آیا ازدیافراگم بسته بجای فیلتر nd میشه استفاده کرد؟؟؟؟

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

با سلام یه سوال تکنیکی؟؟  با توجه به اینکه وقتی دیافراگم رو میبندیم / بخاطر اینکه نور کم میشه / سرعت عکاسی هم تو حالت av خود به خود کم میشه یعنی زمان بیشتری شاتر باز میمونه. در نتیجه عکسها سایه دار میشه.حالا میخواستم بدونم بدون استفاده از فیلتر آیا میشه از این روش برای عکاسی از رود خونه و آبشار استفاده کرد و آب رو بصورت حریر نشون داد؟؟؟ شدنیه این روش از لحاظ تکنیکی؟؟

9 پاسخ

چرا نشه؟ منتها سه تا مساله هست:
۱- اگه تا f22 هم بستیم و سرعت شاتر به اندازه کافی کند نشد چیکار کنیم؟
۲- بستن دیافراگم عمق میدان رو زیاد میکنه. آیا مد نظر شما هست همچین عمق میان زیادی؟
۳- بستن دیافراگم از f8 تا ۱۱ به بعد بر اثر diffraction، شارپنس عکس رو بشدت پایین میاره در حدی که اگه مجبور به استفاده از دیافراگم های خیلی بسته نیستید، تحت هیچ شرایطی نباید از f16 و امثالهم استفاده کنید.

#1

از جبران نوردهی (منفی) هم میشه کمک گرفت

#2

جبران نوردهی یا exposure compensation رو توی دوربین قرار دادن که در مدهای اتوماتیک و نیمه اتوماتیک (اولویت شاتر، اولویت دیافراگم) بر نوردهی کنترل بیشتری داشته باشید و عکس رو تاریک و روشن کنید بنا به صلاحدید خودتون. همونطور که میدونید نورسنج مایل هست که فضاهای تاریک و سیاه رو روشن کنه تا خاکستری ۱۸ درصد بشه و عکسهای با رنگ غالب سفید رو تاریک میکنه تا باز خاکستری ۱۸ درصد بشه، جبرانسازی تو این تصحیح این موارد کاربرد داره.
اگه همینطور که گفتن av، تو مد اولویت دیافراگم با جبران نوردهی کار کنید سرعت شاتر تغییر میکنه چون دیافراگم ثابت هست. با منفی کردن جبرانسازی، سرعت شاتر سریع تر میشه و دقیقا در جهت عکس هدفمون که کند کردن سرعت شاتر هست حرکت میکنیم. حتی اگه جبرانساز رو مثبت کنیم عکس over expose خواهد شد و به جای آب حریر مانند به عکسی سفید میرسیم.
 

#3

—–
اصولا  الزامی نیست دوربین حتما توی مد av باشه در واقع اینجا جاییه که ما نیاز داریم که روی سرعت شاتر کنترل داشته باشیم (تا بتونیم حرکت آب رو محو کنیم) و بهتره از مود S یا همون تقدم شاتر استفاده بشه
https://www.lenzak.com/%d8%b9%da%a9%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a2%d8%a8-%d8%ad%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%a2%d8%a8-%d8%b1%d8%a7-%d9%85%d8%ad%d9%88-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%da%a9%d9%86%db%8c%d8%af-%d9%88-%d8%a7%d9%86%d8%b9/
 
خودم همیشه ترجیح میدم از حالت دستی استفاده کنم (اگر عجله نداشته باشم) اوایل شبیه کابوس میمونه و سر در گمی زیادی داره و لی وقتی تسلط به وجود بیاد مثل رویاییه که به واقعیت بدل شده
 
اصلاح شد
 
 

#4

جناب جبرانسازی برای تصحیح نورسنجی یا metering دوربین هست، اصلا ارتباطی با فیلتر ND نداره. در مد M اصلا جبرانساز غیر فعال میشه! میتونید تست کنید… وقتی در مد M آزادید هر سرعت شاتر و عدد اف و ایزویی رو بصورت دلخواه وارد کنید، دیگه جبرانسازی چه معنی میتونه داشته باشه؟ به جای جبرانسازی میتونید طوری تنظیم کنید که دوربین بگه منفی یک گرفتی یا مثبت هفت دهم گرفتی، اما چیزی به اسم جبرانسازی در M نیست.
برای همچین نوع عکسهایی هم کار درستی میکنید که روی M میذارید.

#5

خیلی ممنون از راهنماییتون. حالا به عنوان شروع شما چه تنظیماتی رو پیشنهاد میکنین تا انجام بدم و به نتیجه نزدیک به فیلتر برسم؟؟؟
 

#6

دوست عزیز شما با هر روشی که بتونید زمان نوردهی رو افزایش بدید ولی عکستون اصطلاحا نسوزه و نور زیاد نبینه میتونید عکس با ثبت دنباله بگیرید استفاده از فیلتر کاهنده نور یا nd بهترین روشه چون اثرات مخربش روی عکس از همه کمتره و دستتون برای کنترل تصویر بازه حتی  اگر نخواید یک عکس با کیفیت بالا بگیرید استفاده از یک طلق دودی مثل عینک افتابی متناسب با دهانه لنز هم همین کار رو میکنه اما در مورد ثبت دنباله تنها با بستن دیاف من تنها تجربه تا حدی موفقم در این زمینه عکاسی در لحضات غروب و کم نور بوده اون هم در یک دره که نور خورشید به کمترین حدش میرسه در مورد تنظیمات هم من به شخصه مود دستی رو ترجیح میدم بسته ترین دیافی که میتونید استفاده کنید رو انتخاب کنید و بعد با کمترین ISO ممکن سرعت شاتر رو انتخاب کنید یا در مود اولویت دیاف خود دوربین این کار رو میکنه اگر اولویت سرعت رو انتخاب کردید باید کندترین سرعت شاتر رو که دوربین بهتون اجازه میده رو انتخاب کنید در همه حالت ها باید حواستون به نوردهی بیش از حد باشه در مرحله بعد یک عکس ازمایشی بگیرید و با توجه به اون تنظیمات رو تصطیح کنید

#7

من مخالف نظر دوستمون هستم که نوشتم که جبران ساز در مد دستی غیر فعال میشه. من همیشه رو ی مد دستی کار می کنم و جبران سازم هم فعال هست. 
در خصوص استفاده از تنظیمات دیفراگرام به جای فیلتر ND باید گفت که فیلتر ND خیلی راحتر و بهتر می باشد اما اگه در شرایط کم نور هستید (معمولا درون دره و یا زیر درختان و اندکی بعد از غروب خورشید) با بستن دیافراگم می تونید به اون شکلی که مد نظرتون هست عکاسی کنید اما همانطور که دوستان فرمودند باید مراقب diffraction باشید بهتره که عدد دیافراگم رو از ۱۶ بالاتر نبرید. اما اگه شرایط محیطی شما کمی با وضعیتی که نوشتم متفاوت باشه خیلی سخته بتونید  با تنظیمات دوربین به یک نتیجه خوب برسید اون زمان هست که فیلتر ND راهگشا می باشد. 

#8

حتی اگه غیر فعال هم نشه کاربردش این میشه که بجای منفی یک مثلا صفر نشون بده (با جبرانسازی +۱). واقعا کاربردی براش توی مد دستی نمیبینم! ترجیح میدم بدونم دارم یک استاپ منفی میگیرم تا این که یادم بره جبرانسازم صفر نیست و تمام عکس هام under expose (یا over expose) بشن.
توی نیکون سری ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ غیر فعال میشه و کلیدش میره برای دیافراگم (در مد دستی). سری ۷۰۰۰ به بالا نه، چون یک پیچ اضافی برای دیافراگم هست.

#9

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان