تفاوت میزان نوردهی لنزهای مختلف در دیافراگم یکسان و فاصله کانونی یکسان

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

با عرض سلام
آیا میزان نوردهی لنزهای مختلف با دیافراگم یکسان و فاصله کانونی یکسان و در کل شرایط نوری یکسان فرق میکند؟
به بیان دیگر آیا با یک دوربین در حالت تقدم دیافراگم با لنزهای مختلف ولی در دیافراگم یکسان و فاصله کانونی یکسان و در کل شرایط نوری یکسان با هر کدام از لنزها عکس گرفته شود سرعت شاتر فرقی میکند؟
ممنون از راهنماییتان
 
 

4 پاسخ

خیر، عدد دیافراگم هر لنز، نسبت کانونی اون لنز رو مشخص میکنه و از تقسیم فاصله کانونی بر قطر موثر دهانه لنز بدست میاد.
مثلا ۱۰۰÷۵۰ همواره برابر با ۱۴۰÷۷۰ هستش.

#1

یعنی به عنوان مثال دو لنز پرایم ۵۰ mm یکی از نوع pancake که قطر دهانه موثر کمی دارد و دیگری لنز معمولی که قطر دهانه موثر بیشتری دارد و روی یک دیافراگم یکسان تنظیم شده اند نوردهی یکسانی دارند
حالا یک سوال دیگه به وجود میاد اینکه مزیت لنز با قطر دهانه موثر بیشتر چیه چون هم بزرگتر ،سنگین تر و هم گرانتر هست؟
باز هم ممنون از راهنماییتان

#2

اگه منظورتون اینه که دو مدل مختلف ولی با مشخصات یکسان باشند، باید بگم بله گاهی اوقات با هم فرق میکنن. چون این عدد f یه جور نسبته نمیتونه مقدار نور عبوری رو دقیق نشون بده. برای همینه که که در لنزهای سینمایی بجای f از کمیت T استفاده میکنن که این عدد از مقدار محاسبه نوری که از لنز عبور میکنه بدست میاد.
البته اون اختلاف در f اونقدری نیست که بخوایم نگرا باشیم. مثلا من هیچ جا در برسی لنزها ندیدم که دو لنز مشابه رو از این لحاظ با هم مقایسه کنن.

#3

سلام
فکر کنم متوجه سوالتون شدم
به فرض مثال می خواید بدونید چرا ۸۵mm f1.8 با ۸۵mm f1.4 نیکون انقدر تفاوت قیمت فاهش دارند اونم سر یک سوم پله هر دو این لنزها  بزاریم f2 باید طبق محاسبات ریاضی یک اندازه نور دریافت کنند ولی یک مثاله هست که کمی توکیفیت تصویر تاثیر میزاره اونم اینه که کیفیت المانها ساخته شده و لایه های کوتینگی که روی سطح خارجی لنز پاشیده شده تا از ورود اشعه های نا مطلوب نور خورشید بکاهه و گرفتن خطاهای لنز مثل اعوجاج و جنس تیغه های بکاررفته و تعداد اونها و… تاثیراتی ژرف روی کیفیت می زاره و مقاوم بودن لنز در شرایط جوی هم یکی از موارد افزایش قیمت

#4

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان