۵ راهی که عکاسان شب با آن ها دنیا را متفاوت می بینند

عکس شب دقیقاً چیست؟ من به عکس هایی که بین غروب تا طلوع خورشید گرفته شده اند، وقتی که خورشید زیر خط افق قرار دارد، عکس شب می گویم. این تعریف سوژه های بسیار مختلفی را در بر می گیرد! در این آموزش لنزک سبک های پر طرفدار عکاسی در شب را توضیح می دهیم، شامل: نمای شهر، آسمانی، آتش بازی و نورپردازی های شهر. اما در ابتدا می خواهیم بگوییم که عکاسان شب دنیا را چطور می بینند.

۱

نور و زمان بوم نقاشی شما هستند

یکی از ویژگی های بسیار جذاب عکاسی در شب ایجاد عکس های غیر قابل پیش بینی از طبیعت است. برخلاف خیلی از شاخه های دیگر عکاسی، در عکاسی شب تا بعد از اتمام نوردهی نمی توان عکس را به صورت دقیق پیش بینی کرد.

این غیر قابل پیش بینی بودن عکس به دلیل سرعت شاتر پایین است: عکاسی در شرایط کم نور شب نیاز به سرعت شاتر چند ثانیه ای و یا حتی بیشتر دارد. عکاسی با سرعت شاتر پایین به شما این امکان را می دهد تا اتفاقات چند ثانیه ( یا بیشتر ) را در یک فریم ثبت کنید.

با عکاسی با سرعت شاتر پایین می توانید در نشان دادن سرعت و زمان در عکس اغراق کنید. با عکاسی به این صورت تمام سوژه های متحرک به صورت Motion Blur ( محو شدن به دلیل حرکت ) در عکس ثبت می شوند. که نتیجه چنین عکسی می تواند بسیار جالب و جذاب باشد.

با استفاده از لنز Fisheye و عکاسی با سرعت شاتر پایین در حس سرعت و حرکت اغراق شده است.

من از ترکیب نور طبیعی و نور های مصنوعی در صحنه های کم نور بسیار لذت می برم، مخصوصاً در هوای گرگ و میش، و رنگ های شدیدی که می توانید در عکاسی شب ثبت کنید. رنگ ها در شب خیلی روشن تر و غلیظ تر در پس زمینه تاریک شهر دیده می شوند که این عکس را خیلی زیبا می کند.

۲

شهر در تاریکی شب زنده می شود

بهترین سوژه در دسترس برای عکاسی در شب نمای شهر است. وقتی بقیه عکاسان خواب هستند، نمای شهر فرصت های بسیار زیادی برای عکاسی ایجاد می کند. وقتی من به دنبال قابلیت های نمای شهر برای عکاسی هستم، به دنبال چند نکته کلیدی می گردم: زمان روز، آب، و ارتفاع.

Hong Kong فرصت های بسیار خوبی را برای عکاسی در شب در اختیار عکاس می گذارد: بندری که در این شهر وجود دارد، به همراه ساختمان های بلند و وجود سوژه های مختلف و جذاب در کنار هم نمای بسیار زیبایی برای عکاسی ایجاد می کند. در ساعت ۸ هر شب رقص نور سراسر بندر را در بر می گیرد که فرصت بسیار خوبی برای عکاسی است.

ساعت جادویی

بهترین زمان برای عکاسی از نمای شهر در هوای گرگ و میش است. در این زمان نور آبی بسیار زیبایی در آسمان وجود دارد. همچنین با بالا آمدن خورشید می توانید تن رنگ های گرم زیبایی هم داشته باشید. من عکاسی در زمان غروب را بیشتر از عکسی در طلوع ترجیح می دهم، چرا که در این زمان علاوه بر نور زیبایی که در آسمان وجود دارد، فعالیت انسان ها هم بیشتر است.

آب نما

آب نور را به شکل بسیار زیبایی می شکند و انعکاس می دهد. با ترکیبی از نمای شهر، آب و نور های موجود در صحنه، می توانید عکس بسیار زیبایی در شب بگیرید. اگر در جایی که می خواهید عکس بگیرید آب وجود دارد، حتماً سعی کنید آب را در کادر عکستان قرار دهید.

نمای شهر بعد از بارش باران هم خیلی زیبا می شود. خیابان ها، جاده ها و پیاده رو های خیس نور را به خوبی انعکاس می دهند و نمای بسیار زیبایی برای عکاسی ایجاد می کنند.

بالا بروید

می توانید با عکس گرفتن از شهر از ارتفاعی بالا، نمای زیباتری ایجاد کنید، و من معمولاً سعی می کنم جایی برای عکاسی از شهر از ارتفاع بالا پیدا کنم. اگر بخواهید نمای شهر را از ارتفاع پایین به تصویر بکشید، معمولاً با حضور سوژه های مزاحمی در جلوی دوربین مواجه می شوید. اما با بالا رفتن و عکس گرفتن از ارتفاعات این سوژه ها مزاحم عکاسی شما نمی شوند، و در عین حال می توانند به زیباتر شدن عکس شما نیز کمک کنند، مانند حرکت کشتی و یا اتومبیل ها که نور کشیده شده ای در عکس شما ایجاد می کنند.

من توانستم با قرار گرفتن در مکانی مناسب در زمان رعد و برق و با عکاسی با سرعت شاتر ۱۵ دقیقه ای از این رعد و برق ها عکس بگیرم، اما بعد از مدتی به دلیل خطرناک شدن وضعیت هوا مجبور شدم پناه بگیرم. چراغ هایی که در خط افق می بینید چراغ های نشانگر عمق زیاد آب است.

۳

رعد و برق

سوژه محبوب من برای عکاسی رعد و برق است. اما تجربه عکاسی از این واقعه طبیعی می تواند کمی طاقت فرسا باشد، همچنین برای گرفتن عکس خوبی از رعد و برق باید کمی شانس هم با شما یار باشد. وقتی می خواهید از رعد و برق عکس بگیرید، نمی دانید دقیقاً چه زمانی و دقیقاً در کجا این اتفاق می افتد، بنابراین برای اینکه احتمال ثبت کردن رعد و برق در کادر را افزایش دهید باید با سرعت شاتر بسیار پایین عکاس بگیرید، تا شاتر آنقدر باز بماند تا یک رعد و برق در داخل کادر اتفاق بیفتد.

دنبال کردن این واقعه زیبا در عین حال که بسیار جذاب است می تواند کشنده هم باشد. شما باید احتیاط کنید تا در حالی که شانس عکاسی شما بالا می رود درصد خطر پایین بیاید و برای شما اتفاقی نیفتد. دوربین را برای عکاسی تنظیم کنید و خودتان به سرپناه و یا داخل ماشین بروید. بهتر است که تا جای ممکن از آب و هوای طوفانی فاصله بگیرید و با استفاده از لنز های زوم و یا سوپر تله بر روی مکانی که رعد و برق می زند زوم کنید و خودتان از آن منطقه دور باشید. اگر مجبور باشید برای جا دادن طوفان در کادر از لنز Fisheye استفاده کنید، حتماً خیلی به طوفان نزدیک هستید و بهتر است از آن فاصله بگیرید.

همه جا ممکن است رعد و برق بزند، اما احتمال وقوع این اتفاق در مناطق با رطوبت بالا و در نزدیکی های تغییر فصل بیشتر است. برای بهترین زمان عکس گرفتن از طوفان در نزدیکی منطقه سکونت خود تحقیق کنید. بعضی وب سایت های هواشناسی صفحه ای برای دنبال کردن رعد و برق دارند. با هوشیاری و دنبال کردن وضعیت آب و هوایی به صورت روزانه می توانید از نزدیک شدن طوفان به محل سکونت خود اطلاع پیدا کنید و از قبل برای عکاسی آماده شوید.

۴

عکاسی از آتش بازی

یکی دیگر از سوژه های مورد علاقه من برای عکاسی در شب، آتش بازی است. معمولاً آتش بازی های بزرگ به مناسبت های گوناگون، چند بار در سال انجام می شوند. این آتش بازی ها معمولاً در زمان مناسبت های بزرگ اتفاق می افتد و زمان اتفاق افتادن آن قابل پیش بینی است، بنابراین می توان زمان اتفاق آن را حدس زد و در زمان مناسب برای عکاسی آماده شد.

معمولاً در محلی که چنین اتفاقاتی می افتد هجوم مردم هم زیاد است، بنابراین بهتر است قبل از وقوع این اتفاق مکان مناسبی برای عکاسی پیدا کنید. اگر قبل از تاریکی به مکان مورد نظر بروید می توانید به خوبی منطقه را بررسی کنید و کادر خوبی برای عکاسی پیدا کنید.

۵

نمایش سورئال ستاره ها

عکاسی از ستارگان (Astrophotography) یکی از شاخه های عکاسی شب است که نیازمند داشتن لوازم لازم و حرفه ای برای گرفتن عکسی پیچیده است. البته، می توانید با استفاده از یک دوربین معمولی، یک سه پایه و لنزی سریع، عکس های خوبی در این شاخه از عکاسی شب بگیرید.

برای اینکه احتمال داشتن عکسی خوب از آسمان داشته باشید باید از محدوده شهر خارج شوید. نور های مصنوعی شلوغ موجود در شهر عکاسی از آسمان ( از فاصله دور ) در شب را تقریباً غیر ممکن می سازند. باید تا جایی که می توانید از مناطق شهری دور شوید، ترجیحاً تا ۱۵۰ کیلومتر از نزدیک ترین شهر دور شوید. بیابان ها و مناطق با ارتفاع زیاد بهترین مکان برای عکاسی از آسمان هستند، چرا که از نور های مصنوعی مزاحم و ازدحام آدمها خبری نیست.

برای عکاسی از آسمان به عکاسی طولانی مدت نیاز دارید، و اینجاست که دوربین های آنالوگ بهتر از دوربین های دیجیتالی کار می کنند. فیلم های مکانیکی در دوربین های آنالوگ احتیاجی به باتری برای باز ماندن شاتر ندارند و می توان برای ساعتها شاتر را باز گذاشت. اما دوربین های دیجیتالی برای باز نگه داشتن شاتر به باتری احتیاج دارند. اگر در مکانی هستید که به برق دسترسی ندارید و نمی توانید باتری دوربین را شارژ کنید باید با استفاده از دوربین های آنالوگ عکس بگیرید.

برای عکاسی در شب شما به نور های مصنوعی، نور های ستاره ها، نور ماه و یا نور باقی مانده از غروب خورشید برای گرفتن عکس منظره نیاز دارید. که البته بعضی از این منابع نوری بسیار ضعیف هستند و برای عکاسی با این نور ها به سرعت شاتر بسیار طولانی مدت و لنز سریع احتیاج خواهید داشت. با ترکیب کردن چندین منبع نور با یک منظره طبیعی می توانید عکسی سورئال و بسیار زیبا تولید کنید.

همچنین شما می توانید منبع نوری مصنوعی با خود داشته باشید و در زمانی که شاتر دوربین باز است با این منبع نوری کادر را با نور نقاشی کنید. می توانید با استفاده از یک مشعل، چراغ قوه و یا حتی نور گوشی موبایل تصویر عکس را نورپردازی کنید و نوری کاملاً خاص تولید کنید.

دنیا را جور دیگر ببینید

عکاسی در شب شاخه بسیار جذابی از عکاسی است، و لازمه آن داشتن جسارت، پشت کار و فکر کردن و دیدن سوژه های عکاسی از زاویه ای دیگر است. از آزمایش ایده های جدید نهراسید، هیچوقت نمی دانید ممکن است با این ایده ها به چه چیز جدیدی برسید!

م

منبع

برگرفته از: tutsplus


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *