عکاسی منظره به سبک آبستره

تکنیک پنینگ یا panning با دوربین یک راه آسان و سریع برای ثبت تصاویر آبستره‌ی مدرن می‌باشد. به طور خلاصه در این روش باید دوربین DSLR خود را روی نوردهی طولانی تنظیم کرده و به طرفین حرکت دهید. در ادامه این مطلب لنزک به عکاسی آبستره منظره خواهیم پرداخت.

پیش از هر کاری باید منظره‌ای مناسب برای این نوع عکاسی پیدا کنید. محوطه‌ی گل‌هایی که در برابر آسمانی آبی قرار گرفته است برای اینکار می‌تواند بسیار مناسب باشد. ما عکس‌های خود را در مزرعه‌ی Fussel’s Fine Food در سامسرت انگلیس از گل‌های کُلزا گرفتیم ولی محوطه‌ای از گل‌های شقایق، گل‌های استکانی یا حتی سبزه‌های وحشی نیز می‌تواند برای این نوع عکاسی مناسب باشد و اگر درختی در افق باشد نواری رنگی در عکس تشکیل خواهد شد.

شما می‌توانید از هر لنزی که به نظرتان برای عکاسی منظره مناسب است استفاده نمایید، من از لنز ۵۰ میلیمتری استفاده کردم. زاویه‌ی شما نسبت به افق باید ثابت باشد پس وجود سه پایه الزامی است.

اگر آسمان منظره‌ شما روشن است از فیلتر کاهنده نور یا‌ ND متغیر استفاده نمایید تا نور تابیده شده به حسگر کاهش یابد و بتوانید از سرعت شاتر طولانی‌تری استفاده کنید.

۱

سرسه‌پایه

اگر می‌خواهید راحت‌تر پنینگ را انجام دهید از یک سرسه‌پایه با قابلیت گردش سه محوره مانند Manfrotto 804RC2 استفاده نمایید. مطمئن شوید که قفل آن به خوبی چفت شده باشد تا افق به درستی ثبت شود. اگر خط افق منظره‌ی شما شیبی پیدا کرد بعدا می‌توانید آن را در فتوشاپ تصحیح کنید.

۲

تنظیمات

دوربین را بر حالت دستی (Manual) قرار داده و ایزوی پایین (برای نمونه ISO100) و محدوده دیافراگم کوچکی در حدود f/16 را انتخاب نمایید. نوردهی را بررسی کنید. نور‌دهی باید در بازه‌ی یک چهارم ثانیه الی دو ثانیه قرار داشته باشد، بنابراین اگر شما نیز مانند ما روزی آفتابی را برای اینکار انتخاب کرده‌اید، باید برای کاهش نور تابیده شده به حسگر از فیلتر ND استفاده نمایید.

۳

تکنیک پنینگ

هر وقت برای عکاسی آماده بودید دکمه‌ی شاتر را بفشارید و به آرامی دوربین را در محور افقی بگردانید تا زمانی که شاتر بسته شود. شاید نیاز باشد چند بار عکس بگیرید تا به مقدار محو شدگی موردنظرتان دست یابید. به آزمایش و خطا ادامه دهید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. پریا

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳

    سلام . میتونم درخواست کنم درباره افکت contreJour و نحوه گرفتن این عکس ها و تنظیمات دوربین برای گرفتن این نوع عکس ها مطلب بذارید؟ ممنونم.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *