آموزش ۶ نکته مهم ترکیب بندی در عکاسی منظره

خطوط مورب، قانون یک سوم، جزئیات پیش زمینه، اشکال هندسی و کادربندی تصاویرتان قوانین و تکنیک های ترکیب بندی ای هستند که در این آموزش ترکیب بندی در عکاسی منظره به آن ها خواهیم پرداخت. ما همچنین در مورد شکستن قوانین صحبت می کنیم. این آموزش عکاسی لنزک تنها یک هدف دارد: بهبود عکس های منظره شما. لطفا به لینک هایی که برای آموزش بیشتر شما عزیزان قرار داده ایم توجه داشته باشید و امیدواریم نکات ترکیب بندی تازه ای بیاموزید.

عکاسی از مناظر لذت زیادی دارد؛ از بودن در فضای باز گرفته، تا تنفس در هوای تازه و دیدن نماهای جذاب در حین ثبت زیبایی طبیعت اطرافتان.

گرفتن عکس های منظره خوب از چیزی که ممکن است فکر کنید چالش برانگیزتر و سخت تر است. مردم مدام به من می گویند که وقتی بعد از ثبت مناظر به خانه برمی گردند، اغلب از نتایج ناامید می شوند. بخشی از آن ممکن است به خاطر سوژه، آب و هوا، عکاس، یا به احتمال زیاد ترکیب بندی باشد. برای کمک به بهبود ترکیب بندی های شما، در اینجا ۶ نکته مهم مطرح کردیم که خوب است دفعه بعد که با دوربین خود برای عکاسی از مناظر بیرون می روید، آنها را در نظر داشته باشید.

۱

خطوط مورب

اول از همه، خوب است که کلمه «ترکیب بندی» را مد نظر داشته باشید. ترکیب بندی به «ماهیت اجزاء یا عناصر یک چیز» اشاره دارد، مانند محتویاتی که یک تصویر را تشکیل می دهند. در زمینه عکاسی، نظریه ها و عوامل زیادی وجود دارند که یک ترکیب بندی خوب را تشکیل می دهند. یک عنصر مهم خطوط مورب است.

خطوط مورب می توانند یک ابزار مفید برای استفاده در تصاویر شما باشند. به دقت در نظر بگیرید که چطور می توانید از خطوط مورب در تصاویر خود استفاده کنید.

یک راه اثبات شده این است که نگاه بیننده را در میان کادر در امتداد یک خط مورب هدایت کنید. این خطوط می توانند از چپ به راست یا از راست به چپ باشند. آنها می توانند کمی افقی یا عمودی بوده و می توانند منحصر به فرد باشند یا در کل تصویر تکرار شوند.

خطوط مورب هدایتگر می توانند راهی عالی برای اشاره طبیعی به سمت یک بخش جالب منظره شما باشند، مانند ردیف گل هایی که نگاه بیننده را به سمت یک درخت یا یک ساختمان هدایت می کنند.

بیشتر بیاموزید: آموزش استفاده از نقش و مفهوم انواع خطوط در عکاسی

۲

اَشکال هندسی

در مورد اَشکال و الگو ها، هیچ قانون سخت و سریعی برای این که همه چیز به خوبی با هم متناسب باشد وجود ندارد. در حین دیدن منظره به صورت کلی، از این که چه نوع اَشکال هندسی را می خواهید در کادر خود بگنجانید آگاه باشید. ممکن است به دنبال اَشکالی بگردید که یکدیگر را تکمیل می کنند یا با هم متضاد هستند. رابطه آنها و این که چطور ممکن است با هم مورد استفاده قرار گیرند تا به تصویر شما تعادل ببخشند را در نظر بگیرید.

بیشتر بیاموزید: زیبایی هندسه و تقارن برای بهبود ترکیب بندی عکاسی شما

۳

قانون یک سوم

آیا تا به حال تصاویر منظره ای گرفته اید که از آنها راضی نباشید و ندانید که چرا اینطور است؟ خب، یک دلیل آن می تواند مربوط به قانون یک سوم باشد. قانون یک سوم یک تکنیک ضروری است که می تواند برای بهبود ترکیب بندی و هارمونی عکس های منظره شما استفاده شود. در واقع، این قانون شامل تقسیم تصویر شما به سه قسمت با استفاده از ۲ خط افقی و ۲ خط عمودی است. ایده این است که المان های مهم صحنه خود را در امتداد آن خطوط یا در نقطه تقاطع آنها قرار دهید.

در عکس های منظره خود، سعی کنید خط افق را در یک سوم پایین و یک سوم بالای تصویر قرار دهید و ببینید کدام یک از آنها ترکیب بندی بهتری به شما می دهد. همچنین می توانید یک شیء جالب مانند یک درخت را در جایی که خطوط با هم برخورد می کنند قرار دهید. این کار یک نقطه کانونی طبیعی برای صحنه به شما می دهد.

بیشتر بیاموزید: قانون یک سوم

لنزک: قانون یک سوم، تنها یکی از قوانین یا راهنما های بهبود ترکیب بندی است، در مقاله «۲۰ تکنیک ترکیب بندی در عکاسی» با قوانین و تکنیک های ترکیب بندی بیشتری آشنا می شوید. همچنین ما در مطلب «۱۰ مقاله برتر آموزش ترکیب بندی عکاسی» بهترین آموزش های ترکیب بندی سایت را برای شما عزیزان گلچین کرده ایم.

خطوط قانون یک سوم

۴

کادربندی تصاویر

این که شما چطور عکس های منظره خود را کادربندی کنید، می تواند تفاوت بین یک عکس خوب و یک عکس عالی را به وجود آورد. هنگام کادربندی (Framing) عکس های خود، یک تصویر بصری موثر ایجاد کنید که به همان شیوه ای که در نظر دارید با بیننده ارتباط برقرار کند. از برگ ها یا شاخه های آویزان می توانید برای ایجاد یک کادر طبیعی برای شکل دادن به تصویرتان استفاده کنید. این کار به تاکید بر سوژه و پنهان کردن المان های ناخواسته در صحنه کمک می کند.

بیشتر بیاموزید: نکات آموزشی عکاسی با کادربندی طبیعی

۵

المان های پیش زمینه

المان های پیش زمینه می توانند پویایی بیشتری به تصاویر منظره شما ببخشند. قرار دادن ویژگی هایی در پیش زمینه می تواند یک حس فاصله دوردست به عکس شما بدهد. به عنوان مثال، یک سنگ، چند گل، یا برف المان های جداگانه ای هستند که می توان برای ایجاد مقیاس از آنها استفاده کرد.

یک سوژه جالب برای نشان دادن در قسمت پایین کادر خود پیدا کنید و ببینید این کار چطور ترکیب بندی تصاویر منظره شما را تغییر می دهد.

۶

قوانین را بشکنید

احساس نکنید که مجبورید به قوانین ترکیب بندی مطرح شده در بالا بچسبید. مانند تمام قوانین، اینها نیز همیشه بهترین نتیجه را به شما نمی دهند و می توانید آنها را بشکنید. گاهی اوقات قرار دادن خط افق در امتداد مرکز کادر می تواند عکس بسیار چشمگیرتری ایجاد کند. علاوه بر این، شما حتی می توانید سوژه اصلی خود را در مرکز کادر قرار دهید. از امتحان کردن ترکیب بندی های متفاوت نترسید و آزمایش کنید تا ببینید کدام یک از آنها بهتر به نظر می رسد.

بیشتر بیاموزید: شکستن قوانین ترکیب بندی قدیمی ممکن نیست، مگر با قوانین جدید و پیشرفته تر

الف

ترکیب بندی در عکاسی منظره – آموزش های بیشتر

اگر شما هم از نکات مطرح شده در این آموزش عکاسی لنزک لذت برده باشید، احتمالا مایلید یک یا چند مقاله خوب دیگر مطالعه نمایید. این هم از چند مطلب پیشنهادی برای شما:

آموزش گام به گام: ایده های ترکیب بندی در عکاسی منظره

آموزش یک تکنیک ترکیب بندی غیر معمول در عکاسی برای بهبود عکس های شما

آموزش نکات عکاسی منظره با تحلیل آثار مکس رایو (ویدیو)

یک راه آسان برای ترکیب بندی عکس های منظره در شب

آموزش ترکیب بندی و عکاسی منظره مینیمالیستی

چگونه در عکاسی از هر سوژه یا منظره ای بهترین نتیجه را بگیریم

ن

نتیجه گیری

اگرچه شما می توانید قوانین را بشکنید، اما یادگیری موثر قوانین ترکیب بندی قبل از این که سعی کنید آنها را بشکنید، ارزشمند است. این قوانین در وهله اول مطرح شده اند تا عکس های شما را بهتر کنند، بنابراین به یاد داشته باشید که از آنها به خوبی استفاده کنید. خطوط مورب، قانون یک سوم، جزئیات پیش زمینه، و کادربندی تصاویرتان همه می توانند برای ارتقاء کیفیت عکس های منظره شما مورد استفاده قرار گیرند.

اکنون به شما بستگی دارد که این نکات را در عکس های خود به کار ببرید! لطفا تصاویری که می گیرید و هرگونه نظری که دارید را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: جرمی فلینت (Jeremy Flint)

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸

    سلام.
    قانون ششم از همه قوانین ترکیب بندی بهتره.
    سپاس فراوان…

    1. سامان نویسنده

      ۱۹ تیر ۱۳۹۸

      درود فراوان

      سپاس از بازخورد ارزشمندتان و همراهی تان با سایت خودتان

      بودن شما در کنارمان انرژی مثبت خاصی به ما می دهد

      برایتان بهترین ها را آرزومندم جناب پیرنیا


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *