از آثار باستانی و اشیاء عتیقه چگونه عکس بگیریم

اخیراً برای عکاسی از آثار باستانی و اشیاء عتیقه که از کشتی شکسته ای زیر آب پیدا شده بود توسط یک باستان شناس استخدام شدم. در این آموزش لنزک می خواهم به شما نشان دهم که چگونه از یک جام ۵۰۰ ساله به دو صورت متفاوت عکس گرفته ام، یک عکس خیلی ساده و تمیز، و دیگری هنری و نمایشی.

مراقبت های ویژه از اشیاء عتیقه

وقتی می خواهید از یک شیء خیلی قدیمی عکس بگیرید، باید مواردی را رعایت کنید که به این اثر باستانی آسیب نرسانید.

  • در محیطی کار کنید که حرارت آن کنترل شده باشد ( و سیگار هم نکشید! )
  • همیشه به خاطر داشته باشید، این شیء خاص، بی مانند و شکننده است
  • تا قبل از اینکه دقیقاً تصمیم نگرفته اید که می خواهید با آن چه کار کنید به آن دست نزنید، و همه تجهیزات دیگر را قبل از این شیء آماده کنید
  • سعی کنید کمک داشته باشید تا بتوانید با احتیاط بیشتری وسائل را جا به جا کنید، در عین حال بیش از حد تعداد افراد اتاق کار را زیاد نکنید
  • دستان خود را با آب و صابون بشویید ( ترشحات و چربی های روی پوست می تواند باعث کثیف شدن اجسام شود )
  • از کرم و نرم کننده های پوست پرهیز کنید
  • از دستکش های نخی استفاده کنید ( از دستکش های لاستیکی هم می توانید استفاده کنید )
  • چیزی به همراه نداشته باشید که بتواند به شیء آسیب بزند و یا به آن گیر کند، مانند: دستبند، گردنبند، انگشتر و…
  • در نزدیکی محل کار غذا نخورید و چیزی ننوشید
  • تمام اجسام ایستاده در محل کار را محکم کنید تا از افتادن احتمالی آنها جلوگیری کنید
  • اگر خودتان شک دارید که می توانید این جسم را تمیز کنید، از یک فرد حرفه ای بخواهید آن را قبل از عکاسی تمیز کند
  • با توجه به ارزش چیزی که می خواهید از آن عکس بگیرید، قبل از شروع کار آن را بیمه کنید

اینکه برای عکاسی از یک شیء فوق العاده ارزشمند استخدام شوید و آن شیء را بشکنید نه تنها مجبور می شوید کل سرمایه خود را خرج آن کنید، بلکه باعث لطمه خوردن به اعتبار کاری شما هم می شود. با توجه به جنس شیء مورد نظر حتماً راجع به موارد نگهداری درست از آن تحقیق کنید و به درستی با آن برخورد کنید تا باعث آسیب دیدن آن نشوید.

آماده کردن محل عکاسی و نورپردازی

من ابتدا یک میز کوچک را کنار دیوار قرار دادم. سپس یک برگه سفید را بر روی دیوار بالای میز تا جلوی میز چسباندم تا یک پس زمینه کاملاً سفید برای عکس بسازم. قدم بعدی تنظیم نور اصلی برای عکاسی است. برای شرایط مشابه این که باید تعداد زیادی عکس از سوژه های مختلف در زمانی محدود بگیرم، نور اصلی را طوری تنظیم می کنم که با اکثر سوژه ها سازگار باشد. بعداً می توانید برای هر شیء که خواستید کمی نورپردازی را در صورت لزوم تغییر دهید. من یک سافت باکس (Softbox) را به صورت افقی دقیقاً بر روی قسمتی قرار دادم که می خواهم اشیاء را آنجا بگذارم.

نور ها و رفلکتور ها

نورپردازی اصلی یک نور بالای شیء، White Balance روی حالت Flash. تنظیمات دوربین را طوری قرار دهید که وقتی بدون استفاده از فلاش عکس می گیرید تصویر کاملاً سیاه باشد، تا زمانی که می خواهید از شیء با استفاده از فلاش عکس بگیرید هیچ نور دیگری بر روی شیء تأثیر نگذارد. از دیافراگمی بسته استفاده کنید تا مطمئن شوید کل شیء از جلو تا عقب کاملاً در فوکوس است. این عکس با این مشخصات گرفته شده: ISO 100، f/18، ۱/۲۰۰ ثانیه، و لنز ۱۰۰mm Macro.

حال از یک V-flat ( وسیله ای شبیه به دو رفلکتور به صورت حرف V ) کوچک، یا دو رفلکتور سفید در دو طرف سوژه استفاده می کنم به طوری که نور را از دو سمت به سوژه انعکاس دهند. من دو مقوا را با برگه های سفید رنگ پوشاندم و هر کدام را در یک سمت سوژه قرار دادم تا هر کدام نور را به سمت مقوای دیگر انعکاس دهند. با این کار این مقوا ها رفلکتور هایی خواهند شد که رنگی مات دارند و سوژه موجود در مرکز را به صورت متعادل و لطیف نورپردازی می کنند.

مقوا ها (رفلکتور سفید) در دو طرف سوژه چشبانده شده اند. مشکلی که در این عکس مشاهده می کنید قسمت های خالی بین کاغذ سفید زیر سوژه و مقوا های دو طرف آن است. این قسمت ها در زمان عکاسی سایه ای سیاه رنگ بر روی سوژه ایجاد خواهند کرد.

برای اینکه بتوانیم قسمت جلو سوژه را تا جای ممکن روشن کنیم، آنقدر این مقوا های رفلکتور را به هم نزدیک کنید تا بتوانید آنها را در کادر عکس ببینید، سپس آنها را به مقدار بسیار کمی ( فقط تا جایی که در کادر نباشند ) از هم دور کنید تا بتوانید بیشترین انعکاس ممکن را از آنها بگیرید.

رنگ های کاملاً درست

در عکاسی از محصولات شما باید رنگ ها را به صورت کاملاً دقیق و صحیح در عکس بیاورید تا محصول را دقیقاً آنطور که هست نشان داده باشید. رنگ هایی که در عکستان ایجاد می شوند بر روی فروش محصول و یا انتظار خریدار تأثیر می گذارند، بنابراین همیشه باید از وسیله Color Checker استفاده کنید. من از Color Checker Passport شرکت X-Rite استفاده کردم.

استفاده از وسیله Color Checker دو کار مهم انجام می دهد. اول اینکه به شما این امکان را می دهد که بتوانید تراز سفیدی را با دقت بالا انجام دهید. اگر شما رنگ عکس اول را تا آخرین عکس بررسی کنید خواهید دید که تراز سفیدی از حالت Flash کمی تغییر کرده و در حقیقت در این عکس ها اصلاح شده. دومین مزیت استفاده از این وسیله این است که می توانید با استفاده از آن تنظیمات دوربین خود را کالیبره کنید و کاری کنید که دوربین رنگ ها را دقیقاً آنطور که هست ببیند. من معمولاً با استفاده از Adobe Standard و قسمت Camera Profile فایل های فرمت Raw را تغییر می دهم، اما این کار کمی در غلظت رنگ ها ضعیف عمل می کند: یعنی باید با استفاده از چشم رنگ های عکس را اصلاح کنید. اما با استفاده از وسیله Color Checker می توانید بدون تغییر دادن غلظت رنگی و تنظیمات دیگر در کامپیوتر رنگ ها را در دوربین به شکل کاملاً صحیح ثبت کنید.

این عکس نهایی است: تراز سفیدی با استفاده از Color Checker تنظیم شده است، تنظیم Camera Profile از حالت Adobe Standard به حالتی که با Color Checker به آن رسیدیم تغییر کرده، و قسمت جلوی شیء توسط رفلکتور هایی که قرار دادیم نورپردازی شده. سایر تنظیمات دوربین و نورپردازی ثابت بوده است.

در این مرحله، قسمت اصلی چیدمان ما تمام شده است. همه سوژه به درستی نورپردازی شده و تمام آن در فوکوس است. ما بعداً در مرحله ویرایش عکس پس زمینه را کاملاً سفید خواهیم کرد.

چیدمان نورپردازی نمایشی

این چیدمان جدید عکس است. به جای استفاده از نورپردازی از بالا که تقریباً برای هر جسمی «به خوبی» عمل می کند، می خواهیم شکل و ظاهر این شیء را به خوبی نشان دهیم. من سافت باکسی که از آن استفاده می کردم را به سمت چپ بردم، و آن را نه به سمت شیء بلکه آن را طوری قرار دادم تا نور فلاش از بالای شیء به سمت راست برود، و نور آن برخورد کمی با سوژه داشته باشد. با نورپردازی با این تکنیک کنتراست ( تضاد نوری ) کم می شود، یعنی اختلاف بین قسمت های روشن و تاریک عکس کم شده و نور عکس تعادل بیشتری پیدا می کند، ولی در عین حال نوری نرم و کافی خواهید داشت.

برای این چیدمان، چه چیزی باعث می شود که این شیء ارزشمند جلوه کند. تصمیم گرفتم از چوب استفاده کنم. چون رنگ سوژه آبی است، می خواستم با استفاده از رنگ های گرم تضاد رنگی عکس را بالا ببرم. این گرمای اطراف سوژه باعث می شود خود سوژه بیشتر جلوه کند. یک رومیزی قهوه ای رنگ را به صورت مچاله در مقابل سوژه قرار دادم ( با دقت این رومیزی را طوری مچاله کردم که از داخل دوربین ظاهر دلنشینی داشته باشد ) و خود شیء را روی جعبه چوبی چاقو های آشپزخانه گذاشتم. برای این عکس یک مقوای قهوه ای رنگ در پشت سوژه برای پس زمینه گذاشتم. برای اینکه پس زمینه جلوه بیشتری داشته باشد و کمی هم سوژه از پشت نور داشته باشد، یک فلاش از زمین به سمت بالا و پس زمینه مقوایی قرار دادم.

در اینجا رفلکتور را می بینید که به سوژه نزدیک کرده ام. آنقدر این رفلکتور را از سوژه دور کنید تا به نور مورد نظر خود برسید. در صورت لزوم می توانید رفلکتور را داخل کادر قرار دهید و سپس در مرحله ویرایش توسط کامپیوتر آن را حذف کنید.

حالا زمان آن رسیده تا کمی خوش بگذرانیم. ما باید طوری عمل کنیم تا عکس نهایی خیره کننده باشد. ارزش این شیء بیشتر از اتومبیل من است؛ ما باید این حس را از طریق عکس به بیننده نشان دهیم.

ویرایش

بیاید به سبک ebay به عکس ها نگاه کنید، عکس هایی که سوژه را در پس زمینه ای سفید نشان می دهند. ابزار انتخابی مورد علاقه خودتان را در Adobe Photoshop انتخاب کنید، و سوژه را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنم با ابزار Pen دور سوژه خطی بکشید و این خط کشی را انتخاب (select) کنید. منطقه انتخابی خود را با زدن دکمه ترکیبی Ctrl+Shift+I قرینه کنید تا تمام تصویر به غیر از سوژه اصلی شما انتخاب شود، سپس از قسمت Image -> Adjustments گزینه Curves را انتخاب کنید. بر روی قطره چکان سفید رنگ در داخل تنظیمات Curves کلیک کنید. با این ابزار باید نقطه سفید عکس را مشخص کنید. حال بر روی سیاه ترین قسمت پس زمینه کلیک کنید تا تمام پس زمینه سفید شود.

این یک تغییر کوچک اما بسیار مهم است. حال شما یک پس زمینه کاملاً سفید دارید، و وقتی این عکس را روی کاغذی سفید چاپ کنید لبه های خاکستری رنگ عجیبی نخواهد داشت.

حال سراغ عکس هنری می رویم! هر دو عکس را باز کنید، عکس اصلی ( بدون رفلکتور ) و عکسی که سوژه به خوبی نورپردازی شده. در حالی که یکی از عکس ها باز شده است با زدن دکمه ترکیبی Ctrl+A کل عکس را انتخاب کنید، سپس با زدن دکمه ترکیبی Ctrl+C از آن کپی بگیرید و روی عکس دیگر بروید و دکمه ترکیبی Ctrl+V را بزنید تا در نهایت هر دو عکس را در دو لایه مختلف ولی در یک صفحه عکس داشته باشید. چون من از سه پایه برای گرفتن این عکس ها استفاده کردم، دوربین و سوژه هیچ حرکتی بین این دو عکس نداشتند، بنابراین تنها کاری که باید بکنم این است که برای لایه دارای رفلکتور ماسک بسازم و قسمت هایی که از این لایه لازم ندارم ( شامل خود رفلکتور موجود در کادر ) در قسمت ماسک لایه مشکی کنم. به خاطر داشته باشید این لایه که شامل رفلکتور است باید بالای لایه دیگر قرار داشته باشد تا زمانی که قسمتی از آن را ماسک می کنید لایه زیری آن دیده شود.

سوژه ما عالی است، اما سایر قسمت های عکس نیاز به کار دارد. یک گروه در قسمت لایه ها بسازید، ما قصد داریم تمام تغییرات لازم را در این گروه انجام دهیم، و سپس ماسکی برای آن بسازیم و سوژه اصلی را از این تنظیمات خارج کنیم. من می خواهم همه رنگ های عکس شبیه به یک چوب تیره باشد، بنابراین یک لایه تنظیماتی Curves می سازم و کل تصویر را کمی تیره تر می کنم، طوری که رنگ های قهوه ای رنگ تصویر شبیه به چوب تیره رنگ شود.

این عکس به نظر خیلی خوب می آید، اما سوژه ای که از آن عکس گرفته ایم ۵۰۰ سال از عمرش می گذرد. من می خواهم صحنه ای که از آن عکس گرفته ام به نظر قدیمی و خاک خورده به نظر بیاید. تصویری از یک پارچه نخی را به عکس اضافه کردم و لایه آن را بر روی لایه های دیگر و داخل گروهی که ساخته بودم قرار دادم و حالت Blend Mode این لایه را روی Soft Light تنظیم کردم. با این کار بافت مقوا موجود در پس زمینه قدیمی تر به نظر می آید و همچنین کمی کنتراست عکس از یکنواختی در می آید.

حال همه چیز عکس عالی به نظر می رسد، اما این تغییرات کمی شیء اصلی ما را خراب کرده است. نباید هیچ تغییراتی روی شیء ما ایجاد شود که رنگ اصلی و همچنین جنس و بافت آن را تحت تأثیر قرار دهد. حال برای این گروه ماسک بسازید و با انتخاب کردن شیء و سیاه کردن این قسمت از عکس در ماسک، این تنظیمات را تنها بر روی قسمت های دیگر تصویر اعمال کنید و سوژه اصلی را از این تغییرات حذف کنید.

م

منبع

برگرفته از: tutsplus


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *