عکاسی از حیات وحش در زمستان: نکاتی برای گرفتن عکسهایی فوق العاده در خانه

آیا می خواهید در فصل زمستان بدون از دست دادن راحتی خانه عکس هایی از حیات وحش بگیرید؟ در این آموزش به شما یاد خواهیم داد تا چطور از داخل خانه و در جایی گرم بتوانید از پرندگانی که در این فصل زیاد دیده می شوند عکس بگیرید، البته برای این کار باید به خوبی مخفی شوید تا آنها شما را نبینند.

عکاسی از حیات وحش فقط مختص عکاسان حرفه ای در این شاخه با دوربین های گران قیمت و لنز های تله نیست. خیلی از دوربین های دیجیتال سنسور های کراپ شده ای دارند (دوربین های Cropped Sensor) که این یک مزیت در عکاسی از حیات وحش به حساب می آید.

در این دوربین ها با ضریب کراپ ۱٫۵x و یا حتی بیشتر، لنز های ۳۰۰mm ای به اندازه یک لنز ۴۵۰mm بزرگنمایی می کنند، که این یک نکته بسیار عالی برای عکاسی از حیات وحش است که به شما اجازه پر کردن کادر را با سوژه ای که می خواهید می دهد.

بهتر است به جای اینکه در اطراف شهر پرسه بزنید، به امید اینکه بتوانید عکس خوبی بگیرید، پرنده ها را به باغچه خود کشانده و در مکانی که کنترل بیشتری در آنجا دارید، از آنها عکس بگیرید.

بهترین راه برای جلب کردن حواس پرندگان غذا دادن و آب دادن به آنها است. شما در تمام طول سال می توانید غذایی برای پرندگان تهیه کنید و به آنها بدهید اما در اواخر فصل پاییز، فصل زمستان و در اوایل فصل بهار پرندگان به دلیل کمتر پیدا کردن غذا گرسنه ترند و راحت تر سمت غذاهای شما می آیند.

بادام زمینی، مغز تخمه آفتابگردان، کشمش، تکه های پنیر و… تعدادی از چیزهایی هستند که می توانید با آنها پرندگان را به محل مورد نظر بکشانید.

غذاها را بر روی شاخه ای بریزید که به شما نسبتاً نزدیک باشد و دید خوبی به آن داشته باشید و آنها را روی زمینی که دید دارید هم پخش کنید. طولی نمی کشد که پرنده ای غذاهای شما را پیدا می کند و در هوای سرد به سرعت به تعداد آنها افزوده می شود.

بعضی از پرندگان زیاد از انسان ها نمی ترسند و شما می توانید به آنها نزدیک شوید و با فاصله کم از آنها عکس بگیرید، اما بعضی دیگر از پرندگان خجالتی اند و اگر به آن ها نزدیک شوید، می پرند.

بهترین روش برای عکاسی از پرندگان این است که خود را مخفی کنید. عکسهایی که عمداً آنها را از جایی مخفی بگیرید می توانند خیلی جالب باشند، می توانید با باز کردن دیافراگم یک عکس با عمق میدان کم از آنها بگیرید که جلوه زیادی دارد.

اگر دید مناسبی داشته باشید می توانید از داخل خانه و از پنجره یا دری باز هم از آنها عکس بگیرید.

کادر بندی عکسهای حیات وحش در زمستان

به پس زمینه عکسهایتان فکر کنید، چرا که پس زمینه می تواند پرنده را بهتر نشان بدهد، و نه اینکه در مقابل آن قرار بگیرد. یک پس زمینه محو از رنگهای طبیعی می تواند بهترین پس زمینه باشد که به پرنده جلوه بسیار خوبی می دهد.

اگر چنین شرایطی را در باغچه خود ندارید که بتوانید یک پس زمینه خوب برای عسکتان در نظر بگیرید، می توانید خودتان پس زمینه را بسازید. یک صفحه چوبی رنگ شده می تواند خوب باشد، یک ملحفه یا پارچه رنگی یا هر چیز دیگری که رنگ خوبی داشته باشد و بتوان آن را در پس زمینه روی دیوار یا جایی مشابه آویزان کرد می تواند مناسب باشد.

تا جایی که می توانید پس زمینه را با فاصله پشت سوژه قرار دهید که از منطقه وضوح خارج شود و از آن فقط یک رنگ در عکس باقی بماند.

نور هم به همین اندازه مهم است، اما نور می تواند از یک نور زیاد در ظهر باشد تا نوری بسیار ملایم در هوای ابری پس از بارش برف. اگر می خواهید در شرایط نوری روشن عکاسی کنید بهترین زمان اول صبح و قبل از تاریک شدن هوا است، پس محل حضور خورشید را در این لحظه ها در نظر بگیرید و طبق آن زاویه عکاسی خود را تنظیم کنید.

زاویه عکاسی در هوای ابری تغییر زیادی در عکس به وجود نمی آورد اما بهتر است رو به شمال عکس بگیرید تا در حد امکان بیشترین مقدار نور را روی سوژه خود داشته باشید، آب و هوای نا مناسب را در عکاسی از دست ندهید، بارش برف می تواند جلوه خیلی خوبی به عکس بدهد.

اگر شما علاقه به عکاسی از حیات وحش دارید عکاسی از پرندگان برای شروع گزینه مناسبی است، و عکسهایتان می تواند شما را شگفت زده کند، که از این موجود کوچک چه عکسهای زیبایی می توانید بگیرید. فقط بیرون بروید و عکاسی را شروع کنید.

راه های ساده برای عکاسی از حیات وحش ۱:

یک محل غذا خوری برای پرندگان در باغتان درست کنید. جایی را انتخاب کنید که هم پس زمینه خوبی داشته باشد و هم در طول روز بهترین نور را داشته باشد، تا بتوانید در طول روز نور مناسب را برای زمان طولانی تری داشته باشید.

راه های ساده برای عکاسی از حیات وحش ۲: مخفی بمانید

مخفی بمانید تا پرندگان راحت تر باشند. بلند ترین لنز خود را به دوربین ببندید و آن را روی سه پایه بگذارید و طوری دوربین را قرار دهید که بهترین کادر را از محل غذا خوری پرندگان داشته باشید. از سه پایه ای استفاده کنید که بتوانید سریع و راحت زاویه آن را تغییر دهید تا بتوانید در عکاسی سریع عمل کنید و لحظه خوبی را از دست ندهید.

راه های ساده برای عکاسی از حیات وحش ۳: تنظیمات دوربین را با توجه به حرکت سریع پرندگان تنظیم کنید

پرندگان کوچک معمولاً حرکات سریعی دارند، برای اینکه عکسهایتان در حالت Av (اولویت با دیافراگم) مات نشوند، دیافراگم را تا حد ممکن باز بگذارید تا سرعت بالایی برای عکاسی انتخاب کند. سرعت ۱/۵۰۰ ثانیه و یا سریعتر بهترین نتیجه را در پی دارد. برای اینکه بهترین حالت پرنده را ثبت کنید به صورت متوالی چند عکس پشت سر هم از آنها بگیرید.

عکاسی از پرندگان در حال پرواز

عکاسی از پرواز پرندگان برای هر کسی که حافظه دوربین بالایی دارد امکان پذیر است. از آن جایی که باید با سرعت بالا (سرعتی نزدیک به ۱/۲۰۰ ثانیه) عکاسی کنید شما برای گرفتن چنین عکسهایی نیاز به نور زیاد داشته و همچنین مقدار ISO باید بالا باشد.

عکاسی از پرندگان کوچک با توجه به سرعت بالای پرواز آنها با فوکوس خودکار امکان پذیر نیست، بنابراین بهتری راه برای عکاسی از آنها این است که محل غذاها و محل نشستن آنها را در یک خط تعبیه کنید. به صورت دستی بر روی جایی که غذا ریخته اید یا محل نشستن پرنده فوکوس کنید و بعد از فوکوس کادر دوربین را طوری که می خواهید تغییر دهید تا در زمان نشستن پرندگان بتوانید از آنها عکس بگیرید. با این کار امکان اینکه بتوانید پرندگان را در وضوح خوبی ثبت کنید زیاد است.

از شاتر بیسیم استفاده کنید تا بتوانید در عین اینکه پرنده را نگاه می کنید به محض رسیدن پرنده به نقطه ای نزدیک به کادر از آن عکس بگیرید، چرا که اگر بخواهید از داخل خود دوربین عکس بگیرید تا پرنده داخل کادر بیاید و شما بخواهید دکمه شاتر را فشار دهید ممکن است پرنده از کادر خارج شده باشد، پس کادر دوربین را به خاطر بسپارید و به جای نگاه کردن از دوربین، از خارج از دوربین به محل حضور پرندگان نگاه کنید و به موقع با شاتر بیسیم عکس بگیرید. همچنین برای ثبت بهترین لحظه از پرنده و بهترین حضور آن در کادر به صورت متوالی عکاسی کنید.

نکات نهایی در مورد عکاسی از حیات وحش در باغ

در ادامه به نکات پایانی عکاسی از حیات وحش در باغ خواهیم پرداخت.

به دنبال پرندگان باشید

غذاهای مناسبی برای پرندگان تهیه کنید و غذاخوری آنها را به صورت مرتب تمیز کنید و در صورت لزوم عوض کنید تا از بیمار شدن خودتان جلوگیری کنید. اگر موش ها و سنجاب ها مزاحم غذاهای پرندگان می شوند و نمی گذارند که پرندگان به آنجا بیایند بهتر است از ظرف غذایی استفاده کنید که موش ها و سنجاب ها نتوانند به غذای آن دسترسی پیدا کنند. برای پرندگان آب بگذارید تا هم بتوانند در صورت تشنگی از آن آب بنوشند و هم بتوانند با آن خود را بشویند.

جایی برای نشستن پرندگان تعبیه کنید

برای جدا کردن پرندگان از محیط اطراف و گرفتن عکسی جذاب، محلی برای نشستن آنها درست کنید مثل مکانی پر از شاخ و برگ درختان و دانه های توت تا ابتدا بر روی آن بنشینند و بعد به سمت ظرف غذا بروند. می توانید این محل نشستن را بر روی سه پایه یا هر وسیله دیگری در ارتفاعات قرار دهید.

با دیافراگم باز عکس بگیرید

برای محو کردن پس زمینه از دیافراگمی باز استفاده کنید، f/4 یا f/5.6 می تواند مناسب باشد. دیافراگم باز در کنار لنز های بلند می توانند ترکیب خوبی باشد که عمق میدان بسیار پایینی به وجود می آورد، طوری که پرنده در وضوح کامل باشد ولی پس زمینه ای کاملاً محو داشته باشید.

نوردهی از پشت سوژه را امتحان کنید

بعد از اینکه به عکاسی در شرایط مطلوب مسلط شدید از طرف خورشید عکس بگیرید تا بتوانید پرهای پرنده را نور دهید و در عین حال پس زمینه ای تاریک داشته باشید. این یک راه ساده برای هیجان انگیز کردن عکسهایتان در باغ است.

از حیات وحش عکاسی کرده اید؟ می توانید عکس های خود را برای ما ایمیل کرده تا آن ها را در بخش نقد عکس به نمایش بگذاریم. شما می توانید عکس های خود در هر شاخه و موضوعی را به آدرس info@lenzak.com ارسال نمایید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *