آموزش عکاسی از کیک

اخیراً یکی از مشتریانم از من درخواست عکسبرداری از کیکها و شیرینی‌هایش را کرده است و من هم فرصت را غنیمت شمردم و از میز چوبی که ساخته بودم استفاده کردم. در ادامه مطلب امروز لنزک چگونگی این عکاسی و تجهیزات لازم را با شما مطرح خواهیم کرد.

ولی قبلش باید دو تخته چوبی جدید می‌ساختم. من تنها تخته‌ی سفید رنگ را ساخته بودم ولی برای این عکس به دو رنگ دیگر نیز نیاز داشتم، بنابرابن یکی به رنگ آبی آسمانی و یکی به رنگ مشکی ساختم.

یکی از دوستانم تخته آبی را رنگ زد و برای اینکار از دو لایه رنگ پلاستیک آبی استفاده کرد و بعد از رنگ آمیزی توسط روزنامه مقداری از رنگ را پاک کرد تا جزئیات چوب همچنان قابل دیدن باشند.

برای رنگ آمیزی تخته مشکی، من کمی رنگ سفید را با رنگ مشکی ترکیب کردم و برای طبیعی‌تر شدن رنگ مقداری تینر اضافه کردم. بعد از رنگ آمیزی تخته‌ها را برس کشیدم و سپس بخش‌هایی از تخته را سنباده کشیدم تا چوب نمایانتر شود.

تجهیزات

  • Nikon D3
  • لنز Nikon 24 تا ۷۰میلیمتری با محدوده دیافراگم f/2.8
  • فلاش SB-600
  • فلاشهای استودیویی ۱۶۰واتی
  • سافت باکس
  • چتر

برای پس زمینه ما از تخته‌هایی با رنگ‌های مختلف استفاده کردیم و از رو میزی و پارچه‌های مختلف برای جلوه بخشیدن به سوژه‌های خوشمزه مان استفاده نمودیم. منبع اصلی نور به کار رفته برای عکس‌ها در سمت چپ سوژه قرار گرفته و با سافت باکس بر قدرت ۱۶/۱ تنظیم شده است. برای فلاش تکمیلی از یک فلاش Sb-600 با قدرتی بین ۳۲/۱-۸/۱ (قدرت فلاش را به اندازه‌ی نور مورد نیازم تنظیم می‌کردم) استفاده کردم و چتری در خلاف مسیر تابش آن قرار دادم.

برای کاهش عمق میدان از قدرت فلاش کم می‌کردم. اکثر عکس‌ها با محدوده دیافراگم f/2.8-f/5.6 ایزوی ۲۰۰ با سرعت ۱۶۰/۱ ثانیه گرفته شده‌اند.

قبل

برای تامین نور اصلی من از سافت باکس بزرگی در گوشه پشتی سمت چپ سوژه استفاده کردم.

عکس پیاده سازی تجهیزات

عکسبرداری

در اینجا قصد دارم آموزش گام به گام عکاسی را در اختیارتان قرار دهم.

ابتدا من کار را به صورت آزمایشی برای پیدا کردن بهترین حالت عکاسی انجام دادم تا بهترین زاویه و تنظیمات برای عکسبرداری را پیدا کنم و نور را به اندازه‌ی مورد نیاز تنظیم کنم.

بعد از اینکه به نور مناسب برای عکسبرداری رسیدم برای جلوه بخشیدن به عکس از رو میزی استفاده کردم.

برای خارج کردن عکس از حالت ساده، فنجان‌هایی را در گوشه‌ی کادر قرار دادم.

سپس برای طبیعی جلوه دادن عکس، کیک بری را در کنار کیک قرار دادم.

در اینجا می‌خواهم چند نمونه از عکسبرداری با تخته‌های چوبی مختلف را نشانتان بدم.

در برخی از عکس‌ها که کیک ها به نور نزدیکتر بودند، نور زیادی از کیک انعکاس می‌یافت برای حل این مشکل از یکی از عکاسان درخواست کردم تا مقابل سافت باکس بیاستد و مقدار نور تابیده شده بر کیک را کاهش دهد. البته این روش چندان معمولی برای محدود کردن تابش نور نیست ولی نتیجه بخش است.

بدون محدود سازی نوری

با محدودسازی نور

همانطور که پیشتر نیز ذکر کردم ما از سه تخته با رنگ‌های مختلف استفاده نمودیم، سفید، آبی و مشکی. ما رنگ تخته را مناسب با رنگ و ظاهر کیک انتخاب کردیم. برای هر کیک من عکسبرداری را با زاویه‌‌های مختلف انجام دادم و عکس را به دو صورت عمودی و افقی گرفتم تا مشتری حق انتخاب‌های بیشتری داشته باشد.

همچنین برای افزایش تنوع عکس‌ها آن ها را از وضعیت‌های مختلف کیک‌ها گرفتیم، به طور کامل، برش خورده و یا قرار گرفته در بشقاب. همچنین ما عکس‌هایی از مواد اولیه‌ی به کار رفته در کیک نیز گرفتیم تا مشتری بتواند عکس‌های دو بخشی با آن بسازد.

حال البته من فکر میکنم بهتر است که جزئیات تقاضای مشتری را بدانید و شما تمامی تصمیم گیری‌های حرفه‌ای را انجام دهید ولی اغلب مشتری‌ها اینطور نیستند و برای همین تهیه‌ی گزینه‌های قابل انتخاب مختلف برای آنها به عهده شماست.

نکات اختیاری

همچنین داشتن یک تیم خوب عکاسی کمک خیلی خوبی می‌تواند باشد، چون به این صورت از افکار یکدیگر باخبرید و عکاسی لذت بخشتر از هر زمانی خواهد شد. همیشه عکسبرداری در زمانی که شاد هستید نتیجه‌ی بهتری دارد. همچنین اگر بخواهید از بالا عکسبرداری کنید هم همکارانتان شما را از افتادن نجات می‌دهند!

همچنین در اینجا میخواهم از Lia’s Cakes in Season، آقایان کارلو و آنجل برای همکاری با من در عکسبرداری محصولاتشان و اجازه به من برای استفاده از عکس‌هایشان در این مقاله کمال سپاسگزاری را داشته باشم.

نظرات شما

  1. Kurosh

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۳

    خییییییلی عالی

    بهترین سایت آموزشی ❤

  2. هانیه

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳

    بسیار بسیار عالی.
    من مدت ها بود دنبال همچین مطلبی با چنین جزئیات می گشتم. 🙂 من عاشق فودگرافی هستم.
    واقعن ممنون ازتون. خوشحالم با سایت شما آشنا شدم.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *