آموزش عکاسی – تکنیک نقاشی با نور

نقاشی با نور ساده ترین راهی است که می توانید با آن عکسهای شبتان را از عکس معمولی به عکسی فوق العاده تبدیل کنید. اگر همیشه برای عکاسی از نور طبیعی استفاده می کردید، باید بدانید که استفاده از نور مجازی در تاریکی انعطاف زیادی دارد و می توانید خلاقیت زیادی در آن داشته باشید.

نکته جالب توجه این سبک سادگی آن است. نقاشی با نور به هیچ وسیله گران قیمتی احتیاج ندارد، شما فقط به یک دوربین، یک یا چند وسیله برای روشنایی و یک برنامه برای عکستان احتیاج دارید. اگر قصد دارید عکسی طبیعی بگیرید، بهتر است در هنگام روز سری به جایی که می خواهید از آن عکاسی کنید بزنید. به آنجا نگاهی بیندازید، تصمیم بگیرید که چه چیزهایی را می خواهید درون کادر خود داشته باشید، نور روی آنها چه تأثیری گذاشته و شما چطور می خواهید آن را نورپردازی کنید.

در هوای غبار آلود نقاشی با نور بهتر می شود، قبل از عکاسی به اینکه از کجا عکاسی کنید و به چه قسمتهایی و از کجا نور بدهید توجه کنید، و اگر به کمک احتیاج دارید از کسی بخواهید که نور دیگری را کنترل کند.

سنگهای ایستاده ، صخره ها و خرابه ها سوژه های خوبی برای این کار هستند، همچنین برجهای فانوس دریایی و دکل ها هم همینطور. سعی کنید با نور داخل یک غار را نقاشی کنید. یا نقاشی نور بر روی کلیسا ها و یا ساختمان های قدیمی… همه سوژه های خوبی برای اینکار هستند.

زمان تجربه

شما برای داشتن نوری مناسب باید سرعت شاتر را پایین بگذارید، و از این زمان می توانید برای نور دادن به سوژه هایتان استفاده کنید، سعی کنید در صورت امکان با استفاده از چند منبع نور از جهات مختلف به سوژه نور بدهید.

هم می توانید با یک مشعل این کار را انجام دهید و یا با یک فلاش، ولی با چراغ قوه نور جالب تری خواهید داشت. و یا سعی کنید از چند منبع نوری مختلف استفاده کنید. حتی می توانید از نورهایی با رنگهای مختلف استفاده کنید.

برای نقاشی با نور به چه وسایلی احتیاج دارید


دوربین

دوربین های SLR در ISO پایین نویز کمتری خواهند داشت. دوربین خود را در حالت دستی بگذارید و دیافراگمی باز مانند f/5.6 انتخاب کنید و ISO را ۸۰۰ و سرعت شاتر را ۳۰ ثانیه بگذارید، و با فرمت Raw عکس بگیرید.


لنز

لازم نیست لنز گران قیمت با دیافراگمی باز (مثل f/1.4 یا f/2.8) داشته باشید، با لنزی که دارید عکس بگیرید، فقط بهتر است لنزتان واید (عریض) باشد.


منبع نور

چراغ قوه قرمز و سفید داشته باشید، چراغ قوه قرمز به اندازه چراغ قوه سفید چشمتان را اذیت نمی کند و برای عکس های خلاقانه مناسبتر است. برای نورپردازی اجسام کوچک و بزرگ، چراغ قوه باریک و بزرگ هم داشته باشید.


باتری

مطمئن شوید که باتری های دوربین و چراغ قوه هایتان شارژ هستند، باتری ها در هوای سرد زودتر خالی می شوند، پس چند باتری اضافی به همراه داشته باشید.

نقاشی با نور در ۵ مرحله ساده


۱

فوکوس کنید

بعد از راه اندازی دوربین بر روی سوژه مورد نظرتان نور بیاندازید تا بتوانید روی آن فوکوس کنید. برای فوکوس بهتر از Live-View استفاده کنید.


۲

برای امتحان میزان نور عکس، یک عکس آزمایشی بگیرید

با مشخصات f/5.6، ISO800 و سرعت شاتر ۳۰ عکس بگیرید. اگر نور بیشتری احتیاج داشتید ISO را افزایش دهید. اگر نور کمتری احتیاج داشتید دریچه دیافراگمتان را ببندید، سرعت شاتر را کم نکنید.

۳

شروع به نقاشی کنید

حالا می توانید با چراغ قوه هایی که دارید، رنگ آمیزی تصویر را شروع کنید. سعی کنید از پشت دوربین نورپردازی نکنید، برای نتیجه بهتر از اطراف سوژه نور بدهید. اگر می توانید از رنگ ها و زوایای مختلف برای نورپردازی استفاده کنید.

۴

عکس بگیرید

وقتی از منابع نوری و شرایط نور دهی تان راضی بودید عکستان را بگیرید. دکمه شاتر را فشار دهید و تا زمانی که صدای بسته شدن شاتر را نشنیده اید نورپردازی کنید، حواستان باشد که نور همیشه در حال حرکت باشد، چرا که ثابت ماندن نور باعث داشتن نوری زیاد در یک نقطه خواهد شد.


۵

عکس نهایی را بررسی کنید

در نهایت عکسی که گرفته اید را بررسی کنید تا وضوح و فوکوس درستی داشته باشد. چراکه به دلیل هیجان زیاد نورپردازی ممکن است هنگام بررسی عکس ها به کیفیت آن ها دقت نکنید. هیستوگرام را هم چک کنید، می تواند به شما اطلاعات دقیقتری برای داشتن نور مناسب بدهد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *