آموزش نحوه دیدن نور برای عکاسی پرتره: راهنمای سریع برای مبتدیان

به عنوان یک عکاس مبتدی، یکی از ساده ترین راه ها برای ارتقاء از گرفتن عکس های متوسط به پرتره های حرفه ای تر، این است که درک درستی از نور پیدا کنید. نورپردازی سخت و غیر یکنواخت اغلب می تواند حواس پرت کننده باشد و باعث شود که عکس ناشیانه به نظر برسد، در حالیکه نورپردازی یکنواخت به بیننده اجازه می دهد تا تنها بر روی سوژه تمرکز کند و از لحاظ بصری جذاب تر است.

صرف کمی وقت برای یادگیری مثلث نوردهی، کیفیت و جهت نور اولین گام بزرگ است، چیزی که من به شدت به همه توصیه می کنم. به عبارت دیگر، حتی اگر جنبه های نظری نور را بدانید، هنوز هم ممکن است سخت باشد که با بچه ها یا مشتریانتان در یک پارک قدم بزنید و به طور شهودی بفهمید که برای به دست آوردن بهترین نورپردازی پرتره ممکن، سوژه خود را در کجا باید قرار دهید. بنابراین، من می خواهم یک ترفند سریع و آسان را به شما آموزش بدهم که می توانید از آن استفاده کنید تا به شما کمک کند بهترین نور را «ببینید»، اگر مطمئن نیستید که باید از کجا شروع کنید:

ترفند عکاسی دایره

۱

گام ۱:

سوژه را روبروی خود، در فاصله مناسب برای هر فاصله کانونی که استفاده می کنید، قرار دهید. فکر کنید که شما دو نفر مثل یک ساعت هستید، که شما در مرکز آن و سوژه به عنوان عقربه ساعت شمار در موقعیت ساعت ۱۲ قرار دارد. یک عکس بگیرید.

در این مثال، من حدود ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر داشتم در حیاط پشتی خانه از دخترم عکس می گرفتم. در موقعیت شروع من (ساعت ۱۲) خورشید در پشت او قرار داشت.

۲

گام دو:

سوژه خود را در موقعیت ساعت سه قرار دهید. با او بچرخید به طوری که همچنان روبروی یکدیگر باشید. یک عکس دیگر بگیرید.

اکنون من او را در موقعیت ساعت ۳ قرار داده ام. می توانید ببینید که اگر به او نگاه کنید، خورشید به طور عمده در سمت چپ تصویر است.

۳

گام سه:

سوژه خود را به موقعیت ساعت ۶ جابجا کنید. دوباره با او بچرخید. عکس دیگری بگیرید.

اکنون، او به موقعیت ساعت شش جابجا شده، و دارد به خورشید نگاه می کند. به خوبی می توانید آن را ببینید.

۴

گام چهار:

سوژه خود را به موقعیت ساعت ۹ منتقل کنید. همچنان با او بچرخید، و عکس دیگری بگیرید.

در نهایت ما در موقعیت ساعت نُه قرار گرفتیم. اگر به او نگاه کنید، نور به طور عمده در سمت راست صورت او قرار دارد.

۵

گام پنج:

چهار عکسی که گرفتید را بررسی کنید، و ببینید کدام یک از آنها مناسب ترین نورپردازی را برای ظاهری که سعی دارید به دست آورید، ارائه می دهند.

شما احتمالا متوجه می شوید که نورپردازی بین این چهار عکس به طور چشمگیری متفاوت خواهد بود، و برخی از آنها از لحاظ بصری بسیار جذاب تر از بقیه هستند. این یک نقطه شروع عالی به شما می دهد تا بتوانید نور را از لحاظ بصری «ببینید» و به سرعت تعیین کنید که می خواهید سوژه در پرتره های شما رو به کدام جهت قرار داشته باشد (یا در یک پارک بزرگ، برای برگزاری جلسه عکاسی خود به طور کلی باید رو به کدام جهت قرار گیرید).

ن

نکته اضافی:

اگر متوجه نور پس زمینه نسبتا شدید مانند عکس موقعیت ساعت ۱۲ بالا شدید، و این ظاهری نیست که شما به دنبالش هستید، سعی کنید سوژه خود را بنشانید!

این تصویر دقیقا در همان محل تصویر «ساعت ۱۲» بالا گرفته شده است، فقط دختر من به جای ایستادن، بر روی زمین نشسته است.

به خاطر داشته باشید که ترفند دایره به صورت معکوس نیز جواب می دهد، یعنی سوژه شما در یک مکان بایستد و شما در موقعیت های ساعت در اطراف او حرکت کنید. گاهی اوقات برای عکاس آسان تر است که به جای سوژه کار جابجا شدن را خودش انجام دهد. از طرف دیگر، من زمان زیادی را صرف عکاسی از بچه های ابتدایی می کنم، و متوجه شده ام که آنها واقعا از این که در ابتدای یک جلسه عکاسی به طور خاص کمک کنند، لذت می برند. درگیر کردن آنها در روند کار از همان ابتدا راه خوبی است برای این که به آنها کمک کنید با شما احساس راحتی کنند. در واقع، با وجود این که من واقعا دیگر نیازی به استفاده از ترفند دایره ندارم تا بتوانم نور را ببینم، اما هنوز هم گاهی اوقات از آن به عنوان یک یخ شکن سریع در ابتدای جلسات عکاسی از بچه های کوچکتر استفاده می کنم، و در پایان جلسه چهار عکس مختلف را به آنها نشان می دهم.

برای بسیاری از افراد، درک کیفیت و جهت نور چیزی است که در عمل آموخته می شود – هرچه بیشتر تمرین کنید، در نهایت بیشتر قادر به «دیدن» شهودی نور خواهید بود. این یک راه بسیار ساده (و سریع!) برای یاد دادن نحوه دیدن نور به چشمانتان است – بنابراین اگر نورپردازی برای پرتره ها چیزی است که می خواهید یاد بگیرید، از یکی از دوستان خود کمک بگیرید و آن را امتحان کنید!

نویسنده: مردیث کلارک (Meredith Clark)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *