عکاسی از شهر: ۵ راه عالی برای گرفتن عکس های خلاقانه از نمای شهری – قسمت ۱

مغازه هایی که سوغات یک شهر را می فروشند، پر هستند از کارت پستال هایی که رویشان عکس هایی کلیشه ای از نماد های آن شهر ثبت شده است، اما با فکر کردن به شکلی خلاقانه می توانید عکس هایی تک و بسیار زیبا از شهر بگیرید. در ادامه مطلب امروز لنزک ۵ ایده عکاسی از شهر را به شما خواهیم گفت تا بتوانید با این ایده ها ذهنتان را باز کنید و عکس های خلاقانه ای از شهر بگیرید.

ایده عکاسی از شهر ۰۱: با زاویه بازی کنید

وقتی می خواهید از نمای یک شهر عکس بگیرید، به صورت معمول عکاسی به شکل صاف و عریض وسوسه انگیز است، اما اگر دوربین را بچرخانید، به شکلی که با کراپ کردن بافت و نقش را با جزئیات بیشتر نشان دهید می توانید عکس پویا تری داشته باشید.

نکات اولیه

قبل از اینکه حتی دوربین خود را از داخل کیف بیرون بیاورید، خوب است که جایی که می خواهید از آن عکس بگیرید را کمی بررسی کنید، برای اینکه بتوانید ایده های مختلفی را بررسی کنید و زاویه ها و مکان های مناسب برای قرار گرفتن را پیدا کنید. دور بزنید، به روی زانو بنشینید، بالا بروید، پشت سر خود را نگاه کنید، هیچوقت نمی دانید، اما ممکن است بتوانید زاویه بهتری برای عکاسی پیدا کنید.

وقتی چند گزینه مختلف برای عکاسی پیدا کردید، سعی کنید با در دست داشتن دوربین کادر های مختلفی را تست کنید و ببینید آیا آن چیزی که فکر می کردید می شود، و قبل از اینکه سه پایه را آماده کنید چند عکس اولیه بگیرید.

نکات حرفه ای

فکر نکنید که حتماً باید کل ساختمان را در کادر قرار دهید. عکسی از جزئیات یک ساختمان می تواند به اندازه عکسی از کل ساختمان دلنشین باشد، و این جزئیات در تمام ساختمان ها، چه قدیمی چه جدید، و چه معروف و چه معمولی وجود دارند.

به نقشی که می توانید از یک ساختمان در بیاورید فکر کنید یا به جنس ساختمان، تکرار اشکال مختلف موجود در یک ساختمان می تواند یک عکس شبیه به عکس های آبستره یا Abstract بسازد.

از ساختمان های مدرن می توانید بهترین آبستره را به وجود آورید، و حواستان به آسمان خراش های شیشه ای باشد، در شیشه این ساختمان ها می توانید به دنبال انعکاسی از ساختمان های قدیمی تر باشید، یا انعکاسی از یک نماد آن شهر!

وقتی لازم دانستید از لنز بلند تر استفاده کنید تا بتوانید عناصر مختلف را از کادر حذف کنید، و با زاویه دادن به دوربین سعی کنید ساختمان را در قطر کادر قرار دهید و هیجان بیشتری به عکس بدهید.

اگر بر روی ساختمانی که می خواهید عکس بگیرید با زوم دوربین بازی کنید ممکن است بتوانید کادر بهتری پیدا کنید، یا عکاسی به شکل عمودی را امتحان کنید، همه حالت های ممکن را امتحان کنید، اگر با زاویه به سمت بالا از ساختمان عکس بگیرید می توانید اجسامی که باعث حواس پرتی می شوند و چشم بیننده را منحرف می کنند از کادر بیرون کنید، مانند ماشین ها و عابرین پیاده.

ساختمان زیبایی که در عکس بالا می بینید، پشت گالری هنری Tate Modern در South Bank شهر London است.

در ابتدا قصد داشتیم کل ساختمان را در کادر قرار دهیم، اما در نهایت تصمیم گرفتیم عکسی به شکل آبستره بگیریم، در نتیجه کادر را بسته تر گرفتیم و کمی به دوربین زاویه دادیم.

برای این عکس از یک فیلتر پلاریزه هم استفاده کردیم تا غلظت رنگ های ساختمان و آسمان را هم افزایش دهیم.

وسایل مورد نیاز

داشتن فیلتر پلاریزه برای عکاسی از شهر الزامی است. با استفاده از این فیلتر می توان انعکاس های نور بر روی شیشه را از بین برد، یا حداقل آنها را کمتر کرد، اما در کنار از بین بردن انعکاس های شدید داخل شیشه، این فیلتر غلظت رنگ ها را هم افزایش می دهد.

با استفاده از این فیلتر می توان آبی آسمان را حتی آبی تر کرد!

گاهی پیش بینی میزان تأثیر فیلتر پلاریزه بر روی عکس امکان پذیر نیست، پس به جای اینکه این فیلتر را بر روی لنز بگذارید و با چرخاندن آن بازی کنید و تأثیر آن را بر روی تصویر ببینید آن را جلوی چشمتان بگیرید و با چشم تأثیرش را بر روی قسمت هایی که می خواهید ببینید.

حواستان باشد، فیلتر را آنقدر بچرخانید تا بهترین تأثیر را در تصویر پیدا کنید.

ایده عکاسی از شهر ۰۲: به صورت Motion Blur یا حرکت مات عکس بگیرید

اکثر مردم منتظر می مانند تا در شب عکس های با سرعت شاتر پایین بگیرند، چرا که در تاریکی است که می توانند خط هایی از نور بسازند، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که این تکنیک را در طول روز و در روشنایی امتحان نکنید، شما در روز هم می توانید نور ها را به شکل خطوطی رنگی ثبت کنید.

نکات اولیه

فیلتر Neutral Density یا ND، معمولاً برای عکاسی از آب و نشان دادن آن به شکل شیری و غلیظ استفاده می شود یا برای محو کردن ابر ها و نشان دادن سرعت آنها در شب ( ایده ۵ را ببینید )، اما از این فیلتر ها می توان در عکاسی از نمای شهر در روز هم استفاده کرد.

فیلتر کاهنده نور یا ND یک شیشه تاریک است که از نور وارد شونده به لنز می کاهد، و در نتیجه وقتی آن را بر روی لنز وصل می کنید نور کمتری به سنسور برخورد می کند.

اگر یک فیلتر ND بر روی لنز وصل کنید و تنظیمات دوربین را دست نزنید و عکس بگیرید با عکسی بسیار تیره و تاریک رو به رو خواهید شد.

برای داشتن عکسی با نور مناسب باید بعد از نصب این فیلتر روی دوربین از سرعت شاتر بسیار پایین استفاده کنید تا نور بیشتری به لنز وارد شود و به سنسور برخورد کند.

برای مثال، در یک روز آفتابی و روشن، حتی با ISO 100 و تنظیم دیافراگم لنز روی بسته ترین حالت ( f/22 ) سرعت شاتر پیشنهادی برای نور مناسب باید ۱/۳۰ ثانیه باشد، که این سرعت برای محو کردن سرعت و ایجاد Motion Blur کافی نیست.

برای اینکه بتوانید از سرعت شاتر پایین تری استفاده کنید باید دیافراگم را بسته تر کنید و یا مقدار ISO را پایین بیاورید، اما هر دوی این موارد در پایین ترین حالت خود هستند.

در این شرایط است که فیلتر ND به کمک شما می آید: فیلتر های ND مدل های متفاوتی دارند که هر کدام از آنها قدرت متفاوتی در جلوگیری از عبور نور دارند، یک فیلتر ۱ stop ND به شما اجازه می دهد تا سرعت شاتر را تا ۱/۱۵ ثانیه پایین بیاورید، به همین صورت با استفاده از فیلتر ۲ stop تا ۱/۸ ثانیه و با فیلتر ۳ stop می توانید تا ¼ ثانیه سرعت شاتر را پایین بیاورید.

نکته کلیدی که در استفاده از فیلتر ND باید به خاطر داشته باشید این است که باید این فیلتر را بعد از کادر بندی بر روی لنز نصب کنید، چرا که بعد از نصب این فیلتر بر روی لنز آنقدر تاریک می شود که ممکن است نتوانید از داخل دوربین چیزی ببینید.

پیدا کردن سرعت شاتر مناسب برای عکاسی معمولاً با آزمون و خطا بدست می آید، اما معمولاً فیلتر های ND به همراه خود نموداری از نوردهی دارند که می توانید با استفاده از آن و با توجه به سرعت شاتر مناسب قبل از نصب این فیلتر، سرعت شاتر مناسب برای استفاده از آن فیلتر در آن شرایط را پیدا کنید.

نکات حرفه ای

عکسی که در بالا می بینید عکسی از Notre Dame در Paris است که از بالای پل روی River Seine گرفته شده، و در گرفتن این عکس از فیلتر ND استفاده شده.

ابتدا چند عکس معمولی با ثابت ثبت کردن قایق ها گرفتیم، اما خیلی جلوه خوبی نداشت، بنابراین یک فیلتر ۸-stop ND بر روی لنز نصب کردیم، با این فیلتر ۸ stop و دیافراگم f/22 و ISO 100 توانستیم با سرعت شاتری عکس بگیریم که در عکس قایق ها به شکل رنگ هایی محو ثبت شدند و عکس نهایی جلوه بیشتری پیدا کرد.

بدون استفاده از فیلتر سرعت شاتر مناسب برای عکاسی ۱/۳۰ ثانیه بود، اما این سرعت خیلی سریعتر از آن بود که بتواند قایق ها را به صورت Motion Blur ثبت کند.

اما زمانی که فیلتر ۸ stop را بر روی لنز نصب کردیم، آنقدر نور کمی به سنسور می رسید که مجبور شدیم برای داشتن نور مناسب سرعت شاتر را تا ۸ ثانیه کاهش دهیم، و با این سرعت شاتر توانستیم قایق ها را به صورت Motion Blur ثبت کنیم.

وسایل مورد نیاز

اگر از سرعت شاتر پایین برای عکاسی استفاده می کنید به یک شاتر بیسیم حتماً احتیاج خواهید داشت، اگر سرعت شاتر شما بیش از ۱ ثانیه باشد حتی کوچکترین لرزشی در لحظه فشردن دکمه شاتر می تواند باعث محو شدن عکس نهایی شما شود.

اگر شاتر بیسیم ندارید می توانید از عکاسی تأخیری دوربین (تایمر دوربین) استفاده کنید، با این کار چند ثانیه ( معمولاً ۲ یا ۱۰ ثانیه ) بعد از فشردن دکمه شاتر توسط شما شاتر دوربین باز می شود، اما ضعفی که استفاده از این حالت دارد این است که شما نمی توانید عکس خود را در زمانی دقیق بگیرید، و ممکن است سوژه ای متحرک در کادر وجود داشته باشد که ندانید در لحظه باز شدن شاتر در کجای کادر قرار می گیرد.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. محمد امین شرفی

    ۷ شهریور ۱۳۹۴

    عالی بود متن . ممنون ❤❤

  2. همایون اصغرزاده

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳

    بسیار اموزنده و مهیج بووود . واقعا لذت بردم . بینهایت ممنونم

  3. eliaskh

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۳

    بسیار عالی بود
    منتظر قسمت های بعدی هستیم.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *