نصب لنز FX روی بدنه DX

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

سلام آیا روی دوربین Nikon D3400 که فرمت DX هست میشه لنز FX نصب کرد؟ و اگر میشه چه تغییراتی در عکس به وجود میاد؟

4 پاسخ

سلام
تمامی لنز های نیکون به تمای دورلین های dslr نیکون وصل میشه.البته باید به این نکته توجه داشت که بعضی از لنز ها موتور فوکوس داخل خودشون ندارن و اگر دوربین هم این موتور رو نداشته باشه(برای شما نداره) فوکوس به طور دستی باید انجام بگیره.
باقی تغییراتی که صورت میگیره این هست که ب دلیل اینکه دوربین کراپ سنسور کوچکتری داری نسبت به فول فریم،نوری که از لنز فول فریم وارد دوربین میشه بخوبی و کامل روی سنسور متمرکز نمیشه و در داخل بدنه دوربین پراکنده میشه..که با استفاده از لنز های dx نیکون مخصوص کراپ،نور کاملا روی سنسور متمرکز میشه و صرف نظر از کیفیت ساخت و کیفیت اوپتیک لنز ها،خروجی بهتری دارید.
در کل تفاوت ها زیاد نیستن.
اگر در اینده قصد خرید بدنه فول فریم دارید،خرید لنز های فول فریم سرمایه گزاری خوبیه!

#1

خوب بحث نصبش که حل شد اما در مورد تفاوت عکس ها من درست متوجه نشدم، الآن بگید دو لنز fx و dx با مشخصات یکسان رو اگر روی این دوربین نصب کنیم عکس های گرفته شده به طور دقیق چه تفاوتی خواهند داشت؟

#2

سلام 
شما اگر لنز fx رو روی بدنه با سنسور کراپ نصب کنید مثل d3400 چند استاپ نور و اف لنز رو از دست میدید مثلا اگر لنز با f۱.۸ تهیه کرده باشید روی بدنه با قطع dx حدود اف ۲ یا ۲.۵ رو خواهید داشت این به همون دلیلی که دوستمون فرمودند بخاطر تابش نور غیر متمرکز بر روی سنسور علاوه بر این d3400 متور فکوس داخلی نداره پس با توجه به اینکه لنزهای fx که ارزانتر هستند از فکوس لنز برخوردار نیستند مجبور به هزینه بیشتری خواهید بود فکر میکنم حدود یک چهارم تا یک پنجم قیمت لنز افزایش داشته باشه
در مورد عکس هم خلاصه چیزهایی که از دست میدید اینکه
۱:عبور کمتر نور بخاطر f بزرگتر
۲:عمق میدان بیشتر بازم بخاطر f بزرگتر
۳:فاصله کانونی بیشتر مثلا لنز ۵۵fx رو dx در حدود ۸۵ عکس برداری میکنه 
۴:قیمت بیشتر بخاطر عدم موتور فکوس در مدل های عادی 
درمقابل چون لنزهای dx روی بدنه های fx دوربین فول فریم رو به کراپ تبدیل میکنه همانطور که دوستمون فرمودند اگر در اینده  قصد خرید دوربین فول فریم دارید کاملا به صرفه است که لنز fx خریداری کنید .
از طرفی در بعضی سایتهای تست لنز و دوربین ، من روی دوربین d3300 که نزدیک به مدل شماست دیدم لنز ۵۵mm fx کیفیت بهتری نسبت به همین لنز در قطع dx داشت و باتوجه به ازمایشات اون سایت کیفیت عکسها بهتر بود 
ادرس سایت خاطرم نیست فکر میکنم تو یکی از مطالب همین سایت معرفی شده بود 
 
 

#3

خوب پاسخ دقیق و خلاصه این سوال رو خودم پیدا کردم.
دو لنز FX و DX با مشخصات یکسان اگر روی بدنه DX نصب شوند تصاویر یکسانی ارائه میدهند و در زاویه دید و فکوس هیچ تغییری به وجود نمی آید. اما لنز FX به دلیل کیفیت ساخت بالاتر از لحاظ دینامیکی تصویر بهتری ارائه میدهد.

#4

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان