۵ تجربه ساده اما فوق العاده از تکنیک عکاسی نقاشی با نور برای مبتدی ها

عکاسی با نور تکنیکی در عکاسی است، به این صورت که شما با در دست گرفتن منبع نوری قسمتی از فیلم یا سنسور را نقاشی می کنید. در حقیقت شما نوری را در مقابل دوربین حرکت می دهید (دوربین روی سرعت شاتر طولانی یا مد Bulb تنظیم شده) و تا زمانی که کار شما تمام نشده است نمی دانید که چه ساخته اید. بنابراین آزمون و خطا در گرفتن چنین عکسی امری ضروری است. اگر به نظرتان انجام دادن چنین کاری جذاب می آید در ادامه این مطلب لنزک ۵ راه برای تجربه نقاشی با نور به شما یاد خواهیم داد که می توانید در ۳۰ دقیقه آنها را انجام دهید.

این تکنیک در اواخر دهه ۱۹ توسط زوجی فیزیک دان ابداع شد که در حال مطالعه و شناخت حرکت بوده اند. آنها منابع نوری ای را بر روی انسان ها و حیوانات متصل کردند و از آنها عکس گرفتند،تا بتوانند نحوه حرکت آنها را مورد مطالعه قرار دهند. May Ray اولین فردی بود که از این روش استفاده کرد و در سری عکس های پرتره شخصی ای که از خود گرفته بود با خودکار نوری زیر عکس ها را امضا کرد. بعد ها، Gjon Mili عکاسی که از Pablo Picasso الهام گرفته بود، با همکاری دو نفر دیگر سری «طراحی های نوری» را ارائه کردند که شامل پرتره های به یاد ماندنی ای بود.

امروزه تکنیک عکاسی نقاشی با نور (light painting) یک تکنیک محبوب شده است. از آنجایی که در عکاسی به این شیوه تجربه و آزمون خطا دخیل است، اینکه بتوانید عکس ها را در دوربین های دیجیتالی به سرعت ببینید نسبت به عکاسی در قدیم که باید فیلم را چاپ می کردند تا عکس را ببینند خیلی کمک بزرگی است. همچنین امروزه نسبت به قدیم منابع نوری بسیار بهتری برای این کار وجود دارد، چراغ قوه های LED گزینه بسیار خوبی برای این کار هستند. همچنین با وجود شبکه های اجتماعی و سایت های مخصوص عکاسی می توانید به سرعت عکس های خود را به اشتراک بگذارید و از نظرات بینندگان روحیه بگیرید. اینطور که به نظر می رسد هنوز در نقاشی با نور فضای زیادی برای پیشرفت و خاص بودن وجود دارد.

Power Up گرفته شده توسط Gareth Brooks

عکاسی با نور یک کار لذت بخش گروهی است. به دوستان خود یک منبع نوری بدهید، به فکر یک ایده نو و زیبا باشید و ایده خود را عملی کنید. حتی اگر عکس شما هم فوق العاده و شگفت انگیز نشود، باز هم یک تجربه جذاب و جالب خواهد بود.

خب، اگر برای شروع آماده اید، این چیز هایی است که احتیاج دارید:

دوربین بر روی مد عکاسی دستی

منبع نور (مانند چراغ قوه، مشعل یا هر وسیله نوری دیگر)

سه پایه و یک سطح صاف برای نصب آن

تاریکی

نور های LED، یک شاتر بیسیم که بتوانید با آن مدت زمان باز بودن شاتر را تنظیم کنید و یک فلاش بیسیم می توانند برای نقاشی بهتر کمک بزرگی به شما کنند، اما با امکانات ابتدایی هم می توانید کار را شروع کنید.

قدم های اولیه برای نقاشی با نور:

۱- منابع نوری، دوربین و سه پایه را به همراه داشته باشید.

۲- لباس تیره بپوشید و به اتاق تاریک بروید.

۳- سه پایه و دوربین را آماده کنید.

۴- تنظیمات دوربین را به صورت زیر تغییر دهید:

مد عکاسی : Manual

ISO: 100

دیافراگم: f/22

سرعت شاتر: ۵ ثانیه (بعداً می توانید این گزینه را تغییر دهید)

۵- عکاسی تأخیری دوربین را حداقل بر روی ۲ ثانیه قرار دهید، سپس رو به روی دوربین قرار بگیرید و نقاشی را شروع کنید.

۶- به عکسی که گرفته اید نگاه کنید، و با دقت، تغییراتی که باید انجام دهید را بررسی کنید و سپس عکس دیگری بگیرید.

۷- تکرار کنید، تکرار کنید، و باز هم تکرار کنید…

۸- ۵ تجربه نقاشی با نور که در ادامه به آنها اشاره می کنیم به شما کمک می کنند تا ایده های خوبی برای استفاده از این تکنیک بگیرید. سرعت شاتر را می توانید با توجه به کاری که می خواهید بکنید و زمانی که لازم دارید تغییر دهید.

۵ تجربه نقاشی با نور برای مبتدی ها:

۱

پرتره از خود ( Self Portrait) یا همان سلفی

Light Painting گرفته شده توسط Julia Lezgovko

با نقاشی کردن در اطراف خود شروع کنید. هر کاری می توانید بکنید، اما اگر می خواهید یک پرتره از خودتان بگیرید (سلفی – selfie) سعی کنید با نور شخصیت خود را نقاشی کنید، چیزی که شما را نشان دهد. اگر در این کار تازه وارد هستید، طبیعی است که خجالت بکشید. اما تا شما نخواهید هیچکس نمی تواند عکس های شما را ببیند، پس هر طور که بخواهید می توانید عکس بگیرید و اگر خواستید آن را به کسی نشان دهید.

مثال: خود را به صورت شیطان یا فرشته در بیاورید. در اطراف خود طراحی کنید، خطی در دور صورت خود بکشید یا خط هایی منحنی در پشت خود بکشید.

۲

بنویسید

Love @ Willunga گرفته شده توسط Bipphy Kath

گرافیتی به معنی «نوشته» است، پس ما به این سبک گرافیتی نوری می گوییم. اما برای این تجربه، شما نیازی به خرید اسپری های رنگی یا بیرون رفتن از خانه ندارید. تنها چیزی در تاریکی بنویسید. شما می توانید یک کلمه، یک متن، اسم خود یا یک جمله بنویسید. در نظر داشته باشید که چقدر می خواهید بنویسید و با توجه به طولانی بودن نوشته، سرعت شاتر را به اندازه مناسب انتخاب کنید.

مثال: از کلمه محبوب خود استفاده کنید، می توانید از اسم حیوان خانگی یا نوشته ای برای فرد محبوب خود برای این تجربه استفاده کنید.

۳

طراحی کنید

“No Light Painting… No party!” گرفته شده توسط Paolo Lombardi

چیزی جالب طراحی کنید، یک فرد، یک نشانه و یا یک حیوان را بکشید. شما این فرصت را دارید که بتوانید یک Pablo Picasso باشید.

مثال: یک ستاره بکشید، یک قلب، یک فیگور، حیوان خانگی خود، صورت خود، یک حشره یا از دیگر نقاشی های با نور الهام بگیرید.

۴

خط محیطی – نور اطراف جسمی

My Bike! گرفته شده توسط Khatawut J

یکی از اجسام مورد علاقه خود را انتخاب کنید و با نور روی محیط آن خطی بکشید. می توانید جسم مورد علاقه را به صورت ضد نور (سیلوئت) بگیرید و با نوری که در اطراف او می دهید آن را روشن کنید. می توانید هم خطوط صاف را امتحان کنید و هم خطوط منحنی. آیا می توانید با این خطوط نوری اطراف جسم، چیزی از آن جسم را به بیننده منتقل کنید؟

مثال: می توانید برای سوژه این عکس از مسواک، پیراهن مورد علاقه، عروسک یا هر جسمی که دوست ندارید آن را از دست بدهید استفاده کنید و چیزی از تخیل خود به عکس اضافه کنید.

۵

آبستره

Light Calligraphy “Lake Senezh” گرفته شده توسط Lightpaint.ru

وقت آن رسیده که هر کاری که دوست دارید را انجام دهید و اسم آن را «هنر» بگذارید J. نوردهی کوتاه را با حرکت سریع امتحان کنید یا سرعت شاتر را خیلی پایین بگذارید و بسیار آهسته حرکت کنید. تا جایی که می توانید از دوربین دور شوید، یا خیلی به آن نزدیک شوید. یک کلمه یا یک نقشی را در نظر بگیرید و سعی کنید آن را به بیننده نشان دهید.

کاری بسیار خلاقانه: از دوستان خود پرتره بسازید

Happy Campers گرفته شده توسط Darren Pearson

اگر خیلی فرد بلند همتی هستید، یک مورد دیگر هم برای شما داریم. از یک دوست، فامیل یا یک هم اتاقی بخواهید در اتاق تاریکی با شما همراه شود و یک پرتره از او نقاشی کنید.

اگر نیم ساعت وقت دارید، چرا همین الان نقاشی با نور را امتحان نکنید؟ وقتی این تکنیک را تجربه کردید برگردید و اینجا برای ما نظر بگذارید. حتی اگر یک نظر کوچک دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

م

منبع

برگرفته از: photodo

نظرات شما

  1. فاطمه جناب اصفهانی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴

    ممنون! خیلی استفاده کردم!

  2. amirhossein

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

    این سایت جز سایت های مورد علاقه ی منه و اونم به خاطر این هست که مطالبی با روش های متنوع عکاسی در اختبار کاربر هاش میزاره و خیلی جالب هست.من شخصاً خیلی حال کردم.

    1. amirhossein

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

      منظورم اختیار بود نه اختبار

    2. saman نویسنده

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      خوشحالیم که مطالب لنزک مورد توجه شما قرار گرفته و همراهی شما را داریم.

      تشکر که نظر می دهید.

      موفق باشید

  3. نرگس

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۳

    سایتتون فوق العادس من تازه شروع به عکاسی کردم از مطالبتون تا الان خیلی کمک گرفتم. ممنون


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *