نورپردازی پرتره محیط بیرون

اگر مایلید تا از پاسخ ها به این پرسش از طریق ایمیل مطلع شوید، آن را دنبال یا Follow نمایید. لطفا جواب خود را در قسمت «به این سوال پاسخ دهید» بنویسید (تا کاربران دیگر بتوانند به آن امتیاز دهند).

سلام خدمت دوستان عزیز 
من عکاسی پرتره فضای باز را می خواستم شروع کنم، برای این کار به دونبال خرید تجهیزات نورپردازی هستم اما سوالات مختلفی برای من ایجاد شده که اگر دوستان زحمت بکشن من رو راهنمایی کنن ممنون می شم ابتدا اینکه با توجه به زمینه فعالیت فلش های اکسترنال بهتر است یا فلش های استدیویی قابل حمل؟ دوم اینکه چه برندی رو دوستان توصیه می کنن و در آخر اینکه آیا در استروب ها نیاز هست که رادیوفلش بصورت جداگانه خریداری شود و یا در اکسترنال ها در زمان استفاده آنها بجز روی دوربین بایستی رادیو فلش خریداری شود؟ 

9 پاسخ

اصلا نیازی به استروب ندارید! با دو اسپیدلایت مشکل شما حل میشه!

#

سلام
برای عکاسی پرتره در فضای باز  به دلیل وجود نور های غیر قابل کنترل از جانب شما چون نور خورشید یا بازتاب های محیطی ، شما به یک نور بسیار قوی نیاز دارید تا همه چیز را تحت کنترل خودتان در بیارید  پس بهترین گزینه یک فلاش پرتابل هست تا  اسپید لایت  ، فلاش های پرتابل استروب  خود به چند شاخه مختلف از نظر قابلیت  وزن  و برند  تقسیم میشوند مهمترین مزیت های فلاش های پرتابل یک: قابلیت TTL  دو:نوع باطری     سه: وزن  ۴: رادیو ریموت   و در نهایت برند می باشد.  برند های بازار  ایران خود به سه دسته  اساسی  ۱ . اروپایی  ۲٫چینی  ۳٫ کره ایی و ژاپنی   تقسیم می شوند.  برند های اروپایی چون براون کالر   پروفتو  بونز و.. از نظر کیفیت بسیار عالی ولی از نظر قیمت بسیار سرسام آور هستند ( حدودا در بازه ۵ تا ۱۸ میلیون تومان).برند های مطرح چینی عبارتند از نایس فتو و جینبی وبرندی که جدیدا  با مدل triopo f3-500   مطرح شده این فلاش ساخت کمپانی هنگ کنگی (چینی) Oubao هست و با قابلیت سینک ۱/۸۰۰۰ و TTL  و همچنین باطری لیتیومی از بهترین انتخاب ها در بازار فعلی ایران می باشد . قیمت بسیار مناسب  و گارانتی یکساله تعویض این مدل را جزو اقتصادی ترین و معقول ترین انتخاب ها قرار داده…در زیر می تونید فیلمی را از آپارات مشاهده کنید که قابلیت های کلیدی این فلاش را توضیح داده . با تشکر TKADAK.COM
مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید 
 

#1

خیلی ممنون از پاسخ دقیق و کاملتون فقط دو سوال برام پیش آمد اول اینکه چند ژول برای محیط بیرونی نیاز است و دوم اینکه این برند که فرمودید خودش رادیوفلش داره یا نه آیا نیاز است که جداگانه خریداری بشه. ممنون 

#2

سلام
حداقل ۵۰۰  ژول مناسبه – بله به همراه رادیو ریموت   ارائه  میشه …. نیاز به خرید  نیست حتما  فیلم مشاهده کنید .
مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید 

#3

واقعا ممنون از راهنمایتون 

#4

دوست گرامی جناب Reza_EB  ممنون از راهنمایی شما اما می خواستم بدونم آیا شما شخصا از دو اسپیدلایت استفاده کردید؟ در چه شرایطی نوری معمولا استفاده می کنید؟ چه مدل اسپیدلایت استفاده می کنید و اینکه اگه بتونم چندعدد از عکس های شما رو ببینم خیلی خوشحالم می کنید. در اصل من هنوز بین استروب و اسپید لایت در اما و اگر هستم. سپاس 
 

#5

سلام عزیز،
بودجه تون رو مشخص نکردید و همچنین دوربینتون.
این دوست عزیزمون ADAK مشخصا فروشگاه دارن و راهنماییشون با این که اشتباه نیست اما تبلیغات هست.
به چند تا چیز در خرید لوازم نورپردازی دقت کنید:
high speed sync: اگه دقت کرده باشید هنگام استفاده از فلش سرعت شاتر دوربینتون از یه حدی فراتر نمیره، که معمولا ۱/۲۰۰ یا ۱/۲۵۰ ثانیه هست. به این سرعت میگن سرعت سینک فلش که محدودیت دوربین ها بعلت ساختار خاص شاترشون هست. حالا فرض کنید که بیرون باشید و بخواید با دیافراگم باز حدودا از f1.8 تا f3.5 برای عمق میدان کمی که بهتون میدن در پرتره استفاده کنید. با محدودیت سرعت شاتر ۱/۲۰۰ چکار میکنید؟ میدونید که سرعت شاتر مثلا حدود ۱/۸۰۰ ثانیه نیاز هست که معمولا در نور روز هایلایت های بک گراند از دست نرن (اصولا پرتره فضای باز رو بخاطر محیط و بک گراندش میپسندید) پس سرعت ۱/۲۰۰ ثانیه اصولا هایلایت های از دست رفته به شما میده، مگه این که قید عمق میدان کم رو بزنید و از f8 استفاده کنید مثلا. اما سازنده های دوربین این مشکل رو تا حدی حل کردن و به دوربینشون قابلیتی رو اضافه کردن (من چون نیکون دارم اصطلاحاتم نیکونی هست، و نیکون ها سری زیر ۷۰۰۰ این قابلیت رو ندارن) که بهش میگن High Speed Sync یا سینک سرعت بالا. با روشن کردن سینک سرعت بالا در منوی دوربین محدودیت سرعت شاتر دوربینتون برداشته میشه و شما تا ۱/۴۰۰۰ یا ۱/۸۰۰۰ میتونید سرعت شاتر رو بالا ببرید اما با یک ایراد: قدرت فلش افت خواهد کرد و هر چقدر سرعت فلش رو ببرید بالاتر این افت شدیدتر میشه.
اسپید لایت های کنون و نیکون مدل های متوسط به بالا از سینک سرعت بالا پشتیبانی میکنند. (نیکون: SB-700، SB-900، SB-910، SB-5000) توجه کنید که بدنه دوربینتون هم باید از این قابلیت پشتیبانی کنه. استروب هایی هم هستند که در سال های اخیر ساخته شدن (باتری دار) که از سینک سرعت بالا پشتیبانی میکنند اما حواستون باشه: بهترینشون پروفوتو هست با قیمت نجومی مثل Profoto B1 که از توان مالی بسیاری از عکاسان جز حرفه ای ها خارجه. برندهای چینی هم چند مدلی ساختن که سینک سرعت بالا دارن (البته میگن که دارن راست و دروغ پای خودشون) که با خواندن کاتالوگ مدل مورد نظر شما و جستجو در اینترنت میتونید پی ببرید. این از سینک سرعت بالا.
حالا بحث اندازه و وزن! معمولا کسانی از استروب در محیط خارجی استفاده میکنن که تیم هستن یا حداقل دو نفر. چون حمل و برپاییشون داستان داره و یه جورایی اعصاب شما رو بهم میریزه اگه بخواید تمام کارها رو انجام بدید. فراموش نکنید که اسپیدلایت توی کیف دوربینتون جا میگیره اما استروب نه و کیف جداگونه بزرگ میخواد.
بحث بعدی اینه که انتخاب وسایل نورپردازی، امری هست که با علم کامل و با توجه به بودجه، شرایط، امکانات، سبک و غیره باید انتخاب بشه. شما میخواید عکاسی پرتره محیطی بکنید قبول. اما آیا میخواید سر ظهر این کار رو بکنید؟! برای چه چیزی باید به خورشید تابان ساعت ۱۱ تا ۲ ظهر غلبه کنید؟ تو این شرایط بهتر نیست به یک رفلکتور فکر کنید (که البته نور شدیدی روی چهره میندازه)؟ آیا نباید تا ساعت ۴ بعد از ظهر صبر کنید و عکاسی رو عصر انجام بدید؟ تازه در هر شرایط و ساعتی هم بهتره که سوژه شما توی سایه باشه تا شما نور مورد نظر رو روی چهره ش بسازید. اکثریت عکاس ها از نور شدید روز اجتناب میکنند و تا عصر منتظر میمونن چون هم سایه ها سافت تر و مایل تر هستن، هم رنگ نور گرمتر و هم نور شدت ظهر رو نداره.
آیا به خرج باتری استروب های باتری دار فکر کردید؟ فکر نمیکنم قیمت باتری این فلش ها زیر ۸۰۰ هزار تومان یا شاید ۵۰۰ هزار تومان باشه. برای کار جدی و حرفه ای شما باید چند باتری همراه داشته باشید.
استروب های ارزون قیمت به اسم تمام قابلیت ها رو دارن اما بیشترشون با کیفیت پایین، کلوین متغیر و مجهول، سینک سرعت بالای غیر واقعی (خط سیاه توی عکس میفته)، تنظیم قدرت غیر دقیق، باتری های ضعیف، عمر کم و ارزش فروش دوباره پایین دست به گریبان هستند.
بهتره که فلش استروب TTL هم باشه. TTL، شدت نور فلش رو بصورت اتوماتیک تنظیم میکنه (در این مورد اگه خواستید بیشتر توضیح میدم).
مساله مهم که نباید فراموش شه همون قدرت استروب هست (به ژول) که صد البته نیازی به گوشزد نداره چون اولی سوالی که همه میپرسن اینه که چند ژول باشه؟ همون ۳۰۰ تا ۵۰۰ ژول برای استروب های پرتابل کافی هست.
حتی در شدیدترین نور خورشید میتونید با برداشتن شکل دهنده نور از روی اسپیدلایت (سافت باکس مثلا) و نزدیک کردنش به سوژه تا حد زیادی به نور خورشید غلبه کنید. اسپیدلایت ها رو میتونید روی دوربین هم سوار کنید و در محیط های سربسته با استفاده از تکنیک bounce و TTL خیلی راحت به عکاسی بپردازید که استروب به هیچ عنوان این امکان رو در اختیار شما نمیذاره.
در چند مورد که استروب سرتر هست از اسپیدلایت: ۱- قدرت. ۲- سریع تر خازن هاش شارژ میشن و حرارت مساله مهمی نیست براش. ۳- لامپ مدلینگ که برای استودیو کاربرد داره نه محیط بیرون.
از به اشتراک گذاشتن عکس های خودم معذورم چون عکس های پرتره رو رو اینترنت نمیذارم. دوربینم D7200 و دوتا فلش SB-910 و SB-700 دارم (و شکل دهنده های نور متعدد)(با یه لنز ۸۵ f1.8 غوغا میکنه). با دو تا اسپید لایت خیلی کارها میشه کرد که انقدر زیادن نمیشه تو یه لیست جا شن! اما چند موردش در محیط خارجی:
۱- اگه دوتاشو تو براکت بذاری قدرت خیلی بالایی بهت میدن (برای نور یک جهته).
۲- از یکیش میتونی به عنوان نور اصلی استفاده کنی و دیگرو رو پشت بذاری و rim light یا kicker بوجود بیاری.
۳- میتونی با یکیش flare نور خورشید رو شبیه سازی کنی! (با فیلتر نارنجی). و…
چیزای دیگه ام میخواستم بگم که دیگه داره طولانی میشه پس فعلا خدانگهدار! حتما با افراد زیاد مشورت کن و مهمترین چیز این که از توی اینترنت مطالب گوناگون پیدا کن و بخون اون موقع تصمیم بگیر.
 

#6

سلام دوست گرامی Reza_EB از خواندن جوابهای شما بینهایت لذت بردم، دقیق و ظریف و دقیقا همون نکاتی رو که من بعد از مطالعاتی که توی اینترنت داشتم برام ایجاد شده بود رو پاسخ دادید. من در این ضمینه بی مطالعه نبودم از سایت های خارجی تا داخلی اما تفاوت های ذکر شده من رو به یک تصمیم نهایی هدایت نمی کرد و من بلا تکلیف موندم، از افراد مطلع و با تجربه که سوال می کردم هر کس یه پاسخ می داد که این هم مسلما به ضمینه فعالیت اون فرد بر می گرده مسلما اگه من می خواستم استدیو داشته باشم باید بی خیال اکسترنال ها بشم. دقیقا زمانی که اشاره به عکاسی برای غلبه بر نور خورشید در ظهر کردید این دقیقا موضوعی بود که در ذهن من بود و بهش فکر می کردم و می گفتم برای عکاسی در صبح یا غروب نیازی به توان بالای فلش نیست. دوربین من کانن ۷۰۰D هست که ظاهرا قابلیت سنکرون سریع رو داره توی دفترچه اش دیدم (خیلی سریع نگاه انداختم) فقط اینکه یه سوال دیگه برام باقی مونده اینکه چه برندی؟ آیا برندی مانند nissin مدل ۸۶۶II می تونه گزینه خوبی باشه فلش های نایسین با توجه به اینکه ژاپنی هستند و اینکه قیمت مناسبیی دارند در صورتی که کارایی خوبی داشته باشند می تونه گزینه خوبی باشه. البته فرمودید که بودجه من چقدر هست من بیشتر دونبال این هستم که فلشی متناسب با نیازم رو بگیرم اما مسلما بودجه هم مهم است اما من به شخصه دوست ندارم امروز چیز ارزونی بخرم که فردا بدردم نخوره و ترجیح می دم صبر می کنم تا یکی دو ماه آینده بتونم خرید کنم.به نظر شما آیا از اسپیدلایت کانن خرید کنم یا اینکه نایسین گزینه مطرح و خوبی هست؟ خیلی خیلی ممنون از شما از وقتی که گذاشتید و پاسخ کاملی که ارائه دادید. مرسی

#7

با سلام خدمت  دوستان   Reza_EB    و amirehsan
دوست عزیز  برای یک فروشگاه از نظر فروش اسپیدلایت  یا استروب پرتابل  تفاوتی ندارد. ولی مقایسه این  دو مورد با پارامتر های بسیار نور کاری بس دشوار است .  هر کدام از موارد فوق مزیت ها و معایب بسیاری نسبت به هم دارند  ولی به گمان من  هزینه برای استروب پرتابل منطقی تر و در طول زمان  به صرفه تر است و  با توجه به اینکه اکثر فلاش های پرتابل قابلیت استفاده بدون باطری و با برق  شهر را دارند  می توان از این فلاش به عنوان نور اصلی در  آتلیه نیز استفاده کرد  در هر حال  تنوع و قیمت تجهیزات جانبی برای استروب های استدیویی  بسیار است  و از این رو برتری دیگری نیز دارند  ولی یک شخص  تا زمانی که نتیجه کار را با هر دو نور نبیند  گرفتن تصمیم درست بسیار  سخت خواهد بود و به نظر می رسه  گرفتن این تجهیزات از دوستان و تست کردنش کار سختی نباشه.
با تشکر          TKADAK.COM

#8

لطفا وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید پاسخ بدهید

سوالات مرتبط

دنبال کنندگان