آموزش عکاسی از حشرات

آیا حشرات و خزندگان به نظر شما چندش آورند یا شگفت انگیز؟ یا شاید کمی ترسناک؟ حشرات خیلی متنوع و زیادند! از دیدگاه یک عکاس البته برخی عکاسان، آنها فرصت های بی شماری برای یادگیری در مورد عکاسی، دوربین و تجهیزات، و خود این مخلوقات ارائه می دهند. در این مقاله آموزش عکاسی از حشرات، می خواهم کمی از عشقم به این مخلوقات خداوند و برخی از نکات عکاسی از حشرات را به اشتراک بگذارم تا الهام بخش شما باشند که از این گنجینه ارزشمند وز وز کن و جیر جیر کن لذت ببرید. لنز ماکرو برای عکاسی از حشرات عالیست، اما برخی از حشرات نسبتا بزرگ هستند، پس برای شروع ضروری نیست. علاقه مندان می توانند با دوربین موبایل هم از حشرات عکاسی کنند، پس بیایید به سراغ آموزش برویم.

آخوندک در هنگام صبح

آموزش عکاسی از حشرات: چرا اصلا باید از حشرات عکس بگیریم؟

حشرات متنوع ترین و متعددترین حیوانات روی زمین هستند. اگرچه ممکن است این شگفت انگیزترین واقعیت این جهان نباشد، اما برای افردی که عکاسی از حشرات را دوست دارند یک مزیت است.

همانطور که به شما نشان خواهم داد، تنها علاقمندان به حشرات نیستند که از این فراوانی نفع می برند. هر کسی که از عکاسی ماکرو لذت می برد یا می خواهد آن را یاد بگیرد، به دنبال الهام گرفتن در طبیعت است، یا می خواهد با عکاسی خود داستانی بگوید، از این جهت خوش شانس است.

لنزک (سردبیر): این مقاله با احساس بسیار خوبی نوشته، ترجمه و ویراستاری شده است. مثل همیشه امیدواریم با خواندن آموزش ها و مقاله های سایت لنزک، در حین اینکه نکاتی یاد می گیرید و به دانش عکاسی خود می افزایید، این حس خوب به شما عزیزان لنزکی منتقل شود.

حشرات اندازه ها و رنگ های مختلفی دارند.

فرصت ها همه جا هستند

همه می توانند از حشرات عکس بگیرند. نه تنها پیدا کردن آنها آسان است، بلکه از لحاظ ظاهر، رفتار، و محل سکونت نیز به طرز شگفت انگیزی متنوع هستند. شما هیچ وقت مجبور نیستید جای دوری بروید تا چیز جالبی برای عکاسی پیدا کنید.

حشرات یک فرصت عالی برای انواع مختلف عکاسی، از مستندسازی علمی گرفته تا هنر انتزاعی ارائه می دهند. بنابراین اگر ایده های عکاسی شما به آخر رسیده اند، حشرات راه خوبی برای بازگشت به آن هستند.

عکاسی از آنها می تواند دنیاهای کاملا جدیدی را به شما نشان دهد: ممکن است زیبایی غیر منتظره ای در الگوهای یک ملخ و پرسپکتیوهای جدیدی در فعالیت های یک مورچه پیدا کنید.

یک بال‌توری ظریف

حشرات علاوه بر این که گروه بسیار متنوعی از حیوانات هستند، تنوع زیادی نیز در زندگی انفرادی خود دارند. کرم های ابریشم نرم و رنگارنگ به پروانه های خیره کننده تبدیل می شوند؛ کرم های کوچک گوشتالو به سوسک های ترسناک تبدیل می شوند؛ حشرات ریز و عجیب غریب زیر آب به سنجاقک های پر سر و صدا تبدیل می شوند.

فرصت ها برای عکاسان مشتاق تقریبا بی پایان هستند. بنابراین آماده اید تا این کار را امتحان کنید؟ تمام چیزی که نیاز دارید یک دوربین، کمی وقت، و مقدار زیادی صبر و حوصله است. پس در ادامه این آموزش عکاسی از حشرات لنزک با ما همراه شوید.

چرخه زندگی حشرات بسیار جذاب است! عکس سمت چپ یک سنجاقک در کنار پوست قدیمی خود، و عکس سمت راست پوسته تخم آخوندک است.

چگونه از حشرات عکس بگیریم

من می خواهم به طور خاص بر نحوه عکاسی از حشرات تمرکز کنم. مقالات عالی زیادی در مورد عکاسی ماکرو و دیگر جنبه های مرتبط عکاسی، مانند نورپردازی طبیعی در مقابل عکاسی با فلاش، تنظیمات خوب برای ماکرو، و عکاسی از طبیعت وجود دارد.

یک نمای نزدیک از پشت یک سنجاقک.

اول، باید آنها را پیدا کنید

اولین گام پیدا کردن حشرات است. اگر به هر نوع حشره ای راضی هستید، این کار بسیار آسان است. فقط باید بیرون بروید و کمی منتظر بمانید – حتی برخی از حشرات خودشان به سراغ شما می آیند!

ایده خوبی است که کمی وقت صرف فکر کردن در مورد زمان و مکانی که می خواهید در آن عکس بگیرید بکنید. هم مکان و هم زمان نه تنها بر کیفیت نور، بلکه بر نوع حشراتی که احتمال دارد پیدا کنید، و سطح فعالیت آنها تاثیر دارند.

این آخوندک در کنار استخر شنا، آمده بود تا به من آویزان شود.

از لحاظ زمان بندی، یک قاعده کلی خوب این است که برای زمانی برنامه ریزی کنید که هوا خنک باشد و خورشید بیرون نباشد، چون سرما حرکت حشرات را کُند می کند. این زمان می تواند صبح زود یا حول و حوش غروب آفتاب، در بهار یا پاییز، یا در یک روز ابری باشد.

شرایط نور ممکن است در این زمان مطلوب نباشد، اما اگر نمی خواهید سوژه شما بپرد یا فورا فرار کند، این زمانی است که باید بیرون بروید و عکس بگیرید. البته، عکاسی از حشرات وقتی که بیرون هوا سرد است به این معنی است که شما قسمت های عادی زندگی آنها، مانند پرواز، جفت گیری، غذا خوردن، و گرده افشانی را از دست خواهید داد.

برخی از حشرات وقتی کمی کُند می شوند، مانند این زنبورها، واقعا جذاب تر می شوند.

مکان تا حد زیادی به چیزی که می خواهید از آن عکس بگیرید بستگی دارد. شما می توانید حشرات مختلف زیادی را در یک باغ، مزرعه، یا جنگل پیدا کنید، اما اگر حشره خاصی می خواهید باید در مورد آن حشره و رفتارش یاد بگیرید.

به یاد داشته باشید که در مورد پس زمینه و این که در تصویر چطور به نظر خواهد رسید نیز فکر کنید!

بیشتر بیاموزید: آموزش ثبت پس زمینه های جذاب در عکاسی ماکرو

ملخ و آخوندک

اگر واقعا در مورد عکاسی از حشرات مشتاق هستید، روش های زیادی وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

به عنوان مثال، ساده ترین راه برای عکاسی از حشرات شبانه مانند شبپره ها این است که یک چراغ در فضای باز، در کنار یک دیوار یا ملافه سفید یا خاکستری روشن قرار دهید. چراغ را شب، قبل از خواب روشن کنید، و ساعت حدود ۲ یا ۳ صبح بیدار شوید تا تمام موجودات جالبی را که در آنجا ظاهر شده اند، ببینید. به یاد داشته باشید که زیاد این کار را انجام ندهید تا آرامش آنها را مختل نکنید.

کرم (نوزاد) حشره در سمت چپ تور را پیدا کرده بود، قبل از این که من او را پیدا کنم. از شبپره سمت راست، در نیمه شب در طول یک دوره زیست شناسی عکس گرفتم.

شما همیشه می توانید حشرات را با یک توری بگیرید، آنها را در یک شیشه مربا قرار دهید و در آنجا از آنها عکس بگیرید، یا حتی آنها را مدتی در یخچال قرار دهید تا حرکت آنها کُند شود. البته من تنها در صورتی انجام این کار را توصیه می کنم که دقیقا بدانید دارید چه کار می کنید و احساس کنید که ارزشش را دارد.

حشرات احتمالا ترجیح می دهند در جایی غیر از یخچال شما باشند. به یاد داشته باشید که پس از اتمام کار آنها را آزاد کنید!

تجهیزات مورد نیاز عکاسی از حشرات

تجهیزات دوربین برای عکاسی از حشرات واقعا به نوع عکس هایی که می خواهید بستگی دارد. قطعا عکاسی از حشرات را می توان با ابزارهای گران قیمت و به روش های پیچیده انجام داد، اما لازم نیست اینطور باشد.

بیشتر بیاموزید: آموزش تکنیک عکاسی ماکرو لنز معکوس

از آنجا که حشرات واقعا کوچک هستند، داشتن یک لنز ماکرو یا چیزی شبیه آن خوب است. اما بدون هیچ تجهیزات خاصی هم می توانید شروع خوبی داشته باشید. لنز ماکرو برای عکاسی از حشرات ضروری نیست به ویژه هنگام شروع – برخی از حشرات نسبتا بزرگ هستند و لازم نیست همیشه عکس های حشرات کلوزآپ باشند!

بیشتر ببینید: عکس های ماکرو زیبا توسط دوربین گوشی موبایل و لنز دست ساز

در اینجا، حشره تنها سوژه نیست، اما هنوز هم وجودش برای این عکس ضروری است.

بر روی چه چیزی باید تمرکز کنید

خب شما زمان و مکان مناسب را انتخاب کرده اید، سوژه خود را یافته اید، و هر چیزی که لازم است را دارید؛ تنها چیزی که باقی می ماند این است که عکس بگیرید.

مهم نیست چه نوع عکسی می خواهید – یک پرتره، یک عکس اکشن یا متحرک، یک چیز انتزاعی – چند نکته هست که باید قبل از عکاسی از حشرات در مورد آنها بدانید.

این کرم ابریشم موهایی دارد که وقتی با پوست (یا ریه ها!) تماس پیدا کنند، می توانند باعث تحریک و سوزش شوند.

رفتار و حواس حشرات به اندازه خود آنها متفاوت هستند. برخی از آنها ممکن است قبل از این که آنها را ببینید متوجه حضور شما بشوند و بپرند. برخی ممکن است متوجه حضور شما نشوند، و برخی دیگر در صورتی که شما رفتار خاصی داشته باشید ممکن است حالت تهاجمی پیدا کنند.

برخی از حشرات خیلی بیشتر و دقیق تر از ما می بینند، در حالی که برخی دیگر به سختی می بینند. برخی از آنها با شاخک های خود بو می کشند و برخی دیگر بر روی زانوی خود گوش دارند.

ما برای آنها بیگانه ایم، به همان اندازه که آن ها برای ما عجیب و غریب اند. بنابراین شما به صبر و حوصله زیاد، کمی دانش و اطلاعات در مورد چیزی که از آن عکس می گیرید، و یک ذهن باز نیاز دارید.

ملخ ها بر روی زانوی خود گوش دارند.

مسلما بستگی دارد که شما چه نوع عکسی می خواهید، اما خوب است که چند نکته را به خاطر داشته باشید:

۱ – اگر یک عکس واضح و شارپ می خواهید، از یک سرعت شاتر سریع استفاده کنید – حشرات می توانند بسیار سریع باشند، و زیاد حرکت می کنند (لنزک: در مورد عکس شارپ بیشتر بیاموزید).

۲ – اگر می خواهید بیش از یک بخش کوچک حشره در فوکوس باشد، از یک دیافراگم کوچک (عدد f بزرگ) استفاده کنید.

۳ – اگر از یک حشره در حال پرواز عکس می گیرید، فوکوس دستی را امتحان کنید.

۴ – مانند هر حیوان دیگری، بر روی چشم های حشرات فوکوس کنید. ممکن است مسحور آنها شوید!

۵ – «عکاسی و تکنیک فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس در فتوشاپ» را بیاموزید و در عکاسی ماکرو امتحان کنید

حتی مگس ها هم می توانند چشم های زیبایی داشته باشند!

ن

نتیجه گیری

عکاسی از حشرات چنان موضوع گسترده ای است که من مجبور شدم خیلی از نکات را از این مقاله حذف کنم، اما امیدوارم این مقدمه پایه بتواند در این کار به شما کمک کند.

نظر شما در مورد حشرات چیست؟ آیا تا به خال از آنها عکس گرفته اید؟ این آموزش عکاسی از حشرات را مفید یافتید؟ لطفا نکات مورد نظر خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: هانل لوتاسلا ال شوک (Hannele Luhtasela-el Showk)

نظرات شما

  1. مسعود امینی

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

    بسیار عالی بود. لطفا به مقوله ماکرو بیشتر بپردازید. درخصوص رینگهای معکوس با قابلیت فوکوس اتوماتیک هم مطلب بگذارید. باتشکر از سایت خوبتون


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *