آموزش مقدمات تکنیک عکاسی نقاشی با نور

تکنیک عکاسی نقاشی با نور چیست؟ بیایید یک تعریف ساده ارائه دهیم: دوربین را روی یک سرعت شاتر آهسته چند ثانیه ای تنظیم کنید (نوردهی طولانی) و همینطور که شاتر باز است و عکس گرفته می شود منبع نور مثلا یک فشفشه یا چراغ قوه را مقابل دوربین حرکت دهید و مثل یک قلم مو با آن نقاشی کنید یا بنویسید. برای همین است که عکاسی نقاشی با نور اغلب در شب که هوا تاریک است انجام می شود. در این مقاله لنزک، هانل لوتاسلا اطلاعات مقدماتی ای که برای شروع عکاسی نقاشی با نور نیاز دارید را به شما عزیزان آموزش می دهد. لینک نمونه عکس های نقاشی با نور و آموزش های بیشتر در انتهای همین مطلب آورده شده و امیدواریم به پیشرفت عکاسی شما کمک کند.

اولین باری که من نقاشی با نور انجام دادم، به خاطر یک اشتباه بود. شب سال نو بود، هوا سرد و تاریک بود، برادرم یک فشفشه در دست داشت، و من داشتم با دوربینم بازی می کردم. من بلافاصله مجذوب نتیجه شدم.

تا آن زمان، همیشه به عکاسی به عنوان راهی برای ثبت آنچه می دیدم، فکر می کردم. اما آن روز عکسی از یک چیز گذرا پیش رویم بود که آن را با چشمانم ندیده بودم، بلکه تنها به لطف دوربین می توانستم آن را ببینم.

این ماجرا مربوط به خیلی وقت پیش است، اما از همان زمان من دیگر از دوربین نه تنها به عنوان ابزاری برای ثبت آنچه می دیدم، بلکه به عنوان یک حس اضافی که می توانست به من کمک کند تا حتی بیشتر ببینم، قدردانی کردم. علاقه من به تکنیک عکاسی نقاشی با نور از آن زمان شروع و روز به روز بیشتر شد.

نقاشی با نور چیست؟

نقاشی با نور (light painting) یک اصطلاح بسیار گسترده است که هر چیزی، از استفاده از یک منبع نور برای روشن کردن بخش های خاصی از صحنه، تا استفاده از خود نور به عنوان سوژه اصلی را در برمی گیرد.

منبع نور می تواند هر چیزی باشد، از یک چراغ قوه یا تلفن همراه گرفته تا پنل های نور یا چراغ های جلوی ماشین یا حتی ماه! اساسا، می تواند هر چیزی که از خود نور منتشر می کند باشد.

منبع نور در این عکس ماه است؛ من به جای حرکت دادن منبع نور، دوربین را حرکت دادم.

نقاشی با نور یک راه جالب برای پیشرفت در عکاسی است. حتی اگر فکر می کنید متناسب با سبک عکاسی شما نیست، اما ارزش امتحان کردن را دارد، هم به خاطر این که سرگرم کننده است و هم این که چیزهایی در مورد ابزارها و هنر خود یاد می گیرید.

در این مقاله، امیدوارم بتوانم الهام بخش شما باشم و اطلاعات پایه ای که برای شروع عکاسی نقاشی با نور نیاز دارید را به شما آموزش دهم. من بر روی آن نوع نقاشی با نور تمرکز می کنم که در آن نور خودش سوژه اصلی است، و به طور خاص بر روی چیزی که ممکن است به طور دقیق تر به عنوان «نوشتن با نور» توصیف شود. خواهید دید که منظور من چیست.

هدف از نقاشی با نور چیست؟

همیشه هدفی برای امتحان کردن چیزی که می خواهید از آن یاد بگیرید، و از انجام آن لذت ببرید، وجود دارد.

من تمام عکس های این مقاله را چند وقت پیش با چند معادله نوشته شده با نور گرفتم. هدف من چه بود؟ برانگیختن شور و شوقم، پیدا کردن کاری برای انجام دادن در یک شب تاریک زمستانی، آشنا شدن با سه پایه جدیدم، تمرین نوردهی دستی، و پیشرفت در وارونه نوشتن.

که به اکثر این اهداف رسیدم.

نقاشی با نور در واقع یک راه عالی برای یادگیری در مورد مُدهای دوربین و تنظیماتی است که ممکن است به طور معمول از آنها استفاده نکنید. برای اکثر مدل ها و تکنیک های عکاسی نقاشی با نور، شما به تاریکی نیاز دارید، و تاریکی مجموعه کاملا جدیدی از چالش ها را با خود به همراه می آورد.

شما باید نوردهی های بسیار طولانی انجام دهید و راهی برای روشن کردن بخش هایی از صحنه پیدا کنید، در حالی که از ثبت شدن خودتان در تصویر جلوگیری کنید. همچنین باید اغلب به صورت دستی فوکوس کنید و بهترین نوردهی را برای عکس خود پیدا کنید، که می تواند برای اکثر صحنه های دیگر کاملا متفاوت باشد.

یک الگوی فیزیوگرام که با آویزان کردن یک منبع نور و عکاسی از حرکت آن ایجاد شده است (برای مطالعه آموزش کلیک کنید).

من برای عکس های این مقاله عمدتا از معادلات نوشته شده با نور استفاده کردم، اما از این تکنیک می توان برای کارت های تولد خلاقانه، پرتره های عروسی منحصر به فرد، و یک نوع هنر خیابانی غیر دائمی نیز استفاده کرد.

هیچ محدودیتی برای تخیل شما وجود ندارد!

این کار چقدر پیچیده است؟

شروع کار نقاشی یا نوشتن با نور به طرز شگفت آوری آسان است، و ابزارهای پایه آن چیزهای تجملی و گران قیمتی نیستند. در ساده ترین حالت، شما به یک دوربین، یک سه پایه، و یک منبع نور گوشی موبایل نیاز دارید. همین.

برای شروع، من از معادلاتم برای توضیح روند کار و ابزارها استفاده می کنم. شما هم از آن به عنوان یک نقطه شروع برای قیاس و آزمایش استفاده کنید تا به چیزی که می خواهید برسید.

چیدمان

برای گرفتن عکسی مانند عکس بالا، شما به دوربین و یک سه پایه (یا یک سطح ثابت و محکم برای نگه داشتن دوربین بر روی آن)، و یک شب تاریک نیاز دارید. از آنجا که نوشتن کمی طول می کشد، سرعت شاتر شما باید بر روی مُد Bulb باشد، که به این معنی است که شاتر تا وقتی خودتان آن را ببندید، باز می ماند.

گرفتن تعداد زیادی از این عکس ها با نوردهی طولانی باتری شما را به سرعت مصرف خواهد کرد، به خصوص اگر هوای بیرون کمی هم سرد باشد، بنابراین یکی دو تا باتری اضافه با خود به همراه داشته باشید. شما باید مُد درایو را به تایمر خودکار/ریموت تغییر دهید، تا وقتی که شروع به نوردهی می کنید دوربین نلرزد و به شما کمک کند تا تمرکز کنید.

اغلب نیازی نیست که در مورد آماده ایستادن برای نوشتن استرس داشته باشید. می توانید بعد از این که نوردهی را شروع کردید، به داخل کادر بروید.

بیشتر بیاموزید: ویدیو آموزش مقدماتی تکنیک عکاسی نقاشی با نور

فوکوس کردن

فوکوس کردن به کمی تلاش نیاز دارد، اما هیچ کار سختی نیست. دشواری کار از تاریکی صحنه است، که به این معنی است که دوربین ممکن است به سختی بتواند به صورت خودکار فوکوس کند.

شما می توانید به صورت دستی فوکوس کنید، اما کاری که من معمولا انجام می دهم این است که به دوربین اجازه می دهم به صورت خودکار فوکوس کند. من نقطه ای که قصد دارم در آن بایستم و بنویسم را علامت گذاری می کنم، به آن نقطه در مقابل دوربین می روم (یا از یک دستیار می خواهم این کار را انجام دهد)، منبع نورم را روشن می کنم و از ریموت کنترل شاتر برای گرفتن یک عکس آزمایشی استفاده می کنم.

سپس، قبل از انجام هر کار دیگری، فوکوس را بر روی حالت دستی قرار می دهم تا وقتی که می خواهم عکس واقعی را بگیرم، دوربین دوباره شروع به فوکوس کردن نکند. به این ترتیب، تا وقتی که به لنز دست نزنید، دوربین بر روی نقطه ای که انتخاب کردید فوکوس شده باقی می ماند.

بیشتر بیاموزید: نکات آموزشی عکاسی نقاشی با نور در چهارشنبه سوری

پس از آن، تنها کاری که باقی می ماند، نوشتن است!

اگر نمی خواهید در عکس خود قابل مشاهده باشید، مطمئن شوید که یک چیز تیره بپوشید. برای نوشتن، به یک منبع نور مانند یک چراغ قوه نیاز دارید که بتوان آن را به راحتی روشن و خاموش کرد. به این ترتیب، بدون تلاش زیاد می توانید نمادهای جدا از هم ایجاد کنید.

قبل از این که شاتر را باز کرده و شروع به گرفتن عکس کنید، در مورد کاری که می خواهید انجام می دهید فکر کنید. اگر قصد دارید چیزی بنویسید، حرکتی که می خواهید انجام دهید را در هوا تمرین کنید تا آن را احساس کنید. سپس شروع به عکس گرفتن، نوشتن، کشیدن، نقاشی کردن یا هر کار دیگری که می خواهید با نور انجام دهید بکنید، و در آخر نوردهی را متوقف کنید.

احتمالا چند بار باید این کار را انجام دهید تا بتوانید آن را درست یاد بگیرید، بنابراین صبور باشید و از روند کار لذت ببرید. قطعا چیز منحصر به فردی خلق خواهید کرد.

نکته: لزوما نیازی نیست وارونه بنویسید. اگر هیچ چیز دیگری که شامل حروف و کلمات باشد در صحنه وجود نداشته باشد، می توانید بعدا تصویر را روی کامپیوتر بچرخانید و قرینه کنید.

بیشتر بیاموزید: ویدیو آموزش تکنیک عکاسی نقاشی با نور – از تنظیمات دوربین تا ترفند های جالب با چراغ ها

در این تصویر، قایق به عنوان یک بوم نقاشی عمل می کرد: به جای کشیدن در هوا من توانستم مستقیما بر روی قایق نقاشی کنم.

لنزک: مایلید چند نمونه عکس نقاشی با نور ببینید و الهام بگیرید؟ از شما عزیزان برای تماشای « نوردهی طولانی – مجموعه عکس نقاشی با نور» و «نمونه عکس های نقاشی با نور» دعوت می کنیم.

یادگیری نقاشی با نور را ادامه دهید

کسب آموزش نقاشی با نور را ادامه دهید. اگر مایلید با تکنیک های مختلف نقاشی با نور آشنا شوید مقاله «۵ تجربه ساده اما فوق العاده از تکنیک عکاسی نقاشی با نور برای مبتدی ها» برای شما مفید خواهد بود و می توانید از طریق برچسب «نقاشی با نور» به کلیه آموزش ها و مطالب سایت لنزک در این زمینه دسترسی داشته باشید.

همانطور که هانل در ابتدای مقاله گفت، نقاشی با نور، تنها کشیدن طرح ها و نوشته ها نیست. شما می توانید از منابع نور قوی تر مثل چراغ قوه های بزرگ و پنل های LED برای نورپردازی و روشن کردن قسمت های مختلف عکس مثل پیش زمینه و نورپردازی جالب یک منظره در عکاسی هنگام شب نیز استفاده کنید و به این کار هم نقاشی با نور گفته می شود.

نتیجه گیری

نوشتن یا نقاشی کردن با نور یک کار واقعا جالب و ارزشمند است که نیازمند کمی تمرین می باشد، اما به چیز دیگری نیاز ندارد.

لطفا نظرات خود را با ما در پایین همین مطلب به اشتراک بگذارید.

نویسنده: هانل لوتاسلا ال شوک (Hannele Luhtasela-el Showk)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *