزهای با فاصله کانونی ثابت (لنز های پرایم) این است که شما قادر خواهید بود در صحنه زوم کنید و حالتها و وضعیت‌های مختلف را امتحان نمایید.

همچنین عکسبرداری عمودی را نیز امتحان کنید. گاها این نوع عکسبرداری نتایج جالبی را در بر دارد.

۴

از لوپ (loupe) استفاده کنید

گاها دیدن صفحه‌های نمایش LCD در نور مستقیم خورشید سخت است بنابراین با یک لوپ صفحه نمایش عکسبرداری در فضای باز برایتان راحتتر میشود.

این ابزار صفحه نمایش را برایتان بزرگتر کرده و از برخورد نورخورشید جلوگیری میکند که به این صورت راحتتر می‌توانید عکسهایتان را باز بینی نمایید.

Hoodman یک لوپ سه اینچی است که بر تمامی صفحه نمایشهای سه اینچی قابل استفاده است.

۵

با خود یک دکمه شاتر سیمی (Cable release) همراه داشته باشید

اگر قصد دارید تا عکس‌های شارپ و واضحی بدست آورید، حتما باید با خود دکمه شاتر سیمی یا بیسیم به همراه داشته باشید.

حتی در روزی آفتابی اگر عکسبرداری را در ایزو ۱۰۰ و محدوده دیافراگم f/16 انجام میدهید (مانند عکس‌های ما) باید از سرعت شاتر ۶۰/۱ استفاده کنید و برای اینکه عکسی بی نقص را به تصویر بکشید باید دوربین شما کمترین حرکت را داشته باشد.

همچنین اگر شما از یک دوربین SLR استفاده می‌کنید بهتر است قفل آیینه (mirror lock-up)‌ را فعال کنید، چون بعد از فشردن دکمه‌ی شاتر آیینه حرکت کرده و موجب لرزش دوربین می‌شود.

با فعال کرد این قابلیت، هنگام فشردن دکمه‌ی شاتر آیینه دیگر در محور خود قرار نمی‌گیرد و شاتر با سرعت شاتر تعیین شده باز میشود. از این رو دیگر از منظره یاب چیزی قابل مشاهده نیست.

۶

ثبات را حفظ کنید

اگر باد زیادی در هوا جریان دارد، حتما کیسه‌ای سنگین را در پایین سه پایه در ستون مرکزی آن آویزان کنید تا آن را در محل ثابت نگه دارد.

یک کیسه‌ی نایلونی با دسته‌ای طنابی می‌تواند برای اینکار مناسب باشد، برای سنگین کردن آن می‌توانید از سنگ‌های روی زمین استفاده نمایید.

اگر در جایی هستید که زمین را ماسه یا سبزه فراگرفته است، سعی کنید تا پایه‌های سه پایه را در زمین فرو کنید. در غیر اینصورت ممکن است در نوردهی‌های طولانی پایه‌ها به تدریج فرو رفته و موجب محو شدن عکسها گردد.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *