آموزش عکاسی از اجسام بی جان: بستنی یخی های متحرک

در این آموزش لنزک با دینا بلنکو برای درست کردن چند بستنی یخی خوش مزه و رنگی و یک صحنه اجسام بی جان زیبای تابستانی همراه شوید. بستنی های یخی دارای حرکت و پویایی با پاشیدن مایعات.

مجموعه بستنی یخی های متحرک اثر دینا بلنکو

۱

تجهیزات مورد نیاز

برای ایجاد این تصویر پویا به موارد زیر نیاز خواهیم داشت:

  • قالب های پاپسیکل
  • وسیله ای برای معلق نگه داشتن قطعات میوه در هوا (گیره های حرفه ای، یا سوزن های بلند و باریک همراه با یک تکه فوم یا یونولیت)
  • سرنگ یا لیوان برای ریختن آب
  • میوه
  • رنگ خوراکی
  • منبع نور مناسب برای عکاسی از قطرات آب (در مورد من، دو اسپیدلایت)
  • دوربین و یک سه پایه
۲

 آماده سازی

بستنی یخی مورد علاقه همه ماست، پس بیایید آن را زیبا کنیم. آشپزی من وحشتناک است، بنابراین بستنی یخی من در واقع یک تکه میوه یخ زده در داخل لیموناد است. اما شما می توانید از هر نوع دستورالعمل دیگری که دوست دارید برای درست کردن آن استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که بهتر است بستنی یخی شما شفاف باشد (چون یخ شفاف در نورپردازی از پشت بسیار زیبا می شود). همچنین می توانید از کمی رنگ خوراکی برای آبی که می خواهیم در هوا بریزیم استفاده کنید تا هم رنگ بستنی یخی شود.

۳

ترکیب بندی

من از این که نیروی جاذبه به شیوه ای ناملموس در عکس ها عمل می کند خوشم می آید، بنابراین بیایید بستنی یخی هایمان را وارونه کنیم تا این توهم را به وجود بیاوریم که قطرات آب دارند بالا می روند. پاپسیکل را با چوب آن نگه داشته و آن را محکم در جای خود ثابت کنید (من آن را با یک گیره حرفه ای ثابت کردم، اما با یک خط کش بر روی چند جعبه نیز می توان این کار را انجام داد).

برش های میوه را با سوزن بلند یا سیخ سوراخ کرده و آنها را در یک تکه فوم مخصوص گل قرار دهید. مطمئن شوید که همه چیز کاملا محکم و ثابت نگه داشته شده است.

۴

نورپردازی

برای ثابت کردن حرکت قطرات آب، من از دو اسپیدلایت استفاده کردم: یکی در داخل یک استریپ باکس (در سمت راست و کمی پشت صحنه) و دیگری در پشت یک دیفیوزر بزرگ (در سمت چپ). می توانید ببینید که هر کدام از آنها چطور عمل می کنند:

– عکس اول تنها با نور اصلی (کلیدی) از یک استریپ باکس ایجاد شده است (به نظر می رسد که نور از سمت چپ می آید، چرا که تصویر ۱۸۰ درجه در جهت عقربه های ساعت چرخانده شده است)،

– عکس دوم با هر دو اسپیدلایت پر شده است (به سایه های برداشته شده توجه کنید).

هر دو اسپیدلایت بر روی قدرت کم تنظیم شده اند (حدود ۱/۸ یا حتی ۱/۱۲۸)؛ این یک پالس  یا ضربه بسیار کوتاه ایجاد می کند و به همین دلیل حرکت مایع، ثابت (یخ زده) به نظر می رسد. این بدان معنی است که سرعت شاتر شما واقعا بر روی حرکت تاثیر نمی گذارد – با خاموش کردن اسپیدلایت ها، عکس شما درست مثل یک مستطیل سیاه به نظر خواهد رسید.

همچنین، دوربین خود را بر روی «مُد پیوسته – continuous mode» تنظیم کنید تا چند عکس پشت سر هم بگیرید.

۵

عکاسی

اکنون، مطمئن شوید که اسپیدلایت های شما درست کار می کنند و ترکیب بندی خود را دوست دارید. آماده شوید و کمی آب را از یک سرنگ بر روی یک بستنی یخی بریزید. چند عکس پشت سر هم با اندازه و جهت های مختلف بگیرید، تا وقتی که به کادری برسید که برای شما مناسب است. فراموش نکنید که کمی آب بر روی برش های میوه نیز بپاشید، تا بی نقص تر و طبیعی تر به نظر برسند.

۶

پس پردازش

بهترین عکس را انتخاب کرده و آن را در فتوشاپ باز کنید. عکس را ۱۸۰ درجه بچرخانید، تا بستنی یخی در پایین و قطرات آب در بالا قرار گیرند. از ابزار Clone Stamp یا Patch Tool برا حذف تمام پشتیبان های قابل مشاهده مثل سیخ ها استفاده کنید، رنگ ها و کنتراست را تنظیم کنید، و در صورت نیاز، بهترین قطرات آب را با هم ترکیب کنید (من معمولا این کار را با قرار دادن هر عکس در یک لایه جداگانه و استفاده از Layer Mask انجام می دهم). کار تمام است!

شاید ارزشش را داشته باشد که این کار را با بستنی واقعی و شیر هم امتحان کنید – نظر شما چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

نویسنده: دینا بلنکو (Dina Belenko)

برای مشاهده سایر آموزش های دینا بلنکو، اینجا کلیک نمایید.

نظرات شما

  1. مرتضی

    ۲ اسفند ۱۳۹۶

    خیلی ممنون از مطالب مفیدتون واقعا دست مریزاد
    یه سوال داشتم اینکه لنزی که خانم بلنکو استفاده میکنن چیه؟؟؟؟
    با سپاس


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *