پرتره خانوادگی در خانه – ترفندهای گرفتن عکس های مدرن خانوادگی با هزینه کم

گرفتن عکسهای خانوادگی در محیطی نا آشنا برای افراد، مانند آتلیه، می تواند افراد را نگران نشان دهد که جلوه خوبی به عکستان نمی دهد. با گرفتن عکسهای خانوادگی در داخل خانه به سوژه های خود احساس راحت بودن بدهید، و همچنین می توانید ژست های راحت تر و شاد تر و واقعی تری به مدل خود بدهید.

برای گرفتن این عکس پرتره خانوادگی، تصمیم گرفتیم از وسایل معمولی عکاسی استفاده کنیم و از استفاده وسایل گران قیمت و پیچیده استودیویی پرهیز کنیم. با استفاده از سه فلاش معمولی، استودیو نورپردازی خانگی خود را تشکیل دادیم.

دو تا از فلاش ها را بر روی پایه نصب کردیم و با استفاده از چتر نور نرم تری را روی سوژه ها داشتیم. سپس هر دو فلاش را در فاصله تقریبا ۲ متری از مدل قرار دادیم و به آن ها زاویه ۴۵ درجه دادیم، و فلاش را در حالت دستی (manual) تنظیم کردیم.

و فلاش سوم را بر روی دوربین نصب کردیم، جهت این فلاش را به سمت سقف گذاشتیم تا نور نرمی را با انعکاس نور این فلاش از طرف سقف داشته باشیم، و همچنین کاربرد دیگر آن این است که با روشن شدن این فلاش، دو فلاش دیگر نیز روشن می شوند.

وسایلی که از آنها استفاده کردیم

فلاش های اکسترنال

از ۳ فلاش نیکون (Speedlight)، یکی بر روی دوربین و دو تای دیگر بر روی پایه استفاده شده، اگر چه می توانید با استفاده از ۲ یا حتی یک فلاش هم عکس خوبی داشته باشید.

دو عدد پایه فلاش

داشتن دو پایه سبک و قابل حمل با ارتفاع مناسب می تواند خیلی در کار شما مفید باشد.

دو عدد چتر

یک چتر نقره ای که باعث می شود فضای زیادی را نور پخش کند، و یک چتر سفید روشن برای ایجاد نوری نرم استفاده شده است.

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره خانوادگی در خانه

برای اینکه بتوانید روی کادر بندی تمرکز کنید و بهترین کادر ها را ببندید سعی کنید میزان ISO، سرعت شاتر و باز بودن دریچه دیافراگم را ثابت بگذارید و به آن دست نزنید.

انتخاب لنز

با انتخاب لنزی مانند ۱۸-۱۰۵mm، می تواند هم کادری عریض و هم کادری بسته داشته باشید و دستتان باز خواهد بود.

ISO

ما میزان ISO را ۲۰۰ میگذاریم و دوربین را در حالت دستی تنظیم می کنیم تا بتوانیم سرعت شاتر و دیافراگم را خودمان تنظیم کنیم.

دیافراگم

میزان باز بودن دریچه دیافراگم را در f/5.6 قرار می دهیم، ما به عمق میدان زیاد احتیاجی نداریم، چرا که سوژه ها به هم و همچنین به عکاس نزدیک هستند.

سرعت شاتر

اگر سرعت شاتر را ۱/۱۲۵ تنظیم کنیم می توانیم به راحتی و با در دست گرفتن دوربین بدون ثبت شدن هیچ لرزشی عکاسی کنیم.

تعادل رنگ سفید – White balance

چون با فرمت Raw عکاسی می کنیم تعادل رنگ سفید را در حالت خودکار می گذاریم.

۵ نکته مفید در گرفتن پرتره های خانوادگی

۱

باتری اضافه

روشن شدن فلاش ها با ۱/۴ قدرت آن ها هم می تواند به راحتی باتری را خالی کند، پس همیشه تعدادی باتری اضافه همراه داشته باشید. همچنین هرچقدر باتری های فلاش ضعیف تر باشند بیشتر طول می کشد تا فلاش را شارژ کنند، بنابراین اگر باتری ها ضعیف شده باشند، نمی توان پشت سر هم عکاسی کرد و باید بین هر دو عکس مقداری صبر کرد.

۲

پس زمینه ساده

استفاده از یک پس زمینه ساده و تک رنگ مثل یک پارچه معمولی یا یک رو تختی باعث می شود تا چیزی در پیش زمینه یا پس زمینه کادر وجود نداشته باشد که حواس بیننده را پرت کند. استفاده از پس زمینه ای سیاه در این عکس به خوبی عمل کرده و تضاد خیلی خوبی با پیراهن صورتی و شلوار آبی مدل به وجود آورده است. پس زمینه سیاه برای پرتره های تک نفره بسیار مناسب است.

۳

بچه ها را سرگرم کنید

وقتی از کودکان عکاسی می کنید به خاطر داشته باشید که آن ها زود تر خسته می شوند. برای اینکه آنها را سرگرم کنید عکس هایی که از آنها گرفته اید را نشانشان دهید، بگذارید از LCD دوربینتان عکسهایشان را ببینند.

۴

ژست های مدل را تغییر دهید

عکاسی را خشک نکنید، به سوژه ها ژست های متنوع و گوناگون بدهید. نه فقط برای داشتن عکسهای متفاوت بلکه برای اینکه سوژه ها خسته نشوند و از عکاسی لذت ببرند.

۵

کادر را فشرده انتخاب کنید

از اینکه کادرهای فشرده انتخاب کنید، نترسید. حتی کلوزآپ چانه تا پیشانی، و محدود کردن عکس به قسمت مهم صورت سوژه. با استفاده لنز زومی مانند ۱۸-۱۰۵mm می توانید کادری عریض و هم بسته داشته باشید.

اصلاح عکس های پرتره خانوادگی

عکاس ما دو فلاش در دو طرف خودش و با زاویه ۴۵ درجه به سمت سوژه ها با فاصله تقریبا دو متری از سوژه ها قرار داده است. نزدیک تر بودن فلاش ها به سوژه ها می تواند باعث تخریب عکس شود.

عکس بالا با فلاش هایی بیش از حد نزدیک به سوژه ها گرفته شده است، اما به جای پاک کردن آن می خواستیم با استفاده از برنامه فوتوشاپ ویرایش خلاقانه ای را امتحان کنیم.

با استفاده از Levels و بالا بردن کنتراست تا حد ممکن از عکسی که بد نوردهی شده بود، عکسی خلاقانه ساختیم.

نظرات شما

  1. مهرداد

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳

    چقدر نور سخت و خشنه ، نور نرم تر و بهتر میتونست داشته باشه ، این صحبتم جدای از بحث آموزشی مفیدتون بودا و خطابم به عکاسه بود

    1. زند

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      تشکر از اینکه نظرتون رو مطرح نمودید. موفق باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *