نکاتی برای عکاسی اجسام بی جان

برای گرفتن عکس از سوژه های بی جان لازم نیست به مکان های عجیب و غریب بروید، حتی لازم نیست از خانه راحت خود نیز خارج شوید. در واقع حتی به استودیو عکاسی هم نیازی نخواهید داشت. عکاسی اجسام بی جان (still life photography) یکی از شاخه های عکاسی است که هر شخصی با هر امکاناتی می تواند در آن فعالیت کند. در ادامه این مطلب لنزک به نکاتی ساده پیرامون عکاسی اجسام بی جان خواهیم پرداخت.

Classic Still Life – Dried Spices گرفته شده توسط Zeder

در عکاسی اجسام بی جان به هیچ تجهیزات خاصی احتیاج ندارید. اما دقت به جزئیات و آماده سازی صحنه، امری لازم برای عکاسی در این شاخه است.

در ادامه به نکات ضروری برای بهتر شدن عکس های شما از سوژه های بی جان اشاره می کنیم:

۱- بر خلاف عکاسی قدیمی با فیلم، ما می توانیم بدون اینکه هیچ هزینه ای برایمان داشته باشد، هر چقدر می خواهیم عکس بگیریم. پس بهتر است عکس های زیادی بگیریم تا بهترین تراز سفیدی (WB) و تنظیمات نوردهی را پیدا کنیم.

۲- عکاسی از نزدیک جذاب و زیباست. به سوژه نزدیک شوید و کادر را پر کنید. با این کار در مرحله ویرایش عکس به کراپ (crop) کمتری احتیاج خواهید داشت، در نتیجه عکستان کیفیت و رزولوشن بیشتری خواهد داشت. اگر در لحظه عکاسی کادربندی خوبی داشته باشید، در مرحله ویرایش در زمان صرفه جویی خواهد شد.

Drops on Tour گرفته شده توسط Dietmar Chromik

3- منبع نور شما ترجیحاً باید در یکی از طرفین سوژه باشد. اگر نور را از رو به روی سوژه بتابانید عکس شما تخت دیده خواهد شد.

A Little Bowl of Summer گرفته شده توسط Tony Taffinder

4- چشمانتان را در جستجوی سوژه های جذاب باز نگه دارید. پارکینگ، باغچه، آشپزخانه و حمام را امتحان کنید. وقتی در ساحل قدم می زنید یا نزدیک دریا هستید ممکن است سوژه های خوبی برای عکاسی پیدا کنید. پس همیشه حواستان به اطراف خود باشد.

Consumed in B&W گرفته شده توسط Dietmar Chromik

5- برای جلوگیری از افتادن سایه سوژه روی پس زمینه، حواستان باشد که سوژه خیلی به پس زمینه نزدیک نباشد. گاهی اوقات با نورپردازی جداگانه پس زمینه می توانید نتیجه بهتری بگیرید.

۶- ژل های رنگی برای فلاش بگیرید، افکتی که ایجاد می کنند فوق العاده است.

۷- وسیله ای وجود دارد که برای عکاسی از اجسام بی جان الزامی می باشد، آن هم سه پایه است. واضح است که باید برایش هزینه کنید، اما تنها با استفاده از سه پایه است که می توانید عکس های بسیار واضح و شفافی بگیرید. زمانی که بخواهید با نور ضعیف محیط عکس بگیرید، با استفاده از سه پایه می توانید به راحتی برای نور بهتر عکس، سرعت شاتر را پایین بیاورید (استفاده از سه پایه برای جلوگیری از هر گونه لرزش هنگام نوردهی طولانی یا همان سرعت شاتر پایین).

۸- تحقیق کنید و از قبل برنامه ریزی کنید، مخصوصاً اگر قصد دارید بعداً عکس را در فتوشاپ ویرایش کنید، زیرا این کار روی کادربندی و نوردهی شما تاثیر می گذارد.

Stop for a Minute گرفته شده توسط Ivan Pena

9- هر کسی می تواند یک جعبه نور (Lightbox) ارزان قیمت درست کند. یک جعبه مقوایی سفید رنگ پیدا کنید و طرفین آن را برای جایگذاری منبع نور و دوربین ببرید و با دستمال کاغذی یا ورقه های نازک سفید رنگ بپوشانید. سوژه خود را داخل این جعبه نور بگذارید تا نور نرم و لطیف و سایه های کمی داشته باشید.

برای مطالعه مطلبی کامل تر در مورد ساخت جعبه نور برای عکاسی اجسام بی جان، به مطلب «آموزش ساخت استودیو عکاسی رومیزی» مراجعه نمایید.

به خاطر داشته باشید که تنها با کمی صرف زمان می توانید یک عکس معمولی را به عکس عالی تبدیل کنید. به عکس گرفن ادامه دهید، تجربه کسب کنید و با علاقه کار کنید. به زودی عکس هایی بسیار عالی از سوژه های بی جان خواهید گرفت.

م

منبع

برگرفته از: picturecorrect


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *