اهمیت پس زمینه در ترکیب بندی عکاسی

امروز در مورد اهمیت پس زمینه (background) در ترکیب بندی عکاسی صحبت خواهم کرد که با چند نمونه از عکس هایی که خودم گرفتم نشان داده شده است. من عکاسی را با ترتیب کاملا مشخصی آموختم، من ژانرهای مختلف عکاسی شهری را امتحان کردم: عکاسی گرافیتی > عکاسی منظره شهری > عکاسی خیابانی. به همین دلیل زود فهمیدم که پس زمینه یک عکس واقعا چقدر مهم است، اجازه دهید در ادامه توضیح دهم.

من حدود سال ۲۰۰۶ زمانی که علاقه شدید به گرافیتی داشتم، عکاسی را شروع کردم. من مثل یک علاقه مند به عکاسی از قطار ها بودم که به جای عکس گرفتن از قطارها، به دنبال هنر گرافیتی جدید در اطراف لندن بودم که به سرعت همان لوکوموتیو گریزان، ناپدید شده یا از بین می رفتند.

من باید آنها را پیدا می کردم.

بعد از مدتی که منحصرا از گرافیتی عکس گرفتم، خودِ عکاسی به علاقه من تبدیل شد. من متوجه شدم که گرافیتی را به دلیل نحوه قرارگیری آن در محیط اطرافش دوست دارم.

بنابراین تصمیم گرفتم با یک گام به عقب عکاسی خود را بهبود بخشم، تا گرافیتی فقط بخشی از عکس را در برگیرد. این کار حس بهتر و منطقی تری داشت.

کلاس های آنلاین لنزک

آیا شما هم به فکر بهبود عکاسی خود هستید؟ کلاس های آنلاین لنزک (به صورت وبینار زنده) به تازگی شروع شده اند و می توانید در اولین کلاس یعنی «دوره جامع ترکیب بندی» شرکت کنید. این دوره برای لنزکی هایی که با موبایل عکس می گیرند یا دوربین های کامپکت هم خیلی مناسب هست چراکه به نوع دوربین بستگی ندارد. همچنین این دوره، فشرده و از مبتدی تا پیشرفته است.

«تا اینجا استقبال عالی بوده، پس تا ظرفیت کلاس تکمیل نشده، شما هم ثبت نام و صندلی مجازی خودتونو رزرو کنید 🙂 »

لینک دوره:

Lenzak.com/webinar/1



ابرها می توانند پس زمینه های جالبی ایجاد کنند.

من مدتی این کار را انجام دادم و طبیعتا شروع به جستجو برای انواع دیگر پس زمینه های تاثیرگذار، و نه فقط گرافیتی (یا آسمان)، مانند خطوط کرکره فروشگاه ها، دیوارهای رنگی، و بافت های دیگر مانند بتن معمولی در محیط شهر، برای عکاسی شهری خود کردم.

علاقه من از گرافیتی به عکاسی تغییر کرده بود.

چند نفر از شما چنین تجربه ای داشته اید؟ شما با عکاسی از آنچه که دوست دارید شروع می کنید: گرافیتی، ماشین ها، نوزادان، گل ها، حشرات… و قبل از این که بفهمید به یک عکاس متخصص در آن زمینه تبدیل می شوید.

مرحله سوم پیشرفت من در عکاسی زمانی بود که بالاخره فهمیدم که به روح زندگی در عکس هایم نیاز داشتم تا همهمه شهر و مردمی که در کادرهای از پیش ترکیب بندی شده من قدم می زدند را نشان دهم.

من با استفاده از این اجزاء (مواد) اکنون یک دستورالعمل عکاسی خیابانی/شهری داشتم که از آن راضی بودم.

حالا که صحبت از اجزاء و دستورالعمل ها شد، من یک آشپز آموزش دیده هستم و در واقع شباهت های زیادی بین پختن غذا و عکاسی وجود دارد. شما اجزاء و مواد مناسبی که در یک ترکیب بندی کنار هم چیده اید را با هم ترکیب می کنید، در عکاسی این ترکیب بندی یک کادر است، در آشپزی بشقاب است.

اما به بحث عکاسی برگردیم…

در صورت امکان بر روی یک پس زمینه قوی تمرکز کنید و به آن جان ببخشید (یک شخص را در آن بگنجانید) یا منتظر بمانید تا خودش حضور پیدا کند، اما تقریبا به گونه ای که پس زمینه و آنچه که به عنوان سوژه ظاهر می شود به یک اندازه مهم باشند، و باعث تعادل یکدیگر شوند.

بیایید به چند نمونه دیگر که اهمیت پس زمینه در ترکیب بندی عکاسی را نشان می دهند، و این که چطور باید المان های دیگر یک عکس را متعادل کنند و تاثیر آنها بر عکس، نگاهی بیاندازیم:

در عکس زیر از کلیسای سنت پاول در لندن، ساختمان که هنوز در پس زمینه قابل مشاهده است با رده های نور یک اتوبوس دو طبقه که به عنوان خطوط هدایتگر که نگاه بیننده را به سمت این بنا هدایت می کنند، متعادل شده است.

در تصویر بعدی در پس زمینه یک ساختمان مدرن داریم، برج تبر سنت ماری (یا برج خیارشور Gherkin)، که از لحاظ بافت و خطوط با یک ساختمان قدیمی تر در پیش زمینه در تضاد است. کنتراست یا تضاد بین پس زمینه و پیش زمینه یک تکنیک ترکیب بندی موثر است.

در این عکس، که در متروی زیرزمینی لندن گرفته شده است، پس زمینه/شخص در وسط عکس تنها بخش کوچکی از تصویر را در برمی گیرد و با این وجود کلیدی و مهم است، بدون آن عکس هیچ دلیلی برای وجود داشتن ندارد.

من دوست دارم اون رو «رنسانس زیرزمینی» بنامم.

در حالی که در عکس زیر، پس زمینه بخش اصلی عکس است، چون در پیش زمینه فقط یک پیکر شبه مانند غیر قابل تشخیص از یک مسافر وجود دارد که به وضوح فارل ویلیامز در پوستر تبلیغاتی را ترسانده است.

این نوعی کنار هم گذاری (مجاورت – juxtaposition) در عکاسی خیابانی است، چیزی که عکاسان خیابانی اغلب به دنبال آن می گردند.

در این دو تصویر رنگی، من عمدا یک ظاهر مینیمال را انتخاب کردم، تا از فضای منفی نهایت استفاده را ببرم. من فکر کردم این دیوارهای رنگی باشکوه یک عکس ساده و زیبا ایجاد می کنند که می تواند به عنوان یک عکس چاپی قاب دار برای یک فضای داخلی شهری عالی باشد.

راه های زیادی وجود دارد که می توانید از پس زمینه های مناسب به نفع خودتان استفاده کنید.

استفاده از یک دیافراگم باز (عدد f کوچک) و فوکوس بر روی سوژه در جلوی تصویر، یک ماتی پس زمینه ناشی از عمق میدان کم ایجاد می کند. این پس زمینه مات معمولا بسیار خلوت تر و تمیزتر از وقتی است که واضح و شارپ باشد، و کمک می کند تا سوژه ای که از آن عکس می گیرید برجسته تر شود. این کار به عنوان مثال برای پرتره اشخاص، پرتره حیوانات و عکاسی گیاه شناسی خوب عمل می کند.

نکته: دفعه بعد که بیرون رفتید این کارها را امتحان کنید

اول پس زمینه خود را انتخاب کنید، عکس خود را کادربندی کنید، شاید از یک زاویه پایین تر یا از روبرو، و منتظر بمانید تا کسی وارد کادری که به دقت ترکیب بندی کرده اید شود… و عکس بگیرید. می توانید مانند عکس صورتی رنگی بالا حرکت سوژه را ثابت یا فریز کنید یا تصمیم بگیرید که مانند این نمونه عمدا حرکت را با یک سرعت شاتر کمی آهسته تر ثبت کنید:

این کار را بارها تمرین کنید و آن وقت تصاویر قوی به دست خواهید آورد.

به یادگیری بیشتر در زمینه ترکیب بندی علاقه مندید؟

در کلاس آنلاین «دوره جامع ترکیب بندی در عکاسی» لنزک شرکت نمایید. همچنین به مطلب «۱۰ مقاله برتر ترکیب بندی لنزک» که برای شما دستچین کرده ایم سر بزنید.

دوستدار شما – لنزک

نویسنده: نیکو گودن (Nico Goodden)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *