فاصله کانونی دوربین

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

درود به شما
میخواستم ددونم فاصله کانونی دوربینها بر چه اساسی گفته میشه؟
آیا به نسبت سایز لنز این اندازه رو میگن یا معادل لنزهای ۳۵ میل میگن یا کلا ربطی به لنز نداره؟
من یه دوربین کانن اس ایکس ۵۰ دارم که فاصله کانونیش ۲۴٫۱۲۰۰ هست اما دوربین دیگم که پنتاکس ام ایکس ۱ هست رو تو تمام سایتها نوشته ۲۸٫۱۱۲ ولی روی خود دوربین زده ۶٫۲۴
۶٫۲۴ میشه یه لنز خیلی خیلی واید اما ۲۸؟
کدوم این اعداد درسته؟
ممنون میشم منو راهنمایی کنین
پاینده باشید

3 پاسخ

فاصله کانونی اساسش فاصله بین عدسی لنز تا کانون اون هست
این که این فاصله تغییر می کنه به خاطر اینکه دو عدسی در دوربین وجود داره و با عقب و جلو بردن اونها فاصله کانونی کم و زیاد میشه
زوم و چند برابر کردن هم اینطوریه که عدد بزرگتر رو تقسیم بر عدد کوچک تر می کنید
برای مثال ۱۸-۱۰۵ ۶ برابر می کنه
هرچه عدد بزرگتر باشه لنز خاصیت تله دارد

#1

این بحث یه کم پیچیده س، اما سعی می کنم اینجا ساده ش کنم:
یه مشخصات هست که روی خود لنز می نویسن. که به خود لنز مربوط می شه و به دوربین ربطی نداره.
اما وقتی صحبت از مقایسه  و مشخصات فنی دوربین ها باشه، دو تا مسئله پیش می آد:
۱- این که یک مرجع برای مقایسه داشته باشیم
۲- با توجه به اون مرجع مقایسه، دیگه فقط فاصله کانونی خود لنز مطرح نخواهد بود. بلکه ابعاد سنسور هم وارد بحث می شه. برای ثبت مشخصات فنی دوربین ها، مرجع مقایسه رو سنسوری با ابعاد ۲۴ در ۳۶ میلیمتر در نظر می گیرن. این ابعاد در واقع همون ابعاد فیلمهای ۳۵ میلیمتری در دوربین های آنالوگ است و از اون گرفته شده. دوربین دیجیتالی که دارای سنسوری به این ابعاد باشه، به دوربین تمام فریم (full-frame)معروفه.
در مشخصات فنی دوربین، فاصله کانونی لنزش رو بر اساس تصویری که روی سنسور تمام فریم ایجاد می کنه می سنجن. در این صورت مثلا وقتی فاصله کانونی یک لنز، روی خود لنز نوشته باشه ۶، و توی مشخصات فنی دوربینش نوسته باشه ۲۸، یعنی این که ابعاد سنسور دوربین از تمام فریم کوچکتره، و تصویری که این لنز ایجاد می کنه، معادل با تصویری است که یک لنز ۲۸ میلیمتری روی تمام فریم ایجاد می کنه.
در واقع ویژگی های واید و  تله ای هم که برای لنزها گفته می شه بر اساس همین مرجع مقایسه است. یعنی وقتی می گیم مثلا لنز ۱۴ میلیمتری اولتراواید حساب می شه، منظور لنز ۱۴ میلیمتری روی دوربین تمام فریمه. اگر بر فرض مثال این لنز رو روی دوربین های با ابعاد سنسور کوچکتر نصب می کردیم، در این صورت قسمت کوچکتری از تصویر فول فریم روی سنسور می افتاد (زاویه دید کوچکتر می شد)، و انگار که فاصله کانونی رو نسبت به تمام فریم افزایش دادیم. در این صورت فاصله کانونی معادل بیشتر از ۱۴ میلیمتر می شه. 

#2

سلام دوست عزیزم پیشنهاد میدم مقاله زیر رو بخونید مفید است
فاصله کانونی عکاسی

#3

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان