آموزش عکاسی پرتره – قسمت ۱

آرزوی هر عکاسی گرفتن بهترین عکس هاست. در این مطلب لنزک که از سری مطالب «عکاسی حرفه ای» در دنیای دوربین های دیجیتال است، دستور العمل هایی را برای عکاسی پرتره (portrait photography) در بیرون ساختمان بیان می کنیم و تمام نکات عکاسی حرفه ای که به دانستنشان نیاز دارید، توضیح می دهیم، از ترکیب بندی و اجزا مختلف دوربین گرفته تا تکنیک های مربوط به فلاش و غیره.

برای شروع کار، وسایل و اسباب مورد نیاز و همین طور موارد اساسی که بایستی بدانید را بیان می کنیم. در صفحات بعدی برخی نکات کلیدی در مورد عکاسی پرتره در محیط بیرون را شرح می دهیم، از جمله کنترل عمق میدان، لنزهایی که بایستی استفاده کنیم و همین طور چند تکنیک ساده در به کار بردن فلاش، تا بتوانید عکاسی پرتره در بیرون از ساختمان را به صورت یک کار حرفه ای انجام دهید.

اگر چه داشتن یک نور کامل را تحت هیچ شرایطی نمی توان ضمانت کرد، ولی با این حال تابستان بهترین زمان برای گرفتن عکس های پرتره در محیط های خارج از استودیو است.

در تابستان به دلیل طولانی تر بودن روز ها زمان بیشتری برای عکاسی خواهید داشت، گرمای هوا شرایط مساعدی را برای شما و مدلتان فراهم می کند تا زمان بیشتری را در بیرون بگذرانید و همچنین اغلب مردم در تابستان سر حال تر از زمستان هستند و همین موضوع باعث می شود که گرفتن عکس های پرتره ی طبیعی و جذاب، آسان شود.

با این حال برای گرفتن عکس های پرتره فوق العاده، چیز هایی بیش از یک روز آفتابی و یک مدل فوق العاده مورد نیاز است. بنابراین تمامی تکنیک های نورپردازی و عکاسی مورد نیاز برای کار حرفه ای در زمینه عکاسی در بیرون از ساختمان در راهنمای کامل ما شرح داده شده است. از کنترل نور طبیعی تا حرفه ای شدن در تنظیم عمق میدان و همین طور متعادل ساختن نوردهی تصویر و تنظیمات مناسب نور فلاش همگی در این مقوله گنجانده شده اند.

آن چه که نیاز دارید

نیازی به تهیه تعداد زیادی وسایل گران قیمت برای گرفتن عکس های پرتره ی فوق العاده در محیط های باز نیست. در اینجا تعدادی از لوازم اساسی مورد نیاز برای شروع کار را بیان می کنیم:

* لنزهای زوم استاندارد

* فلاش خارجی

* صفحه منعکس کننده نور یا رفلکتور

موارد اضافی پر کاربرد دیگر

آیا مایلید سطح کارتان را بالا ببرید؟ کیت اضافی که در پایین معرفی می شود گزینه های تنظیم نور بیشتری را در اختیارتان می گذارد و باعث می شود عکس ها حرفه ای تر به نظر برسند:

* لنزهای پرایم سریع ( مثلا ۵۰mm f/1.8 )

* لنزهای زوم تله فوتو

* تریگر فلاش وایرلس یا بی سیم

* پخش کننده یا دیفیوزر فلاش

مهارت یافتن در زمینه اصول اساسی عکاسی پرتره در بیرون از ساختمان

قبل از جستجو در مورد تکنیک های عکاسی پرتره در محیط های خارجی، ابتدا بایستی اصول اساسی در این زمینه را یاد بگیرید. در اینجا چگونگی شروع به کار را برای شما شرح می دهیم.

موقعیت

یکی از مزایای مهم عکاسی پرتره در بیرون این است که شما تنوع مکانی زیادی دارید، از باغ پشت خانه تا یک ساحل استوایی بسیار زیبا، در هر مکانی امکان عکاسی وجود دارد. ولی نکته مهم در اینجا این است که بهترین استفاده را از محلی که در آن عکاسی می کنید داشته باشید.

قوانین ثابت و مشخصی برای کار کردن در یک موقعیت وجود دارد. اگر قرار است فضای محل عکاسی به تصویر پرتره افزوده شود، در این صورت عکس شما پس زمینه خواهد داشت، ولی اگر موقعیت شما برای قرار گرفتن در پس زمینه عکس جالب نباشد، در این صورت بایستی عمق میدان (DOF) را محدود کرد و یا کادربندی تصویر را تا حد امکان بسته انتخاب کرد تا تمرکز عکس فقط بر روی سوژه باشد (پس زمینه مات شود).

برای اکثر عکس های پرتره جالب، اغلب ساده تر گرفتن سوژه ها بسیار مناسب است، بنابراین سعی کنید که از یک پس زمینه ساده و بدون طرح های اضافی مثل آسمان یا دیوار ساده و یا شاخ و برگ درختان استفاده کنید. این پس زمینه ها باعث می شوند که سوژه کاملاً در عکس جلوه کند.

اما مثل بسیاری از قوانین دیگر در بعضی موارد رعایت نکردن آن ها بهتر است. به ویژه در زمانی که می خواهید در فضای باز عکس بگیرید و محیط اطراف به اندازه خود سوژه مهم است.

ترکیب بندی و کادر بندی

سعی کنید قانون یک سوم را در قرار دادن صورت ( در مورد پرتره های نیمه و یا کامل) یا چشم ها ( در عکس هایی که در آن فقط کلوزآپ صورت و یا تصویر سر همراه با شانه ها گرفته می شود) اعمال کنید. این نوع قراردادن، از حالتی که سوژه در مرکز تصویر قرار می گیرد جذابیت و اثر بیشتری دارد.

در هنگام گرفتن عکس تمام قد، بایستی در مورد کادر بندی آن خوب فکر کنید. با یک نگاه ساده متوجه می شوید که بایستی از بریدن هر قسمت از پرتره خودداری کنید در نتیجه این موضوع باعث می شود که زانو ها و آرنج ها خیلی به لبه های کادر عکس نزدیک شوند.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. محمد

    ۹ اسفند ۱۳۹۴

    سلام
    لطفا آموزشی برای گرفتن عکس پرتره با لنزهای کیت ۱۸-۵۵ بگذارید. چگونه با این لنزهای ساده عکسهای پرتره خوبی بگیریم؟


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *